Wat doe je als de bak bevroren is en ........

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Wat doe je als de bak bevroren is en ........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 08:48

Je door je werk deze week alleen maar 's avonds kunt komen, waardoor buitenrijden/buitenwandelen al afvalt, omdat het paard dat je rijdt ergens in de middle of nowhere staat en er geen straatverlichting is?
Ik ben erg benieuwd naar tips.....

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:52

Tsja dan wordt 't gewoon niets, een stukje wandelen is 't enigste wat mogelijk is, of een buitenritje.

Maar zonder straatverlichting ga ik niet op pad met mijn paard...

iski

Re: Wat doe je als de bak bevroren is en ........

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:56

ankem schreef:
Je door je werk deze week alleen maar 's avonds kunt komen, waardoor buitenrijden/buitenwandelen al afvalt, omdat het paard dat je rijdt ergens in de middle of nowhere staat en er geen straatverlichting is?
Ik ben erg benieuwd naar tips.....

Wel....wat doen we dan? Allereerst....een paard kan ook in het donker vele malen beter zien dan wij...dus die redt zich vaak wel. Een kleine tocht langs plaatsen waar jouw paard overdag ook komt zal dus voor jouw paard geen probleem zijn. Wel zorgen voor verlichting zodat je zelf zichtbaar bent in geval je de openbare weg op gaat.

In the middle of nowhere......nou dat ben je in Friesland al snel. Maar gelukkig hebben we ruim een week per maand maanlicht en met nachten zoals nu is het prachtig om in het maanlicht te rijden. Je zou er zelfs op vrijdagavond extra laat voor op stap kunnen gaan.....

Dus is het maar de vraag of buitenrijden/wandelen per sé af moet vallen. Maar is er geen maanlicht en is het aardedonker.....tja, dan kun je in de stal altijd wel wat doen....poetsen, kleine spelletjes om de verveling te verdrijven en de band met je paard te verbeteren.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 08:59

Het is niet dat ik het niet durf, maar om het verkeer. De plaatselijke bevolking gebruikt de wegen als eerste klas crossbaan. In het donker ben je toch minder zichtbaar (ik heb een reflecterend vest en banden voor om de benen van het paard) en ben ik bang dat ons te hard naderen en daardoor angst opwekken voor auto's, terwijl ze nu daar niet bang voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:03

Ik ben het hier helemaal mee eens, zorg dat je zelf goed zichtbaar bent met lichtgevend vestje, bandages en kipperlampje boven staart paard en op borst paard. Want ik ben mij wel eens rotgeschrokken omdat ik iets zag aankomen maar niet thuis kon brengen hoe hoog, breed of wat dan ook.

Je paard kan dit prima aan, maanlicht en zeker nu het volle maan is is meer dan voldoende. Ga lekker een stuk langs de weg stappen, je kan dan ook nog je paard in dressuurhouding laten stappen, soepel maken in de hals, halthouden aanstappen, gewoon wat eenvoudige oefeningen als je echt wilt oefenen en dan gewoon lekker ontspannen een uurtje langs de weg stappen. Ik doe dit altijd als het allemaal bevroren is, lekker warme deken over hem heen, zelf goed in pakken en stampen maar. Soms ben ik 1 1/2 uur weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:41

Gewoon iets rustiger aan doen in de bak.
Tja onze bak bevriest wel, maar wordt niet onwerkbaar.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:02

Als je zelf zorgt voor goede verlichting (rode lamp achter, witte lamp voor en zoveel mogelijk reflecterende dingen) kan je best de weg op. Doe ik ook wel eens.
Kan je paard niet overdag buiten?

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:04

Het paard staat overdag buiten. Maar ze is drachtig en nog goed op conditie. Als ik haar nu te lang laat staan, dan kan ik haar straks niet meer rijden tot ze bevalt en dat zou ik jammer vinden.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:08

Het is me opgevallen hoe veel je eigenlijk nog ziet zo in het maanlicht. Je krijgt zelfs behoorlijk duidelijke schaduwen van je paard. Met voldoende verlichting en reflecterende zaken kan het dus best als je de rit een beetje aanpast.

Persoonlijk ga ik liever niet alleen op pad met mn paard in het donker en ik snap ook dat het langs de weg wat spannend is.

Ik weet dus niet of ik in jouw geval alleen in het donker over de weg zou gaan.

Een bevroren buitenbak is nog wel in te rijden als je het bij stap houdt.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:41

Je kunt dan alleen naar buiten gaan, of een binnenbak afhuren.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:25

Als de buitenbak van tevoren gesleept is kan je er wel rustig in rijden.
Stapoefeningen gaat zeker super en op de lange zijde zou je zelfs wat kunnen draven. Super dus om je overgangen en stap te trainen.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:27

Het is niet mijn merrie, ik rijd haar voor anderen. Die mensen gebruiken haar alleen voor de fok en hebben geen verstand van rijden. Heb al vaak genoeg gevraagd of de bak gesleept kan worden, maar het is altijd afwachten wanneer en of het gebeurt. Nu hebben ze het dus niet voor de vorst gedaan en de bak is hobbeligen er zitten kuilen in, gemaakt door het veulen. Dus ik ga sowieso niet draven, stappen misschien.

Maar mijn vraag was eigenlijk wat ik kon doen om toch met haar bezig te zijn. Binnenbak is geen optie, want die is niet in de buurt en heb geen vervoer.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:33

Als de bak niet gesleept is voor de vorst is het inderdaad niet verstandig om erin te rijden.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:37

ik geloof niet dat ik met mijn paard in het donker de weg op zou gaan, maar dat is mijn mening
in een bevroren bak rijden zou ik ook niet doen, zeker niet als hij hobbelig is. wat als je paard schrikt en er vandoor gaat, dat lijkt me niet fijn voor haar benen.
ik voor mij zou het bij borstelen laten evt wat vrijheidsdressuur
als de grond straks ontdooit is, kun je je merrie nog best rustig weer licht oppakken voor dat het veulen komt.

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:43

Mischien een beetje wandelen. Ook kan je hem in een bevroren bak losgooien, ook al is de bak bevroren hij kan zelf weten tot hoever hij wil gaan, dat is mijn meening
Veel suces nog..