Recht op schadevergoeding?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Recht op schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:46

ik heb mijn paard een tijdje bij iemand gestald om te beleren voor de kar. nu is mijn pony echt aangevallen door een paard van hem. mijn pony heeft een lelijke bult en litteken op de hals wat niet meer weg trekt, en ze loopt nog steeds ''kreupel/niet helemaal lekker'' op der achterhand, nadat ze terug gekomen is. kan ik die man hiervoor aansprakelijk stellen? mijn pony is niet verzekerd....
en welke stappen moet ik ondernemen? want mijn pony loopt nu al een maand niet goed... binnenkort dierenarts erbij....waarschijnlijk fotos maken, want denk echt dat er iets niet goed zit..... help!

_Dunja_

Re: Recht op schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:50

Ik denk dat het jou woord tegen die van hem word.
Hij kan zeggen dat hij al niet lekker liep en al wondjes had voordat ie daar kwam.
Je zal al foto's moeten hebben dat hij daar staat en toen je hem ging ophalen denk ik...
Je zegt dat ie al een maand niet goed loopt ik denk dat je dan wat eerder stappen had moeten ondernemen..

Je kan het allicht nog wel proberen bij de rechtsbijstand verzekering als je die hebt of andere de rechtswinkel.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:51

Heel veel sterkte ik hoop echt voor je dat het goed komt met je paard en dat je paard z'n wonden goed genezen

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:59

Heb je hem er al op aan gesproken? Wat zegt hij?

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:11

Je zult moeten aantonen dat de schade is ontstaan door het onrechtmatig handelen van je wederpartij. Daarbij zul je moeten aantonen dat het handelen van de wederpartij onrechtmatig is, en dat wil zeggen dat hij er iets tegen had kunnen en moeten doen (nu is de aansprakelijkheid voor dieren wel een risico-aansprakelijkheid, maar toon maar eens aan hoe de schade is ontstaan). Klinkt allemaal best eenvoudig, maar dat kan nog vies tegenvallen. Je kunt het aan je rechtsbijstandverzekering voorleggen (als je die hebt), maar zelfs als je een toevoeging krijgt (dat wil zeggen dat de overheid een fors deel van je advocaatkosten draagt omdat je minvermogend bent), vraag ik me af of de kosten tegen de baten opwegen. Je paard liep - zo begrijp ik - niet op zodanig niveau in de sport dat een litteken een werkelijke waardevermindering meebrengt. Dat hij nu kreupelt, of althans niet helemaal zuiver loopt, is vervelend (ook omdat jij nu niet met hem kan trainen), maar kost geen geld. Dat je paard pijn heeft gehad, is nu eenmaal iets dat niet te vergoeden valt, en het feit dat jij nu met een paard met een litteken zit, zou wat mij betreft niet voldoende zijn voor een forse bak smartengeld. Je zou met een briefje kunnen trachten de wederpartij voor de materiele kosten (dat wil zeggen: de dierenartsnota) te laten opdraaien, maar ik zou er geen zaak van maken. Je bent 2 jaar onderweg en uiteindelijk hou je er waarschijnlijk minder aan over dan dat je eraan kwijt bent.

succes en beterschap voor je paard
floortje

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:20

ja ik weet het het is lastig. mijn paard kreeg ik kilo's lichter terug, zat geen leven meer in, kringen onder zijn ogen. ik heb toen 125 euro schadegeld van hem gehad, ik had 300 euro betaald voor het beleren, dus heb bijna de helft terug. maar meer wil hij niet betalen.
wat nu als mijn paard kreupel blijft? of ik nooit met haar zou kunnen rijden? mijn paard is niet verzekerd, dus die krijg ik niet terug betaald dan.
hij had toen mijn paard aangevallen was, zegt hij, de dierenarts bij gehaald. maar nadat ie terug op stal bij mij was, een dag erna de dierenarts laten komen die zegt er is geen dierenarts bij geweest en hij is letterlijk verwaarloost! maar die man waarbij die stond zegt dat dat niet waar is....
lastige situatie dus.... maar ben idd bang dat ik er niks tegen kan beginnen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:37

Hij kan het er ook nog op gooien dat het allemaal voor eigen risico is op zijn terrein. Dan heb je helemaal geen poot om op te staan.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:39

ja idd, je hebt met dit soort dingen geen poot om op te staan. het is even afwachten of mijn pony beter gaat lopen, zo niet, naar de kliniek en fotos maak. kost me een klap geld maar weet ik wel waar ik aan toe ben.... dan zien we verder...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:44

Heb je die meneer al om zijn verzekeringsgegevens gevraagd en heb je zijn maatschappij gewoon aansprakelijk gesteld?
Dat zou ik eerst maar eens doen namelijk. Zelf vooraf verzinnen waar het overal mis zou kunnen gaan is niet zo zinvol, laat de verzekeringsmaatschappij het nou gewoon uitzoeken. Of, beter nog, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, meldt het dan gewoon daar!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:49

Allereerst hoop ik dat het helemaal goed gaat komen met je paardje.
Toch vraag ik mij af of een rechtsbijstandsverzekering er iets mee kan.
Je hebt namelijk zelf je paardje daar neergezet.

Tuurlijk ga je er (althans ik) vanuit dat je paard weer helemaal heel terugkomt, maar het blijft wel een risico.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:22

Het hangt zo erg van de feitelijke situatie af of iemand aansprakelijk is, dat je dat gewoon het beste aan je rechtsbijstandverzekeraar kan overlaten. Dat is naar aanleiding van jouw verhaal zo niet te beoordelen.
Je rechtsbijstand verzekering zal met de juiste vragen aan jou de juiste infomatie ter beoordeling verzamelen.

Neem het maar gewoon van mij aan, ik kan het weten .

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:23

ik denk dat hij dan zegt van ja je hebt hem hier gestalt met eigenrisico dus dan kun je nix tegen hem beginnen lijkt mij

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:10

Misschien vindt die man het helemaal niet zo'n probleem om de schade op zijn WA-verzekering te verhalen? Of ontkent hij dat zijn paard de schade veroorzaakt heeft?

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:06

nee hij ontkent het niet, maar zegt dat het allemaal wel meevalt. en heeft mij 125 euro gegeven als schadevergoeding. ik heb het aangenomen, maar gezegd dat ik het wel weinig vind. maar ik neem eens contact op met de knhs, en vraag het eens aan hun.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:17

Zelke schreef:
nee hij ontkent het niet, maar zegt dat het allemaal wel meevalt. en heeft mij 125 euro gegeven als schadevergoeding. ik heb het aangenomen, maar gezegd dat ik het wel weinig vind. maar ik neem eens contact op met de knhs, en vraag het eens aan hun.

Je hebt dan in principe een schadevergoeding aangenomen dus weet niet of je dan nog iets kan maken hoor.

Voorbeeld ik heb een auto ongeluk gehad en flinke rugschade opgelopen.
Ik kreeg heel veel fysio en chiropractie en kosten veel geld.
Ik ben nu accoord gegaan met een schadevergoeding maar ik kan nu dus geen aanspraak meer maken als ik last van mijn rug zou krijgen.
Al komt het wel door het ongeval je bent accoord gegaan en dan is de kous af.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 07:59

LDRD schreef:
Heb je die meneer al om zijn verzekeringsgegevens gevraagd en heb je zijn maatschappij gewoon aansprakelijk gesteld?
Dat zou ik eerst maar eens doen namelijk. Zelf vooraf verzinnen waar het overal mis zou kunnen gaan is niet zo zinvol, laat de verzekeringsmaatschappij het nou gewoon uitzoeken. Of, beter nog, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, meldt het dan gewoon daar!

Je bent in de war, je kan alleen bij WAM schades rechtsstreeks een maatschappij benaderen, niet met AVP of AVB schades( dit verder even terzijde, LDRD snapt het wel)

On topic, heb je geld aangenomen of minder betaald? Een heel verschil.
Maar igg heeft hij daarmee aangegeven zich schuldig te voelen over het gebeuren. Als je een RB verzekering hebt dan kun je hun vragen om te bemiddelen, je hebt een gezond paard gebracht en een ( langdurig) kreupel paard retour gekregen. Maar je kunt hem ook zelf een briefschrijven met een korte omschrijving van het gebeuren, je geeft hier in aan dat de kosten nog niet te schatten zijn, en hem verzoeken de schade te melden bij zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Als jezelf een tussenpersoon hebt zal deze zeker wel willen helpen met de brief.

Succes en sterkte met je paardje.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:21

Ik denk dat je dat al eerder had moeten doen.
Je zegt dat je paard al een maand kreupel is en nu wil je hem pas aansprakelijk stellen dat is best laat volgens mij.
Maar je kan het proberen.

Groetjes Pharlap.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:21

amondi schreef:
Je bent in de war, je kan alleen bij WAM schades rechtsstreeks een maatschappij benaderen, niet met AVP of AVB schades( dit verder even terzijde, LDRD snapt het wel)

On topic, heb je geld aangenomen of minder betaald? Een heel verschil.
Maar igg heeft hij daarmee aangegeven zich schuldig te voelen over het gebeuren. Als je een RB verzekering hebt dan kun je hun vragen om te bemiddelen, je hebt een gezond paard gebracht en een ( langdurig) kreupel paard retour gekregen. Maar je kunt hem ook zelf een briefschrijven met een korte omschrijving van het gebeuren, je geeft hier in aan dat de kosten nog niet te schatten zijn, en hem verzoeken de schade te melden bij zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Als jezelf een tussenpersoon hebt zal deze zeker wel willen helpen met de brief.

Succes en sterkte met je paardje.

Hier spreekt iemand met verzekeringskennis .

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:31

Sterker nog, ik zag net Lommel( belgië) staan, dus heb ik bij deze geen ideeën meer, ik ken alleen NL verzekeringsrechten en gebruiken.

Sorrie.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:46

amondi schreef:
Sterker nog, ik zag net Lommel( belgië) staan, dus heb ik bij deze geen ideeën meer, ik ken alleen NL verzekeringsrechten en gebruiken.

Sorrie.

Oef, goed dat je het zegt, niet gezien.
Het belgisch recht wijkt overigens niet veel af van het nederlands recht hoor, alleen zijn de verzekeringsgebruiken vaak toch wel even iets anders. Bij materiele schaden weet ik daar helaas niet veel van (ja, een paard is materieel ), mijn terrein zijn de letselschades.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:40

die eigenaar is risico-aansprakelijk voor de gedragingen van zijn dier......maar wist jij dat de paarden samen zouden komen te staan en gaf jij toestemming hiervoor.??.....Had jij kunnen weten dat dit het risico was?
kortom......er kan altijd sprake zijn van eigen schuld aan de zijde van de benadeelde (jij dus), maar dat moet wel erg duidelijk zijn.

Dus ja, in NL zou je de pensionhouder aansprakelijk kunnen stellen

Over de 125 euro als jij dat bedrag aannam en daarbij aangaf dat het zo definitief zou zijn geregeld.........tegen finale kwijting dan kan je hem niet meer aansprakelijk stellen

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:49

Belgisch regels ken ik ook niet. Maar op het moment dat hij beroepsmatig dit werk doet, is hij gewoon de pineut, in nederland iig. Ik zal nog een flinke schadevergoeding vragen ook. Hij heeft wel je pony in de kreukels geholpen. Maak even een foto hoe hij er nu uitziet. Dat is handig als bewijsmateriaal.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:43

nou ik heb dus minder betaald uiteindelijk. ik zei ik wil mijn geld terug omdat er niks mee is gedaan. maar nu heeft hij dus 125 euro overgemaakt met de naam SCHADEVERGOEDING, terwijl dit niet klopt. Maar mijn vader zei als ik het afschrift krijg kan ik het terugboeken, zodat ik er niet mee akkoord ga. Maar ik heb het Fjordenpaardenstamboek gebeld en die zeggen laat je dierenarts een schaderapport opstellen en de kreupelheid onderzoeken, mocht die blijvende schade hebben dan kunnen er duizenden euros verhaald worden. Is er niks blijvends dan waarschijnlijk niks. Mijn dierenarts daarna gebeld, hij komt volgende week langs en gaat hij het eens goed bekijken ivm kreupelheid. Maar hij geeft me weinig kans, of het moet blijvende schade zijn. Dus het is nu afwachten op de dierenarts
! Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor alle reacties.... ik bel van de week eens andere instanties op.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:25

Een paar jaar geleden heb ik ong. hetzelfde meegemaakt. Paard kreupel, wat vervolgens resulteerde in meer ongemakken, tot foto´s en alle ellende aan toe. Dat heeft mij toendertijd naar schatting zo´n 500 euro gekost. De eigenaar van de stal heeft niets betaald, dit omdat dit een particulier was en ik toestemming had gegeven om het paard op die manier te stallen. En dat is volgens mij ook vaak het probleem bij schade. De ´veroorzaker´zal zich beroepen op het feit dat jij acoord ben gegaan met deze wijze van houden van het paard (in dit geval in ieder geval samen met dat paard).