Inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Een gelders paard zadelmak maken, wanneer begin je?

2 jaar
Geen stemmen
2 en een half
Geen stemmen
3 jaar
Geen stemmen
later
1 (100%)
sandra_kraaijeveld@hotmail.com
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

jufsandra

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:05

Hai,
ik heb een paardje van nu twee en een half jaar.
Ik ben met hem al wel begonnen met het grondwerk. Meelopen aan de lijn en longeren(aan het halster) gaan nu goed.
Ik ben bezig om hem ook aan het hoofdstel en het bit te laten wennen.
Ik heb eigenlijk twee vragen:
1. hoe kan ik de druk op het bit langzaam opbouwen zonder dat het paard daar nadeel van heeft?
2. op welk moment en hoe kan ik hem op een goede manier zadelmak maken?

Ik heb al wel veel ervaring met paarden en paardrijden. Op dit moment lees ik ook veel over dit onderwerp. Ik heb alleen nog nooit zo'n jong paard gehad!

Ik hoor ook veel dat ik hem beter in kan laten rijden, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Wel wil ik daar eens wat beter naar kijken.
weet er iemand nog een goed adres in de omgeving van Rotterdam en de hoekse waard?

xxx sandra
sandra_kraaijeveld@hotmail.com

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:30

Een paard inrijden moet je niet alleen doen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
Haal er iemand bij die er verstand van heeft.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:35

Geef het uit handen, zodat je zeker weet dat het goed gebeurd. Dingen verkeerd aanleren gaat net zo snel als dingen goed aanleren, afleren is wat lastiger. En het is de persoon op de grond die het belangrijkste is bij het zadelmak maken, niet de persoon die in het zadel kruipt.

Overigens ken ik stallen waar ze me halster zadelmak maken, en het hoofdstel pas later komt......

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:51