Veulen bij pensionstal neerzetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

clara

Veulen bij pensionstal neerzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 12:38

Zijn er hier mensen die hun veulen/ jaarling bij een gewone pensionstal hebben staan ( dus geen opfok )waar ze overdag wel naar buiten gaan, maar 's nachts binnen staan? en dat je hem/ haar ook gewoon kunt poetsten als je dat wilt?

Ik ben namelijk aan het twijfelen wat ik met mijn hengstveulen zal doen, opfok ben ik niet zo voor, omdat het beesie dan helemaal niet in de hand komt en je hem er ook niet even uit kunt halen om te poetsten.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:48

Als je een pensionstal hebt waar niet veel drukte is. Dus denk dan aan: veel pensionklanten, pensionklanten die vaak iemand meenemen enz. Dan zou het wel kunnen, maar ik zal dan wel een pensionstal zoeken waarbij hij met leeftijdsgenootjes de wei op kan..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:56

Wel heel belangrijk dat je veulen met soortgenoten (liefst ook leeftijdsgenoten) naar buiten kan. Overigens heb je ook opfok waar ze wel degelijk veel met de paarden bezig zijn en ze gewoon in handen komen.

Sjoert

Re: Veulen bij pensionstal neerzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:30

clara schreef:
Ik ben namelijk aan het twijfelen wat ik met mijn hengstveulen zal doen, opfok ben ik niet zo voor, omdat het beesie dan helemaal niet in de hand komt en je hem er ook niet even uit kunt halen om te poetsten.

Dat het beest dan niet in de hand komt, ligt toch volledig aan jezelf? Als je dagelijks langs gaat (wat mogelijk moet zijn), kun je er dagelijks mee aan de slag.
Voor zover ik weet, is er bij de meeste opfok-plekken ook wel plek om je paard te kunnen poetsen (en ik ken ook mensen die dat gewoon in de wei doen)

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:53

ik heb mijn nu 12jarige paard ook vanaf het afspenen op een pension stal gehouden..en ik wil nooit meer anders
lekker overdag in de wei met leeftijdgenoten maar vooral ook met oudere paarden dat is super voor de opvoedeing

mensen, geluiden,alle soorten paarden,kinderen,traktoren ze wennen overal aan de oudere paarden geven het voorbeeld

mijn veulen werd er super mak van en ik heb daar weer elke dag plezier van
vaak is een opfok stal een stuk goedkoper maar als ik weer met een nieuw veulen zou moeten beginnen dan wist ik het wel

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:15

Indra staat ook gewoon op een pensionstal. Er zijn echter wel een ander veulen en een paar jonge pony's/paarden aanwezig. Ze staan bij elkaar in een grote uitloopstal.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:43

Dat kan wel hoor.Het zal dan natuurlijk wel mooi zijn als hij daar een vriendje erbij heeft lopen.Maar het heeft zeker zijn voordelen.

Mijn veulens gaan ook niet in de opfok.Vind dat niks.Mijn veulens komen overdag lekker buiten en staan snachts binnen.Komen dus elke dag in handen, elke dag halster om en af, aan het touwtje meelopen en noem maar op.Dat scheelt zo veel als ze in handen zijn.Laatst was ik ergens daar moesten de veulens geent worden.Wat een drama.Ze kregen ze niet eens te pakken.Ze werden uiteindelijk in een hoek gedreven en toen opgesloten en bijna opgehangen aan het touw.Moet er niet aan denken dat er zoiets met mijn veulen gebeurd.Mijn veulens kregen halster om en bleven netjes staan voor de enting.

Op die manier worden ze zo makkelijk, dat je er straks alles mee kunt doen.Ze krijgen zoveel vertrouwen in je dat ze zo het zadel accepteren.

Wel is het verstandig dat ze een vriendje hebben, zodat ze lekker kunnen spelen in het land.Ze moeten niet eenzaam zijn.

Het voordeel is ook dat je precies weet wat er met je veulen allemaal gebeurd.De meeste opfokbedrijven zitten er niet op te wachten dat er elke dag een grietje komt om met haar veulen te tuttelen.Ze staan daar in een koppel, dus je krijgt het veulen niet zo uit de wei in je eentje.Denk je nou echt dat die mensen je elke dag helpen met dat soort dingen.

Je moet doen wat je eigen gevoel je zegt.
Er zijn ook mensen die hun veulen liever wel ergens in opfok zetten.En die mensen zullen daar ook wel voordelen in zien.
Ik zie het liever op mijn eigen manier dus doe dat ook gewoon.

Succes met je beslissing en met je veulen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:48

Toen mijnn fjord nog een klein fjordje was had ik haar ook op een pension stalletje staan ( 3 maandjes ) waar ze met nog 1 paard stond. HEt ging harsrtikke goed en heb het er naar me zinh gehad en Bonito ook. Nu sta ik ergens gratis ( waar ik ook woon ) en staat ze met nog 3 jonge paarden in de wei en 2 wat oudere, dus het kan prima, ik ben zelf namelijk ook geen opfok fan. Heb te vaak gezien dat paardjes er niet uitzagen daar ( mager, vol met wondjes etc )
Ok wondjes kan van spelen komen dat is waar, maar als je ze thuis hebt kan je wat sneller ontsmetten etc.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:02

ik vind dat je zon dier gewoon paard moet laten zijn tot op zijn minst 2 jaar,daarna zou je ze naar khuis kunnen halen en dat is echt niet te laat om hem dan nog mak te krijgen.Veulen moet gewoon in een koppel opgroeien.Het gaat er niet om wat wij als mensen het fijnste vinden,maar wat voor het dier het beste is!!De opfok bedrijven die ik hier ken zou ik zo mijn veulens bijzetten,zeker hengstveulen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:05

maar je kan dus thuis ook je eigen koppeltje maken, wat ik nu dus heb, ik heb 4 jonge paarden bij elkaar + 2 volwassen erbij. Dus een groepje van 6 loopt er hier aan huis. Nou en ze hebben het prima spelen als een stel dolle stieren

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:34

Hoi,

Ik vind dat hij makkelijk bij een pensionstal kan staan. (als hij maar met soortgenootjes kan spelen.)
De opfok zal leuker zijn voor z'n jong beestje, lekker spelen met paarden van zijn eigen leeftijd.
Maar wat ikzelf zou doen weet ik niet. Ik denk dat het allebij zijn voor en nadelen heeft.

belinda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:38

ben ook geen voorstander van een opfok wil alles zelf in de hand houden heb me vorige paard ook op pension gehad kwam buiten met oudere paarden maar is een schat van een paard geworden heb nu weer een jong paard [hengst] van bijna 2 en die staat ook op pension gaat prima kan ook met ouder paard rovotten en wil hem ook niet op opfok hebben zie niet in waarom hij hier slechter van zou worden kan hier ook gewoon veulen nu twenter zijn.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:39

Intressant topic.
Ik zou graag ook een veulen hebben van mn merrie, en ik zou het veulen ook liefst in de buurt hebben. In België ken ik niet echt veel plaatsen om het veulen in opfok te zetten (misschien tegen Limburg, maar dat is 100+km :s)
Mijn idee was om het veulen, na het afspenen, naar de stoeterij te brengen, waar die dekhengst staat, en het daar te laten opgroeien met medehaflingertjes

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:42

Mijn paarden ook niet in een opfok, hoe jong of oud ze ook zijn....ik heb ze liever bij mij thuis staan, hele dagen in de wei, snachts op stal (met uitloop)

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:27

Belangrijk voor je veulen is dat hij/zij in een koppel komt met leeftijdsgenoten (dus niet van 3/4 jaar, die zitten in zo'n andere 'fase' van hun leven, gaan niet meer mee op ontdekkingstoch enz. of jonge shets ofzo, daar valt namelijk ook niet echt mee te stoeien ) waar ze lekker mee kunnen stoeien, rennen etc. maar ook met wat oudere paarden zie ze zo nu en dan op hun plek kunnen zetten en echt respect bij kunnen brengen.
Als dat op jou pensionstal kan, prima! Alleen zou ik ze persoonlijk niet 's nachts (alleen) op stal willen hebben. Wel bijvoorbeeld samen in een grote stal of iets met een inloop stal.
Kan dat niet zou ik toch kiezen voor een opfok. Er zijn zat goede bedrijven waar ze regelmatig in handen (genomen kunnen) worden, waar alke dag toezicht is enz. en waar de dieren gewoon goed verzorgt worden.
Dat ze er niet uit komen te zien is onzin, dan ben je niet bij het goede bedrijf wezen kijken
Succes iig!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:30

met shetlanders kan wel degelijk gestoeid worden zie niet anders

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:39

Ik zal het anders zeggen, vergelijk het met een kind van 1.30 dat speelt met een kind van 70 cm (leeftijd niet in acht genomen). Das heel wat anders dan spelen met iemand van je eigen lengte.
Een veulen word door een shet niet op zijn plek gezet, omdat hij gewoon altijd kan winnen (als ie daar het lef voor had).
En het spel word gewoon 'moeilijk' waardoor een veulen dus beter ontwikkeld

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:41

tsja, ik zie het met mijn ogen gebeuren hier. Hoogte maakt echt niks uit. Ze spelen en ravotten met z'n allen als een stel dolle stieren

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:43

Natuurlijk kunnen ze met elkaar spelen, dáár gaat het niet om. Maar dan moet je mijn vorige post maar even goed lezen
Je maakt mij niet wijs dat Bjorn Bonito op haar plek zet, en dat het echt een uitdaging voor haar is om van Bjorn te winnen (nu is het niet echt een goede vergelijking omdat Bjorn jonger is, maar toch):)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:45

nee maar dan lopen er wel andere paardien die Bonito op haar plek zet We hebben Diva erook nog lopen..ook een jonge pony
en 2 wat oudere pony's. Bonito wordt vaak zat op d'r pleke gezet. in de rangorde is de ene pony nou eenmaal wat *meer* dan de andere pony

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:47

Ja maar bij de TS gaat het niet om een pony van ruim twee en half, maar om een jong veulen. Toen jij Boon net had stond ze ook niet bij al die paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:50

Nee klopt, en ik heb al in dit topic verteld hoe ik dat heb gedaan met Boon

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:58

er wordt heel vaak gezegt dat jonge paarden elkaar opvoeden

maar kijk nou eens naar een kudde

paarden van alle leeftijden en zo hoort het ook

als een jong dier daarbij ook nog eens veel met mensen om gaat is het alleen maar beter

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:04

Idd Alex, maar dus ook paarden van hun eigen leeftijd waar lekker mee geravot kan worden

En Cinnepin, jij hebt boon ook erg lang met Balou (17 jaar toch ofzo) en Galant gehad (ook niet echt jong meer . Later kwam Bjorn er bij (die dan wel jong is).
Dus dat is nauwelijks een kudde te noemen, laat staan met leeftijdsgenoten.
Maar ik ga off-topic, sorry! En wat mij betreft dus ook einde discussie
Stuur anders even een pb Cin, als je nog wat te zeggen hebt hier over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:07

alex66 schreef:
er wordt heel vaak gezegt dat jonge paarden elkaar opvoeden

maar kijk nou eens naar een kudde

paarden van alle leeftijden en zo hoort het ook

als een jong dier daarbij ook nog eens veel met mensen om gaat is het alleen maar beter

Inderdaad en wij hebben er 6 lopen van verschillende leeftijden

17
17
3,5
2,8
1,8
en een van 7 maanden van alles wat