Drainage en zand vraagje...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Drainage en zand vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:40

Om de hoeveel meter hebben jullie drainage in de bak liggen, hoe diep ligt het en wat voor zand ligt eroverheen?
De drainen moeten neem ik aan aan twee kanten uit de grond komen, 1 kant waaruit het water loopt, en 1 kant om ze later eventueel eens schoon te spuiten van binnen?

Wij gaan dit jaar de bak draineren, alleen onze sloot waarboven de drainage uit moet komen ligt aan de achterkant van de lange zijde, dus de buizen moeten ruim 43 meter lang zijn, waardoor ze volgens mij vrij diep komen te liggen omdat ze iets schuin moeten aflopen.

Iemand nog tips waar we op moeten letten?

ikke

Re: Drainage en zand vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:03

Drainage ligt ongeveer 60cm diep. Een afloop van ongeveer 5mm per meter is voldoende. Afhankelijk van je bodemgesteldheid, leg je buizen 5 - 10 meter uit elkaar.
Het beste is de buizen in fijne kiezel leggen, daarover worteldoek en daarop een laag scherp zand.
Van boven naar beneden zou het er zo uit kunnen zien:
10 - 20cm zand van je bak
40 cm scherp zand
1mm worteldoek
30 cm grind, waarin de buis.
Er zijn verschillende manieren om de buizen te reinigen. Welke vorm je kiest, bepaald hoe je buizen toegankelijk moeten worden.
Laat je goed voorlichten, vraag info bij verschillende partijen en vraag vooral referenties en ga daar ook kijken!!
Het werkt zeer goed, maar de werking staat of valt bij een correcte aanleg EN onderhoud.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:06

Wij hebben ze ook met aan 2 kanten uitstekende drainages, maar ik moet zeggen dat we ze nog nooit hebben hoeven doorspuiten ofzo. Na ruim 10 jr doen ze nog steeds prima hun werk.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:49

Bedankt voor de goede uitleg, hier kan ik zeker wat mee!

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:06

Hebben jullie ze in de lengte of in de breedte liggen?
Ik hoorde dat iemand de drainage in zijn bak om de meter heeft liggen, maar dat kan dus veel ruimer?
Onze bak is opzich snel droog, omdat er vroeger een sloot onder gelegen heeft en dat scheelt toch wel.
Alleen als het veel regend en er komt dan meteen vorst eroverheen, dan bevriesd de bodem toch vrij snel.
Weet iemand toevallig ook een bedrijf in de buurt van Utrecht die de drainage er zo in kan leggen zoals hierboven beschreven staat?

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:23

Woeiii...zo zou ik het niet doen......
Het bedrijf dat onze bak heeft aangelegd is sowiezo tegen gebruik van kiezels.....als je pech hebt mengen ze met je zand...en ze zijn overbodig (tenminste bij ons in NHolland).
Echter heeft hij ook ontdekt dat het worteldoek onder de drainage zou moeten liggen....hij heeft verschillende van zijn aangelegde "oude methode " bakken inmiddels opengehaald om de drinagebuizen boven het doek te krijgen. Zijn ervaring was dat het doek dichtslibt waardoor het water toch weer niet uit de bak kan stromen.
...maar het blijft volgens mij een drama hoor.......een bak aanleggen is en blijft per bak verschillend.
Die van ons ligt er net...het is net het duin en je zakt er 20-40 cm in weg...er gaat dus binnenkort hout overheen....(ja ik weet het dat gaat na verloop van tijd rotten en je kan je paarden er niet in loslaten als het gravers zijn).

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:59

Daarom gaat de doek er juist over lijkt me, om de kiezels van het zand gescheiden te houden?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:05

zynoeska: Ik kan mijn gravers ook niet in zand loslaten hoor...

wij hebben proffessioneel drainage aan laten leggen. ze deden ook iets met schelpjes? geen doeken, dat was niet nodig in onze grond ofzo? wij hebben het in de lengte liggen. 3 buizen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:04

NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT doek gebruiken. Dat komt omhoog net als kiezels. Ik heb dit bij 2 verschillende maneges mee gemaakt. Ineens hangt er een stuk doek aan je sleep. Dan heb je een groot probleem. De kans dat een paard achter een stuk doek blijft hangen is erg groot.

Ik woon in Noord-Holland en we hebben hier zware klei grond. Mijn bak ligt er 8 jaar super bij zonder plassen. Hij is 20 cm afgegraven, om de 2 meter 60 cm diep gedraineert. Op de buizen is grof zand gedaan en daarboven op is mooi schoon stierenzand gekomen. Ik heb toen een maand of 2 met een trekker de boel geod aangereden. Ik heb toen een laag van 10 cm naaldhoutchips erop gedaan. Hij is in de 8 jaar dat hij er ligt 3 x opgevult met chips en dan steeds een laag van 5 cm. De bodem is gewoon super. Ik heb de pest erin dat ik hem niet mee kan nemen naar Belgie. Daar komt net zo bodem, dat is 1000% zeker.