Natuurlijk bekappen of toch ijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jolifemme

Natuurlijk bekappen of toch ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:35

Ik wil graag jullie mening horen over het volgende: ik ben in het bezit van een noriker (een Oostenrijks paard, denk hierbij aan een heeeele flinke haflinger van zo'n 600-700 kilo) en ze heeft zeer sterke, gezonde hoeven. Met dit paard willen we een tocht maken, waarbij ze dagelijks 30 km zal stappen, met bepakking. Ongeveer 50% van de route zal geasfalteerd zijn. En dat 3 tot 4 maanden lang. Nu is de grote vraag: wel of geen ijzers. De meningen zijn zeer verdeeld. Wat is wijsheid?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:45

smurf hier op bokt heeft ook een noriker, en volgens mij ook natuurlijk bekapt.
Heb je al eens gedacht aan hoefschoenen? Dan hoeven er geen ijzers onder, en kun je toch veel over asfalt lopen.
Met natuurlijk bekappen kun je inderdaad langer over asfalt lopen, maar dat moet toch worden opgebouwd, en 15 km per dag over asfalt lijkt me toch erg veel..

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen of toch ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:14

Ik zou absoluut kiezen voor ijzers, maar ik ben dan ook niet bepaald een voorstander van natuurlijk bekappen. Met ijzers weet je in ieder geval zeker dat de hoeven toch niet per ongeluk teveel afslijten, waardoor je onderweg met een gevoelig lopend tot kreupel paard komt te zitten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:35

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:13

Ik ga helemaal met schaapjuh mee, heel duidelijk omschreven

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:45

Ik zal voor hoefschoenen gaan. Daarvan kun je ook gemakkelijk een reserve meenemen....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:46

Banjer wordt al meer dan 2 jaar natuurlijk bekapt en wij gaan veel over asfalt...

Het is natuurlijk per paard (kwaliteit van de hoeven) verschillend, maar onder Banjer komen nooit meer ijzers! Hoefschoenen zijn zeer zeker een goed alternatief voor ijzers.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:59

je zegt dat de hoeven sterk en gezond zijn. ik zou het paard niet laten beslaan maar wel goed passende hoefschoenen meenemen. dan ben je ook niet afhankelijk van hoefsmeden onderweg waar je niet van weet hoe ze hun werk afleveren.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:01

Ga helemaal met Schaapjuh mee.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:30

Ja ik zou ook voor hoefschoenen gaan. Je zit met ijzers toch met het probleem dat je onderweg een smid moet hebben. Als er een ijzer afvalt zit je al te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:01

Als je aan het stappen bent, valt er niet zomaar een ijzer onder een hoef vandaan . Zeker niet bij een paard met goede hoeven, daar blijven ijzers doorgaans keurig onder liggen. Inderdaad is het wel een goed idee om een lijstje met nummers van smeden onderweg mee te nemen. Op een tocht van 3-4 maanden heb je sowieso onderweg een of twee keer een smid nodig om opnieuw te beslaan. De ijzers slijten natuurlijk ook af en de hoeven groeien gewoon door. Aan de andere kant zal het veel makkelijker zijn om onderweg een traditionele smid te vinden dan een natuurlijk bekapper met 'ervaring'.

Nadeel van ijzers is inderdaad dat je er heel misschien eentje kunt verliezen. Nadeel van hoefschoenen is dat het aan en uittrekken telkens weer een rotklusje is, je deze ook kunt verliezen en dat ze kunnen gaan schuren.

Nadeel van blootvoets is dus dat de hoeven misschien toch sneller slijten dan je gehoopt had en je de tocht onderweg misschien moet onderbreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:38

Tja, ik wijk niet echt af van de rest als ik zeg dat het vrijwel zeker is dat je een vorm van bescherming zult moeten hebben.
Voor welke vorm van bescherming je kiest zou ik af laten hangen van de mogelijkheden om onderweg onderhoud te plegen aan de hoeven en wat je paard gewend is. Op hoefschoenen moeten ze ook soort van leren lopen. Sommige paarden hebben problemen met schuurplekken en alle hoefschoenen hebben hun eigen voor- en nadelen. Hierbij komt dan ook nog persoonlijke voorkeur. In de loop der tijden zijn alle hoefschoenen hier al eens verguisd en de hemel in geprezen. Je kunt dus niet zeggen dat hoefschoenen DE oplossing zijn, zelfs niet WELKE schoenen dat zijn.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je zelf WEET hoe goed (of slecht) de hoeven van je paard zijn, ook onder extreme omstandigheden. Probeer dit dus eerst uitgebreid zodat je beslissingen kunt nemen op basis van FEITEN en niet omdat deze of gene een bepaalde mening is toegedaan.
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-01-06 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:42

CCCCorine schreef:
Ik zou absoluut kiezen voor ijzers, maar ik ben dan ook niet bepaald een voorstander van natuurlijk bekappen. Met ijzers weet je in ieder geval zeker dat de hoeven toch niet per ongeluk teveel afslijten, waardoor je onderweg met een gevoelig lopend tot kreupel paard komt te zitten.

Zeer zeker met je eens! IJzers :

Op zo'n tocht is namelijk in geval van probleempjes en (eventueel andere) normale smid makkelijker bereikbaar dan een natuurlijke snijder

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:47

Ik zelf zou absoluut geen ijzers eronder laten zetten, mijn paard loopt ook zo'n 20 km om de dag over asfalt (meestal draf), worden de paardenbenen alleen maar gezond van

Maar je zal het wel opmoeten bouwen en moeten onderhouden, anders gaat je dat niet lukken.
Als ze zoveel over verhard moet lijkt het mij zoiezo heel onverstandig om ijzers onder te doen, omdat het zo voor het paard heel glad wordt, en gaat na elke pas doorglijden wat een hele grote belasting is voor de pezen, je paard is zijn schokdempers kwijt, dus krijgt op harde ondergrond elke keer een enorme klap...

Nee ik zou het zeker niet doen...

Voordelen van natuurlijk bekappen is dat je geen bekapper hoeft te zoeken, als je zoveel over asfalt loopt is het amper nodig om wat te vijlen (spreek uit ervaring), je hebt geen gezeur als je over nat gras moet ofzo, en de paarden kunnen zichzelf niet (meer zo makkelijk) verwonden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:55

Geen ijzers, wel eventueel hoefschoenen. Dat is helemaal niet zo moeilijk aantrekken als je denkt. Er zijn voldoende verschillende merken op de markt om een verantwoorde keus te kunnen maken. Er is zelfs weer een nieuwe. Bovendien hoef je die schoenen niet steeds aan te doen, je kunt er voor kiezen om ze even uit te laten. Dat kan met ijzers niet.
Overigens staat mijn paard op natuurlijk bekapte hoeven en dan hele dagen op steen of in zand. Als ik ga rijden is dat ook vooral over asfalt, want de ruiterpaden en bermen zijn rondweg bar de laatste tijd. En zelfs dan moet ik nog regelmatig een stukje vijlen!!! En...15 km over asfalt is helemaal niet veel. Jouw AlpenKruiser is genetisch veel meer gewend

PS...Toydoll heeft ook nog een paar sterke punten

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:58

Toydoll schreef:
Voordelen van natuurlijk bekappen is dat je geen bekapper hoeft te zoeken, als je zoveel over asfalt loopt is het amper nodig om wat te vijlen (spreek uit ervaring), je hebt geen gezeur als je over nat gras moet ofzo, en de paarden kunnen zichzelf niet (meer zo makkelijk) verwonden.

En iemand die maar even snel leert bekappen kan niet verwonden?;)

Volgens mij moet je met dat natuurlijke spul ook wel ruim voor je tocht beginnen want anders zal die die verandering niet zo leuk gaan vinden.

Mijn paard staat trouwens achter niet op ijzers en in de zomer rij ik elke dag ruim een uur over asfalt. Valt mij op dat er zelfs dan nauwelijks wat afslijt. Ligt ook aan de kwaliteit van je paard zn hoeven. Als die goed is zou ik er niet teveel verandering in aan gaan brengen. Hoefschoenen zou idd ook nog een goede optie kunnen zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:03

bekap natuurlijk en meet hoefschoenen aan. Zorg dat je van te voren weet of je paard er schuurplekken van overhoud. Ik heb een fjord met schoenen van smid en die heeft nergens last van gehad. Ijzers niet aan beginnen. Het belemmert de hoefgroei en de doorbloeding, je paard heeft geen schokdempers meer, glijd op asfalt weg en kan zichzelf of andere paarden makkelijker verwonden.