revalidatie na ongeluk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_Dream

revalidatie na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:36

Eind augustus vorig jaar heb ik een ongeluk gehad. Ik ben tijdens een buitenrit in volle (ren)galop (was een draver, dus ik ging echt hard!!) met paard en al onderuit gegaan. Het paard is er gelukkig met wat schaafwonden en spierpijn goed vanaf gekomen. Voor mij was het minder.

Ik heb er een zware hersenschudding en een whiplash aan overgehouden. (Ik reed met cap anders waren de gevolgen vast groter geweest). Ik heb eerst 4 weken plat gelegen. Vervolgens 8 weken nodig gehad om weer een beetje normaal te kunnen lopen en wat dingen te kunnen doen.

Inmiddels mag ik op therapteutisch basis weer wat werken. Maar het hestelproces gaat langzaam. Autorijden zit er ook nog steeds niet in. En in de buurt van paarden ben al helemaal nog niet geweest, overigens ik zou het niet eens volhouden om te gaan rijden.

Mijn grootste frustratie is dat ik vaak wel iets wil, maar ik ben soms zo passief en kan dus de energie niet vinden om in actie te komen. Maar als ik actie kom dan kan ik niet te veel doen, want anders krijg ik weer een terugslag.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? En hoe ben je met je eigen geduld om gegaan om maar te blijven accepteren dat het wel goed komt? Hoe gingen jullie partners/familie etc hiermee om (bij mij allemaal heel goed hoor!!)? En hoelang heeft het voor jou uit eindelijk allemaal geduurd?

Hoe en wanneer ben je weer begonnen met paardrijden en op welke manier heb je dat opgebouwt? En hoe reageerde je omgeving hierop. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld helemaal niks met paarden en nu allemaal niet meer, hahaha!

En ik zou het fijn vinden als ik met een iemand die iets gelijksortigs heeft mee gemaakt een tijdje mee kan mailen om ervaringen mee uit te wisselen.

alvast bedankt voor jullie reacties

Xox

Re: revalidatie na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:34

Ik heb hetzelfde. Alleen op een andere manier gekregen. In de stal heeft een paard mij twee keer tegen het hoofd geschopt en daarbij kwam ik tegen de wand. Ik was heel duizelig en vergeetachtig. het was een arbeidsongeval en heb nog twee weken gewerkt waarna ik zo ongeveer ben ingestort. na een jaar constateerden artsen pas een whiplash en een beschadigd evenwichtsorgaan. Dit ongeluk was in 1997 en inmiddels is de whiplash chronisch geworden daar ik niet direct behandeld ben. Later kreeg ik er ook nog twee hernia/s bij.

Ik ben na jaar begonnen met revalideren op Het Roessingh in Enschede. Is een heel bekende. En daar hebben ze heel veel ervaring. Ik kreeg er fyshiotherapie, ergotherapie en gesprekken met Psychologen om je te begeleiden bij trauma's daar je opeens je normale leven kwijtraakt zoals werk en vrienden omdat je niet veel meer kunt. (was in mijn geval, je leert in zo'n situatie echte vrienden kennen)
Daarnaast kregen we aangepast fitness en zwemmen om weer een beetje de spieren aan het werk te zetten. Ook begeleiden ze je na een tijd weer richting werk. Als het mogelijk is.

Een whiplash is heel rot omdat mensen niet aan je zien dat er iets mis met je is. je voelt je hartstikke broerd en geen mens die het ziet en die niet snapt waarom je niet mee uit gaat en waarom een verjaardag te zwaar is. Ik ben er nu bijna 10 jaar mee bezig en accepteer het soms nog niet maar beetje bij betje komt het wel.

Heel veel succes en als je vragen hebt stel ze gerust

CynthiaV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:46

Hoi, ik heb ook door een ongeluk een whiplash op gelopen. Alleen bij mij was het een auto ongeluk.
In het begin kon ik helemaal niks en langzaam aan ben ik weer op gaan bouwen. Omdat dit niet altijd even goed ging, ben ik naar het Beatrixoord geweest. Dat is een revalidatiecentrum in Haren gr. Dit heeft mij het beste geholpen, ik heb er geleerd om naar mijn lichaam te luisteren en hoe ik het beste kan bewegen.

Het is nu bijna 5 jaar geleden dat ik het ongeluk kreeg, opzich gaat het weer redelijk goed met mij, ik werk halve dagen en volg 1 dag in de week een opleiding. Het enige probleem is voor mij dat paardrijden nog niet echt gaat, mijn evenwicht is nog niet goed en dat geeft wat problemen met rijden. Natuurlijk heb ik nog wel vaak hoofd en rugpijn, maar het is net alsof je er aan went.

Ik snap dat je het nu heel somber in ziet, ik ben ook redelijk depressief geweest. Maar positief zijn helpt echt het beste en je familie zal er altijd voor je zijn en dat is heel belangrijk. Succes!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:36

ik heb ook hetzelfde meegemaakt.
ik weet er op zich niet veel meer van, ik werd wakker in het ziekenhuis met n lichte hersen kneuzing. (komt na een zware hersenschudding)
heb daar een week gelegen en nog wel 4 week thuis met de gordijnen dicht en geen geluid.

het was ook best deprimerend dat niets wou of lukte, en dat iedereen alles voor je moet doen(k doe liever alles zelf)

al met al heb ik wel dik 4 maand thuis gezeten.
(wel door mams afentoe naar de paardjes gebracht en 2 keer in de week naar de fysio)

en daar na ben ik weer rustig begonnen met de dagelijkse dingen.
ben alleen nog vaak erg moe (en het is al 3 jaar geleden nu)

ik zou zo zeggen luister goed naar je lichaam, en succes

Mango_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:28

jeemich ik schrik van het aantal jaren dat jullie hieral mee zoet zijn.
heftig! Is maar goed dat de artsen die mij momenteel begeleiden dit soort indicaties niet in het begin hebben gezegd.

Aan de andere kant ook wel fijn om dit te lezen. Het geeft een referentiekader. Ik begin langzaam te beseffen dat het niet aan mijn wil ligt dat het zo lang duurt. Het is m´n hoofd dat gewoon zoveel tijd nodig heeft.

En verder dus goed naar mijn lichaam luisteren, jaja hoe moeilijk ik dat ga vinden!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:44

Hoi allen,

Ook ik heb na twee ongelukken(in 1988) een whiplash, die inmiddels chronisch is, opgelopen. Mijn evenwichtsorgaan is defect.
Na jaren hebben ze een hersenbeschadiging geconstateerd.
Ook ik heb jarenlang therapie in het Roessingh gehad.
De lijst van klachten is enorm. Ik ben volledig afgekeurd.
Zat zielig achter de geraniums totdat ik de paarden leerde kennen en ook heb leren paardrijden. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Maar het plezier en genieten is vele malen groter.
Als ik op mijn paard zit dan vergeet ik even alle pijn en ellende. soms is het zo erg dat ik niet meer kan lopen en mijn man me van het paard af moet tillen....
Ik had een vreselijk lief paard dat heel goed aanvoelt hoe het met mij gaat. Raak ik in onbalans dan staat hij direkt stil. Hij heeft me geleerd te ontspannen in het zadel.
Nu rijd ik op een paard dat ietjes meer voorwaarts is. Met hem heb ik onlangs mijn eerste wedstrijd gereden.
Wat was ik trots!! Ik kan me niet concentreren voor een tijd van 6 minuten. Ben dus een onderdeeltje vergeten. Ook praat ik tegen mijn paard om te onthouden welk figuur ik moet rijden. Kreeg ik dus aftrek punten voor Maar goed 4 - punt wegens praten en een 0 wegens niet getoond en toch nog 154 Yeuh.
Nu rijd ik al 4 maand niet omdat het te slecht gaat, dan is het niet verantwoord. Gelukkig heeft onze merrie een veulentje en daar geniet ik nu dagelijks van.
Al met al heb ik nu het gevoel dat ik mijn gehandicapt zijn een plekje kan geven en ben ik gelukkig met mijn leventje, maar goed daarmee ben ik dus ook al 18 jaar bezig!
Iedereen mag me pb als ik ergens mee kan helpen!!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:47

Mango_Dream schreef:
jeemich ik schrik van het aantal jaren dat jullie hieral mee zoet zijn.
heftig! Is maar goed dat de artsen die mij momenteel begeleiden dit soort indicaties niet in het begin hebben gezegd.

Aan de andere kant ook wel fijn om dit te lezen. Het geeft een referentiekader. Ik begin langzaam te beseffen dat het niet aan mijn wil ligt dat het zo lang duurt. Het is m´n hoofd dat gewoon zoveel tijd nodig heeft.

En verder dus goed naar mijn lichaam luisteren, jaja hoe moeilijk ik dat ga vinden!

Dat leer je met de tijd wel. Maar ook dan gaat het niet altijd goed. Ik kan bijvoorbeeld paardrijden niet meer zo goed. Nu heb ik er een andere hobby bij gevonden. Mijn Duitse herder africhten. Dat is behoorlijk zwaar vooral bij pakwerk. (Bijtan op de man) Hij weegt namelijk 40 kilo. Nu moet ik hem nog in bedwang houden. later als hij verder gevorderd is gaat het op de stem dus zal het makkelijker worden. Maar dit is niet echt goed voor mijn nek. Dus lig elke donderdagavond en de zondagmiddag en avond op debank of in bed met eenheel pijnlijk lijf en hoofd. Maar ik heb het er voorover of iets te doen wat ik echt leuk vind.

Je moet proberen te leren hoe je het beste de dag in kunt delen zodat je je s'avonds nog enigzins fit bent. En dat is niet makkelijk. En daar moet je ook vaak dingen laten schieten en anderen teleurstellen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:50

twinkel schreef:
Hoi allen,

Ook ik heb na twee ongelukken(in 1988) een whiplash, die inmiddels chronisch is, opgelopen. Mijn evenwichtsorgaan is defect.
Na jaren hebben ze een hersenbeschadiging geconstateerd.
Ook ik heb jarenlang therapie in het Roessingh gehad.
De lijst van klachten is enorm. Ik ben volledig afgekeurd.
Zat zielig achter de geraniums totdat ik de paarden leerde kennen en ook heb leren paardrijden. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Maar het plezier en genieten is vele malen groter.
Als ik op mijn paard zit dan vergeet ik even alle pijn en ellende. soms is het zo erg dat ik niet meer kan lopen en mijn man me van het paard af moet tillen....
Ik had een vreselijk lief paard dat heel goed aanvoelt hoe het met mij gaat. Raak ik in onbalans dan staat hij direkt stil. Hij heeft me geleerd te ontspannen in het zadel.
Nu rijd ik op een paard dat ietjes meer voorwaarts is. Met hem heb ik onlangs mijn eerste wedstrijd gereden.
Wat was ik trots!! Ik kan me niet concentreren voor een tijd van 6 minuten. Ben dus een onderdeeltje vergeten. Ook praat ik tegen mijn paard om te onthouden welk figuur ik moet rijden. Kreeg ik dus aftrek punten voor Maar goed 4 - punt wegens praten en een 0 wegens niet getoond en toch nog 154 Yeuh.
Nu rijd ik al 4 maand niet omdat het te slecht gaat, dan is het niet verantwoord. Gelukkig heeft onze merrie een veulentje en daar geniet ik nu dagelijks van.
Al met al heb ik nu het gevoel dat ik mijn gehandicapt zijn een plekje kan geven en ben ik gelukkig met mijn leventje, maar goed daarmee ben ik dus ook al 18 jaar bezig!
Iedereen mag me pb als ik ergens mee kan helpen!!

Hartstikke goed van die wedstrijd. Fijn hé een paard wat met je meedenkt. na mijn ongeluk ben ik weer gaan rijden en kwam toevallig ook een paard tegen met zo'n super karakter. Ik was steeds duizelig en dan werd het zwart voor me ogen maar dan stond die schat al stil zo van ze gaat vallen. Ze heeft me zelf weer leren springen. Ik heb er heel veel evenwicht door terug gekregen. Ik kon toen niet eens recht over de stoep lopen.
Rijden is wel goed voor een whiplash patient

Hoe lang heb jij op het Roessingh gelopen? Ik 3 jaar

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:18

Yep ik ook zo'n beetje 3 jaar. Ik heb ermee moeten stoppen omdat ik mijn kindje kreeg en het absoluut niet meer ging om te oefenen....
Wel heb ik aan Frits de Winter een geweldige coatch gehad om het hele gebeuren een plekje te geven.
Gek genoeg was het een paard die me de moed heeft gegeven om te accepteren...
Inderdaad wat jij schrijft, duizelig en het paard staat al stil! Geweldig.
Ik mag helaas niet springen maar dat lijkt me wel erg leuk.
Mijn huidige paard is een springpaard. Mijn zoon springt er wedstrijden mee. Misschien dat ik het ooit nog een keer mag/kan proberen.
Kun jij je evenwicht wel bewaren tijdens de sprong?
Ik kan inderdaad ook niet recht lopen, fietsen trouwens ook niet.

En grappig, ik heb een Belgische herder waar ik ook vreselijk veel plezier aan beleef om met haar naar cursus te gaan. Pakwerk red ik nog niet maar we zijn inmiddels bij de G3 aangeland. Apporteren vind mijn hond geweldig.

En inderdaad je moet leren omgaan met het feit dat je niet alles kunt doen wat je hoofd graag wil. Anderen teleurstellen is een ramp maar helaas noodzakelijk.
Je verliest er "vrienden" door, maar echt geloof me er komen andere mensen in het leven die wel begrijpen dat je niet alles kunt.
Luister goed naar je lijf en wanneer het zegt "ik kan niet meer", ga er dan niet overheen daarvoor moet je gigantisch veel tol betalen.
Tegenwoordig hoor ik van heel veel mensen dat hun whiplash klachten zijn verdwenen, maar al die mensen hebben goed naar hun lijf geluisterd en zijn niet te vaak over hun grenzen gegaan.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:35

Ik kon eerst me evenwicht niet bewaren op de sprong. het werdt me dan zwart voor de ogen en ik werdt super misselijk. Maar ik moest en zou springen. na heel veel oefenen heb ik daar mijn evenwicht terug gevonden maar ben nu weer een beetje terug bij af. Heb lang niet meer gesprongen door dat mijn rug zo slecht wordt en daar ik zo krom loop begint mijn whiplash ook weer lekker op te spelen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:45

dat ken ik ook , krom van de pijn van het paard afkomen.
maar het gevoel dat je even hebt als je rijd, dat is geweldig, gewoon even alles vergeten, maar ja na die tijd he.
de fysio heeft ook liever dat ik niet meer rijd, maarik krijg hem dat gevoel wat ik even heb als ik op het paard zit, maar niet uitgelegd

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:48

Snappen er veel niet hoor. Op het revalidatiecentrum waar ik liep was paardrijden een therapie voor vele beperkingen, ziektes en gehandicapten. Die hadden een eigen manege

Mango_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:26

Na het lezen van jullie reacties, vind ik mijn situatie op eens erg overzichtelijk. Alle lichamenlijke klachten die jullie hebben/hadden, heb ik ook gehad. Maar ik ben gelukkig niet meer duizelig en ben hoofd- en rugpijn vrij. Alleen m´n energieveld en geheugen....

Ik was vandaag bij de bedrijfsarts. En we kwamen tot de conclusie dat het ondanks de kleine dipjes eigenlijk wel goed gaat. Zolang ik mijn energieveld goed blijf monitoren.
Jajaja da´s nou net mijn probleem. Dan zou ik half maart wel weer eens 'de oude' kunnen zijn. Maar alles mag ik op therapeutische basis doen. Dus dat vind ik wel fijn, ik ben dus tot niks verplicht!

En ik moest weer gewoon gaan paardrijden van hem. Eindelijk iemand die daar normaal overdoet.....
Moet alleen nog even nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Aangezien ik in de regio Utrecht nog bijna niemand ken met een eigen paard. En om nu meteen een managepaard ergens te gaan huren....

Ik moet zeggen dat ik het enorm knap vind dat jullie weer rijden en/of op een andere manier met paarden bezig zijn. Ondanks de gebreken! En tuurlijk waar een wil is een weg. Maar alle klachten voor lief nemen en vast ook daarnaast allelei discussies met allemaal mensen in je omgeving die niks met paarden hebben, en dan toch doorgaan met je passie. Echt klasse!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:05

Mango-dream: Dat is hartstikke fijn dat het de goede kant op gaat..
en een begrijpende bedrijfsarts is ook erg prettig toch?

Het is jammer dat je zo'n eind van me vandaan woont. Wij hebben een stichting in het leven geroepen die paardrijden voor mensen met beperkingen mogelijk maakt. Ik had je met alle plezier willen helpen..

ik vind het wel grappig dat je precies de vinger op de juiste plek legt. Over de discussie met mensen die de liefde voor het paardrijden niet snappen.
hoe vaak ik al niet heb moeten horen dat ik wel doodziek van mijn paard af wil stappen, maar niet doodziek wil worden van een feestje . Je kunt het idd niet uitleggen. Maar pijn doet hetwel.

Ilonaz: voor je lijf is het helemaal niet slecht hoor paardrijden....
Je krijgt er klachten van dat is waar, maar de whiplash wordt er niet erger door. Leg ik het zo goed uit?
Je spieren worden juist bewogen en dat is alleen maar goed.

Al met al vind ik het echt superleuk dat we elkaar hier op bokt toch treffen. Dat ik blijkbaar niet de enige ben die koste wat het kost op paard wil zitten geeft me wel steun.

Mango_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:54

Twinkel: Da´s zeker jammer dat ik niet in de buurt woon. Maar wie weet neem ik wel eens contact met je op. We hebben vrienden die in de buurt van Deventer/Zutphen wonen en mijn schoonfamilie woont ook her en der in twente en de achterhoek. Dus we komen nog wel eens in het oosten. Want het lijkt me alleen al leuk om te zien wat jouw stichting doet.