zit weer eens een dipje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

zit weer eens een dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:34

Ik heb mijn paard nu ruim een jaar.
Ik had hem gekocht als gratenbakkie en een stuk chagerijn. Beet en sloeg naar je op stal.
Ik heb de eerste weken hem flink laten wennen. En hem lekker dikker en vertrouwen gegeven.
Het ging steeds beter. Was nog wel chagerijnig maar niet gevaarlijk meer. Blijft nu bij in het wilde weg happen.
Ik wilde toen langzaam gaan rijden. Hij was heel erg stijf had ongelijke bespiering enz.
Ik heb met de dierenarts overlegd hoe ik dat het beste kon aanpakken. En dat ging erg goed. Hij was ook heel braaf.
Hij zit nu heel erg lekker in zijn vel. En les dan ook elke week fanatiek.
Hij is heel braaf maar weet wel hoe hij het moet aanpakken hoe hij onder het werk uit moet komen (bij mij).
In de les gaat alles goed en durf ik hem er ook echt door heen te rijden. Waardoor hij echt heel lekker gaat lopen.
Moet ik het alleen doen. Merk ik dat ik heel erg onzeker word (bang dat ik het fout doe en verpest hoever ik al met hem ben gekomen). Hij hoeft daar maar te doen of hij ergens van schrikt (hij springt alleen op of zij of schiet even naar voren). Waardoor ik heel gespannen word en het echt helemaal niet meer lekker gaat.

Ik weet het nu gewoon even niet meer. Ik baal er gewoon heel erg van. Ik heb een paard om lekker op te rijden. En lekker mee naar buiten te kunnen. Maar dat durf ik met hem ook niet. Hij is buiten heel kijkerig en schiet regelmatig weg.
Ik heb hier vroeger echt helemaal geen last van gehad. Ik ben alleen 1 keer met een paard in volle galop over een drukke weg gegaan (paard had er geen zin meer in en rende naar huis) en 2x met springen dat ik op een iets te enthousiast paard zat. Die bleef rennen en die hindernissen mee pakte.
Ik denk dat ik daarom ineens heel erg onzeker word.
Hoe kan ik dat verminderen dat angst gevoel het verstijven als hij een pasje verkeerd zet?
Of zou ik hem beter kunnen verkopen (wat ik toch wel heel moeilijk vind) en voorlopig maar op manege te gaan rijden om een mijn vertrouwen terug te krijgen. En als dat weer allemaal goed gaat een wat ouder braaf paard kopen waar ik ook lekker mee naar buiten kan en een proefje mee kan rijden?

Ik weet het gewoon even niet meer. Wil eigenlijk verder met mijn eigen paard. Maar om steeds op te stappen met knieende knieen werkt ook niet echt.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie tips voor mij?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:24

niet verkopen je bent al zover gekomen daar krijg je spijt van

heb je het er al over gehad met je instructie?? en wat raad die aan ?
kan je niet wat vaker lessen en je dan echt op dit probleem concentreeren

misschien heb je de mogenlijkheid om met iemand anders eens rustig naar buiten te gaan lekker mee met een bomvast paard en alleen stappen

probeer verder goed op je eigen ademhaling te letten diep zuchten en ondspannen

we hebben denk ik allemaal wel eens een moment dat we er mee willen stoppen ik ook en dan kijk ik wat ik heb berijkt en dan denk ik dat is zo slecht nog niet..... ik ga lekker door

suc6

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:10

Fristi ik wil wel met je naar buiten! Eva schrikt van niks en doet geen stap verkeerd!

plutolover

Re: zit weer eens een dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:31

heb ik ook gehad. Naja een dipje dan

heb mijn paardje nog niet zo lang (7 maanden)

in de zomer niks aan de hand. Schrikt een paard ergens van mijn paard zit te kijken of het andere paard soms water ziet branden. Maar nu het winter is lijkt het net. Of hij zelf water ziet branden. Overal schrikt hij van

zelf heb ik ook even gehad met knikkende knieen er te gaan zitten.
vooral als ik ging lopen langs de hooiberg was dood eng. Nu ga naast hem lopen langs de hooiberg inplaats ervan op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:32

je komt er vanzelf overheen. ik ben er nu ook overheen. Naja zo goed als.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:44

Niet opgeven! Komt vast wel n oplossing!

Ik zou iid gaan overleggen met je instructice, maar dan vooral over t verstijven wat je zegt. Met bijv heel rustig ademhalen en op iets anders fixeren dan je paard eng vindt, kom je al heel n eind op weg.
Want met n gespannen houding heeft je paardje natuurlijk heel snel door dat je bang bent.
Misschien is er ook wel iemand die n tijdje met je mee wil gaan tijdens t rijden? Die aan kan geven: je begint nu al met verstijven, of pak daar en daar al iets anders aan?
En bijv grondwerk, longeren ed, is dat niets voor je? Even op n andere manier met je paard bezig zijn, op die manier n beetje de spanning eruit werken en de lol er weer in krijgen?

Iig heel veel succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:56

loverhorse: kan de topic over vd niet vinden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:59

sorry verkeerde topic

dat krijg je als je 2 pagina;s van bokt op je com hebt