Hartslag meten endurance 'training'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Hartslag meten endurance 'training'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:35

Ik wist even niet hoe ik mijn titel anders moest formuleren, maar,

ik wil met mijn paardje endurance gaan starten, ik heb onze buitenritten langzaam aan opgevoerd en nu loopt ze elke week zo'n 20 km in bijna 2 uurtjes, dus de gemiddelde snelheid ligt zo rond de 10 km. Ze is hier bijna niet moe van, en is aan t eind nog even vrolijk en voorwaarts als in het begin, maar ik wil nou is weten hoe haar conditie werkelijk is.

Nou heb ik veel meegelezen en nou heb ik daar van opgestoken dat je daarvoor de hartslag kan meten, en dan moet je kijken hoesnel die weer op 'rust' hartslag is.
Ik heb geen hartslag meter, maar ik meet het bij mn hond altijd door mn hand op zijn borst te leggen en dan met je horloge erbij 2 minuten te tellen en dan door 2 te delen, dan heb je toch ook ongeveer de slagen per minuut (1 minuut tellen doe ik niet omdat het dan wel weer heel globaal wordt). Heel precies zal het niet zijn, maar het is iig iets.

Nou is mijn vraag, op welke moment moet ik dat dan doen?

Ik neem aan dat ik moet 'meten' voordat we gaan uitstappen, en dan na 10 minuten stappen weer? Of moet er langer tussen zitten?

En wat zijn dan de maatstaven voor haar conditie, oftewel, hoe snel moet ie weer normaal zijn als zij een goede conditie zou hebben (en ik haar dus niet heel erg overvraagd heb..)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:43

Meestal doe ik het zo. Ik meet de hartslag voor dat we gaan rijden Vervolgens stap ik in en kijk ik na een eenhalf uur darven en galopperen wat de hartslag is. (stap dan meestal eerst een paar rondjes) Daarna stap ik 5 a 10 minuten aan de hand. En meet hem vervolgens nog eens. Op de wedstrijden stap ik sowieso om het kwatier/ twintig minuten even en draaf voornamelijk. Je moet er rekening mee houden dat als je op de P/A een hartslag hoger dan 60 hebt in tien minuten de hartslag weer lager moet zijn. Als je de hartslag in rust weet en je gewoon traint denk ik dat hij na een kwatier stappen weer normaal moet zijn. Op wedstrijden is er altijd wel iets meer stress en is de hartslag altijd wel wat hoger dan normaal. Eigenlijk doe ik alles meer op gevoel en de signalen van een paard. Vind het dus een beetje moeilijk om te verworden en weet niet of je hier iets aan hebt.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:53

Thanx! Ja ik heb er wel wat aan hoor!
Dus dan idd toch voor dat we 'uitstappen' en dan na 5 min stappen, en dan weer na 5 min stappen, totdat ie lager of gelijk is dan de 'rust' , zoiets, dan weet ik hoesnel die daalt.
En natuurlijk van te voren, maakt het nog wat uit wanneer je dat doet?

Ik doe het eigenlijk ook altijd gewoon op gevoel, ik merk het goed als mijn paard moe wordt, maar omdat ik nog nooit een hartslag heb gemeten van haar, niet in rust en niet vlak na arbeid, wil ik dat toch wel graag weten. Bij de endurance is het toch heel belangrijk, dus dan kan ik beter maar van te voren goed weten waar we aan toe zijn.

Morgen gaan we ook een stressvol ritje rijden, namelijk naar mijn huis, en dan moeten we over bruggen, onder viaducten, gaat ze voor het eerst een strandje zien, en treinen, zoiezo is ze nog nooit echt in een stad geweest, alleen nog maar in t boerenland

Dus dan merk ik morgen hoe het is onder stressvolle omstandigheden, en die week erop kunnen we weer in vetrouwde omgeving, heb ik het 'verschil' ook meteen vastgelegt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:30

Eigenlijk zou je de absolute rusthartslag moeten meten voordat je haar uit de stal/wei/bak haalt. Dan heb je haar absoluten rusthartslag. Vaak meet ik de hartslag voor dat ik ga rijden. Het is niet helemaal de rusthartslag maar laag genoeg.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:44

twee minuten is juist heel erg lang om te meten, de hartslag zal zeker zakken in die tijd. Dan heb je dus nog geen beeld van hersteltijd. Je kan ook direct als je afstapt 15 seconden meten en x4 doen, en na twee minuten weer hetzelfde, en zo doorgaan tot je onder de 60 meet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:46

Ik zoek meestal de plek op waar ik goed het goed kan voelen en tel dan 15 sec. lang en dan x 4 netzo als ArwenLune dus.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:47

ik weet eigenlijk niet of dit op WD hoort, verplaats het dus naar VMR.