hek van wei wordt losgemaakt maar door wie? (paard/mens?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

hek van wei wordt losgemaakt maar door wie? (paard/mens?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:56

afgelopen nacht, toen wij zelf in breda sliepen, zijn onze paarden (anna-jelly en mij) 'losgebroken'.

de eerste keer rond 1 uur vannacht heeft een buur van verderop ze uiteindelijk weer terug in de wei gezet, met een DUBBELE KNOOP op het touw wat het hek aan de betonnen paal vasthoudt.

hij vertelde mij dit vanavond en was dan ook erg verbaasd om te horen dat zijn buurman (zo'n 300m. bij ons vandaan) vanmorgen om 10.00, anna-jelly heeft gebeld om te zeggen dat de paarden bij hem op het erf stonden. (hij had om 22.00 gisteravond al paarden horen lopen maar er geen acht op geslagen)

ik had altijd een gemakkelijke knoop met 1 lus op het touw dus kan me indenken dat een paard per ongeluk aan het goed stukje trekt en het hek hiermee open maakt.

maar dat een paard een dubbele knoop uit het touw haalt, zonder hierbij het touw te beschadigen... nee, dat gaat er bij ons niet in. wij denken dus dat het hek is losgemaakt door één of ander idioot.

heb het verhaal 3x moeten aanhoren en we hebben het touw bekeken, de betonnen paal was flink uit het lood, dus opzij geduwd.

zijn er meedenkers hier onder de bokkers want dit is een vaag verhaal of niet?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:59

ik ken paarden die dat weldegelijk kunnen... dubbele knopen uit touwen halen dus.
als ik jullie was zou ik een ketting met slot om de weide heen doen... dan weet je zeker dat een paard hem niet los kan krijgen en een of andere gek krijgt hem ook nie los!

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:00

Hm, het kan best dat iemand het touw losmaakt, maar onderschat paarden zeker niet. Die van mij krijgt zelf ook een dubbele knoop zonder problemen los. Wij hebben rond ons hek een ijzeren ketting met slot hangen voor de zekerheid dat ze het zelf niet open krijgen.

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:00

Misschien had 1 van de paarden kriebel en heeft staan schuren en zo op die manier het touw eraf geschuurd? Of kan het er naar boven toe niet af? Dit heeft mijn pony ook wel eens gedaan. Waar was het touw? Lag het op de grond of zat het ergens anders aan vast. Het lijkt mij idd ook wel vrij sterk dat een paard een dubbele knoop loskrijgt. Misschien dronken jongelui die even 'grappig' dachten te zijn.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:01

Ik vind het erg vervelend, waarom zou iemand zoiets doen?
Ik heb nog nooit zo snel mijn kleren aan kunnen trekken, pfff wat een paniek! Paarden stonden er heel wat relaxter onder

Het touw ziet er ook niet uit alsof er een paard aan heeft zitten te knagen

Het touw hing nog gewoon aan het hek zoals normaal. Door te schuren had een paard de knoop niet los gekregen, die paal kan wel zo zjn door het schuren!

Ketting met slot is wel een idee ja!

wyona

Re: hek van wei wordt losgemaakt maar door wie? (paard/mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:04

die van me werk krijgt dat ook voor elkaar. al doe je 6 knopen erin dan nog krijgt ze die los. hekken enzo is ook geen probleem. de klink naar de hooistal doet ze met gemak open dus ja ze kunne het ook zelf hebben gedaan.
wat de anderen ook al zeiden een ketting met hangslot is een oplossing en vind het veiliger ook (diefstal ofzo)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:06

klopt het touw hangt netjes en onbeschadigd los, dus lijkt het niet losgetrokken te zijn.

schuren is gam wel bekend mee maar dan duwt hij het hek juist nog steviger vast en de knoop daardoor ook.

het touw kan ook niet over de paal heen.

ik ga idd met ketting en slot mee, maar ff kopen dus.
voor zover iedereen bedankt voor het meedenken!!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:18

dat was bij ons ook het geval. het touw was onbeschadigd. gaf dus iedere keer me collega's op hun mieter dat het touw niet vasgeknoopt was hahahaha had de pony het zelf gedaan

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:30

ik heb altijd een ketting met knip om het hek, omdat mijn paard alles openkrijgt. bij ons in de buurt zijn ook weleens mafkezen actief geweest die hekken open deden, maar het is logischer dat het één van je paarden is, zeker gezien het feit dat een betonnen paal uit het lood was...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:37

Hoe hoog is het hek? Kunnen ze daartegen aan schuren?
Heb ook een keer meegemaakt dat ie lekker met z'n kont tegen het hek schuurde (vrij laag hekje) en dat ie er achteruit overheen kukelde (hoezo lomp?). Ik stond erbij en ik keek er naar......
Maar goed, dat zou niet kunnen, want dan zou het andere paard nog binnen staan (althans dat was bij ons).

Of eventueel er overheen springen. Als veulen is Boya 3x uit de wei gesprongen (hek van 1 meter hoog). Ik heb het zelf nooit gezien, maar de eigenaar van de opfok waar ie toen stond heeft 't alle 3 de keren gezien. Gewoon zo maar, niet omdat ie weggejaagd werd, maar omdat het gras aan de andere kant groener was.

Ik verbaas me dus bijna nergens over. De truckendoos hier is tot nu toe verder leeg. Zou ook niets anders kunnen verzinnen dan evt. nog kwajongens.

Met een slot weet je in ieder geval of ze over het hek of door het hek gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:04

ja gam schuurt ook, en heb hem ook wel eens tegen het hek zien rossen met zijn kont maar dan drukt het hek dus klem. hij kan er niet overheen kukelen en springen al helemaaaaal niet

de de touwen hingen netjes en onbeschadigd los, zoals ik ze zelf ook los zou maken.

ik ga ketting met slot kopen, komt goed!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:33

Vannacht hoorde ik ook wat maar verder nergens bij stilgestaan en lekker verder gedut....(honden sloegen ook niet aan).

Vannochtend liep ik door de keuken en stond er al een paard bij het keukenraam
Mijn houdini shet had weer toegeslagen.!!!!!!...toen ik hem kocht vertelde ze me dat hij erg goed was in sloten,knopen,deurklinken enz.(die bontebol doet nml. alles voor vreten).
Ze kunnen gelukkig mijn erf niet af(1.80 hoog gaas lukt hem niet en de poort is ook 3 dubbel op slot).
Resultaat dit keer....schuurdeur open....appels opgegeten,bak konijnvoer leeg,flink aan de varkenbrokken gegeten(klein kreng krijgt nml. ook voertonnen open)en overal sporen van tinkerhoeven en shethoeven....

Zolas gewoonlijk trekt Quint(de Tinker) dan zijn "eehhhh ik heb niets gedaan snuit " en loopt snel naar stal....terwijl Plakkie al doorheeft dat er flink geg*dverd op hem gaat worden.

Als ik hem vastknoop trekt hij een paardenknoop direct los en een dubbele knoop word wel wat nat enz. maar ook die gaat los.
Schuif op hek(met beveiliging) word door de flexibele bovenlip geopend.
Klinken zijn ook een makkie met dat lippie van hem.
Om over draad zonder stroom helemaal maar niet te praten,dat voelt mijn shet binnen 3 sec.

Ze staan nu weer achter hun hek met schuif en stok erachter geschoven

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:39

je mag wel uitkijken dat ze niet ziek worden door dat geshop van ze

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:42

wyona schreef:
je mag wel uitkijken dat ze niet ziek worden door dat geshop van ze

Hebben ook verder vrij weinig gehad van me vandaag....
Maar het zijn 2 echte varkens dus van die brokken zullen ze wel niets overhouden....anders waren ze al eerder bezweken.

@Pellie.....ze hebben dan wel een eind rondgesjouwd....hebben ze toch niets opgelopen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:46

gelukkig maar ik las laatst een verhaal hier op bokt over een shet die kippevoer had gegeten en die is eraan overleden.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:49

Innd. een slot op het het en misschien nog een stroomdraadje voor het hek?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:58

jeem Car, dat is ook wat... ik hóóp dat ze alleen gras hebben gegeten, ik dénk het van wel, maar ik zie ze beide al lopen, midden in de nacht door het dorp (lees 1 straat ) Jut en Jul op pad hoor... maar had raar kunnen komen, soms wordt er hier nog wel eens gejakkerd en dan heb je de poppen aan het dansen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:04

Pellie schreef:
maar ik zie ze beide al lopen, midden in de nacht door het dorp (lees 1 straat ) Jut en Jul op pad hoor....

Ik heb ook altijd direct beeld bij dit soort actie's....
Met zijn 2-en de wijde wereld gaan verkennen....wat zou er dan toch door hun koppies heen gaan.....

Zoooo blij dat ze bij jou weer ongeschonden thuis zijn en idd hang er maar een groot slot bij.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 09:43

ja het zou niet zijn eerste keer zijn, hoe vaak hij al niet uit de wei is ontsnapt op zijn vorige pensionstalling... gelukkig liep hij dan terug naar stal (= +/- 10 min. naar stal, langs de weg of door een bosje) maar ja hier staat hij al bij huis dus moet je de wereld idd gaan verkennen... gam doet dat ook heel koelbloedig, dat weet ik nu al en ewald zou het erg spannend vinden volgens mij

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:18

Ewald had het vet gaaf gevonden als er wat actie was viel me mee toen de boer me zei dat ze ze erg makkelijk hadden kunnen vangen en ze erg rustig waren! Zijn we niet gewend van Ewald, hij word nu écht eindelijk beetje volwassen haha!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:32

Jeetje ik zou me ook rot schrikken als ik zoiets zou meemaken, gelukkig dat het goed afgelopen is. Is een ketting met slot zoiezo een niet wat veiliger idee? (moet ik weer denken aan die twee gestolen tinkers Tess en Swieber).

En mijn tinker is ook wel een uitbraak kampioen, maar dan uit haar stal. Ze staat s'avonds op stal en overdag buiten, maar op de deur zit een heel simpel lipje die ze ook zo open kan krijgen. De stalhouder heeft haar al eens uit de paardenbrokken getrokken, mevrouw stond heel lekker uitgebreid te buffetten . Gelukkig stond ze daar niet zo heel erg lang, had ook anders kunnen aflopen. Nu zit er ook een dik touw om de deur heengeknupt en de deur krijgt ze nooit meer open.....

MarLottie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:02

jeeutje hee..!!!! das echt eng..

ik heb welles xtje gehad dat ik op de buitenrit ging en het hek gewoon had open gelaten.. maar sandy stond op stal dus no problemo
dacht ik..
bleek dus dat die pony keihard tegen het schot van findira's stal had geschopt die toen nog wankel stond.. en dus schot eruit had gemept en door findiras stal (lege stal met boxdeur open) zo naar buiten kon..
toen ik terug kwam stond ze op het land heel raar vond ik dat
komt even later de buruvrouw er aan.. vertelde ze me zo dat sandy aan de kant van de weg stond te grazen (vrij drukke weg) en dat ze het doodeng vond dus maar in het land had gezet

ooopsie

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:59

ze hebben toch wel behoorlijk huis gehouden in het dorp, diverse tuinen bezocht en mensen/kinderen die naar de zondagschool zouden gaan, de schrik op het lijf gejaagd... buuf heeft er amper van kunnen slapen, politie heeft rondgereden, buuf vroeg nog of ze ze gingen verdoven met een geweer dus heb her en der wat excuses en bedankjes gebracht.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:40

Pellie schreef:
ze hebben toch wel behoorlijk huis gehouden in het dorp, diverse tuinen bezocht en mensen/kinderen die naar de zondagschool zouden gaan, de schrik op het lijf gejaagd... buuf heeft er amper van kunnen slapen, politie heeft rondgereden, buuf vroeg nog of ze ze gingen verdoven met een geweer dus heb her en der wat excuses en bedankjes gebracht.

Afbeelding

Sorry hoor maar ik zie het helemaal voor me...
Horde angstige mensen,politie enz.
Ze zijn wrs het gesprek van de dag geweest.
Hopelijk hebben ze niet al teveel tuinen omgeploegd/schade(met die dikke tinkervoeten van Gammon )

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:46

Misschien een optie om een dik slot aan het hek vast te maken?
Ik ken ook wel paarden en pony's die knopen (ook dubbele) los kunnen krijgen