Inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Een gelders paard zadelmak maken, wanneer begin je?

2 jaar
Geen stemmen
2 en een half
Geen stemmen
3 jaar
Geen stemmen
later
1 (100%)
sandra_kraaijeveld@hotmail.com
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

jufsandra

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:05

Hai,
ik heb een paardje van nu twee en een half jaar.
Ik ben met hem al wel begonnen met het grondwerk. Meelopen aan de lijn en longeren(aan het halster) gaan nu goed.
Ik ben bezig om hem ook aan het hoofdstel en het bit te laten wennen.
Ik heb eigenlijk twee vragen:
1. hoe kan ik de druk op het bit langzaam opbouwen zonder dat het paard daar nadeel van heeft?
2. op welk moment en hoe kan ik hem op een goede manier zadelmak maken?

Ik heb al wel veel ervaring met paarden en paardrijden. Op dit moment lees ik ook veel over dit onderwerp. Ik heb alleen nog nooit zo'n jong paard gehad!

Ik hoor ook veel dat ik hem beter in kan laten rijden, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Wel wil ik daar eens wat beter naar kijken.
weet er iemand nog een goed adres in de omgeving van Rotterdam en de hoekse waard?

xxx sandra
sandra_kraaijeveld@hotmail.com

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:30

Een paard inrijden moet je niet alleen doen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
Haal er iemand bij die er verstand van heeft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:35

Geef het uit handen, zodat je zeker weet dat het goed gebeurd. Dingen verkeerd aanleren gaat net zo snel als dingen goed aanleren, afleren is wat lastiger. En het is de persoon op de grond die het belangrijkste is bij het zadelmak maken, niet de persoon die in het zadel kruipt.

Overigens ken ik stallen waar ze me halster zadelmak maken, en het hoofdstel pas later komt......

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:51

ben er nu zelf mee bezig, maar moet er wel even bijzeggen dat er al eens eerder iemand opgezeten had en dat ze eigenlijk heel makkelijk is. we zijn wel gewoon weer vanaf 0 begonnen, heel rustig niet te veel, eerste paar keer iemand van stal erbij met ervaring en toen het echte rijden begon een instructrice. moet zeggen dat het prima gaat, maar wat ik al zei: zij is heel makkelijk, en daarnaast ben ik ongelofelijk consequent.
is wel zo handig om er iemand bij te hebben, en als zij niet zo makkelijk was geweest had ik ook wel intensievere begeleiding nodig gehad denk ik. is trouwens een haflingertje, ze is in principe bedoeld voor recreatie door de mensen van wie ze is, denk dat ik nog de meeste dressuurambities met haar heb (voor zo goed en zo kwaad als het lukt)
als je echt een sportpaard wilt zou ik het laten doen maar dan wel goed opletten waar en hoe het gebeurt want anders kun je het net zo goed wel zelf doen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:21

ik ben er ook mee bezig heb alles zelf gedaan onder goede begeleiding

de druk heb ik langzaam opgevoerd door er een bijzetje aan te doen, in het begin eerst super los en dan steeds een gaatje strakker.. niet zo strak op het laast dat het paard geen kant meer op kan maar dat ie wel een lichte druk voelt.

Mijn paard die begon ook al mooi af te buigen ( aan de teugel ) en hing de bijzet verder helemaal los..
zo kun je de druk een beetje oeffenen
verder doe ik nu af en toe eens met passoa longeren, maar ik heb er ook al een paar keer op gezeten dus de druk is ze nu al wel een beetje gewend.

maar zo heb ik het gedaan iig