probleem met mijn merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

probleem met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:30

Ik heb een probleempje met mijn merrie in de paddock.
Mijn pony heeft tot een maand geleden haar hele leven tussen de ruinen gestaan en dit is altijd goed gegaan zonder problemen.
Maar doordat er het 1 en ander veranderden op stal moest ze tussen de merrie's gaan staan.

Nu gaat mijn pony iedere keer 1 en dezelfde merrie dekken althans er zo op springen zoals een hengst en trekt dan aan de manen van die merrie als ze erop zit.
De deken van die merrie heeft er ook onder te leiden.

Kan ik hier iets aan doen of niet?

_Dunja_

Re: probleem met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:31

Oh ja ze heeft nu ijzers maar die laat ik er volgende week al onder vandaan halen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:08

oeps.
andermans paard ook neem ik aan??
ik zou ze dan maar niet bij elllkaar gooien denk ik!
is je merrie hengstig misschien? (nooit van gehoord dat een merrie dan springt maar een koe doet het wel dus wie weet)

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:10

[quote="loveblacky"]oeps.
andermans paard ook neem ik aan??
ik zou ze dan maar niet bij elllkaar gooien denk ik!
quote]

de optie om ze niet bij elkaar te zetten is er bij ons niet.
we hebben 3 paddock's 2 met ruinen en 1 met merrie's we hebben maar 3 merrie's op stal en de rest zijn ruinen dus om mijn merrie tussen de ruinen te zetten is geen optie meer omdat die paddock's vol staan.
Nee mijn merrie doet het gewoon een paar keer per week (dit is wat we zien misschien dus wel vaker)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 21:32

heeft niemand verder tips of dergelijke?
ik heb wel haar ijzers eronder vandaan laten halen om dekens enzo minder te kunnen beschadigen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:42

De enige oplossing is echt om de paarden uit elkaar te halen, desnoods zet je jouw merrie alleen op een kleine paddock, naast de anderen?

Verder zou ik de eigenaar van het paard dat 'gedekt' wordt, een vergoeding geven, je excuus aanbieden, en hopen dat jouw paard diens manen niet teveel sloopt. Eventueel moet dat paard zo'n halsdeken om, maar dat zou eigenlijk helemaal van de zotte zijn.

Als ik het van de andere kant bekijk, en dat het dus mijn paard is dat besprongen wordt, dan zou ik eisen dat dat paard wat springt niet meer op de paddock bij mijn paard komt. Dit is geen gezond gedrag, zeker als het zo vaak voorkomt. Straks knalt Vlasta's paard door de deken of singels met een been, en dan hangen ze daar op elkaar, met alle verwondingen van dien. Bovendien heeft dat paard wat gedekt wordt, nooit rust, en dat is eigenlijk wel bijna het ergste.

Mijn oplossingen dus concreet:
* Jouw paard niet meer op de paddock zetten bij de merries.
* Jouw paard op een kleine paddock naast de andere paarden zetten.
* De paddock van de merries verkleinen (omdat er dan twee in komen te staan) en jouw paard wel bij de ruinen te zetten.
* Verhuizen.

Maar echt niet jouw paard op deze manier bij die merries laten staan, is niet fair tegenover het dier wat besprongen wordt.

Succes met je beslissing!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 10:49

De eigenaar vind het dus geen probleem dat mijn pony op haar paard springt.
Maar ik vind het zelf geen fijn idee vandaar dat ik tips vraag.

Het moeilijke is namelijk dat verhuizen geen optie is voor mij hier in de buurt of ik moet haar op de manege zetten waar ze dus dag en nacht op stal staat, nou dat wil ik haar niet aandoen.

De paddock verkleinen is ook geen optie omdat die paddock's al in 2en is verdeeld omdat we een peesblessure merrie daar hebben staan.
Ik heb altijd bij de ruinen gestaan maar omdat er een aantal weg zijn gegaan op stal hebben we er alleen ruinen voor terug gekregen dus staat de ruinen paddock nu eigenlijk al meer dan vol.
Hiervoor stond ze wel tussen de ruinen maar omdat er meer ruinen kwamen moest mijn pony tussen de merrie's staan.

Ik hoef gelukkig niks te vergoeden omdat de eigenaar zelf instemt dat mijn pony er blijft staan..

Maar ik denk inderdaad dat er verder niet echt oplossingen zijn maar ik dacht ik kan het proberen.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:51

en een (rustige) ruin bij de merries zetten en jouw merrie weer tussen de ruinen?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:02

Chely schreef:
en een (rustige) ruin bij de merries zetten en jouw merrie weer tussen de ruinen?

hé dat ik daar niet aan gedacht heb, dit zou eventueel (hoop ik) bespreek baar kunnen zijn..

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:06

Even een klein vraagje: waarom de paarden splitsen in 2 groepen ?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:07

irish_lady schreef:

Je bedoelt ruinen en merrie's bij elkaar laten staan?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:32

vlasta schreef:
irish_lady schreef:

Je bedoelt ruinen en merrie's bij elkaar laten staan?

ja

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:35

Ja dit zouden een hoop mensen wel willen maar dit is niet mogelijk.
We hebben een aantal deken slopers die bij elkaar staan en dit gaat nu prima.
En bij de paddock naast ons staan er ruinen waarvan er 2 ruinen zijn die dekken bij de merrie's.
Ik heb qua paddock's niks te vertellen qua verdeling dan maar ik zou wel kunnen opperen of er 1 ruin bij de merrie's zou kunnen en dat mijn pony weer terug gaat naar haar oude ruinen groep

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:52

Chely schreef:

dacht ik ookal aan!