bokken afleren ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

bokken afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:59

wij lopen weleens met een shetlander van 2,5
maar de laatste tijd wordt ze erg druk,
en wil ze nog weleens gaan bokken.
nou is dat niet zo erg maar ze bokt ook tegen ons aan
ze heeft al een x tegen mijn benen aan gebokt en ook tegen
een ander meisje ( wan @ bokt)
wij voelen er niet zo veel van maar toch als er een kleiner kindje mee loopt en ze doet het dan.. daarom willen we het haar graag afleren weet iemand hier iets voor ?
alvast bedankt

(hoop dat ik het hier goed geplaatst heb)

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:10

Ik zou haar persoonlijk een ontzettende schop geven! Doen paarden in een kudde ook naar elkaar...zo snappen ze het het beste. Alleen als je zelf niet zo groot bent zou ik dat niet doen.
Ik zou er gewoon geen kleine kinderen bij laten, is niet veilig.
Je moet haar gewoon even heel goed laten weten dat jij bepaalt wat er gebeurt, jij bent uiteindelijk de baas.
Consequent zijn bij Shetlanders, zeker bij jongere is zooo belangrijk.
Ik zou haar iig goed duidelijk maken dat dit niet kan...

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:13

ja toen ze tegen mij aanbokte heb ik haar ook een klap verkocht toen wist ze wel dat ze even fout zat.. mja. vanmiddag bokte ze zo weer ( maar dan niet tegen mij)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:19

ja maar in principe komen er ook geen kleine kinderen bij (ze doet het niet als je haar poetst of als je stapt) maar als je bijv met haar gaat draven (als je naast haar loopt) dan doet ze het (soms dan hè ) maar een flinke schop geven is denk ik wel een beetje overdreven omdat ze ook een veulen krijgt en ze is nog niet al te stevig

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:32

Gelijk een tik/schop geven (en een goede ook) Dat ze drachtig is en niet zo stevig, moet je gewoon mee oppassen (zoals jullie al zeggen) maar ze kunnen wel tegen een stootje hoor.. Je moet natuurlijk niet gaan trappen waar het veulen ziet.. Of even wachten voordat je haar een trap geeft als het veulen er is (die komt toch al snel?) En het nu voorlopig maar met een tik doen. Wees consequent! Is echt heel belangrijk zoals Marleendv_88 al zecht! Shetlanders zijn bekend om hun eigenwijsheid..

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:36

mijn verzorg pony doet het met rijden
Offtopic: Gewoon een flinke tik of schop verkopen !

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:38

ja over 2,5 maand krijgt ze al veulen
okj.. alvast bedankt voor de tips

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:42

ja.. dat doen we tot nu toe dus ook maar ze blijft het nog steeds doen (hebben we vandaag gemerkt (eigenlijk 'bando' )

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:12

Misschien emt een volwassen? Je moet ze echt een flinke tik/trap verkopen dan hoor! Dan snappen ze het, en zeker bij van die jonkies.. Als ze eenmaal weten dat ze dit kunnen doen, (zonder een harde tik/trap te krijgen) dan doen ze het vaker en gaan ze maar door, en dan kun je het moeilijk weer afleren. Dus echt een flinke tik.. niet bang zijn.. (liefste bij de kont, die tik) Zelfde met rijden. Als een ponyb okt, tik, bokt ie nog een keer, tik. Ik denk dat jullie wel weten hoe je daarop moet reageren? (als ik julie profiel zie)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:13

ja oke, maar we hebben dan geen zweep mee omdat ze dus al best druk is.. dus de volgende keer wel meenemen? (bedankt voor je reactie