Ontspannen <-> opgericht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontspannen <-> opgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:43

Hey iedereen,

Las een tijdje geleden de vraag waarom paarden onderin gereden worden enzo ... en daarop ben ik gaan nadenken ...

We rijden onze paarden naar beneden om de rug te ontlasten/ontspannen voor zover ik weet? Dus ook wel het voorwaarts en de acherhand ontwikkelen enzo, dat hoort er natuurlijk allemaal bij

Maar dan stel ik me de vraag: waarom moeten paarden dan zo opgericht lopen op wedstrijden? Want ze lopen daar niet met het hoofdje lekker naar beneden zoals op training zal ik maar zeggen ...

Wat is daar de reden achter?

Ik bedoel bv. dit
(foto's komen wel van internet .. heb zelf geen foto's als voorbeeld)

Afbeelding
Dit is volgens mij toch ontspannen rijden ... dus om de rug ontspannen te krijgen enzo ...

En dan op wedstrijden zie je dit:
Afbeelding

Vind ik toch een heel ander beeld ... maar waarom?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:06

Om aanspanning te krijgen,om het paard meer op de achterhand te rijden zodat je de verzamelde oefeningen kan rijden.Dat kan alleen maar als het paard achter gaat "zitten". Nou als het paard gaat zitten dan gaat het hoofd ook vanzelf meer opgericht.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:07

Die bovenste foto is een trainingsfoto,je rijdt je paard zo gelang de africhting en lichaamsbouw en om de spieren op te bouwen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:57

Elisa2 heeft gelijk. Oprichting is nodig voor sterke verzameling. Als de achterhand zakt, komt de hals omhoog.
Het is een REGEL dat het paard met wedstrijden opgericht en verzameld gaat. Hoe hoger het niveau, hoe sterker de verzameling en hoger de oprichting. De nek moet trouwens het hoogste punt zijn (deel achter de oren).Het is niet de bedoeling om een paard altijd opgericht te rijden, in de training dienen alle mogelijke halshoudingen doorlopen te worden om een paard niet stijf te maken. Een paard dient ook niet altijd laag gereden te worden.

Het staat los van ontspanning.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:02

Een paard moet zowel in een lage als in een opgerichte houding ontspannen zijn. Anders kan een paard de rug nooit goed gebruiken en zich nooit verzamelen.

Het laag rijden kan je gebruiken om je paard op te warmen. Pas als je je paard lekker warm en los hebt gereden kan je gaan verzamelen. Door de achterhand meer onder de massa te rijden, komt een paard vanzelf naar boven in het front en krijgt de hals dus meer oprichting.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:14

Ok, dus eigenlijk is dat opgericht lopen gewoon een gevolg van het zakken van de achterhand door verzameling? (even simpel gezegd )

Lusitana zegt dat het los staat van ontspanning ... dus als je paard zo gereden wordt dan is de rug niet meer ontspannen? Het leek mij al niet zo .. dus als je paard lager rijdt dat het is voor de rug te ontspannen/ontlasten maar dat bij oprichting er weer spanning op de rug komt .. Zo lijkt mij dat (maar weet dus niet hoe dat is )..

Of kan je paard ook opgericht lopen met een ontspannen rug?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:17

Je probeert juist uit die ontspanning meer gewicht over te zetten naar achteren, dan komt de hals mee omhoog terwijl de achterhand daalt. Dat is uiteraard moeilijker.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:21

[***] schreef:
Lusitana zegt dat het los staat van ontspanning ... dus als je paard zo gereden wordt dan is de rug niet meer ontspannen??

Ik bedoel te zeggen dat zowel opgericht als laaggereden spanning en onstpanning kan bestaan.
Ontspanning bereik je door heel wat meer factoren dan de hoofd/hals houding.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:42

Dus wanneer er goed gereden wordt en alles fantsoenlijk wordt gedaan enzo loopt een opgericht paard even ontspannen als een "laaggericht" paard? (weet even geen ander woord)

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:14

jazeker.
een ontspannen paard loopt over een "bolle" rug. als je paard laag loopt is die bolling min of meer horizontaal want het gewicht is verdeeld over 4 benen. naarmate je verder traint en op hoger niveau komt (daarom wordt de oprichting ook steeds meer gevraagd naarmate het niveau hoger is), treedt de achterhand meer onder. daardoor houd je die bolling in de rug, maar die bolling is nu iets achterovergekanteld zegmaar. bergopwaarts dus.
hoop dat het nu wat duidelijker is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:49

Ja, denk wel dat ik het mij zo ongeveer kan voorstellen wat je bedoelt Zie het alleen niet echt op de foto terug .. maar dat zal aan mij "niet-geoefend oog" liggen Maar denk wel dat ik begrijp wat je wil zeggen ... bedankt

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:12

hmm had een heel verhaal getypt maar hij is het kwijt. nog maar een keertje:
nee ik snap wel wat je bedoelt dat je het slecht ziet op die foto, als je hem ziet denk je niet van goh die achterhand treedt ver onder (foto niet helemaal op het goede moment genomen voor illustratie) maar als je even verder kijkt dan zie je wel dat dat paard enorm veel front heeft en dat lukt niet als de achterhand niet (ver) onder treedt. bovendien als je goed kijkt zie je een dalende lijn van de schoft naar het kruis (schoft is hoger) => paard loopt bergopwaarts. de bolling is niet goed te zien, maar die is er wel want anders krijg je dit niet voor elkaar.
wat betreft die eerste foto, ik denk dat de gemiddelde B/L ruiter zichzelf dolgelukkig mag prijzen als zijn paard zo loopt in een proefje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:18

Zie idd wel (als ik goed kijk ) dat het paard bergopwaarts loopt ... Denk trouwens niet dat je een bolle rug echt duidelijk kan zien? (vooral omdat het zadel daar ligt) en dat je dus meer moet kijken naar de andere dingen (dus zoals het bergopwaarts en die front zoals je zegt) om te oordelen hoe het paard loopt?

Die eerste foto is idd ook dacht ik een paardje (hengst, leuk beestje vind ik persoonlijk ) dat "pas" onder het zadel is enzo ... komt van 1 of andere verkoopsite (via google gevonden ) ...

Maar het is dus zo dat de basis het laag ontspannen lopen is en naarmate je paard sterker wordt enzo dat je de achterhand meer onderin moet werken en dat de oprichting dan vanzelf volgt? Dus als je zoals de eerste foto zeg maar je B-proef rijdt dan krijg je gewoon je punten? (als de rest goed is natuurlijk ).

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:44

je snapt het helemaal