Wanneer is je paard té oud om te werken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Wanneer is je paard té oud om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:18

Hallo!

Ik vroeg mij af wanneer een paard te oud is om te werken. En dan bedoel ik echt aan het werk. Minstens een half uur flink trainen.
Als ik mensen vertel dat mijn paard 19 is, is het zovan: ZÓÓ oud!! Is ie dan nog wel voorwaarts?
Maar ik heb 'm nog maar een jaar, dus dat steekt
Voor mijn gevoel loopt hij als een 10-jarige en we leren er iedere keer iets nieuws bij. Hij wíl ook graag aan het werk (niet tijdens het opzadelen ) Dus.. maargoed, wanneer is hij nou te oud?

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:20

Het is heel moeilijk om te bepalen waarneer een paard oud is. Sommige zijn op hun 25ste nog heel actief en andere zijn dan allang met pensioen. Het ligt dus echt aan je paardje.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:21

Als hij moeite krijgt met je van hem vraagt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:23

Rust roest. Kan dus best dat een paard wat aan het werk gehouden wordt langer meegaat.
Over het algemeen kunnen ze tot op hoge leeftijd nog aardig mee. Ze zullen doorgaans wat moeilijker op gang komen, wat strammer zijn als ze beginnen, en ook wat meer aangepaste beweging moeten hebben, maar je merkt het wel als een paard niet meer kan.

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:28

Dat verschild heel er per paard...de ene word gewoon veel ouder dan de ander.
Heeft denk ik ook beetje te maken met hoe hij zijn leven gereden is.
Als hij altijd al echt geel erg zwaar werk heeft gedana is die eerder op denk ik,
Mijn verzorg pony was 23 en die zat nog vol met pit !!!

chelsea82

Re: Wanneer is je paard té oud om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:29

Het paard geeft zelf ooit een keer aan dat hij het niet meer aan kan.
Gewoon lekker doorblijven rijden en je niet druk maken om wat anderen zeggen.
Heb zelf een merrie van 22 en die is net zo fris in haar doen en laten als mijn 3 jarige hengst.
Wat dacht je van bonfire.18 jaar oud en haald nog olympisch goud.
Maak je niet druk om wat anderen zeggen en geniet van je paard.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:59

Als je paard aangeeft er echt geen zin meer in te hebben....lichamelijk kunnen ze het lang aan hoor, hoe meer beweging, hoe langer ze het volhouden (in leeftijd en het werk). Geestelijk wil het nog wel eens te veel worden. Mijn 25 jarige arabier is in de bak echt niet meer te rijden, ze reageert totaal niet op wat je vraagt, ook niet op de zweep. Ze blijft gewoon staan en je moet haar echt vooruit schoppen, aangezien ik dat niet doe, wordt ze niet meer in de bak gereden. Nu rijd ik af en toe een buitenritje met haar, dat vindt ze zo nu en dan wel leuk, ze geeft zelf aan wat ze kan. De ene keer is dat een hele fikse galop, de andere keer alleen een half uurtje stap.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:01

Martine1232 schreef:
Als ik mensen vertel dat mijn paard 19 is, is het zovan: ZÓÓ oud!! Is ie dan nog wel voorwaarts?

Als ze dat over mijn 19-jarige zouden zeggen, kregen ze slaag

Die mankeert nog niks, is 100% in topconditie. Rijdt nog meestal 6 dagen op 7 een dik uur, waarvan 1 uur intensieve privéles, en dan nog eens wedstrijden in de zomer. Mevrouw reageerd om de geringste beenaanlegging, is 1 brok energie. Als je haar onder het zadel ziet lopen zou je echt niet zeggen dat je haar wat ouder ziet worden.

En een paard is zo oud als hij zich voelt. Sommige paarden zie je op hun 15de al achteruitgaan, worden slomer, krijgen gebreken...
Maar andere zijn op hun 25ste nog zo kloek als iets. Op oud worden staat helemaal geen leeftijd. Als eigenaar merk je zelf wel wanneer het paard oud word en de dingen niet meer zo goed aankan, en dan kan je vanzelf afbouwen. Maar zolang mijn paard nog als een 5-jarige loopt, ben ik niet van plan om hem op rust te zetten, wat rust roest inderdaad

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:12

Dat hangt helemaal van de pony/ het paard af. Ik ben vorige week voor het eerst Z1 gestart met mijn 26-jarige pony, die gedraagt zich als een 6-jarige dus tja. Veel mensen geloven ook niet dat hij al 26 is Die gaat nog prima mee dus. Je merkt vanzelf wel als het niet meer kan. Tot die tijd gewoon lekker doorgaan.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:17

buc is bijna 22 jaar oud en nog zo fit als een hoentje loopt zelfs te stoeien met de andere paarden op het land.
kreeg zelf laatst me eerste bok van hem geen gemene bok maar uit speels heid/

ik stop pas met rijden als buc het niet meer aan kan: snel vermoeid zijn, veel struikelen enzovoorts

azriM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:26

Als je voelt dat het het paard meer moeite begint te kosten om zich zo in te spannen denk ik dat je wat gas terug moet nemen in het werk. (nog goed actief, levendig, geen opgetrokken flanken na werk ofzo..) Natuurlijk niet na 1 keer, maar als dit zo lijkt te zijn over een langere periode.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:53

Hartstikke bedankt voor alle leuke reacties! Gelukkig maar!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:57

Je paard geeft heus wel aan als het hem teveel wordt, je zegt dat hij graag werkt? Nou, super toch? Vooral lekker doorgaan, dat is alleen maar goed voor je paard. Succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:05

Ligt aan het het paard vind ik.
Ik heb tot 2 jaar geleden een verzorgpaard gehad en die liep marathon wedstrijden.
In het jaar dat hij 18 werd wilde ze een beetje gaan afbouwen qua training maar hij werd juist in dat jaar nederlands kampioen hahahaha terwijl er minder getraind werd.

Het paard had echt geen zin om minder te trainen die wilde gewoon door blijven gaan.