Wie rijden er allemaal zonder hoofdstel en met touwhalster??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

montaz_sanne

Wie rijden er allemaal zonder hoofdstel en met touwhalster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:14

nou ik heb 1 keer zonder hoofdstel gereden en dat ging zo goed dat ik het
voortaan vaker ga doen maar ik wil even weten hoe jullie dat doen met
teugels enal. en het sturen gaat nog een beetje moeilijk. hij loopt wel lekker
aan de teugel.
graag informatie

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:29

kijk eens bij het subforum Naturals

Nikki_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:34

ik rij ook met rijhalster..!
Maar aan de teugel doe ik er niet mee,
mij gaat 't om pure ontspanning en geen geruk en gepluk in de mond, zo merk je ook, dat als een paard schrikt of je snel moet handelen heel snel hard in de mond trekt ipv je benen te gebruiken!
Zelf rijd ik figuren puur op zit,
Goed op de achterhand zitten en naar links en rechts leunen, been gebruiken en schouders meedraaien..!
ik kan m'n pony de kleinste voltes laten draaien, puur door zit dus, en dat is ook 't nut van 't rijhalster

Succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:50

ik rijd enkel met halster en touw, wannneer ik zonder zadel op mn paardje rijd. ze loopt dan ook aan de teugel... maar voor het echte rijden neem ik toch het hoofdstel, op wedstrijd kan je ook moeilijk met halster aankomen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:03

Van de zomer reed ik met een (stal)halster buiten. Dat ging echt goed.
De laatste tijd (winter) heeft mijn paard nog wel eens het idee dat hij harder wil dan ik wil en om dat te laten zien springt hij af en toe met vier benen de lucht in om vervolgens een enorme sprong te nemen en er in galop vandoor te gaan (niet echt van door, want na twee passen heb ik hem wel weer terug)
Dan heb ik toch liever een bit.
Maar dat zit tussen m'n oren want ik zou hem met halster net zo goed (of slecht ) kunnen houden.

moonsparkle

Re: Wie rijden er allemaal zonder hoofdstel en met touwhalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:07

Ik rij ook wel eens met halster en zonder zadel. Alleen na een tijd schuurt dat doorzitten zo

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:30

@kathinka, daar helpt een barebackpad weer goed tegen, óf je gaat gewoon lichtrijden

@TS, kijk eens op het subforum Naturals:
viewforum.php?f=99
Wordt erg veel gesproken over bitloos rijden, rijden met een gewoon halster, touwhalster, bitlooshoofdstel en halsring.

Ik zelf gebruik als ik rij geen bit. Paard van mijn vriend wordt bitloos ingereden en mijn paard is al jaren bitloos.
Ik ben begonnen met hem puur uit luiheid ik had geen zin om op te zadelen en het hoofdstel om te doen dus ben ik er zo zonder iets met alleen zijn stalhalster en 2 halstertouwen opgeklommen. Eigenlijk ging dat perfect en wilde ik niet anders meer
Dus geen bitten meer bij mijn paard en meestal ook geen zadel maar een BBP.
Zonder bit rijden is overigens alleen aan te raden als je je paard ook goed met je benen en zit kan sturen, lukt dat niet zou je zomaar je stuur kwijt kunnen zijn en kan je beter nog even wat lessen nemen

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:42

Ik doe het soms, maar dan rijd ik met een gewoon halster. Ik stuur met neckreining en als ze even aan het lopen is gaat ze ook vanzelf zakken.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:42

Ik heb Splash een aantal keer met touwhalster gereden, ging prima!

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:07

Ik reed mijn vorige paard ook jaren bitloos. Omdat ik het fijn vond, maar ook omdat hij een tijd last had van zijn lagen, waardoor een bit voor hem niet erg prettig was. Hij liep er lekker ontspannen mee.
Ik had trouwens zelf geknutseld. Een westernhoofdstel met de zachte neusriem van een gewoon stalhalster. De teugels had ik in de onderste gesp van het halster.

DeBooy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:14

Ik rijd m'n paardje met hoofdstelletje zonder bitje dat is fijner dan een halster..
Dan moet je er een stang aan maken, dat je de druk van de mond kunt verleggen naar de neus..
Hier zijn speciale hoofdstellen voor

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:20

Een stang aan maken? Druk? Leg eens uit want je bent mij volledig kwijt!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:22

ik heb nu 3 jaar endurancewedstrijden gereden op een touwhalstertje, sinds vorig seizoen ook klasse 2. Deze winter heb ik er voor het eerst buiten weer een bitje in gelegd, omdat ik echt een martingaal nodig had en dat gaat niet met touwhalster. Jel wordt nu zo sterk en krijgt steeds meer uithoudingsvermogen, en hij probeert zo nu en dan eens uit of hij dat ook tegen me kan gebruiken... Zonder martingaal blijkt dat te kunnen (vooral met een massastart..) dus ik train hem even zo. Van de zomer hoop ik weer met touwhalster buiten te kunnen rijden, is toch wel fijner dan 4 a 5 uur met een bit in zijn mond met wedstrijden