Vrijspringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yaantje

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:26

Ik weet niet of dit topic juist staat, maar vond anders niets waar dit bij kon?

Ik heb al op google en hier op bokt gezocht, maar vind niet direct iets over vrijspringen,

Ik zou dit heel graag doen met mijn verzorgpony's,
maar wij (ik en nog een ander meisje) hebben het zelf nog nooit gedaan.

Kan je dat met iedere pony/paard doen?
En heeft het als je je hindernissen met losse balken, boomstammen en kegeltjes maakt? of moeten het persé van die hindernispalen en -balken zijn?

En hoe moet je dan je paard duidelijk maken dat ze over die hindernis moeten, aangezien ze dat waarschijnlijk nog nooit gedaan hebben? Het parcours afzetten? Met een longeerlijn lijkt mij wat gevaarlijk ...

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:25

verplaatst naar VMR

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:32

Volgens mij kan het ook met stammetjes, losse balken en kegeltjes hoor. Zolang al het materiaal wat je gebruikt maar veilig is voor het paard. Geen scherpe randen eraan enzo. En gewoon in de bak doen (als het in die bak mag). Begin met een laag kruisje en 'jaag hem een beetje op'. Zo wil ik het eigenlijk niet noemen maar bij gebrek aan beter woord moest het even. Neem een zweepje en gebruik woorden om hem 'op te hitsen'. Hij gaat vanzelf wel wat rennen en dan denk ik ook wel dat hij er overheen gaat. Maar overdrijf het niet en laat hem niet constant springen. Gewoon een paar sprongetjes en niet te hoog. Het moet wel leuk blijven!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:35

Netjes uitgelegd. Zorg wel dat voor je hem laat springen zijn spieren warm zijn, dus longeer hem eerst even 10 minuutjes op beide kanten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:46

Zorg dat je de hindernis langs de bakrand zet en er een balk naast zet zodat ze er niet snel langs kunnen.
Volgens mij zijn alle paarden liever lui dan moe en gaan ze er als het kan liever langs

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:44

Ik zette altijd een hindernis naast de bakrand. Timon had van zijn baasje geleert hoe het moest, dus die ging dan gewoon rondjes rennen en springen. Soms longeerzweep erbij zodat ie snapt dat ie moet springen. Hij vond het altijd wel leuk, rondjes racen en dan springen. Er staat volgens mij een foto van hem in me profiel (Fjord)

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:11

Zorg ervoor dat balken wel goed kunnen vallen wanneer ze geraakt worden. De hindernissen moeten veilig zijn.
Voor de rest, zoals boven uitgelegd.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:50

Enne, neem wat brokjes mee voor als ze het goed doen!