Pony gedraagt zich onmogelijk tegenover staleigenaren...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony gedraagt zich onmogelijk tegenover staleigenaren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:55

De meesten weten wel dat mijn Bas de bange pony was die zich door niets of niemand liet pakken, volop angst en wantrouwen tegenover de mens was etc. Waarschijnlijk door verwaarlozing/mishandeling...
Kwam ook nog eens bij dat hij een luizennest in zn oren had met als gevolg dat z'n oren en het gebied daaromheen niet aan te raken was.

Na 2 jaar is hij vrijwel normaal, hij is beleerd onder het zadel, rijdt vrolijk in de rondte met kids, laat zich zn oren en hoofd aanraken, werkt graag en hard... bij mij.
En dat is het probleem, Bas is altijd al een 'geval du spécial' geweest, en blijft zich daar ook naar gedragen richting anderen.

Ik heb nooit meer problemen, hij komt altijd vrolijk naar me toe, kan hem zo pakken uit de stal/wei, hij is het liefste dicht bij me i.p.v ver van me af. Het is echt een klevertje, welke kant ik uit ga, gaat hij ook, sta ik stil, dan hij ook.
Echter naar de staleigenaren en andere mensen is hij onmogelijk.
In de stal draait hij gelijk zn kont toe, en hij is dan slim zat om zodanig te draaien dat ze hem echt niet te pakken krijgen. Komen ze te dicht op hem staan is hij er niet vies van om uit te halen.
In de wei net zo, hij komt niet, of tot een meter voor ze staan en draait dan zn hoofd weg zodra je ook maar een beweging maakt. Wil je een poging doen om hem te pakken is hij pleite en komt echt niet weer.
Alleen de dochter kan nog wel af en toe met hem omgaan, de ouders en zoon niet. ( vooral de heren niet )

Dit heeft als gevolg dat Bas niet veel buiten komt, in het begin zagen ze het nog wel als humor, nu kunnen ze de lol er niet meer van inzien om 1,5 uur achter Bas aan te lopen omdat die zich weer niet laat pakken, en dat kan ik me best voorstellen.
Soms is de stal niet uitgemest omdat meneer weer stond te draaikonten.

Vandaag was het supermooi weer en ik was vrij dus ik had al de plannen om Bas even naar buiten te zetten.
Ik kwam op stal en de Fries en het veulen stonden in de wei, Bas op stal. Reden was wederom dat hij zich niet liet pakken en ze durfden het niet aan hem op de wei te doen, de wei is groot en daar zouden ze hem helemaal niet meer kunnen krijgen.

Ik heb hem eerst even in de boomgaard naast de boerderij gezet in zn eentje maar daar was hij het niet mee eens, hij gilde alles bij elkaar en stond al gauw zwaar te zweten.
Ik heb hem toch maar op de wei gegooid bij de andere paarden, hij was me zeer dankbaar gezien zn vrolijke bokken
Ik heb gezegd dat ik om 5 uur wel weer terug zou komen om hem binnen te halen.
Toen ik om 5 uur kwam stond Bas al op stal. Ik dacht: "Hey, het is blijkbaar gelukt!" De staleigenaar kwam ineens voorbij stuiven en riep : "Naar Brada met dat beest!" ( voor wie het niet weten, Brada is de vleesverbranding )
Nou roept hij dat wel vaker als geintje, maar geloof dat hij het dit keer niet grappig bedoelde.
Zijn zoon vertelde dat Bas zelf los naar stal was gelopen. Ik opperde dat als "Oh dat is slim, zo deden ze het op de vorige stal ook altijd..."
Maar zo slim vonden ze het niet, het was namelijk helemaal niet de bedoeling.

Ze wilden de paarden alvast binnen hebben omdat ze weg zouden, ze zouden Bas laten staan zodat ik die binnen kon halen.
Bas had zich tussen de Fries en het veulen gewurmd, de Fries kon daar niet tegen dus begon te meppen, veulen op hol... chaos dus

En zo gaat het dus altijd, ook op de vorige stal.

-Hij kan niet alleen staan in de boomgaard, dan fokt hij zichzelf op.
-Hij kan niet in de bak met de anderen, dan breekt hij uit
-Hij kan niet in de wei met de anderen, dan is hij niet te pakken
-Hij laat zich moeilijk uit de stal pakken
- Etc etc etc

Zelf elke dag naar binnen en buiten doen gaat niet, ik zit met mn werk helaas.
Nou komt volgende week mijn nieuwe pony Helix, dus ik hoop dat het dan wat beter gaat. Hij kan dan iig samen in de boomgaard met Helix.
En hij komt samen met Helix op stal.
Helix heeft een heel ander karakter, wil graag aandacht en heeft met niemand problemen. Ik hoop dat hij Bas in zijn nieuwschierigheid en aandachtvragerij meetrekt...

Zo, een lang verhaal geworden. Hebben jullie hier ervaring mee ? En eigenlijk vooral de vraag richting pensionstal-eigenaren : Hebben jullie ook zo'n geval (gehad) en hoe redden jullie je daarmee ??

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:10

Wij hadden ook zo'n pony. Maar die was ook echt gemeen, daar moest je niet te dicht voor de stal langslopen anders beet hij je echt (en hard!).

Deze pony lieten we ook altijd zelf naar buiten en binnen lopen (de andere pony's/paarden meestal ook wel) maar deze kón je ook gewoon niet vasthouden, want hij sleurde je zo mee de wei in. Eruit wilde hij ook vaak niet, dan had hij pech, dan moest hij dus nog maar ff in de wei blijven. Dat vond hij meestal niet leuk, dus na een uurtje alleen in de wei wilde hij graaag naar binnen.

Voeren lukte ook niet normaal, speciaal luikje voor de brokken omdat je anders waarschijnlijk geen handen/vingers meer had (écht!zo gemeen!).

Nee, dat was geen knuffelpony. Maar goed, wij wisten dat en er werd ook rekening mee gehouden. Niet voor zn stal gaan staan, niet proberen te aaien, dat vond die pony gewoon niet leuk. Buiten de stal ging het wel, nog niet de liefste pony, maar dan viel ie je tenminste niet aan.

ellepel

Re: Pony gedraagt zich onmogelijk tegenover staleigenaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:16

ik heb zelf op een stal gewerkt met een aantal van die draken

ik zette ze zowiezo als laatste buiten, met een beetje biks kon ik ze vrij makkelijk toch uit de stal halen.
doordat ik ze als laatste eruit zette wilden ze vaak maar al te graag dus lieten ze zich wel pakken.

binnen zetten idem dito, ik hield er rekening mee, was er iemand anders toevallig op stal die smiddags het dier kon pakken in de weide dan ging die gewoon wat eerder naar binnen toe, zo kwamen ze er toch uit en had je niet al te veel drama.

bij ons was het wel zo dat die dieren dan wel een uitgebreide knuffel kregen en een beloning, na dat ze dan binnen kwamen kregen ze als beloning wat biks, na een paar keer weten ze dat.

ik heb 1 keer echt een onmogelijk dier gehad, die wilde er echt niet uit.
ik zette dan zijn staldeur open, en zorgde ervoor dat ik hem in het gangpad wel heel makkelijk kon pakken.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:49

ellepel schreef:

bij ons was het wel zo dat die dieren dan wel een uitgebreide knuffel kregen en een beloning, na dat ze dan binnen kwamen kregen ze als beloning wat biks, na een paar keer weten ze dat.

Bij ons lag er altijd biks in de bakken als ze in stal kwamen, de meesten weten dat snel genoeg en willen dan ook graag naar binnen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:05

Als ik dit zo lees, komt mijn vorige pony aardig overeen met die van jou.

Mystery had een angst om alleen te blijven, altijd moest hij met andere paarden staan. Als hij alleen op stal stond omdat een ander aan het rijden was, stond hij rechtovereind in zijn stal en elke keer te draaien en te gillen. Hij was dan ook binnen de kortste keren zeiknat. Ook op het land kon hij niet alleen.

Ik vond het altijd zo bezwaarlijk en schaamde me ook dood, maarja eigenlijk kon ik er zelf ook niks aan doen.

Niks hielp erg lastig...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:33

Ik werk met probleempaarden en weet precies waar je het over hebt!
In veel gevallen hebben ze een trauma en voelen ze zich alléén op stal het veiligst, liefst in een favoriete hoekje, waar ze zich het liefst willen verstoppen......ze zijn éénkennig, vaak onzeker , schrikkerig en als de angst te groot wordt , zelfs agressief naar anderen door een diepgewortelde, negatieve ervaring(en)! Ze geven zich vaak aan 1 persoon en uiten zich negatief naar anderen.....zowel mens als dier en kunnen niet alléén in de wei ,door hun eigen onzekerheid.
Een andere reden is vaak lichamelijk....doofheid......blindheid....links-rechts of allebei!
afwijking in hals, rug of bekken
maar ook bij bep. kruisingen bv.welsh x haflinger arabo-fries
het probleem is dan dat het paard in zijn hoofd vlug is, maar dat de spieren dit niet kunnen, maar ook andersom, dan schrikt het paard iedere keer weer van zichzelf en is overal overspannen..ALTIJD!!!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:39

in de ergste gevallen zijn er longproblemen of hebben ze een verstoring in hun evenwichtsorgaan, maar dan kun je er ook niet op rijden

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:15

Is het geen optie de stal eigenaar te laten voeren, of haar wat meer met bas te laten doen, als jij erbij bent, zodra hij ook vertrouwen in hoe gaat krijgen ?

Of hem te lokken met voer en als ze hem hebben uitbundig belonen, zo iets ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:22

we hebben er eentje gehad, dat was me toch een dame zeg poeh!!

als ik dan in de wei liep om alle paarden op te halen, dan kwam ze met een volle galop op je afgestormd, oren plat en zag er super gevaarlijk uit.
we sprongen dan altijd maar achter een stroom paaltje en dan danste ze heel stoer om je heen, we waren best bang van d'r..

tot op een moment, was ik er zo ontzettend zat van! ze kwam weer op me af, oren plat, met een rotgang!

maar ik bleef staan en riep heel hard tegen d'r "nou toe dan! pak me dan "( ik was echt heel boos)

rent ze naar me toe, ( ik had mijn hart in mijn keel zo bang!) twee meter voor me stopt ze, oortjes naar voren, snuffelt aan me, ik krijg een duw en kon d'r zo meenemen...

gek beest! vanaf toen vond ze me zo lief! zelfs haar eigenaresse moest aan mij vragen of ik haar niet op wilde halen..

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 12:34

Bedankt voor de reacties. Het is niks lichamelijks, het is eenkennigheid. Zoals ik al zei heb ik geen problemen ermee en komt hij vrolijk naar me toe, zowel in de stal als wei, en mocht hij zich soms eens onzeker de kont toedraaien dan luistert hij naar mijn commando : "Draaien", en dan draait hij zich weer netjes met zn hoofd naar me toe. Maar dat doet hij bij de anderen niet.
De pennydroom van vele meisjes dat 'n pony alleen maar voor de eigenaar gaat en verder niemand is bij mij werkelijkheid, en daar ben ik niet zo blij mee als de meisjes in de pennyverhaaltjes.

Bas wordt al door hun gevoerd.
Maar voer doet hij helaas niet zo veel voor, normaal gaat de liefde van een shet door de maag, bij Bas niet hoor.
Ja het lukt misschien 1 keer met voer, maar de volgende keer weet hij het en vertikt hij het.
Bij mannen heeft hij het nog erger dan bij vrouwen, de dochter kan hem nog wel handelen meestal, maar dan alleen in de box, in de wei komt hij alleen bij mij en de rest vertikt hij het..

Gister vond de staleigenaar het al niet zo erg meer, ze gingen eten halen en ik zei : "Toch maar gewoon chinees i.p.v een zwartbonte pony? "
Hij zei :" Zwartbonte pony is me te taai..... qua karakter "

Hij vond het onhandig maar was meer bang dat Bas het erf af zou gaan als die zich opfokte zonder de anderen en weer uit zou breken ( dat doet hij geregeld )
Ik weet zeker dat hij dat niet doet, op de andere stal liep hij altijd los en kon hij zo de weg op, hij doet dat niet, hij blijft bij zn kameraden en gaat zn eigen box wel in.

Broadway, Bas heeft een verleden en soms komt dat nog wel te boven, maar het is niet zo dat hij nog altijd traumatisch is. Ja alleen met zn oren waar luizen in hebben gezeten, maar ook dat gaat steeds beter. Verder is het een hele lieve, rustige pony, niet schrikkerig of aggressief, totaal niet, hij zal nog geen vlieg durven meppen bij wijze van spreken, maar als hij zich in het nauw gedreven voelt in de box door anderen wil hij nog wel eens uithalen, maar dat stelt ook niet veel voor hoor, meer in de trant van : "Hey zag je dat?! mn been kwam omhoog"
Maar dat gebeurt eigenlijk nooit, omdat ze wel zo slim zijn dat het geen nut meer heeft als Bas zich omgedraait heeft en in een hoekje gaat staan, dan kun je liefkozen wat je wilt, brokjes erbij halen, maar dan is het voor Bas gedaan. Hij wil gewoon niet.

Ik wou dat ik hem aan huis had staan, dan was er geen probleem geweest.
Ik hoop dat hij zich wat met Helix vinden kan, en dan idd koste wat kost met Helix mee wil als die als eerste uit de box/wei gaat.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:31

Gaan ze samen in de stal? Als hij het met Helix (oeps had Felix geschreven ) goed kan vinden, is de kans idd groot dat hij er los achteraan wandelt. Als het zijn maatje is kan hij dan vast ook met Helix in de wei achterblijven. Wellicht is het probleem binnenkort verleden tijd?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:21

hij heeft duidelijk zijn grenzen getrokken, dat moet je respecteren, maar dit wordt niet overal zo bekeken, sommige mensen worden er juist agressief door, omdat ze het niet begrijpen en het zien als kwaadwilligheid!!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:32

Ja ze komen op dezelfde box als het goed gaat Kyona, Bas staat op een grote paardenbox, daar kan Helix mooi bij.
Ik heb Helix gekocht voor mezelf om mee te mennen, maar vooral ook voor Bas zodat die een maatje heeft, een echt eigen maatje i.p.v de paarden van een ander.
Soms kan ik niet naar hem toe vanwege mijn lichaam en dan voel ik me zo schuldig, helemaal als hij dan niet naar buiten kan. Hij is de volgende dag dan ook helemaal chaggie, dan voel ik me zo knullig.
Als hij straks Helix heeft is het geen groot probleem als ik een dagje niet kan, hij kan dan met zn maatje spelen en ik hoop at hij dan mijn aandacht niet zo mist.

Broadway, idd wordt er te weinig naar de oorzaak van bepaald gedrag gekeken door mensen en beginnen ze al gauw te roepen dat het kwaad in de zin is. Gelukkig weten de mensen op stal dat dat met Bas niet zo is en dat hij gezien zjin verleden een geval du spécial is, en vandaaruit zijn gedrag komt.

Ik kwam zonet op stal en Bas stond al lekker buiten met de Fries en het veulen! Is dus goed gegaan. Hij was happy, ik riep hem, hij kwam even bij me voor een knuffel en spurtte toen weer weg :"Ik vermaak me hier wel!"
Toen ik vroeg of ik vanavond moest helpen met binnen halen hoefde dat niet, ze probeerden hem wel op de normale manier binnen te halen en anders lieten ze hem wel los lopen.

Nog 6 dagen en dan is Helix er.... hopen dat het dan over is

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:00

Ik hoop met je mee, want dit is natuurlijk een vervelende situatie. Fijn dat het vandaag in ieder geval goed was gegaan, en ook erg fijn dat de staleigenaren het begrijpen en het vanavond toch weer zelf proberen. Dat is ook wat waard.