Verleer je het of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Verleer je het of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 15:16

Ik ben op mijn 7e / 8ste ongeveer begonnen met paardrijden. Na 7 jaar ben ik gestopt, omdat ik het zat was dat alle paarden waar ik een band mee opbouwde op de stal waar ik reed verkocht werden.
Ik heb het toen nog met 1 paard willen proberen en daar kreeg ik een ongeluk mee in de bossen.

Ik heb toen jaren niet gereden en wilde het weer op gaan bouwen dus ik een keer gaan rijden ergens. Kreeg ik een beginnerspony, maar ja.. ik kon in ieder geval rijden dus ik was al blij.
Deze week voor de 3e keer naar die stal gegaan en gezegd dat ik een paard wilde en een wat pittigere. En die kreeg ik. Beestje zat super totdat hij ergens van schrok en naar de bakrand vloog... ik had echt het idee dat ik op die bakrand zou knallen. Ik was daarna helemaal van slag en zat niet meer lekker op dat paard. Ik heb toen al geen galopje meer geprobeerd.

Ik snap er helemaal niks van als ik kijk naar hoe ik eerst reed en nu. Zowiezo moest ik constant moeite doen om dat paard bij elkaar te houden en dat lukte amper terwijl ik er eerst nooit moeite mee had. Kreeg 'm niet fatsoenlijk aan de teugel.

Had het idee dat ik het paard helemaal niet meer aanvoelde.
Daarnaast was ik verbaasd hoe gespannen ik meteen was toen hij weg was gesprongen. Zou dat kunnen komen omdat ik de laatste keer dat ik reed dat ongeluk heb gehad of omdat ik gewoon niet meer heb gereden?

Dacht eerst dat het misschien gewoon met dit paard was maar ik stapte halvewege de les op een ander paard en die begon met zijn hoofd te gooien bij de minste druk en daar werd ik helemaal nerveus van.

En verleer je paardrijden eigenlijk?

Ik was echt diep teleurgesteld in mezelf toen ik afstapte.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:37

Volgens mij verleer je paardrijden niet, maar moet je er weer inkomen. Het gevoel weer terugkrijgen.

Toen ik studeerde heb ik ook een aantal jaren niet gereden.
Na de studie ben ik eerst weer op een manege begonnen. En al snel had ik de smaak weer te pakken.

Inmiddels heb ik mijn eigen paard met hulp van mijn instructrice ingereden.

Kop op, gewoon doorgaan met lessen, voor je het weet heb je je gevoel weer terug.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:11

je zal het niet verleerd zijn maar je moet er weer terug inkomen.
doe het rustig aan en geef het te tijd.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:28

nee volgens mij kun je het ook niet verleren, je moet denk ik gewoon nog wennen en de vertrouwen erin terug krijgen

gesina

Re: Verleer je het of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:36

Verleren doe je het niet.
Ik had bijna 25 jaar niet meer op een paard gezeten voor ik er weer op ging.
In het begin was alles wat ik deed nog wat roesteig maar langzamer hand gaat het weer soepeler.
Toch blijf je als je wat ouder wordt voorzichtiger,je dendert niet meer overal op en over.
Ikzelf kies voor een rustig paard die niet zo snel warm of koud wordt van vreemde dingen.
Doe het gewoon rustig aan en geniet van het rijden,ga voor het rustige paard wat jouw zelfvertrouwen geeft.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:38

Ik denk niet dat je het verleert.

Je bent op een vreemd paard gestapt en bent dan verbaast dat je niet alles meteen voor elkaar hebt... ik vind het niet meer dan normaal dat dan niet alles perfect gaat. Ik moet mijn eigen paard ook elke keer weer moeite doen om alles voor elkaar te krijgen, dat gaat niet zomaar in 1 uurtje.

Misschien verwacht je te veel voor deze korte keren dat je weer gereden hebt. Gun jezelf meer tijd om er weer aan te wennen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:55

Mijn moeder is een hele tijd terug na 20 jaar niet rijden weer op een paard gestapt. Het was wat onwennig, maar ze kon het wel. Na een paar rondjes stappen kon je gewoon draven en galoperen.

Ik rij eigelijk alleen op m'n eigen paard, als ik dan op een ander paard stap moet ik ook wennen. Dan ben ik de eerste paar rondjes echt een beginner.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:17

Logisch dat je er weer in moet komen... Ik had ook 8 jaar niet gereden toen ik weer met les begon. Het lichtrijden en doorzitten etc was er nog, maar de fijne besturing en het gevoel / vermogen om te voorspellen wat het dier van plan was, was helemaal weg. Je moet er weer aan wennen. En je bent nu ouder, je meer bewust van risico's en dus waarschijnlijk ook banger om te vallen. Zo onbevangen als ik vroeger op ieder paard stapte, ben ik nu ook niet meer. Ik kan wel blijven zitten als 'ie een keer bokt of opzij springt, maar ik heb liever dat t paard gewoon netjes rechtdoor loopt

Blend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:33

Iranda schreef:
Logisch dat je er weer in moet komen... Ik had ook 8 jaar niet gereden toen ik weer met les begon. Het lichtrijden en doorzitten etc was er nog, maar de fijne besturing en het gevoel / vermogen om te voorspellen wat het dier van plan was, was helemaal weg. Je moet er weer aan wennen. En je bent nu ouder, je meer bewust van risico's en dus waarschijnlijk ook banger om te vallen. Zo onbevangen als ik vroeger op ieder paard stapte, ben ik nu ook niet meer. Ik kan wel blijven zitten als 'ie een keer bokt of opzij springt, maar ik heb liever dat t paard gewoon netjes rechtdoor loopt

Dat had ik ook na 6 jaar niet rijden. Maar zelfs het doorzitten en rustig zitten in de galop ging niet meer. Terwijl ik vroeger zat als een huis.
Ik werd zelfs krent genoemd omdat paarden me er eigenlijk nooit af kregen (Brend je zit goed op je krent )

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:57

Citaat:
Het lichtrijden en doorzitten etc was er nog, maar de fijne besturing en het gevoel / vermogen om te voorspellen wat het dier van plan was, was helemaal weg. Je moet er weer aan wennen. En je bent nu ouder, je meer bewust van risico's en dus waarschijnlijk ook banger om te vallen. Zo onbevangen als ik vroeger op ieder paard stapte, ben ik nu ook niet meer. Ik kan wel blijven zitten als 'ie een keer bokt of opzij springt, maar ik heb liever dat t paard gewoon netjes rechtdoor loopt

Ja precies... en met die beginnerspony was het draven en de galop ook geen probleem maar omdat dit paard ook nogal kijkerig werd ik wat nerveus en ik merkte dat hij daar nog eens extra op reageerde.

Ik weet dat ik vroeger zo op bijna elk paard sprong en wegreed en me heel zeker voelde. Ik heb een paard gereden die er iedereen afgooide, maar had zo'n band met dat paard dat ik ook heel veel durfde en ik reed hem uiteindelijk ook heel goed.. Hij heeft me er geen 1 keer afgegooid. Ik ben samen met dat paard heel erg gegroeid toen en ik snap dus ook wel dat ik niet in 1 uur aan een paard kan wennen, maar was ook teleurgesteld over mijn eigen rijden. Kwam iemand die net een jaartje rijd me vertellen dat het een verschrikkelijk mak beest is om te rijden en superfijn en reageert perfect op hulpen... bak ik er met mijn ervaring met hetzelfde paard niks van.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:04

Aan de teugel rijden moet geen doel zijn! Dit is een gevolg van het correct paardrijden, dus over de rug en achterhand, dan zakt het hoofd. Daar zit al je grootste fout!

Dat gevoel moet je wel weer terug krijgen, maar het ritme verleer je niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:36

Ik kon na een jaar stoppen niet eens meer sturen en lichtrijden, moest helemaal opnieuw leren rijden (wat wel sneller ging dan de eerste keer). Later heb ik nog een tijd niet gereden en reed ik zo weer weg. Een medestudente heeft vroeger altijd gereden en ging een strandrit maken en kon het ook niet meer. Ik denk dus wel dat je het kunt verleren. Maar je pikt het wel gemakkelijker weer op omdat je het ooit al gedaan hebt.

ushi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:44

Echt verleren wil ik het niet noemen, je raakt meer uit conditie. Je raakt je gevoel ook kwijt. Voelt wel raar. En in het begin moet je wel een beetje op nieuw beginnen zegmaar.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:01

Gewoon veel oefenen. Ik heb hetzelfde gehad, bijna 10 jaar niet meer gereden. De basisdingen verleer je niet maar je moet gewoon het gevoel terugkrijgen. Veel rijden en goed les nemen en dan komt het allemaal goed.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:04

Ik denk dat je het niet verleert, maar dat je
minder goed je evenwicht kunt vinden en voor
de rest wat de anderen zeiden.

xxx

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:20

Je verleert het zeker niet. K ben begonnen met rijden toen k 6 was, gestopt toen k 18 was en bijna 5 jaar helemaal niet meer gereden. Toen begon k dus weer, zat k op een heel mak paard. Probeerde idd ook om hem aan de teugel te rijden enzo, maar dat lukte totaal niet, haha. Heb dat dus snel opgegeven en ben me gaan concentreren om mn houding enzo weer goed te krijgen. Een paar weken later zat k weer op datzelfde paard en zonder er veel moeite voor te doen liep hij perfect nageeflijk. Begin dus gewoon rustig, op rustige paarden en het komt vanzelf allemaal weer terug!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:41

Citaat:
Aan de teugel rijden moet geen doel zijn! Dit is een gevolg van het correct paardrijden, dus over de rug en achterhand, dan zakt het hoofd. Daar zit al je grootste fout!

waar zit mijn fout? Ik zei toch dat ik het paard niet bij elkaar kon houden (waarmee ik doelde op de rug en de achterhand) en dus niet aan de teugel kon rijden

Misschien eerst goed lezen?

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:45

IK denk dat je het niet verleerd, maar dat je wel weer even moet inkomen

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:54

Ik ben er ook 5 jaar tussenuit geweest, maar het gevoel had ik eigenlijk zo weer. De conditie is nog lang niet op het oude niveau en de soepelheid laat ook nog wat te wensen over. Ik moet mijn opstapbeugel toch echt wel enkele gaten langer maken om op te kunnen stappen. En waar ik eigenlijk heel blij mee ben, mijn langzaam ingeslopen foutjes zijn weg. Mijn rechterhand leidde nog wel eens een eigen leven en ik wilde mijn onderbenen nog wel eens afsteken. Dat is er uit!!!! En het vreemde eigenlijk is dat ik dat de eerste paar keren na die zoveel jaar nog wel even deed en daarna was het weg

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:04

het voelt misschien allemaal wat raar maar je verleert het echt niet hoor...
Ik denk dat het ook wel wat mee speelt langzaamaan als je wat ouder word begin je de gevaren ook wat meer te beseffen en tsja als je dan een tijdje niet gereden hebt voel je je een beetje klungelig en dan kun je wel eens flink schrikken...
Gun je zelf wat meer tijd om weer in het ritme te komen !!

Krieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:44

Nee ik denk niet dat je het echt verleerd, misschien dat je wat minder netjes rijd, ik had een jaar niet gereden en daarna lukte alles nog toppie en heb ook mensen zien rijden die nog langer niet hebben gereden het is alleen weer even wennen!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:47

ja het is ook dat ik een soort van (doktoren zijn er nog niet uit) reuma heb en dat paard was nogal sterk. Ik kreeg snel pijn en ook het hakken naar beneden drukken was pijnlijk en door die pijn en de irritatie die dan ontstaat dat je iets niet meer kan wat je vroeger wel kon ging ik alleen maar slechter rijden.