Hoefijzers eraf in de winter; ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Hoefijzers eraf in de winter; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:46

Ik heb mijn hoefijzers eraf gehaald 3 weken terug met de sneeuwval. Nu kon mijn paard toch de hele dag buiten staan. In het voorjaar wil ik de ijzers er weer onder. Mijn paard heeft hele goede sterke hoeven maar toch slijten ze natuurlijk af. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, wie doen dit ook? Blijven de hoeven goed? Nadelen, voordelen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:49

Dat ze wat afslijten maakt niet uit, dat hoort en de smid moet ze toch 1x per 8 weken bekappen. Dan hoeft er alleen iets minder af. Alleen als je heeel veel over de weg gaat, dan heb je kans dat ze te kort worden. Je schrijft dat je paard hele goede sterke hoeven heeft, dat is mooi! Soms heb je nl. dat het gaat brokkelen als de ijzers er net af zijn. Je merkt het snel genoeg als het bij jouw paard niet zo goed gaat. Denk nav jouw informatie dat het best mee zal vallen!

Phrono

Re: Hoefijzers eraf in de winter; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:51

Wij doen het ook. De paarden worden in de zomer 2 of 3 keer beslagen. Ze worden dan veel op het asfalt gereden, onder het zadel en voor de kar. In de winter staan ze op blote voeten omdat ze dan eigenlijk alleen in de bak gereden worden. De hoeven blijven goed. Het grootste voordeel vind ik dat je kunt rijden wanneer er sneeuw ligt.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:14

ik, met slechte ervaring

Heb het daar ook voor gedaan en omdat zijn hoeven een beetje begonnen te scheuren en bokkelen doro de ijzers. Ik een paar hoefschoenen gakocht (dan ook nog van die dure ) en dacht dat het dan wel zou gan. Nou NIET dus, wil geen slechte naam geven aan hoefschoenen maar bij mijn paard werkt het gewoon niet hij trapt ze uit oid. En ik heb er maar twee hij loopt nu nog steeds met zijn achterhoeven niet goed. Ik hoop dat er nog ijzers onder kunnen dat ze niet teveel zijn gesleten (hij heeft een betonnen uitloop, maar heb hem nu in de stal met paddock gezet).
Zijn hoeven slijten meer dan dat ze aangroeien, nee bij mij gaan er weer ijzers onder, en ik zal het van de zomer weer eens proberen want dan groeien ze veel sneller. Maar nou moet ik wel zeggen dat mijn paard nogal gevoelige hoeven heeft, op het 'zachte'gaat het goed maar kom ik op de weg of op bevroren stukken in het bos loopt hij niet helemaal goed, een ebetje op 'eieren' helaas... had zo gehoopt dat die schoenen het zouden verhelpen (iniedergeval met rijden), ik wil wel even duidelijk maken dat mijn paard nu niet met pijn loopt!
Dus nee, het is jammer maar het heeft niet het gewenste resultaat.

(*edit; zin een beetje veranderd)

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:15

Jammer Sidneey, het ligt echt aan de kwaliteit van de hoeven. Ik hou de hoeven van mijn paard goed in de gaten, wanneer ik denk dat ze veel slechter worden zal ik er ook een ijzer onder laten staan. Maar voorlopig slijten ze een beetje af zonder te brokkelen ofzo, kijken of ik zo de winter doorkom.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:43

Mijn pony had ook ijzers omdat ik veel buiten reed met haar. In de winter was dit eens stuk minder en toen stond ze op blote voeten. Ook nu staat ze op blote voeten, geen probleem zeker als ze sterke hoeven heeft.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:47

De bijrijdpony die ik vorig jaar had stond in de zomer ook op ijzers, in de winter niet. Ook zij had prima hoeven en ze sleten nauwelijks.

Het is wel zo dat door het gebruik van ijzers de hoefkwaliteit kan verminderen, de meeste paarden kunnen normaal gesproken prima zonder ijzers.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:44

wanda heeft altijd ijzers gehad, vorige winter hebben we ze eronderuit gehaald vanwege de sneeuw en sindsdien heeft ze nogsteeds geen ijzers gehad
ik vind het veel fijner

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:59

Als het kan zou ik ze af laten in de winter. Mijn paard kan helaas niet zonder, die gaat dan heel gevoelig en kort lopen (aantal weken lang geprobeerd) Dan krijgen ze in de winter mooi de kans om te herstellen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:26

Mijn paard gaat 's zomers een maandje ijzerloos het land in( dit jaar overigens w.s. iets te kort bekapt, liep even op eierkolen) . In de winter gaan de ijzers eraf i.v.m minder buitenrijden. De voorijzers er dit jaar maar omgelaten daar hij nu een hoefscheurtje heeft.

bevalt ons 3en prima( paard, portomonaie, en ik )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:13

Ik heb mijn paard helemaal van de ijzers gehaald. Ik heb ze midden in de winter eraf laten halen, mijn paard heeft geen dag gevoelig gelopen. Eerst werd hij nog tradiotioneel bekapt, hij liep wel goed, maar de hoeven zagen er niet uit. Overal brokkels en scheuren. Nu bekap ik zelf natuurlijk en er is geen brokkel of scheur meer te bekennen.
Vooral zómers rij ik dagelijks een uur over de weg, ik rij endurance, spring af en toe op gras en cross een beetje, allemaal zonder ijzers. Het gaat perfect. Hoe meer ik op de weg kom hoe harder de hoeven gaan groeien.

In begin kunnen de hoeven wat snel slijten, maar je moet het op de weg lopen ook opbouwen. De hoeven zijn nu zacht van de ijzers, hoe meer je op de weg komt hoe harder ze worden.
Net als bij je eigen voeten. Als je altijd op schoenen loopt heb je geen eelt, ga je op blote voeten lopen dan doet dat eerst zeer, maar je voeten krijgen steeds meer eelt.
Schrik dus niet als de hoeven in begin veel slijten.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:27

Het ligt aan de kwaliteit van de hoeven van je paard.....Wij halen ze er ook af bij sommige paarden. 1 paard heeft helemaal geen ijzers omdat ze hele goede hoeven heeft en ook een fries die voor de keuring er 4kant op stond daarbij hebben we ze er ook af, paard heeft ook mooie hoeven... Dan hebben we bij 2 voor er op laten staan, omdat de ene niet zonder kan, gevoelige voorhoeven, achter nergens last van. Dan de andere heeeft voor ook nog ijzers, vanwege dat ze platvoeten heeft en daar doen we dus iets aan, ze staat er nu al een stuk beter op.
met 2 paarden rij ik in de wedstrijden 1 zonder ijzers en 1 daar spring ik mee voor ijzers, vanwege gevoeligheid, ze heeft eenkeer als 3 jarige een pusplekje gehad en zonder ijzers krijgt ze dat na een half jaar weer, deze zomer was ze van de ijzers af.
Als je paard goede hoeven heeft is er niks aan de hand.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:39

Het verschilt gewoon per paard of je dit kunt doen of niet. Ene reageert er nauwelijks op en de andere kan niet meer zonder.