Paard durft niet te bewegen na vastmaken van de singel!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

native

Paard durft niet te bewegen na vastmaken van de singel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:22

Hallo bokkers,
mijn paard (appie merrie van bijna 6) durft amper te bewegen nadat ik de singel bevestigd heb. Ze heeft geen nijd ten opzicht van het fenomeen singel want ze is heel relaxed met opzadelen omdat ik het altijd voorzichtig heb gedaan, dus reageert niet agressief met singelen.
Ik maak de singel op het eerste gaatje vast nadat het zadel er op ligt.
Dan ga ik de bak in en singel iets meer aan, til d'r voorbenen op om de huid onder de singel recht te trekken. Na wat rondjes rijden doe ik hem pas op standje "werken zonder dat je er naast komt te hangen".
Van de week had ik hem op het eerst gaatje en wil met haar de stal uitlopen. Blijft ze staan terwijl haar lijf naar achteren gaat, voorbenen vooruit gestrekt en gaat ze als een soort kameel liggen en spring vervolgens weer overeind (paar jaar terug soortelijk iets meegemaakt toen ik opstapte in de wei, hihihi). Daarna kon ik gewoon gaan lopen met haar. Ze zet echt geen stap als ik net de singel om gedaan heb, ook niet achterwaarts. Of ik met mijn boomloze zadel wil rijden of met mijn westernzadel, dat maakt niet uit. Aan de singel kan het volgens mij niet liggen want het is een vrij breed bont ding, zacht dus.
Heeft iemand dit ook met zijn paard meegemaakt ?

M_hOrse

Re: Paard durft niet te bewegen na vastmaken van de singel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:30

Niet meegemaakt maar ik heb misschien wel een ideetje het is wel een beetje voor de hand liggend maar ja ;

Misschien kan je haar voor je gaat rijden eerst longeren en dan als je even gelongeerd heb het zadel er opleggen en daarmee ook nog even longeren en dan daarna er zelf op gaan rijden. Kost wel veel tijd maar misschien is je probleem daarna opgelost en kan het over een tijdje wel weer gewoon ik hoop het voor je.
Succes ermee

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:36

kijk hiero eventjes: www.Naturalhorsemanship.nl en stuur Callippo even een mailtje (zij zit trouwens ook onder dezelfde naam hier op bokt)

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:50

Het kan zijn dat ik te snel heb gelezen, maar is het niet een probleem met de rug?
Als de singel strak aangetrokken wordt gaat ze weigeren, dan heeft ze misschien wel last van haar rug?
Hoe zit het als je haar hard poetst op haar rug? Reageert ze daar dan op?

native

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:30

Met haar rug is niets aan de hand hoor, reageert niet (behalve met vooruitgestoken boven lip van "oh, wat lekker ga door") als ik haar rug
poets. En ze doet het met zowel mijn boomloze zadel als met het zadel waar wel zadelbomen in zitten.
De longeertip is leuk bedacht maar ze staakt niet als ik op haar aan het rijden ben. Het zijn echt alleen maar de eerste stappen na het aansingelen, daarom loop ik altijd eerst een paar meter na het singelen voordat ik er op stap.
Waar ik het moet zoeken op de site van natural horsemanship (ben een groot voorstander daarvan zelf) begrijp ik niet helemaal, het is een erg uitgebreide site. Ga nog wel even verder flemen.
Bedankt zover voor de hulp alvast!

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:44

Ik maak bij zulke paarden (ik tref ze af en toe ook weleens) meestal de singel heel losjes vast (terwijl ie echt niet of nauwelijks de buik raakt, als dat niet kan, langere singel nemen.....) terwijl ik het hoofd wat naar binnen naar me toe gebogen houdt. Daarna laat ik 'n paard niet voorwaarts, maar meteen wijkend zijwaarts wegstappen aan de hand, terwijl ik het hoofd bij me houd. Zo, dat de achterbenen echt flink kruisen. Als je het hoofd wat opzij vraagt en je vraagt je paard "om" te gaan, krijg je dat effect. Meestal vloeit dan de spanning al vlug weg, kun je een gaatje strakker, en dan weer een paar passen zijwaarts vragen. Dus niet in een rechte lijn zijwaarts, maar een wending om de voorhand vraagt aan de hand.
Bij veel paarden is een paar stappen al voldoende om de spanning kwijt te raken en lopen ze daarna ook gewoon voorwaarts. Meestal stap ik als ik opstap dan ook niet voorwaarts maar in een vrij korte wending weg als ze wat moeilijk doen met de singel.

Ik heb weleens gehoord over blokkades die kunnen ontstaan bij een paard, ook tussen z'n oren en tussen verbindingen ruggemerg-hersenen, als gevolg van de singel- en zadeldruk. Weet er absoluut het fijne niet van. Heb er in totaal twee getroffen die echt weleens omvielen, haast stuipen kregen, en dat was altijd afwachten. Ging zes weken goed, en dan ineens weer zo'n rare aanval, heel eng. Nooit geweten waar het aan lag, verder fijn te rijden paarden die er maar tijdelijk waren (verkoop). Als ze door die aanval heen waren, kon je een paar uur later opnieuw opzadelen, niets meer aan de hand, heel vreemd.

Succes ermee, ben benieuwd of je een oplossing vindt.........

Groetjes
Licorne

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:38

licorne schreef:
Ik maak bij zulke paarden (ik tref ze af en toe ook weleens) meestal de singel heel losjes vast (terwijl ie echt niet of nauwelijks de buik raakt, als dat niet kan, langere singel nemen.....) terwijl ik het hoofd wat naar binnen naar me toe gebogen houdt. Daarna laat ik 'n paard niet voorwaarts, maar meteen wijkend zijwaarts wegstappen aan de hand, terwijl ik het hoofd bij me houd. Zo, dat de achterbenen echt flink kruisen. Als je het hoofd wat opzij vraagt en je vraagt je paard "om" te gaan, krijg je dat effect. Meestal vloeit dan de spanning al vlug weg, kun je een gaatje strakker, en dan weer een paar passen zijwaarts vragen. Dus niet in een rechte lijn zijwaarts, maar een wending om de voorhand vraagt aan de hand.
Bij veel paarden is een paar stappen al voldoende om de spanning kwijt te raken en lopen ze daarna ook gewoon voorwaarts. Meestal stap ik als ik opstap dan ook niet voorwaarts maar in een vrij korte wending weg als ze wat moeilijk doen met de singel.

Ik vind dit wel een hele aparte manier van aansingelen... Dit doe jij dus om de spanning uit je paard te halen voor het opstijgen? Ik snap dan de combinatie in laten buigen ft. spanning niet helemaal...

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:24

WAAROM ze het doen weet ik ook niet
Maar mijn ervaring is dat ze zijwaarts gemakkelijker wegstappen dan voorwaarts als ze verstijven op de singel. En dat ze tevens op een gecontroleerdere manier ontspannen dan rechtvooruit.
Gewoon geleerd uit ervaring, en het ook 'n aantal ouwe "paardenmensen", je weet wel van die ouwe fokboertjes die al 50 jaar jonge paarden helpen beleren, zien doen. Het daar tien jaar terug van afgekeken, inclusief de theorie, en tsja, ik doe het dus nog steeds weleens, het werkt bij mij in veel gevallen uitstekend, ook bij groene paarden.

Denk dat het er onder andere mee te maken heeft dat ze "na moeten geven", mee moeten geven in de hals, om deze in te kunnen buigen. Daardoor zijn ze tussen de oren al ontspannener, en is er aan spieren al ongemerkt e.e.a. aan het oprekken.
Er komt tevens ook wat meer singeldruk aan de zijkant als ze ingebogen staan, die weer ietsjepietsje minder wordt als ze opzij in beweging komen waardoor ze automatisch vanzelf iets meer ontspannen omdat de druk weer een pietsie wegvalt. Als ze weten dat ze een beetje eigen "controle" hebben over de singeldruk, zijn ze ook kalmer. En beweging=meer singelruimte, welnu, dat weten ze na een paar keer!

Zou een singel met elastiek niet wat zijn? Daar heb ik ook al 'ns een paard met zo'n probleem een groot plezier mee gedaan. Die BLEEF maar zuchten, en beseffen dat die singel meegaf als ie zuchtte, en WEER zuchten, en WEER, en WEER, en ja het gaf nog steeds mee, en WEER zuchten....... (wij lachten ons rot *grijns* maar het was ook ZO komisch!) en nooit meer moeilijkheden als je die singel gebruikte. Maar die verstijfde niet, die had echt singelvrees, die stuiterde juist.

Groetjes
Licorne

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:42

Ik heb het gehad met een merrie die niet bij haar veulen weg wilde en ik ken een merrie die het regelmatig deed als ze niet van huis wilde, of bij ruiters die ze niet mocht...
Als pure vorm van verzet dus, maar tegenovergestelde van steigeren. Mijn vader vertelde dat zijn Friezen het ook wel eens deden, dus het is een bekent fenomeen en het heeft waarschijnlijk helemaal niets met de singel te maken. Eh, beetje streng zijn... vooral omdat je weet dat de singel opzich geen pijn doet en ze het bij beide zadels doet en het dus ook de singel niet is en je zeker weet dat ze niks aan haar rug heeft.

Verder, je gebruikers naam, Native Nederlander? vroeg ze nieuwsgierig

Vreemd genoeg ken ik het alleen van merries, eigenlijk...

2x bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-01-06 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:44

@Licorne: Klinkt mij in de oren als een hele goede tip!!

Ik zou hem maar eens uitproberen als ik jou was!!

(ik had er zelf nog nooit van gehoord maar ik zal het in mijn achterhoofd houden...je weet maar nooit wat voor paarden je treft in je latere leven... )

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:48

ik rij een merrie, die blijft niet helemaal stilstaan, maar als ik haar dus aansingel blaast ze zich helemaal op, en gaat heel spastisch met haar benen doen, echt aan de grond genageld lijkt wel, en dan helemaal gestressed erbij staan.... en als ik dan wegloop is het weer over , echt een rare is het hoor..

ik zou, als je zeker weet dat het echt tussen haar oren zit, gewoon heel streng zijn, wel gaatje voor gaatje aansingelen, maar gewoon lopen is lopen, en niet laten gaan liggen of elke andere vorm van verzet, gewoon lopen met die handel! want ben bang dat het anders blijft...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:49

Ook al een merrie...zou het een merrie-tik zijn?