Paard vastleggen aan touw in de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

looniej

Paard vastleggen aan touw in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:32

hoi,

ik heb een shet van bijna 2 die nogal van ontsnappen houd .
Nu hadden we dus heel de wei afgezet met van dat rood-witte lint, maar zelfs dat hielp niks.
Nu gaan we dus een paal in de wei slaan, en dat ze daarmee met een longeerlijn aan vast zit.
We gaan ook zon halsband kopen.

nu mijn vraag;

Kan ik haar dan gewoon vanaf s'morgens tot half 5 buiten zetten, en dat er dan niet heel de tijd toezicht is.
Of haar vanaf half 4 tot 5 uur buiten zet, maar dan wel met toezicht...

Er wordt wel een goede wei gemaakt, maar anders kan ze een hele tijd niet naar buiten(staat nu ook al een aantal weken binnen)

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:35

ik vind het heel erg gevaarlijk om je paardje vast te zetten met een lijn. Voor je het weet draait het dier zich erin vast met alle ellende van dien. Waarom kies je niet voor een degelijke omheining? Met van dat band waar stroom op staat? Dit hoeft niet zo heel duur te zijn en kan je natuurlijk ook weer hergebruiken als je naar de nieuwe weide gaat.

romatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:37

ik zou hem niet vast zetten in de wei! ik las dat jullie nu met een 'goede' omheining bezig zijn, dus waarom laat je m niet op stal staan en dan alleen onder toezicht naar buiten.. iig een stuk veiliger!

looniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:37

Nou, we hadden al van alles geprobeerd, maar ze maakt alles gewoon kapot.
Op het laatst hadden we vier lijnen, met 2 ervan stroom.
Maar door haar vacht voelt ze er weinig van.
Het is ook maar voor even, want er komt een wei met gaas.

looniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:39

romatjuh schreef:
ik zou hem niet vast zetten in de wei! ik las dat jullie nu met een 'goede' omheining bezig zijn, dus waarom laat je m niet op stal staan en dan alleen onder toezicht naar buiten.. iig een stuk veiliger!

Nou, dat zou ik ook liever willen, maar hier gaat niet alles zo snel, vooral omdat de grond ook bevroren is enzo.
Ik kan haar binnen laten staan, maar dat is al zon 1/2 maanden, en ze wordt nu ook echt vervelend als ik er mee ga rennen enzo.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:40

romatjuh schreef:

Helemaal mee eens,echt levensgevaarlijk aan een lijn vast zonder toezicht,ik zou gewoon even wachten tot de goede omheining er is

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:41

Ik wilde net gaas voorstellen.
Je ziet het wel dat paarden aan een paaktje staan en kunnen grazen maar ik zou echt zo veel mogelijk toezicht houden want het blijft link. en dier kan altijd schrikken en ook aan een lijn komt ie los hoor als het moet.

Ik houd er persoonlijk niet zo van ze gaan op de lijn staan of met een been erin draaien. Dus de eerste paar keer zou ik er zeker bij blijven.

looniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:43

Riant schreef:
Ik wilde net gaas voorstellen.
Je ziet het wel dat paarden aan een paaktje staan en kunnen grazen maar ik zou echt zo veel mogelijk toezicht houden want het blijft link. en dier kan altijd schrikken en ook aan een lijn komt ie los hoor als het moet.

Ik houd er persoonlijk niet zo van ze gaan op de lijn staan of met een been erin draaien. Dus de eerste paar keer zou ik er zeker bij blijven.

Ja, ik vind dat ook eng. Maar van mijn ouders moet ze naar buiten, omdat ze nog een 'veulentje' is.
Als ik het doe, doe ik het denk ik alleen als ik er zelf bij ben.

ellepel

Re: Paard vastleggen aan touw in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:44

gewoon de wei omheinen met schapengaas

gaan ze echt niet doorheen en je kunt eventueel het stroomdraad ervoor zetten, maar dan wel op een hoogte van 40 cm.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:46

ellepel schreef:
gewoon de wei omheinen met schapengaas

gaan ze echt niet doorheen en je kunt eventueel het stroomdraad ervoor zetten, maar dan wel op een hoogte van 40 cm.

Ja, dit gaan we ook doen.
Maar de stal eigenaren willen gelijk een grote wei maken(omdat we veel shetlanders hebben nou) maar omdat de grond bevroren is, moet dit nog even wachten.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:49

Ik heb ook ontsnapshetters
Heb idd ook schapengaas, maar daarvoor langs op kniehoogte (voelen ze het best) stroomlint. Alleen gaas vind ik te gevaarlijk, want daar kunnen ze ook makkelijk in verstrikt raken.
Ik heb lange isolatoren, zodat er ong 30 cm tussen lint en gaas zit. Kunnen ze er niet bijkomen.
Ik vind het ook geen prettig idee om een pony aan een lijn vast te zetten en volgens mij (maar weet ik niet heel zeker) mag het zelfs niet meer in Ned.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:08

maar hoezo zet je je pony niet in een weiland gewoon los? is toch veel makkelijker? ik neem toch aan dat er stroomdraad omheen zit, dus dan kan er toch niks gebeuren verder? aan een paal staan de hele dag lijkt mij eigenlijk niks je zult er zelf maar de hele dag aan moeten staan, en bovendien zou de pony zichzelf ook kunnen ophangen misschien kun je het stroom wat op het weiland zit 'verhogen' zodat ze een 'hardere' schok krijgt?

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:42

het kan een tijdelijk oplossing zijn idd. bij mijn buurman moet de shet ook altijd inde zomer aan een touw als een soort grasmaaier op plekken waar geen omheining is en er zijn nooid geen rare dingen gebeurd.

ik persoonlijk hou er niet zo van en zou het niet doen, maar als jij zegt dat ze anders op stal moet is dit zeker een oplossing!

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:42

Ik zelf had mijn vorige pony ook vast staan maar dan aan een ketting met brede schakels.
Door dat het zwaarder is kan het afzakken zodat het been er niet in blijft hangen.
Wat wel heel erg belangrijk is zijn 2 wartels dit zijn draaihaken.
1 aan het eind wat je aan halster of halsband vasthangt en 1 aan de pin in de vloer of paal.
Doordat de 2 wartels kunnen draaien kan de ketting niet inelkaar draaien.
Wel heel belangrijk is water. Emmer (zwaar) net zo neerzetten dat ze erbij kunnen. Liefst een grote cementemmer half ingraven of een paar stoeptegels erin leggen.
Ook met regelmaat (om de dag ongeveer) een stukje verplaatsen om een randje gras aan te bieden. Vergeet je waterbak niet mee te verplaatsen als die buiten bereik is gekomen.

In het begin veel toezicht houden, je pony leren dat als het been tussen de ketting vast zit dat ze een stapje naar achteren moeten nemen. Dan is de spanning eraf en kan de ketting van het het been afvallen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:44

heb je de stroomdraad gecontroleerd op draadbreuk?
eventueel 2 draadjes met 75 cm. ertussen op verschillende hoogstes wil ook nog wel eens helpen.
staat er een andere pony bij je shet? dat kan ook de reden van ontsnapping zijn

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:47

Ik heb een welsh die altijd onsnapt. Wij hadden vier linten met flink stroom maar ze kroop er gewoon tussendoor. Nu hebben wij ook schapegaas met van die lange isolatoren. Wij hebben er twee linten voor. 1 lint precies even hoog als het schapengaas en 1 lint ongeveer 40 cm van de grond af. Ze is nu al een maand niet meer onsnapt.

Heeft ze nu ook wat te grazen in de wei? Of onsnapt ze omdat ze zich verveeld? Als het dat laatste is zou je haar hooi of zo kunnen geven zodat ze zich minder snel verveeld.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:48

Ik vind het eigenlijk ook niet goed.
idd als ze over het touw struikelt,
ik zag laats een manege die het had

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:48

ik zie niet in wat het punt nou is,nog niet zo lang geleden stonde er zelfs paarden aan stiks vast.je moet wel zorgen voor een zware lijn zodat ze niet vast kan draaien,en je moet der ook een speciale band voor hebben,maar dan wil het best!
als je het wel eng vind dan loop je toch gewoon met der of laat der aan de hand een uurtje of meerdere grazen!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:51

wan schreef:
maar hoezo zet je je pony niet in een weiland gewoon los? is toch veel makkelijker? ik neem toch aan dat er stroomdraad omheen zit, dus dan kan er toch niks gebeuren verder? aan een paal staan de hele dag lijkt mij eigenlijk niks je zult er zelf maar de hele dag aan moeten staan, en bovendien zou de pony zichzelf ook kunnen ophangen misschien kun je het stroom wat op het weiland zit 'verhogen' zodat ze een 'hardere' schok krijgt?

Als je nou even het hele verhaal van ts leest dan zie je dat ze al vanalles geprobeerd heeft maar dat haar shet blijft ontsnappen.

Ik ken zelf ook iemand die vaak in de zomer zijn 2 shetten aan een touw vast heeft staan, dit vooral zodat ze niet teveel gras binnen krijgen. Deze 2 (hengstjes) redden zich daar prima mee, ze letten heel goed op waar het draad is. Verder heeft hij ze een singeltje om waar het touw doorheen zit zodat ze er niet op kunnen staan.
Tsja, ik vind het ook niet alles maar het kan wel een tijdelijke oplossing zijn.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:55

Als je het doet, neem dan een zware ketting en doe deze door een brede tuinslang heen. Op deze manier kan de pony er niet in verstrikt raken, en bezeren ze er zich ook niet aan...

Wij hadden de ponys vaak ook een kettingen vast, maar daar was dan wel de hele dag iemand in de buurt, en 1 of 2 ponys gingen wel is een stuk verder, waar meer gras was maar waar we ze niet konden zien, en die deden we dan aan een ketting door een waterslang heen.

Door die waterslang is de ketting niet meer flexibel, en kan ie dus geen lus vormen, en kan het paard er ook bijna onmogelijk verstrikt in raken.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:17

Voor een veulen vind ik dit geen goede oplossing eigenlijk. De hele boel moet nog groeien en wervels moeten nog sluiten. Om dit te bevorderen en goed te laten ontwikkelen is het belangrijk dat een veulen stukken rechtuit kan rennen. En niet rondjes aan een paal, dat is voor de groei en sluiting funest. Je krijgt het zelfde idee als met longeren, wat ook zo slecht is voor veulens.

4 draden waarvan 2 met stroom is onvoldoende, mijn shet is ook een ontsnapper en die ruikt haast wanneer er ergens geen stroom op staat.
Volop stroom op alle draden.
Gaas of een hekwerk is idd nog beter, en ik snap dat jullie daar mee bezig zijn, maar ook voor tijdelijke oplossing zou ik iets anders zoeken i.p.v het veulen aan een ketting te zetten

looniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:49

bedankt voor de reacties.
Ik ben er zelf natuurlijk ook niet blij mee, maar in een wei zetten met alleen stroomdraad heeft gewoonweg geen nut, aangezien ze zo'n dikke vacht heeft dat ze er bijna niks van voelt..
Meer stroom kan wel, maar er staat al heel wat op en is laagst nog verhoogt. Aan de hand lopen/rennen doe ik, loop vaak buiten en laat haar, als het kan, los in de bak.. Nog blijft ze te veel energie hebben en wordt hierdoor flink vervelend. Ze probeert bijvoorbeeld te bijten en bokt gericht als je ermee gaat rennen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:37

ik doe dit met mijn pony ook, maar ik heb er een speciaal touw voor gemaakt. een normaal touw kan nl om de benen draaien, dit gebeurt vrij snel en kan voor grote problemen zorgen! doe dus om de eerste twee meter van het touw een stuk tuinslang, met een knoopje erachter zodat het bovenaan het touw blijft. zo kan je pony er niet in vastdraaien. ik zou hem wel in het zicht houden. ik doe dit met mijn pony alleen als we picknicken (inmiddels hoeft het daarbij niet meer omdat ze netjes bijblijft als ze losloopt, net als mijn andere paard), of als ze op het erf mag lopen als ik ergens meet bezig ben OP HET ERF! ik zou haar niet zomaar ermee in de wei durven zetten. zeker niet met een halsband waarin ze zich kan verstikken... als je het doet, iig met een stuk tuinslang dus...

[edit] ik lees nu dat het om een veulen gaat, in dit geval gewoon niet doen dus! kan ze niet in de bak lopen en even naar binnen als er dan iemand wil rijden???