hoeven te kort om te beslaan .. en nu ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

hoeven te kort om te beslaan .. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:00

Vandaag is de smid weer geweest. Ik wilde San weer rondom op ijzers omdat hij achter erg kort stond. Maar dit ging dus niet omdat hij veel te kort erop stond. Hij heeft het geprobeert maar nagelde tegen het leven aan wat Sandor echt niet fijn vond.
Dus gelijk eronderuit gehaald..
Nu is hij 15 weken terug van zijn ijzers afgehaald.. en de vorige keer zagen we al dat hij vrij kort stond maar we zouden het nog even aan zien. Nu zijn we dus te laat en kan er niet meer genageld worden..

Iemand tips ?
Zijn zool is ook erg zacht en gevoelig. Ik moet nu biotine gaan voeren..Maar dat gaat wel een paar maanden duren.. En ik wil hem eigenlijk helpen om hem van die gevoelige zool af te halen. Hij heeft nu ook bijna geen draagwand meer..
Iemand tips ?
Of kent iemand een smid in Noord Holland die met plakijzers werkt ?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:01

Het enige wat ik zo kan bedenken zijn hoefschoenen..

Antheman

Re: hoeven te kort om te beslaan .. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:06

Rustig aan doen!

Geen verhardingen opzoeken en idd evt een hoefschoen proberen te regelen.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:10

Ter info, we komen dus niet langs de weg.
We hebben een bak met houtsnippers.. Hij staat halve dagen in een zandpaddock... Ik snap er dus ook geen drol van dat het niet groeit.. Nou weet ik dat het in de zomer sneller gaat dan in de winter.. maar hoe kan je eventueel die zool verharden ? Teer ? of iets ..

_Dunja_

Re: hoeven te kort om te beslaan .. en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:14

Je hoeven iedere dag invetten met hoefolie daar gaan de hoeven heel hard van groeien...
En voor zachte hoeven kan je wat vaker gaan teren.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:15

Het tegenstrijdige is dat je de zool kunt harden door juist wèl op het harde te lopen.

Géén teer erop. Evt wel Hoof en Sole van de paardendrogist, dat wil nog wel eens helpen.

Kan je paard in de paddock wel lopen?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:18

Antheman schreef:

Géén teer erop. Evt wel Hoof en Sole van de paardendrogist, dat wil nog wel eens helpen.

Waarom geen teer erop ?

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:19

Antheman schreef:
Het tegenstrijdige is dat je de zool kunt harden door juist wèl op het harde te lopen.

Kan je paard in de paddock wel lopen?

zie een aantal posten hierboven. Ja hij staat halve dagen in een zandpaddock.

Ik snap het aan de ene kant wel hoor ivm de doorbloeding.. daarom wel op het harde.. maar er mag nu echt geen mm meer af hoor ..
Laatst bijgewerkt door MirandaB op 16-01-06 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:21

ik heb ooit eens iets gehoord over "plakijzers" vraag je smid er eens naar zou ik zeggen.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:22

Ik vroeg al in mijn topic naar een smid in noord holland die eventueel met plakijzers zou werken. Mijn smid werkt er niet mee.. slechte ervaringen.. Blijven niet zitten

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:42

uhm, onze haf heeft het ook een tijd gehad, door verwaarlozing van zijn vorige eigenaar, konden er ook geen ijzers meer onder, een drama was dat !!

het enigste wat wij gedaan hebben is goed zijn hoeven onderhouden, zo min mogelijk op een bodem laten lopen waardoor ze teveel afslijten, ectra biotine gegeven, en nog een ander supplement voor goede doorbloeding en weerstand, want goede lichamelijke conditie heeft meestal als gevolg : goede hoeven, dus toen gingen ze langzaamaan weer mooi, en ook sneller aangroeien... meeer tips heb ik eigenlijk niet...