geschoren pony naar wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

geschoren pony naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:29

We zijn bezig met de aankoop van een haflinger.
Ze is geschoren, en staat nu hele dagen op stal zonder deken.
Dit omdat ze van hele dagen op 't land(dus dikke winter vacht) naar hele dagen op stal is gegaan. (dit is dus situatie op oude stal)

En we willen graag dat ze overdag op de wei kan, en dan s'nachts op stal.
Hoe kunnen we dat het beste aanpakken, qua opbouwen van uren op de wei, en dikte van de deken. (Ze is helemaal geschoren: van boven de benen tot achter de oren)

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:36

geleidelijk aan opbouwen,met 1 of 2 uurtjes beginnen en zo beetje bij beetje steeds iets langer.
ik zou wel zorgen voor een lekker dikke waterdichte buitendeken want voor een geschoren paard is het nogal wat.
een 300 grams deken mag je zeker wel gebruiken.
succes

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:39

HUh eigelijk snap ik je niet. je scheert je pony en legt haar geen deken op?
Die van mij is geschoren en staat in totaal onder ong 520 gram ( hij gaat overdagwel naar buiten) en toch heeft hij het zeker met dit weer koud. Als je de vacht weg haald leg je daar altijd een deken voor in de plaats. Zeker als hij helemaal geschoren is. Maargoed. Nu je haar op de wei zet zou ik een goede all-in deken halen van rond de 300-320 gram. En inderdaad geleidelijk aan opbouwen. Ik dnek dat smiddags buiten zetten oo beter is, dna is eht minder koud dan s'ochtends en s'avonds.

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:42

hafgirl15 schreef:
HUh eigelijk snap ik je niet. je scheert je pony en legt haar geen deken op?
Die van mij is geschoren en staat in totaal onder ong 520 gram ( hij gaat overdagwel naar buiten) en toch heeft hij het zeker met dit weer koud. Als je de vacht weg haald leg je daar altijd een deken voor in de plaats. Zeker als hij helemaal geschoren is. Maargoed.

Ik heb haar niet geschoren, de oude eigenaren, waar ze nu dus nog staat hebben dat gedaan. en daar staat ze 24 uur per dag op stal.

En als ze hier komt wil ik dat dus niet, dan moet ze ook gewoon zoveel mogelijk per dag naar buiten, in hoevere dat kan natuurlijk.

_Dunja_

Re: geschoren pony naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:54

Ik zou haar een waterdichte deken geven van rond de 500 gram,
dit heb ik ook op mijn geschoren haflinger liggen en die staat de hele dag buiten in weer en wind.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:02

vlasta schreef:
dit heb ik ook op mijn geschoren haflinger liggen en die staat de hele dag buiten in weer en wind.

Tot hoever is jou haflinger geschoren? en heb je deken met\zonder hals erop liggen?

Alvast bedankt:)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:05

hel1 schreef:
vlasta schreef:

Tot hoever is jou haflinger geschoren? en heb je deken met\zonder hals erop liggen?

Alvast bedankt:)

Alleen haar benen en hoofd zijn niet geschoren haar nek en zo dus wel.
Ik heb een bucas all in one erop liggen deze is 470 grams
Ik heb er geen half bij genomen alleen als er een hele gure harde wind staat wil ik nog wel eens mijn fleece deken met hals eronder leggen maar dat is pas 1 keer gebeurd tot nu toe deze winter

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:28

Bedankt iedereen

nog meer tips?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:33

ik snap niet dat dat paard geen deken op heeft op stal is het ook koud ik zou er nu een 300 grams op leggen niet warmer omdat ze nu zonder deken staat ze gaat vanzelf wel vacht ontwikkelen en het word niet meer zo heel koud dus die overgang is niet zo erg groot meer en beter iets te koud dan iets te warm want als ze dan gaan zweten en hij staat net een beetje in de tocht word die ziek.
mijn paard is nu aan het verharen die was ook geschoren en krijgt zijn eigen vacht die heeft enkel nog een 150 grams regendeken opliggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:06

Als je hem een goede warme en waterdichte deken + hals opdoet, dan kan hij gewoon naar buiten hoor! 24/7 is ook geen probleem met schuilstalletje.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:18

CCCCorine schreef:
Als je hem een goede warme en waterdichte deken + hals opdoet, dan kan hij gewoon naar buiten hoor! 24/7 is ook geen probleem met schuilstalletje.

Maar aan een hoeveel grams moet ik dan denken ?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:38

Mijn pony is helemaal geschoren en loopt dag en nacht buiten gaat prima. Zonder halsstuk. Hij heeft 500 gram op aan dekens

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:45

Nu weet ik 't helemaal niet meer ene zegt 300 en andere 500 grams..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:47

Ik heb een Shetlander dus mega veel vacht normaal. Het is nu al redelijk ver weer aangegroeid. ik zou gewoon proberen wat voor haar eht beste is. Even goed in de gaten houden of ze het koud krijgt of jhuist te warm

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:50

Wanneerr is ze geschoren en hoe lang is haar vacht nu?
Alls ze net geschoren is moet de deken dikker dan wanneer ze weer ver terug in haar vacht zit.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:51

Juco schreef:
Wanneerr is ze geschoren en hoe lang is haar vacht nu?
Alls ze net geschoren is moet de deken dikker dan wanneer ze weer ver terug in haar vacht zit.

Ze heeft al beetje van haar nieuwe vacht weer, al zie je wel nog goed dat ze is geschoren. (door slordige scheren)

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:54

Dan zou ik toch maar een goede deken op doen. Weet jij waarom die mensen een pony scheren en vervolgens zonder deken op stal zetten????

BBoffen dat hij niet heel ziek is geworden!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:02

Juco schreef:
Dan zou ik toch maar een goede deken op doen. Weet jij waarom die mensen een pony scheren en vervolgens zonder deken op stal zetten????

BBoffen dat hij niet heel ziek is geworden!

Ik zou het niet weten, zo doen ze het elk jaar. met alledrie de haflingers, en 2 oudjes tuigers.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:24