achterhalen chipnummer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

achterhalen chipnummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:07

naar aanleiding van dit verhaal http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=519290&hilit= heb ik besloten Nusanna dus op een andere stal te zetten. Ik heb aan de vorige eigenaresse gevraagd of dat ze Nusanna op mijn naam wilde zetten. Ik vroeg of ze gechipt was, en volgens Heleen (vorige eigenaresse) was dit vroeger inderdaad gebeurd....
Alleen weet ze het nummer niet meer, daar heeft ze geen papieren van. Ook in Nusanna's paspoort staat het niet. Is dit niet raar? want normaal gesproken staat daar toch het chipnummer vermeld onder het kopje "chipnummer". Is ze dus wel gechipt? En zoja, hoe achterhaal ik dat dit nummer? en hoe wijzig ik dan de eigenaresse?
Ik hoop snel op duidelijkheid zodat ik daar eindelijk weg kan.
Alvast bedankt!

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:09

je kan het aan de dierenarts vragen, die hebben een apparaat waar ze de chip mee op kunnen sporen.

ikke

Re: achterhalen chipnummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:12

De chip heeft niks met eigendomsrecht te maken. Ik snap, ondanks het verhaal, dus niet waarom dat zo belangrijk is.
Een chip kun je lezen met een speciale reader. Even uitzoeken wie er een heeft en dan kun je de chip lezen, als die er tenminste inzit en ook nog werkt.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:25

Tijdens het chippen wordt er een indentificatie & registratie formulier ingevuld, deze kan opgestuurd worden naar de paspoort uitgevende instantie soms samen met een klachtenformulier, transponderstickers en rontgenfoto. Dan krijgt je paard een nieuw paspoort.
Dus misschien even vragen wie de chip heeft geplaatst (bijv. dierenarts) en daar even langsgaan. Die heeft dan ook een afleesapparaat, dus dan weet je of er een chip zit.
Daarbij is het tot nu toe alleen een paspoort verplicht voor houden en vervoer, dus geen chip tot 1 januari 2007. (Alleen als je paard is geboren voor intreden van de regeling).

https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs ... I.DOC1.PDF

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:40

hey, bedankt voor de reacties!

Ik laat gewoon even de dierenarts langskomen dan weet ik tenminste wat meer
Dus als ik het goed begrijp moet het paspoort weer "hernieuwd" worden als ze gechipt is? En wat gebeurt er dan met het oude paspoort?
Tnx!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:42

Volgensmij moet je het oude paspoort opsturen met de nieuwe papieren die de dierenarts opmaakt aan de hand van jou chipnummer en dan krijg je een nieuw paspoort.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:35

Toen ik mijn paard twee maanden geleden liet chippen heeft mijn (betrouwbare) DA mijn papieren mee genomen en opgestuurd. Kreeg ze drie weken later thuis gestuurd vanuit het KWPN, zelfde paspoort, maar met nieuwe stickers. Paard stond ook nog net op mijn naam en dat heeft de DA ook meteen voor me gedaan.
Als er dus niets in je paspoort staat, is het paard niet gechipt.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:12

chipnummer weet je niet,heeft ze waarschijnlijk wel en een paspoort heeft ze wel.

dan moet je een dierenarts bellen voor een afspraa,zij hebben een chipreader,nemen het nummer op.
en met dat formulier en paspoort opsturen komt het compleet samen thuis!!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:35

hey bedankt!

Ik laat de dierenarts van de week maar even langskomen, kan hij gelijk nog naar een paar "kwaaltjes" kijken
Hopen maar dat ze snel op mijn naam staat, want dan kan ik verdere stappen ondernemen!

Groetjes!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:46

Op naam zetten heeft absoluut geen meerwaarde vwb het eigendomsrecht.
Ook de houder van het paspoort heeft daarmee geen eigendomspapieren, puur omdat het paspoort geen juridisch bewijs van eigendom is.

Diegeen die kan aantonen dat hij/zij in het merendeel financieel voorziet in de behoefte van het paard/pony is juridisch gezien de eigenaar van het paard/pony.

lise81 schreef:
Daarbij is het tot nu toe alleen een paspoort verplicht voor houden en vervoer, dus geen chip tot 1 januari 2007. (Alleen als je paard is geboren voor intreden van de regeling).

Is niet geheel waar... alle paarden die ingeschreven staan bij een stamboek/rasverengiging of KNHS moeten gechipt zijn pe 1 jan. 2006.
Paarden die niet ingeschreven staan bij eerder genoemde en niet vervoerd of geslacht worden hoeven pas na 1 jan. 2007 gechipt te zijn.

www.nl-paardenpaspoort.nl