Welk type paard vinden jullie mijn passen? HElp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Welk type paard vinden jullie mijn passen? HElp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:17

Hoi,

Mijn plannen zijn over een jaartje weer een paardje te kopen.
Nu is mijn probleem welk ras is het verstandigst? Ik wil namelijk niet weer het verkeerde type kiezen.

Wat ik zoek in een paardje is:
* Lief en trouw.
* leerzaam want ik moet nog veel leren in het zadel.
* Rustig van karakter (Iederpaard heeft ander karakter maar per ras verschilt het tog denk ik)
* Waar ik echt mijn vertrouwen mee terug kan krijgen.
* Niet te duur in koopkosten.

Watvoor bouw ik nodig heb:
* Niet te smal gebouwt.
* Niet heel groot (mag dus een grote pony zijn)
* Die geschrikt is voor wat dressuur werk maar ook recreatie.

Ik hoop dat jullie mijn tips kunnen geven, zodat ik alvast een beetje kan bedenken..
Ik weet ook wel dat ik nog een jaar heb maar wil alvalst beetje de geschrikte rassen op zoeken..

Nou geef je ras

Alvast heel erg bedankt
Groetjes Prissey

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:40

misschien iets in de richting van koudbloed? maaruhm. ik denk niet dat het verstandig is om op zoek te gaan naar een speciaal ras. je moet natuurlijk wel je eisen stellen maar kzou dat niet baseren van een ras. zo werkt dat nou eenmaal niet.
ikzelf ben ook niet zo'n voortstander ervan om te zeggen dat een pony jou type niet is. maar meer dat jullie nog moeten leren met elkaar om te gaan. maarja dat is mijn mening he. NH'ertje he

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:43

Tja das moeilijk te zeggen,ik heb ook een koudbloed maar kan op dit moment ook wel eens uit haar dak gaan,ik moet wel zeggen dat dit minder is dan bij warmbloedjes.Mijn tinkie is wat nuchter is alleen een ietsiepietsie bang voor honden maar voor de rest niet.En de meeste mensen denken dat tinkers sullige sloome paarden zijn,maar daar ben ik van mening dat,dat dus niet waar is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:44

Ik denk meteen aan een Quarter als ik je verhalen zo hoor (en die kunnen ook best wel dressuren hoor!)
Het enige nadeel zijn bij dat ras dan toch wel de aankoopkosten...

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:48

een hanoveraan misschien..die zijn groote pony en paard, ze zijn rustig een beetje breeder gebouwd. k heb nu ook een hanoveraan ze is echt heel betrouwbaar.

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:48

Ik weet wel dat je een klikt moet hebben met een paard. Maar ik ben gewoon benieuwt wat jullie zouden doen, of mij aanbieden.

friezegek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:50

een fries:D

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:51

Ik zou kijken voor een fjord of een haflinger, misschien een tinker als ik je verhaal zo lees. Echt hoog dressuurwerk moet je dan niet ambieren, wel een fijn en rustig recreatiepaard.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:53

een leuke fjord die zijn niet te dik die over het algemeen braaf
ik vind ze mega leuk en ze kunnen dressuur (kijk maar naar taco ) soms eigenwijs maar dat is ieder paard op zijn eigen manier
succes met je keuze

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:59

dankje ik zat zelf ook erg te denken aan een fjord of haffie, maar wacht nog even de meningen af

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:02

denk er wel aan dat fjorden vaak Erg eigenwijs zijn!.. een fries vindt ik persoonlijk een erg betrouwbaar paard, maar de aankoopkosten zijn wel vrij hoog

memerel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:03

ik zou ook voor een fjord of een haffie gaan...

er zijn zat fjorden en haffies die goed kunnen dressuren en ze zijn ook nog eens heel lief!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:04

Ik heb een merens, (frans zwart bergpaard) Het is een werkwillig paard. Hun schoft ligt zo tussen de 1.40 en de 1.52. Het is dus een d- pony. Ze zijn erg betrouwbaar en rustig. Ik heb een paardje van 4 en ben zelf ook nog best wel groen, maar ik heb nu privé lessen en dat gaat hartstikke goed. Als je meer info. wilt over dit stoere ras kun je kijken op. www.merensstamboek.nl

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:06

Ik vind zelf fjorden en haflingers erg leuke paardjes, vaak een goede gezondheid, sterke en gezonde benen en hoeven, makkelijk in de omgang, met een niet te dure aankoopprijs, die je maandelijkse kosten behoorlijk laag kunnen houden.
Wat betreft het "eigenwijs gehalte" van fjorden, dat is nogal behoorlijk per paard verschillend.

Nikitaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:07

Ik ben het hellemaal met toverpaardje eens.
Ik zou dan voor een haffie gaan (zelf heb ik er ook eentje) als ik jouw was. en daar heb je ook hele mooie van hoor! die het harstikke goed doen in de dressuur.

groetjes Nikita

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:12

Tja een haflinger of een mooie fjord lijkt me wel wat voor jou,ook omdat je ook recreatief wilt rijden,en als je een mooi fjordje of een haflinger kan vinden,denk ik dat je er wel wat mee kan,en ze zijn ook niet zo heel duur over het algemeen.

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:14

dank jullie wel nog meer rassen hah

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:07

toverpaardje schreef:
Ik vind zelf fjorden en haflingers erg leuke paardjes, vaak een goede gezondheid, sterke en gezonde benen en hoeven, makkelijk in de omgang, met een niet te dure aankoopprijs, die je maandelijkse kosten behoorlijk laag kunnen houden.
Wat betreft het "eigenwijs gehalte" van fjorden, dat is nogal behoorlijk per paard verschillend.

Ik sluit me hierbij aan.

Anoniem

Re: Welk type paard vinden jullie mijn passen? HElp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:12

Als je echt een fijn, 100% braaf paardje zoekt, waar je je vertrouwen mee terug wilt winnen en wat dressuur mee wilt gaan rijden, zou ik voor een 'gewone' grote pony of een paard gaan. En dan het liefst eentje die wat ouder is en veel ervaring heeft (bijvoorbeeld eentje die veel op wedstrijd is geweest, maar ook in het bos, langs de weg etc.). Het karakter moet dan natuurlijk zeer rustig en braaf zijn, maar pas op dat je geen flegmatieke trapzak in je maag gesplitst krijgt. Hij moet nog wel willen lopen. Als je bijvoorbeeld een 12 jarige goed laat keuren bij aankoop en hij is goed, dan heb je grote kans dat je er nog heel lang veel plezier mee zult hebben.

Fjord/Haflinger zou ik niet aan beginnen en al zeker geen Tinker (nog lomper). Ze zijn misschien wel koelbloedig (wat overigens voor veel moderne Haflingers al niet meer opgaat), maar als ze niet heel consequent zijn opgevoed en gereden, dan zijn het wandelende rampenbalen.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:57

Een fries.
Zijn liefe,aanhankelijke, brave paarden.En als je ervan houdt zijn ze ook nog mooi.Zelfs bij friezen heb je nog verschil in type.Je hebt ze heel sjiek en heel zwaar gebouwd, dus voor iedereen wat.
En je kan er heerlijk mee buiten rijden, je kan er heel goed een dressuurproef mee rijden.(bij ons op stal zijn friezen vanaf recreatie tot Zdressuur) en je kan er ook mee gaan mennen en vrijheidsdressuur zijn ze ook geschikt voor.
Dus met een fries zijn heel veel mogelijkheden.

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:10

Ik zat eerst ook te denken aan een Fjord, maar is misschien juist een New Forester of iets in die richting niet wat? Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat ze over het algemeen erg braaf zijn en graag voor je werken en enorm lief zijn.
En daarnaast zou ik zeggen, orienteer je inderdaad globaal op de rassen, en ga dan gewoon kijken welke er écht bij je past. Dus zoek juist de haflinger, fjord of new forester die jij lief vindt en die jou aanspreekt.
Heel veel succes met je keuze en vooral veel plezier ermee!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:17

als ik het zo bekijkt zal ik voor een haflinger keizen. Vooral die luxere typer ook al kan je denk ik makkelijk op een kleinere haflinger.

een fjord zal ook wel leuk zijn maar die zijn stukken eigenwijzer dan een haflinger

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:20

Ik vind dat fjorden wel eigenwijs zijn. Maar dat komt mss ook omdat ik een keer met een fjord heb gereden en die heeft me de hele bak laten zien . Die fjord was té eigenwijs. Ik zou gewoon naar een paard gaan kijken en kijken of het klikt. Misschien niet meteen maar na een tijdje, dat je het paard op de proef neemt voor twee weken ofzo. Succes!
Laatst bijgewerkt door Mirthe_ op 16-01-06 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:21

CCCCorine schreef:
.

Fjord/Haflinger zou ik niet aan beginnen en al zeker geen Tinker (nog lomper). Ze zijn misschien wel koelbloedig (wat overigens voor veel moderne Haflingers al niet meer opgaat), maar als ze niet heel consequent zijn opgevoed en gereden, dan zijn het wandelende rampenbalen.

daar heb je wel een beetje gelijk in. MAar als ze een goed opgevoede haflinger koopt is er niks mis mee. Die van mij is ook een haflinger en goed opgevoed doet geen vlieg kwaad. Maar ik vind dat het bij elke paard dat is. niet aleen haflinger/fjorden zijn rampenbalen.Ze lijken zo omdat ze zo sterk zijn. Maar elk paard die je niet goed opvoed kunnen rampenbalen worden

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:24

ik zou gaan voor een lieve haflinger...