Combinatie gezin, baan en eigen paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliesje

Combinatie gezin, baan en eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:19

Ik heb een part-time baan, 2 kids (5 en 7 jaar) en overweeg een eigen paard te kopen, maar vraag me af of en hoe ik dit het beste kan combineren. Op dit moment rij ik op een haflinger van oudere mensen. Zij gaan echter binnenkort verhuizen en moeten daarom de paarden verkopen. Ik ben een recreatieve ruiter, rij al 2 jaar op deze haflinger en het klikt heel goed tussen ons . Daarom denk ik er sterk over haar zelf te kopen. Stalling is geen probleem, dit is ruim 15 minuten fietsen bij ons vandaan. Maar ja, ik rij nu 1 - 2 keer per week en hoef verder niets te doen, ik mag zelfs geen stallen uitmesten e.d. Als ik haar koop moet ik er wel veel meer tijd instoppen. Ik hoef er gelukkig niet persé elke dag zelf naar toe, mijn schoonvader wil ook wel een enkele keer voeren/uitmesten.
Dus werkende moeders met een eigen paard, hoe combineren jullie dit alles?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:25

ligt er ook aan of de haflinger in een stuk land komt te staan, met of zonder stal erbij, of op een pensionstalling.
komt het op een pensionstalling, dan wordt het voeren en uitmesten vaak gedaan, en ben je dus niet meer tijd kwijt als nu.
kotm het paard niet op een pensionstalling, dan moet je gezelschap regelen voor je haflinger, dat kan door zelf 2 paarden te kopen, of samen met iemand een weiland te huren. je zou met die ander dan ook afspraken kunnen maken over voeren en uitmesten, zodat je maar 1 x per dag hoeft. heb je een stal erbij, dan moet je ook uitmesten, maar hier zit niet veel tijd in, binnen 20 minuten voor 2 stallen ben je wel klaar.
Neem je 2 paarden en moet je alle werk zelf doen, dan moet je er wel 2x per dag heen.
maar zo is het maar net waar de paarden komen te staan...

Only_Hellen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:31

Ik heb een eigen bedrijf, werk gemiddeld 50 uur in de week, twee dochters van 11 en 13, een vriend en een huishouden, en......2 paarden en een pony van mijn dochter. Tot nu toe heb ik eigen stallen, waar ik dus drie keer per dag heen moet, maar vanaf 1 februari gaan ze naar een pensionstal, zodat ik iig niet meer drie keer per dag erheen hoef.
En het lukt heus wel, als je maar graag genoeg wilt. Weet je, juist bij je paard vergeet je even dat je ook nog andere verantwoordelijkheden hebt en dat kan soms zo fijn zijn.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:32

ik ben niet meer werkend maar heb wel 2 kleine kids (1 jaar en 3 jaar) die dus nog niet schoolgaand zijn.
ik heb 2 fjorden die im op de wei hou bij vrienden thuis die een pensionstal runnen.
momenteel staan ze binnen.
ik rij 2 soms 3 keer per week omdat ik meer niet red, mijn man werkt ook wisseldiensten dus dat is ook nog wel eens lastig te combineren.

ik heb het voordeel dat op stal alles wordt gedaan en ik dar geen omkijken naar heb, misschien dat je dat ook eens zou moeten gaan zoeken bij jou ijnde buurt.

momenteel heb ik een bijrijdster voor eventjes aangezien manlief eerst in t zkh heeft gelegen en ik geen tijd had en t risico niet wou nemen, stel je voor er gebeeurt wat en iid vorige week vliegles gehad, maar das off topic.

het kan wel maar je moet wel goede back up hebben is mijn mening.

als mijn kids naar de basisschool gaan zal ik meer tijd hebben,dat weet ik zeker

Anneliesje

Re: Combinatie gezin, baan en eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:32

Missnynke: mijn paard zou dan op het weiland met stal komen te staan van mijn schoonouders (niet aan huis, voor hun ook ongeveer 15 min. fietsen). Hier houdt hij op het moment schapen, maar daar heeft hij niet zoveel zin meer in. Dat betekent dus wel dat we zelf moeten voeren/mesten.
Inderdaad, op zich zou een pensionstal wel idealer zijn, gezien het feit dat je dan minder zelf hoeft te doen, maar ja de wei van mijn schoonouders is gratis.....
En wat jij terecht opmerkt: deze haflinger is gewend om samen met andere paarden op de wei te staan. Als het allemaal doorgaat, koop ik er daarom waarschijnlijk een shetlander van dezelfde mensen bij, als gezelschapspony en wie weet als rijpony voor mijn kids.....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:36

Gratis klinkt natuurlijk geweldig maar er moet wel voer worden gekocht en stro is er wel een stal bij voor als het err slecht weer is.En een paard moet eigenlijk 3 keer per dag voer hebben dus er moet nu 3 keer per dag iemand heen dan kun je ook gelijk controleren of alles goed is met je paardje staat hij nog lekker op het land of is hij ontsnapt of is hij in de sloot gevallen ik zeg het maar even heel zwart/wit maar er kan natuurlijk vanalles gebeuren als er verder geen toezicht is.Ik vind het wel een heel goed ding dat je er ook een shetlander bij gaat zetten want paarden alleen zijn vaak erg ongelukkig.Als je nu 2 keer per week er heen gaat om te rijden zou ik dat nu wat weinig vinden ik zou overwegen om een bijrijder te nemen oh dat doet me denken waar ga je rijden kan dat ook in dat weiland?

Oke hier heb je weer wat stof om over na te denken

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:56

Het is te doen kind(eren) en baan en paard. Het is een regelmaat die je in je leven moet kweken. Wel kost het een hoop energie maar je krijgt er ook ontspanning voor terug. En misschien later ook verslaafde paarden kinderen

Ik las dat je een stal en land heb. Is een daar een loopstal van te maken? Dit scheelt je vaak mestwerk, en als er iets onverwachts komt in de thuissituatie heeft je paard toch kunnen bewegen. En hoef je alleen verzorging te doen.

Een verzorgster of bijrijdster lijkt mij voor je ook een handige oplossing. Dan heb je iemand waarop je terug kan vallen als je kind ziek is of jij de "kan niet ziek zijn" moeder toch bedje wil inkruipen

Anneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:04

Monsera: voordat ik kinderen had, heb ik op dit stuk weiland ook al 5 jaar een haflinger gehad, dus ik weet wel ongeveer wat voer/stro/hooi e.d. allemaal kosten. Dit is ook geen enkel probleem. Met gratis bedoelde ik dat ik in ieder geval geen stallingsgeld hoef te betalen, dat scheelt een heel stuk .
Een ander voordeel is, dat grenzend aan het weiland van mijn schoonvader ook drie paarden staan, die verzorgd worden door mensen die er ook ergens anders wonen. Die komen sowieso elke dag 2 keer. Mijn schoonvader helpt hen ook vaak, dus ik denk wel dat we onderling wat kunnen regelen met voeren/toezicht houden enz.
Rijden doe ik eigenlijk alleen buiten, in het bos. Omdat dat met deze haflinger heel goed gaat, wil ik haar ook zo graag kopen. Omdat ik haar nu al 2 jaar rijd, weet ik precies wat ik aan haar heb.
Bovendien, die mensen naast ons hebben een bak, daar mocht ik met mijn vorige haflinger ook gebruik van maken, dus ik denk dat dat nu ook wel weer mag.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:32

Ik werk fulltime en heb ook een eigen paard.
Het is wel te doen maar soms even schipperen met de tijd.

Er zijn af en toe dagen dat ik haar alleen een goede poetsbuurt geef en dagen dat ik er de hele dag ben
Maar bij ons staan ze de hele dag lekker buiten dus beweging krijgen ze en er word gevoerd en uitgemest.
Ik ga er wel iedere dag heen wel of geen tijd daar maak ik tijd voor

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:40

Als jij dit echt wil en dan ook echt graag, dan vind je er de tijd heus wel voor: kwestie van plannen. Het fijne is dat op een pensionstal alles voor je gedaan wordt. Op de stal waar ik werk is ook een mevrouw die een kleine heeft en nu in verwachting is van de 2e. Ik doe nu haar paard en zelf komt ze af en toe kijken, meer niet. Denk er goed over na! Succes!

blensink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:56

Flashh schreef:
Ik heb een eigen bedrijf, werk gemiddeld 50 uur in de week, twee dochters van 11 en 13, een vriend en een huishouden, en......2 paarden en een pony van mijn dochter. Tot nu toe heb ik eigen stallen, waar ik dus drie keer per dag heen moet, maar vanaf 1 februari gaan ze naar een pensionstal, zodat ik iig niet meer drie keer per dag erheen hoef.
En het lukt heus wel, als je maar graag genoeg wilt. Weet je, juist bij je paard vergeet je even dat je ook nog andere verantwoordelijkheden hebt en dat kan soms zo fijn zijn.

Bijna hetzelfde wij hebben twee eigen bedrijven (misschien wel meer dan een gemiddelde van 50 uur), een zoon van 15, huishouden en een tweejarige merrie waar we minimaal 2x per dag heen moeten.
Moet eerlijk zeggen dat mijn huishouden er weleens onder leid. Maar inderdaad de ontspanning die een paard met zich meebrengt geeft kracht om door te gaan.

Heel veel succes gewenst als je besluit een eigen paard te kopen.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:36

Ik denk dat het goed te combineren kan zijn, als je een beetje inventief bent. Ik heb zelf 2 kleine kinderen (3 en 6 jaar), een baan van 20 uur per week, een man die in ploegendienst werkt en nog heel wat andere beesten. En natuurlijk 2 (tijdelijk 3, we hebben een half jaar een logeetje) paarden, tinkers.
De paarden staan wel bij ons aan huis, dat maakt het natuurlijk wel wat makkelijker. Maar ze hebben de beschikking over een open stal :

Afbeelding

en kunnen vanuit daar in een paddock. Elke dag (ook al komt het er soms niet van ) halen we de mest uit de paddock en inloopstal, en we voeren 3 keer per dag. 's Morgens en 's avonds wat brok en tussen de middag hooi. Water is electrisch, dus tenzij het vriest hebben we daar geen omkijken naar. Al met al zijn we dus een half uurtje per dag kwijt puur aan het verzorgen.

Je zou dan 's morgens kunnen voeren, dan een pak hooi in de wei leggen zodat ze de hele dag bezig blijven. 's avonds dan eventueel laten voeren.

In mijn ogen kan een Haflinger ook makkelijk 24/7 buiten (net als onze tinkers), als ze tenminste de beschikking heeft over een schuilmogelijkheid. Een shetlander erbij lijkt me een goed idee, een paard alleen is nooit gunstig.

Ik denk dus wel dat het moet kunnen, zeker omdat je die mogelijkheid bij je schoonvader hebt.

Succes !!!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:44

Wij hebben 6 ponys ook op het land staan.
Wij hebben een zoontje van 2.5 jaar, een eigen bedrijf en ik werk ook 7.5 uur in de week .
Wij hebben ze ook niet bij huis staan en het is echt te doen.
Wij voeren overigens maar 2 maal per dag.
Smorgens doe ik het zelf en smiddags (tegen de avond) doet mijn man het meestal.
In de winter rijd ik weinig maar in de weekenden is het altijd wel te doen, ook gaat mijn zoontje nu sinds kort naar de peuterspeelzaal dus kan ik ook door de weeks rijden, in de zomer ga ik meestal savonds rijden.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:33

keevagirl, wauw wat n stal!!!!!!!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:42

Werk 53% heb drie kids en een onregelmatig werkende man. Wij hebben 2 paarden bij ons thuis staan. De verzorging komt het meest op mij neer.

Het is goed te combineren, maar je moet niet te veel eisen aan je zelf stellen(geld voor mij in ieder geval). Doordat ik de paarden aan huis heb, woon ik niet in een buurtje. Dit houdt in kinderen naar school brengen en halen, bij vriendjes brengen en halen, naar sport brengen en halen. Dit is heel tijdrovend. (vooral niet overblijven, vinden ze niet leuk, moet al op de dagen dat ik werk)

Ik heb maar een klein stukje land, waar ze alleen met droog weer kunnen lopen, verder staan ze op stal of in de longeerbak(10x10).

In de zomer ga ik veel in de avond rijden, maar nu in de winter is het slecht gesteld, hooguit 2x per week komen ze eruit.(ik heb dus geen bak!!)
we rijden1x per week in de manegeles, dit is prettig, omdat ze er nu zowiezo 1x per week uitkomen.

Dus als jou paardje lekker buiten kan lopen en genoegen neemt met 2 x per week rijden, dan zou ik het zeker doen

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:25

Neem maar van mij aan: op een pension stal met volpension is het beste. Je weet dan dat hij altijd verzorgt is als je echt een keer niet kan. Ook is op een stal makkelijker afspraken te maken met stalgenoten om elkaar te helpen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:32

Hoi,

Voordat wij verhuisden had ik mijn paard thuis en in de buurt weiland wat ik kon gebruiken. Ik heb 2 kids, mijn man een baan in de ploegendienst en zelf werk ik ook 32 uren per week. Omdat mijn paard toen thuis stond was het goed te doen (rijden kan nog niet, paard is nog te jong) maar het koste wel veel tijd. Ik had naast het voeren van mijn paard vooral tijd nodig om de wei mestvrij/onkruidvrij te maken/houden, omheining repareren, waterbak vorstvrij houden enz enz. Daarnaast de aankoop van hooi regelen (geen grote opslag aanwezig dus steeds maar 15 pakjes per keer). Veel werk altijd maar ik genoot ook vreselijk! De enige plek waar ik mijn drukke leven even naast me neer kon leggen was bij mijn paard in de wei.

Nu we verhuisd zijn kan mijn paard helaas niet meer bij ons thuis staan en staat hij in pension. Ik hoef helemaal niets te doen als ik dat niet wil maar ik mis het vreselijk! Het liefst zou ik toch zelf voeren/mesten enz. maar goed daar raken de andere paarden wat van in de war omdat ik wel wisselende tijden heb natuurlijk. Nu heb ik gelukkig tijd om hem zadelmak te maken enz.

Ik ben nog wel druk zoekende naar een weiland hier in de buurt, wil hem het liefst weer 24 uur per dag op de wei hebben want het is gewoon erg gezond voor hem om buiten te vertoeven, helaas staat hij nu dus maar heel erg weinig buiten (4 uurtjes per dag). Ik ga alle extra werkzaamheden er op de koop bij nemen want hij is buiten het gelukkigst en ik geniet er ook enorm van.

Dus; als je ook maar een beetje hulp kan krijgen (hou ook rekening met de vakantie en de schoolvakanties van kids... dan heb je ineens weer minder tijd) zou ik het toch doen!

Gr. Susan

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:40

Ik heb een zoontje en werk 3 dagen. Mijn vriend werkt in de horeca, dus dat zorgt weleens voor logisitieke problemen, vandaar dat ik samen met een goede vriendin een paard deel, we zijn samen eigenaar, zwart-op wit en dat bevalt mij prima. We hebben de dagen en de kosten verdeeld. Hij staat in principe 24/7 buiten, hij is ruim 2,5 dus dat vinden we wel zo fijn.

Waar we nu staan staan we met zijn vieren en rouleren de voerbeurten in de winter. Uitmesten e.d. allemaal zelf doen.

We willen dat hij het gelukkigst is onder deze regeling, dus weidegang is erg belangrijkvoor ons, want mocht je dan een dagje weinig tijd hebben of zelfs geen, dan is ook dat geen probleem!

Maar de meesten hebben er wel een bijrijder/verzorger bij die 1 of twee keer per week de honneurs waarneemt, omdat ze of full-time werken, of idd kinderen en hebben en werken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:45

Anneliesje schreef:
Monsera: voordat ik kinderen had, heb ik op dit stuk weiland ook al 5 jaar een haflinger gehad, dus ik weet wel ongeveer wat voer/stro/hooi e.d. allemaal kosten. Dit is ook geen enkel probleem. Met gratis bedoelde ik dat ik in ieder geval geen stallingsgeld hoef te betalen, dat scheelt een heel stuk .
Een ander voordeel is, dat grenzend aan het weiland van mijn schoonvader ook drie paarden staan, die verzorgd worden door mensen die er ook ergens anders wonen. Die komen sowieso elke dag 2 keer. Mijn schoonvader helpt hen ook vaak, dus ik denk wel dat we onderling wat kunnen regelen met voeren/toezicht houden enz.
Rijden doe ik eigenlijk alleen buiten, in het bos. Omdat dat met deze haflinger heel goed gaat, wil ik haar ook zo graag kopen. Omdat ik haar nu al 2 jaar rijd, weet ik precies wat ik aan haar heb.
Bovendien, die mensen naast ons hebben een bak, daar mocht ik met mijn vorige haflinger ook gebruik van maken, dus ik denk dat dat nu ook wel weer mag.

Als ik dit zo lees zou ik het gewoon doen ik zou er zelf wel een bijrijder bij nemen dan krijgt hij toch iets meer beweging en kan diegene ook helpen met toezicht houden en verzorgen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:49

Ik heb een dochter van 8 maanden, 2 paarden, werk 3 ochtenden per week en ga ook nog naar school (en ja de kleine weet wel wie ik ben ) Daarnaast nog 2 honden die hun aandacht ook nodig hebben. Mijn moeder of vriend passen op als ik moet werken of wil rijden. Daarnaast gaat de kleine 1 ochtend per week naar de opvang (straks 2 ochtenden) Het is vooral goed plannen en het is druk maar ik heb het er wel voor over. Het liefste zou ik willen stoppen met werken maar dat moet ook mogelijk zijn. Ik heb natuurlijk maar 1 kind dus voor mij is het al een stukje makkelijker!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:55

Misschien is het ook een optie voor je om een bijrijdster te zoeken?
Die dus ook een gedeelte van de verzorging op zich neemt?

Het is even zoeken,maar als je de juiste vind heb je er vast een geweldige steun aan!

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:50

Nou, ik heb een zoontje van 9 maanden, werk 2 dagen en mijn man is pas om 19 u thuis. Ik heb ervoor gekozen om hem van d emanege weg te halen. Daar stond hij op stal, kreeg stro en te eten, maar geen beweging, nu staat hij bij mensenthuis, en wordt iedere dag buitengezet, krijgt voer, en als ik niet kan rijden zij hem of is hij een dag vrij. Ik vind het slecht te combineren, helemaal om dat ik mijn zoontje maximaal 1x per week naar mijn moeder wil brengen omdat ik zo nodig naar mijn paard wil (van mijn moeder mag hij veeeeel vaker komen).
Ik ben niet zo van de babyfone bij de buren en ik de hort op. Maar ja, ik vind het leuker om bijmijn kleine te zijn, en ik denk dat dit ook eerlijker is voor mijn paard, die staat nu lekker samen de hele dag buiten.
Het is ook niet leuk om met een schuld gevoel bij je paard te zijn.

suc6 met je beslissing.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:11

Ik heb drie kinderen in de leeftijd vanaf 2 jaar tot en met 14 jaar, en ik werk 4 ochtenden. Mijn fjord loopt op de wei, zonder schuilstal samen met andere paarden, en dat gaat heel goed. Ze worden 1 of 2 keer per dag gevoerd(kuil) en ik kom zelf 1 keer per dag om te controleren en voor d'r krachtvoer. Tijd om te rijden heb ik maar heel weinig, vooral het nu 's avonds donker is en je dan ook niet even naar buiten gaat een rit maken. Maar ik geniet er altijd van als ik er maar even ben. Ik zou het absoluut doen als ik jouw was.

Chrisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:20

Ik heb een baan van 26 uur per week en twee kinderen van 5 en 8 jaar. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat ik de paarden aan huis heb en aan huis kan rijden. Op stal staan drie rijpaarden, een Welsh pony en een Shet. Eén van de rijpaarden is niet van ons, maar van een vriend die zelf voor zijn paard zorgt. Ik hoef haar alleen te voeren.
De pony wordt gereden en verzorgd door een meisje uit de buurt. De rest is mijn verantwoording. Eén van de rijpaarden is 18 jaar en met de VUT, maar moet wel verzorgd en uitgemest. Het andere paard is mijn vierjarige rijpaard, dat ik vier keer per week rijd en binnenkort ook in de sport uit ga brengen. De Shet loopt overdag buiten, maar staat 's nachts op stal, dus ook daarvan moet de box één keer in de week helemaal leeg gemaakt en opnieuw worden opgestrooid.
Ik moet zeggen dat het een hele klus is, maar ik doe het met enorm veel plezier. Het grote voordeel is dat ik ze thuis heb, zodat ik gemakkelijk tussen de bedrijven (als de kinderen naar school zijn) door snel even kan rijden of een box kan mesten. Soms doe ik dat als de kinderen in bed liggen. Dat is niet altijd leuk, vooral niet als het smerig weer is, maar ik zou het absoluut niet kunnen missen. Ik heb gelukkig een man die ook van paarden houdt en die begrijpt wat mijn drive is. Hij staat achter me en helpt waar dat nodig is. Zonder hem zou het een stuk ingewikkelder zijn....

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:02

Ik heb 2 paarden, niet aan huis. Heb een dochter van bijna 2 en heb een bijrijder voor 2 x per week.
Zelf ben ik 4 x per week op stal en rijd 3 x. in het weekend zet ik hem op de wei en rijd dan ook nog 1 dag en de overige ga ik `s avonds, dan is mijn vriend thuis. Maar anders breng ik haar inderdaad naar mijn moeder, die woont vlakbij me. En ja, ik rijd ook wedstrijden. Wil het beperken tot 1 x per maand, gewoon ook voor de fun.