Wanneer jong paard met dressuurzadel rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Wanneer jong paard met dressuurzadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:51

Voorheen reed ik altijd met een veelzijdigheidszadel. Voor mijn vorige paard heb ik echter een dressuurzadel gekocht. Dit vind ik persoonlijk fijner rijden.

Omdat mij verteld werd dat het beter was mijn jonge paard (toen 3) eerst met een veelzijdigheidszadel te rijden (wordt wat minder in het zadel gedwongen en kan de rug zo makkelijker ontlasten), rij ik deze nu weer met het veelzijdigheidszadel. Maar ja, ik wil straks toch eigenlijk wel graag weer met mijn dressuurzadel gaan rijden (mits die goed past natuurlijk!).

Mijn vraag aan jullie is vanaf welk moment ik weer met een dressuurzadel zou kunnen gaan rijden. Ik rij nu drie keer per week ongeveer 3 kwartier per keer op B-niveau. Het betreft een paard van 1.82 dat in april 4 jaar wordt. Het is nog een beetje een grote slungel, maar is in halve jaar dat ik hem nu rij zeker een stuk sterker geworden.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:58

Na een paar maanden onder het zadel kan het imo best.
Mits het paard braaf is, tenminste persoonlijk zit ik niet zo graag met een dressuurzadel op een bokkend of lastig paard.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:00

't Is een heel braaf paard!

chelsea82

Re: Wanneer jong paard met dressuurzadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:03

Heb op dit moment een jonge hengst van 3,5 jaar oud en ik rij hem nu met een dressuurzadel.Ligt beter op zijn rug en ik zit er steviger en rustiger op.Heb hem in het begin met een veelzijdigheidszadel gereden, maar dat lag niet lekker meer op zijn rug en ik ging er heel slecht op zitten.Nu rij ik hem met een dressuurzadel en hij loopt hier beter mee.Het ligt beter op zijn rug en ik zit beter en kan mijn hulpen beter geven.
Maar je moet doen wat het beste op je paard ligt en waar jij het beste op zit.Als jij slecht zit is het ook niet best voor je paard.En het zadel moet gewoon goed op zn rug liggen, ongeacht wat voor type zadel het is.Waarschijnlijk past je zadel na een half jaar al niet meer ( is mijn ervaring ) omdat het paard groeit en bespiering krijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:04

Een zadel moet in eerste instantie PASSEN. Het maakt niet uit wat voor zadel je op een paard legt, als het past is het goed.
Dat je moet beginnen met een veelzijdigheid en dat je daarna pas de overstap zou moeten overwegen is niet alleen volkomen nieuw voor mij, ik ken diverse mensen die dat niet hebben gedaan (inkl. ikzelf) en daar geen problemen mee hebben ondervonden.
Klinkt als geld-uit-de-zak-klopperij.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:04

die van mij was denk ik 2 of 3 weken zadelmak toen ik hem kocht en toen is meteen dressuurzadel erop gegaan.
Ook in een dressuurzadel kan je iets verlicht zitten, hangt natuurlijk wel een beetje van het model af, mijn dressuurzadels hebben nooit een echt diepe zit omdat ik dat funest vind voor mn onafhankelijke zit. Als je echt een diep zadel hebt dat je als het ware in een houding dwingt is het anders, maar ook dan kan t na een paar maanden in principe wel hoor.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:08

Die opvatting is denk voornamelijk ontstaan omdat op een spring- of veelzijdigheidszadel de meeste ruiters wat makkelijk een bokkesprong uitzitten. Daarom worden vrijwel alle paarden ingereden op zo'n zadel, dat is dus meer vanuit het oogpunt van de ruiter.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:12

Volgens mij is dat ook de hoofdreden. Plus dat een hoop mensen (die ik ken, dus ik weet niet of dit altijd zo is) meestal nog wel een ouder veelzijdigheids- of springzadel hebben liggen en dat liever op de jonge paarden gooien, stel dat er wat gebeurd, dan is niet je nieuwe zadel naar de knoppen. Dit is voor sommige mensen volgens mij ook een reden.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:16

Okay, dan ga ik binnenkort maar eens even kijken of mijn dressuurzadel past!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:18

Zodra ze geen rare sprongen meer maken, gooi ik er mooi een dressuurzadel op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:46

Ik heb mijn pony gewoon gelijk beleerd met een dressuurzadel, juist omdat ik daar steviger in zit. Geen enkele probleem hoor.
Zadelmaker was langs geweest, gezorgd voor een goed passend zadel en rijden maar

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:57

Ik heb eerst een paar maanden met vz zadel gereden.
Dat zadel werd te smal en daarom heb ik een dressuurzadel gekocht toen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:52

Rijd ze altijd in met dressuurzadel.

Maakt niet uit wat voor zadel erop ligt, als het past en jij er niet bij 1 bokje afvliegt.