Helpt elastiek tegen omhoog gooien hoofd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Helpt elastiek tegen omhoog gooien hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:40

Ik heb een fjord die tijdens een buitenrit tijdens de galop zijn hoofd omhoog gooit, waardoor ik geen controle meer over hem heb. Ik krijg hem dan bijna niet terug, en moet echt in zijn mond gaan hangen wil ik hem iets terug krijgen. Hij doet het alleen tijdens een buitenrit, in de bak luistert hij erg goed
Nou was ik laatst in een paardenwinkel en daar zeiden ze dat ik het beste een elastiek kan gebruiken tegen het hoofd omhoog gooien, mijn fjord zou daarbij ook met een lange teugel kunnen lopen.
Ik ben nogal huiverig tegenover hulp teugels, daarom ben ik benieuwd of een elastiek werkt tegen het hoofd omhoog gooien. Wie heeft ervaring met een elastiek?

wyona

Re: Helpt elastiek tegen omhoog gooien hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:43

ik heb een tijdje met een elastiek gereden en ik moet zeggen dat het wel werkt. ik heb dit bewust gedaan omdat als ze valt wel de mogelijkheid heeft om op te staan (zij viel nogal eens) omdat het elastisch is.
me instructrice heeft het nu afgeraden om het te gebruiken omdat dit d'r nek alleen maar sterker zou maken. vanaf die tijd gebruik ik hem niet meer.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:45

Het hangt er vanaf of je paard er steeds in gaat lopen hangen, als ik jou was zou ik een tiedemanteugel gebruiken. Je kunt wel op bokt of op internet opzoeken welke werking dat precies heeft, het heeft nét even meer invloed als een martingaal, maar een stiek heeft een constante inwerking, en dan kun je inderdaad je paard alleen maar harder in zijn mond en nek krijgen. succes!

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:56

Een elastiek maakt de nek alleszins sterker, en als ze echt willen, kunnen ze hun hoofd nog naar boven gooien, omdat die meerekt.
Ik zou eerder iets gaan zoeken in de zin van een martingal.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:58

Zou een martingaal niet beter zijn dan dat elastiek?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:01

ik rijd met elastiek ... het is alleen lekker om hem diep en rond te rijden naar mijn idee

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:03

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:52

Heb meegemaakt dat mijn pony zo sterk werd door dat elastiek dat haar hele mondhoeken inscheurde.Heb het ook nooit weer gebruikt.Is al heel wat jaren terug hoor.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een thiedeman.Deze is het vriendelijkst.Vooral als je niet bekend bent met hulpteugels is deze heel handig.Jij hebt zelf heel weinig invloed.Als je pony nageeft werkt de thiedeman niet door.Zodra de pony omhoog komt of sterk wordt doet de thiedeman zijn werk.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:00

les..... en les... dat helpt het beste...
geen enkele hulpteugel houdt een paard tegen, geen enkele hulpteugel remt de gedachte van de ruiter...
alleen zelfvertrouwen door oa les zorgt dat dat groeit en dat is sterker dan welke hulpteugel dan ook

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 23:14

vlasta schreef:

Ik stelde eerst een martingaal voor aan de paardenwinkel, maar hun zeiden dat de martingaal niet voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog gooit.

brenda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 07:02

Bombarie schreef:
Het hangt er vanaf of je paard er steeds in gaat lopen hangen, als ik jou was zou ik een tiedemanteugel gebruiken. Je kunt wel op bokt of op internet opzoeken welke werking dat precies heeft, het heeft nét even meer invloed als een martingaal, maar een stiek heeft een constante inwerking, en dan kun je inderdaad je paard alleen maar harder in zijn mond en nek krijgen. succes!

Ook zeiden de mensen van de paardenwinkel dat de elastiek geen constante inwerking had,en mijn fjord nog gewoon met een lang teugeltje kon lopen, ik snap er echt niks meer van.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:35

Ga lekker naar een andere ruitershop! Elastiek kan wel helpen maar mijn paard gaat er in hangen. Mandorra wordt tijdens het buitenrijden zo enthousiast dat ze nog maar twee versnellingen heeft in draf en galop'snel en heel snel. Als ik alleen rijd is dat niet zo'n probleem (ze namelijk gewoon te sturen met zit en been) maar als ik met anderen rijd kunnen ze mij vaak niet bijhouden en ik hen dus niet; dit kan best gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik rijd daarom nu met thiedeman buiten. Lekker op het langste gaatje. Het voorkomt dat ze haar hoofd te ver omhoog houdt, ik heb zo net wat meer controle en alleen op de momenten dat het nodig is. Ik rijd namelijk meestal met een lange teugel, buiten moet ontspanning voor haar en voor mij zijn. Met een lange teugel werkt de thiedeman niet in. Misschien kun je eens vragen aan je instructrice wat zij denkt wat het beste is voor jou paard; als het goed is weet ze wel hoe jou paard inelkaar zit?
Laatst bijgewerkt door Rytir op 16-01-06 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:36

Ik zou voor thiedemann gaan!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:57

brenda21 schreef:
vlasta schreef:

Ik stelde eerst een martingaal voor aan de paardenwinkel, maar hun zeiden dat de martingaal niet voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog gooit.

Ik weet niet waar je geweest bent, maar je doet er verstandig aan daar nooit meer te komen.
Een martingaal is juist gemaakt om te voorkomen dat het paard zijn hoofd omgoog brengt. Een elastiek maakt ze alleen maar sterker in de hals, omdat je paard daar tegen aan kan gaan hangen. Een martingaal werkt in als je paard zijn hoofd omhoog brengt.
Mijn advies is dus toch wel een martingaaltje omdoen tijdens het buiten rijden

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:05

Ik gebruik zelf een thiedeman voor het buitenrijden. Dat bevalt mij prima, hij kan zijn hoofd niet helemaal noor boven gooien maar je kunt hem nog wel aan een lang teugeltje laten lopen als jij je hand meegeeft. Ook werkt ie niet als je paard zijn hoofd gewoon netjes ervoor houd. (let op, zet m niet te strak..)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:08

in jouw geval zou ik ook voor een martingaal gaan.

merel wordt gereden met elastiek(toendertijd voor haar rug omdat ze alleen maar sterren keek en dat haar kissing spine niet ten goede kwam)

nu hangtie eraan, maar helemaal los(hij is eigenlijk beetje te groot, maar laten hem gewoon op de grootste stand staan)

mijn schoonmoeder gebruikt hem ook en die had op een gegeven moment bij haar fjord allemaal knopen er in gelegd, dus toen ik hem een keer moest rijden schrok ikme dood, hij zat met de neus tussen zijn voorbenen in de stal... met rijden hield hij zijn hoofd gewoon normale hoogte... dus die trok zich echt nix aan van dat ding. snel alle knopen eruit gehaald