mijn paard (appie merrie van bijna 6) durft amper te bewegen nadat ik de singel bevestigd heb. Ze heeft geen nijd ten opzicht van het fenomeen singel want ze is heel relaxed met opzadelen omdat ik het altijd voorzichtig heb gedaan, dus reageert niet agressief met singelen.
Ik maak de singel op het eerste gaatje vast nadat het zadel er op ligt.
Dan ga ik de bak in en singel iets meer aan, til d'r voorbenen op om de huid onder de singel recht te trekken. Na wat rondjes rijden doe ik hem pas op standje "werken zonder dat je er naast komt te hangen".
Van de week had ik hem op het eerst gaatje en wil met haar de stal uitlopen. Blijft ze staan terwijl haar lijf naar achteren gaat, voorbenen vooruit gestrekt en gaat ze als een soort kameel liggen
en spring vervolgens weer overeind (paar jaar terug soortelijk iets meegemaakt toen ik opstapte in de wei, hihihi). Daarna kon ik gewoon gaan lopen met haar. Ze zet echt geen stap als ik net de singel om gedaan heb, ook niet achterwaarts. Of ik met mijn boomloze zadel wil rijden of met mijn westernzadel, dat maakt niet uit. Aan de singel kan het volgens mij niet liggen want het is een vrij breed bont ding, zacht dus.Heeft iemand dit ook met zijn paard meegemaakt ?

het is wel een beetje voor de hand liggend maar ja
;
ik hoop het voor je.