weglopen met opstappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

More

weglopen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 10:06

Mijn vorige paard dee het ook altijd...
als je wilt opstappen de kont wegdraaien of wegstappen.
Het wegstappen kan ik nu meestal wel tegenhouden maar als ze de kont wegdraaien kan ik er niet zo veel aandoen.
Maar ik dacht er bestaat vast wel een trucje voor??
dus... als jullie het weten?

groetjes Hanneke en Utah

RUBYWHITE

Re: weglopen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:08

Klinkt misschien oubollig, maar consequent zijn en gewoon netjes je paard elke keer terug zetten als je wilt opstappen. Het vergt wat tijd en energie. Maar paarden zijn gewoonte dieren, als je eenmaal zit en hij was braaf beloon je hem.

Wat ook kan helpen bij het opstappen is dat je het hoofd richting de hoek van de bak zet, dat geeft veelal een opgesloten gevoel.

moonsparkle

Re: weglopen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:09

Als je er dan eenmaal opzit eerst stil laten staan net zolang totdat ze uit zich zelf stil blijft staan. Of ergens neerzetten waar ze niet zo makkelijk kan draaien.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:10

Mijn bijrijdshet deed dat altijd, toen stapte ik gewoon niet op voordat ie stil stond.. Nu mn bijrijdpaard doet altijd een stapje naar achter als je de teugels op maat neemt voor opstappen, blijf dan gewoon maar ff wachten tis toch maar 1 stapje.. en dan stap ik op

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:11

Als ze dr kont weg draait kan je je buiten teugel er een beetje bij houden als ze dan draait draait ze naar jou toe. En idd goed oefenen met stilstaan. Als ze niet perfect stil staat erweer af en opnieuw proberen. net zo lang tot ze het opgeeft en denkt nou ja dat heeft dus ook geen nut.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:13

rechterteugel kort houden!

Mijn paardje stond ook nooit stil bij het opstijgen.
Nu wel na zeer vaak er op en er af , net zo lang tot ze wel stil stond.
Als ze netjes wacht tot ik boven ben en ik me helemaal "geïnstalleerd "heb krijgt ze een brokje. Daar wacht ze nu dus keurig op en er is niets meer aan de hand, nooit meer!

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:14

owh ik ga dit ook bijhouden. leandro doet het ook super erg ik wordt er nu namelijk gezegd niet echt goed van.....de tips die hier staan ga ik gebruiken.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:22

mijn fjord heeft het recent ook gedaan, drma was het, die draaide zijn nek van me af en weg was ie, heb van alles geprobeerd, eerst longeren etc etc, maar zodra hij merkte dat de verslapte aan de teugel bij opstijgen was ie weg.

ik heb er bijzetteugels aan gezet zodta hij gewoon even niet in staat was om zich van me af te draaien en ja waarempel het werkte, na een poging die niet lukte bleef hij staan, goed beloond, paar passen gestapt, er weer af, bijzetteugels los en zelfde dingetjes, gedaan.
zo ben ik n week of 2 bezig geweest, ook onder het rijden stoppen en er af paar passen stappen en er weer op.

Nu blijft meneer perfect staan, was gewoon een fase.

wij zitten nu in de fase; ik heb lekker geen rem na na na nah naaaah!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:48

leandrotje schreef:
owh ik ga dit ook bijhouden. leandro doet het ook super erg ik wordt er nu namelijk gezegd niet echt goed van.....de tips die hier staan ga ik gebruiken.

Mijn 2 paarden staan keurig stil bij het opstappen, ik wil gewoon rustig kunnen opstappen en geen geouweh.... Persoonlijk vind ik, als een paard bij het opstappen niet stil wil staan, het ook te maken heeft met de basis van het paardrijden...als je daar al de mist in gaat...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:46

Iedere keer als hij een stap opzij doet zet je hem weer terug waar hij stond. Dit eindeloos blijven herhalen tot hij doorheeft dat hij met blijven staan. Het kost wat moeite, maar uiteindelijk zou het resultaat hebben.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:51

Hoe oud is je paard? En stijg je met of zonder krukje op?

Want een van mijn paardjes deed dat dus ook, maar dat was omdat ze balansproblemen had. Als ze echt stil moest staan terwijl ik opsteeg kon ze moeilijk rechtop blijven staan, omdat ze nog niet goed om kon gaan met het gewicht van een ruiter. Met een krukje ging het al beter en met veel trainen ging het nog beter (ze mocht eerst er langs lopen en ik liet dr steeds langzamer lopen totdat ze echt stil kon staan zonder moeite).

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 11:59

Het paard word dit jaar 5 jaar... volgens mij heeft ze niet heel veel moeite om stil te staan enzo. Ik stap niet met krukje op.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:02

De mijne deed het sinds ik terug meer begon te rijden ook, haar eens op haar plaats zetten hielp niet, zou ze me zelfs gewoon omver lopen. Wel doe ik nu alsof ik eerst aansingel, neem de teugels wat korter en als ik zie dat ze weer wil wegdraaien of achteruit lopen "kriebel" ik net achter de singel aan haar buik, blijft ze meteen stilstaan. En werkt nu toch al even.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:03

skessa, ik heb dit probleempje ook. Maar ookal houd je je buitenteugel er heel goed aan, dan kan je paard nog gemakkelijk draaien. Wat ik zelf altijd doe is hem echt duidelijk zeggen HO! En dan als hij 1 stapje loopt zet ik hem gewoon weer stil, en dan stap ik snel op. Ik vind het zelf niet zo'n groot probleem dat hij een pasje opzij zet, maar je moet wel consequent zijn, als hij echt weg wil lopen..

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:04

More schreef:
Het paard word dit jaar 5 jaar... volgens mij heeft ze niet heel veel moeite om stil te staan enzo. Ik stap niet met krukje op.

het is niet zozeer moeite met stilstaan maar moeite met een gewicht balanceren. Als jij als ruiter opstijgt, zeker zonder krukje, wordt je zo'n 5x zwaarder. Een paard moet leren dat te corrigeren. Maargoed als het dat niet is dan gewoon iedere keer weer terug zetten op de plek en weer opnieuw proberen

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:56

De mijne deed het ook toen ik hem net had. Hij stapte met zijn achter benen naar je toen en stond dan bijna op je enkels (ja het ging echt heel lomp!) of hij liep gewoon aan. Ik heb hem elke keer concequent op zijn plek terug gezet als hij aanliep en als hij begon te draaien kreeg hij een flinke tik op zijn kont (het was gewoon aangeleerd gedrag). Hij probeert het nu nog wel eens maar dan pas ik mijn 'regeltjes' weer toe en hij luistert weer. Het is dus (als het niet aan de balans of iets anders ligt) gewoon een kwestie van concequent aangeven wat wel en niet mag.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:04

Mijn paard heeft het een tijdje gedaan, dat ze al vertrok voordat ik mijn voet maar goed in de beugel had.
Ik heb van mijn instructrice daarom tijdje telkens op dezelfde plaats moeten opstappen. Kortbij de bakrand, zodat ze zich niet zo gemakkelijk kon draaien, en eerst hield ook iemand haar vast. Als ze een paar passen vooruit zetten, onmiddelijk stopzetten en streng terug achteruitlopen totop de plek waar ze moest stilstaan. Ook zonder zadel had ik al vaak geoefend met het commando 'halt', ze wist dat dat woord betekende dat ze moest stilstaan dus ik zei ook iedere keer 'halt!' als ze op de plek kwam waar ik wilde dat ze stilstond. En ook niet te veel treuzelen met opstappen, gewoon voet erin en hop, niet eerst nog een kwartier met de teugels staan prullen ofzo.
Ik heb dit een keer of vier moeten herhalen, daarna kon ik weer in de bak opstappen waar ik wilde en ze blijft nu mooi netjes staan.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:50

ik denk dat het p paard ook verschilt, mij werd ook eerst verteld hem in een hoek te zetten maar je moest eens zien hoe snel hij zich had omgedraaid.
o en hij stapte niet weg nee meneer ging als een zoef de haas de bak door!!

bij mij hebben de bijzetteugels onwijs geholpen en idd consequent zijn maar ook onwijs belonen als hij/zij het goed doet.

in gekriebel bij de singel en snoepjes blijven voeren daar geloof ik niet zo in,want wat als je eens geen snoepje geeft of niet kriebelt, maar dat is heel persoonlijk.

succes iig en je weet, de aanhouder wint!

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:36

bedankt voor alle reacties!!

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:54

binnenteugel met opstapen wat korter pakken.. als je paard wegdraait kan hij dan alleen maar rondjes om jou heen draaien.. dan oefenen om tijds het lopen van je paard er op te komen en als je zit direct paard achteruit zetten.

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:22

ik probeer vanaf nu met een snoepje als ze stilstaat:P het heeft al effect ik heb het 3x gedaan en ze doet nu al haar hoofd naar mijn knie:P