Hulpmiddelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

Hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 08:30

Ik vroeg me af wie van jullie met sporen of een zweep rijd
en waarom je dat doet???
Ikzelf rijd niet met sporen en gebruik ook geen zweep.
Mijn paard is nog jong en daarom wil ik zo min mogelijk extra dingen voor haar gaan gebruiken.

Ben benieuwd hoe jullie hierop reageren??

Groetjes

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:21

Ik rij meestal zonder, hij is bang voor de zweep, dus als hij af en toe even niet aan het been is, gebruik ik een rondje de zweep en leg hem dan weer weg.

Op concours gebruik ik wel sporen, gewoon knopjes omdat hij in de proef wel eens wil inzakken en dan kan ik hem even met het spoortje attent maken.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:23

geen sporen, wel zweep, maar ook niet altijd

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:24

Zweepje en soms sporen. Heb een jong ding die nog niet altijd begrijpt wat ze moet doen, soms is het wel handig om der dan net even aan te tikken!

Perla

Re: Hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:25

Mijn paard is 8 jaar en aan heel veel dingen gewent (ik heb haar sinds augustus dus bijna een half jaar)
Toen ik haar kocht heb ik eerst een tijdje zonder sporen en zonder zweep gereden. langzamer hand ben ik begonnen met sporen te rijden (knopspoortjes van 2,5/3 cm) ik doe ze ook nog wel eens af maar ik rijd nooit met zweep.
een zweep is ten eerste niet nodig bij mijn paard, en ten tweede word het daar alleen maar onrustiger van.

op mijn pony reed ik altijd met sporen en meestal ook met zweep (ik weet eigelijk niet eens meer waarom )

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:04

Ik vind het wel goed van je dat je probeert nu niks te gebruiken.
Want als je nu al scherpe sporen aan doet heb je over een paar jaar weer een probleem omdattie er aan gewend is

Ik gebruik op dit moment niks, maar wil binnenkort sporen gaan gebruiken omdat ze 'doof' is voor mijn been.
Met zweep rijden is ook niks want dan is ze veel te gespannen (en wil ook niet meer ontspannen)

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:07

Het liefst zonder zweep en sporen, maar zonder sporen moet ik zo schoppen.. En met sporen hoef ik niet zoveel te slaan, vind ik zo vervelend altijd

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:11

Ik rijd meestal met sporen en zweep, maar ik gebruik ze steeds minder. Ik gebruik ze omdat Indy manegepony is geweest, en totaal niet aan het been was. Inmiddels wel, en heb ik ze dus steeds minder nodig!

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:12

ik gebruik niks met rijden! paard slaan heeft niet veel zin vindt ik zelf.

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:16

Ik gebruik geen sporen wel een zweep. Mijn pony leert zichzelf graag kunstjes aan en daar moet wel eens hard tegen opgetreden worden. ook vind ik mn zweep handig als ik bv een nieuwe oefening ga proberen, dan kan ik het beter uitleggen wat ze moet doen omdat ik af en toe een beentje of iets kan aanraken (niet slaan alleen zeggen die moet je gebruiken).

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:19

Bij Sizzy rijd ik met sporen en zweep. Als ik zonder sporen rijd dan kan ze alleen maar rechtdoor en niet opzij en de zweep heb ik nodig omdat ze graag bokt.
Bij Mascha rijd ik met zweep, maar gebruik hem heel weinig. Af en toe om haar een beetje scherp te houden...

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:19

Zonder sporen en zonder zweep, ik heb zo'n paard wat heel goed aan t been is en eerder te voorwaarts dan te sloom*D

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:20

ik gebruik sporen en een zweep.
Ik had natuurlijk liever gewild dat ik sowieso de zweep er niet bij hoefde, maar mijn pony is dan veel te sloom.
en aan de sporen is ze helemaal gewend dat is wel lastig, want ze reageerd er niet meer goed op.

_Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:23

Ik gebruik ook sporen en een zweep..
Ik gebruik nog maar net sporen omdat ik haar nog maar net heb en omdat het een Fries is, en die staan er om bekend dat ze moeilijk in galop gaan.. Maar ik gebruik hele kleine spoortjes :p
Het zweepje gebruik ik samen met de sporen voor in galop meestal, of omdat ze af en toe wegsukkeld.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:30

Ik heb ook een jong paard. Het tot nu toe altijd zonder gereden. Nu vind ze wel eens wat dingen lastig en dan denkt ze doet het lekker zelf en negeerd ze me been. Zweep gaat niet, wordt ze druk van. Heb sinds deze week spoortjes helemaal onderaan me laarzen zitten. Zodat als ze gaat klieren ik even iets meer te vertellen heb. Daarna heb ik ze niet meer nodig.