Is muesli voedzaam genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Is muesli voedzaam genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:35

Mijn merrie van 22 jaar is sinds kort overgegaan van biks (Pavo Condition Extra) naar muesli (Pavo Melange). Ze kreeg bijna 3 kilo biks en nu bijna 3 kilo muesli per dag. Sinds 3 weken eet ze nu de muesli, geleidelijk aan opgevoerd. Was veranderd omdat ze de biks moeilijk kon kauwen. Toch vind ik haar de laatste tijd niet zo fit. Volgens de Pavo-site zit er in de muesli meer voedingswaarde dan in die biks. Weten jullie of ik soms veel meer muesli zou moeten geven, bijv minimaal 3,5 kilo per dag? Overigens krijgt ze zoveel niet omdat ze zo hard werkt, maar omdat ze door de ouderdom de voedingsstoffen niet meer zo goed uit de voeding kan halen en dus in verhouding meer nodig heeft om aan dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen te komen (volgens de DA). Ik doe niet zo veel met haar: wat longeren, NH, wandelen. Graag reacties/advies!

lvanbattum

Re: Is muesli voedzaam genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:41

Misschien kan ze de granen uit de muesli niet voldoende vermalen waardoor het verteringsstelsel er minder voedingsstoffen uit kan halen en er meer onverteerd weer eruit komt.

Probeer eens de pavo slobber daar zet die van mij altijd wel van aan.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:42

Hoeveel en hoe vaak geef je slobber? Wat het verteren betreft: ik zie in de mest alleen de haver terug, verder "mooie"mestballen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:44

laat de tanden eens nakijken als ze last heeft met eten

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:48

Tanden e.d. is allemaal al gecheckt, is leeftijdkwestie. Aan het paard is niets te "verbeteren", dus we moeten het in voedingsoplossingen zoeken.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:49

Mijn Coco ( D-pony merrie, wordt dit jaar 13) krijgt nu ook altijd muesli in plaats van biks. Ze is goed op gewicht en heeft genoeg energie ( ze loopt iedere dag op Z1 niveau dressuur). Ze krijgt 3 keer per dag een schep.

Ter vergelijking Succes

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:56

CocoChanel, even off topic: wat een mooie pony heb je! Leuke fotos in je profiel!

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:35

Hmm, ik betwijfel ten zeerste dat het aan de muesli ligt...
En ik spreek uit ervaring!
Mijn jonge pony is sinds februari vorig jaar uit de opfok terug naar huis gekomen. In de opfok kreeg hij enkel hooi en kuilgras bijgevoerd aangezien hij 24/7 op de wei stond. Toen hij terug naar huis kwam moest ik dus ook een oplossing zoeken omdat hij overdag op de wei zou staan (die ook al veel minder voedzaam was) en 's nachts op stal... Om dat te compenseren moest hij dus vast voer krijgen (maw brokken of muesli). Na maandenlang aangemodderd te hebben heb ik dan sinds augustus vorig jaar het perfecte evenwicht gevonden. Ik ben iemand die zelf ook van natuurlijk, gezond voedsel houdt en ik wil dat dus ook voor mijn pony.
Hij krijgt momenteel:

1/2 kg Mijten Gerstemix (www.mijten.be)
1/2 kg Hartog Lucerne

en dat 's morgens en 's avonds en daarbovenop krijgt hij 's avonds een flink pak hooi om ook zeker zijn vezels binnen te krijgen.
Ter vergelijking, mijn pony kreeg ook eerst Pavo Condition- brokken maar daar had hij 2 kg per dag van nodig om op gewicht te blijven, terwijl hij nu maar 1 kg muesli nodig heeft.
Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe jouw pony erop zou reageren, maar Mijten is echt heel goed en voedzaam voer, en bevat bovendien geen bewaarmiddelen.
Ook van de lucerne van Hartog ben ik héél tevreden, mijn pony eet het met veel smaak op, het ruikt lekker en ziet er goed uit, en is bovenal erg gezond. Zeker voor een oudere pony die niet meer zo goed kan kauwen is het zeker aan te raden denk ik...

Het proberen waard iig, ik ben er heel tevreden over!

Veel succes!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:42

geef je 3 kilo muesli of 3 scheppen?
Muesli weegt gemiddeld per schep zo'n 500/600 g en een schep brokken rond de 1100/1200 g.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:06

Hoeveel hooi voer je??

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:31

Misschien kun je de pavo infolijn bellen of mailen die kunnen vast een goed dieet samenstellen. Mijn oude paard gaf ik Pavo Herbasan dit is geschikt voor oudjes en de slobber. Ze konden mij precies vertellen hoeveel ik moest geven. Het beste is ook om het voer zoveel mogelijk in kleine beetjes over de dag de verspreiden.

Eet ze haar ruwvoer nog goed? Anders zou je ook lucerne bij kunnen gaan voeren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:59

Bedankt voor jullie reacties! De tips zijn op zichzelf heel goed, maar het probleem is dat ik op een pensionstal sta (naar tevredenheid), waar ze uitsluitend uit hun "eigen" assortiment willen voeren. Ik kan kiezen uit Pavo Condition Extra (brok), Pavo Energy (brok), Pavo Melange (muesli), kuil en hooi. Ik las op de site van Pavo inderdaad dat de Herbasan heel goed zou zijn, maar dat is dus eigenlijk niet haalbaar. Lucerne wil ik zelf bij gaan voeren, want ze heeft inderdaad moeite met kuil eten (propjes). Hoeveel lucerne mag ik geven (vanaf het begin (opbouw) tot uiteindelijke hoeveelheid, uitgaande van toch ook 2x per dag een kleine hoeveelheid kuil of hooi?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:03

Monsea, ze krijgt geen hooi maar kuil: 2 x per dag een flinke berg (weet niet hoeveel dat is). In het hooi zitten volgens de staleigenaar veel minder voedingsstoffen dan kuil. Het lijkt mij echter wel makkelijker te eten, want de stukje zijn korter ...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:58

Je zegt datze propjes maakt van haar kuil dan word het tijd om de tandarts te laten komen en haar gebit na te laten kijken.Ik vind 22 nog niet heel erg oud en het kan heel goed mogelijk zijn dat ze nu haken op de kiezen heeft en dat is pijnlijk voor je paard.

Verder snap ik je probleem dat ze op stal maar 3 soorten voer voeren maar als je zelf voer koopt en dit klaar zet in een bakje willen ze het dan niet geven.Ik wil zelf niet dat mijn pony's de brok van stal eten maar ik wil dat ze power plus mix van havens eten en zet dat klaar in een bakje 1 voor 's morgens en 1 voor 's avonds en pensionhouder voert dat dan.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:03

Ik ben vorige week ook over gegaan op dit voer maar ik voer mijn pony maar een kilo per dag in totaal..
Als ik haar meer geef dan laat ze mij alle hoeken van de bak zien
Ik vind overigens 3 kilo wel erg veel voor een paard die 22 jaar is..

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:06

Er is ook muesli verkrijgbaar met haver. In brok zit meer energie dan in muesli, daarom voer ik juist muesli.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:54

mijn voedingsdocent heeft me altijd verteld dat de energiewaarde van brok en musli, uitgaand van Subli sportbrok en musli met kruiden, hetzelfde is. Ik ben ook musli gaan voeren, klinkt stom, maar omdat ik t er lekker uit vond zien Niet echt een goede reden, maar toch! Voer nu nog wel meer brok als musli, maar da dit binnenkort veranderen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:18

Nogmaals: haar tanden zijn door de DA nagekeken, daar ligt het niet aan, d.w.z. ze heeft geen haken e.d. Hij heeft geen duidelijke oorzaak gevonden en vraagt zich af of ze wellicht last van de tong(spier) of slokdarm heeft. Bepaald voer eet ze wel goed (gras, muesli, uiteraard slobber).
Die relatief grote hoeveelheid is ook geadviseerd door de dierenarts: een ouder paard neemt de voedingsstoffen niet goed meer op uit voeding en moet daarom meer hebben i.p.v. minder wat veel mensen denken omdat het paard minder werkt. Vandaag ook nog gebeld met Pavo voor voedingsadvies en die bevestigen dit.
Pavo adviseert om bij de muesli nog Energy boost te geven, een probiotica, zeg maar een soort Yakult voor paarden. Juist bij oudere dieren werkt dit goed.
22 jaar is op zich niet oud, maar dit is wel een paard met een lange geschiedenis: professioneel springpaard geweest tot blessure, fokmerrie en intensief gewerkt als manegepaard. Dat eist wel zijn tol en vooral die laatste jaren telden dubbel (urenlang lopen in het weekend).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:18

Nogmaals: haar tanden zijn door de DA nagekeken, daar ligt het niet aan, d.w.z. ze heeft geen haken e.d. Hij heeft geen duidelijke oorzaak gevonden en vraagt zich af of ze wellicht last van de tong(spier) of slokdarm heeft. Bepaald voer eet ze wel goed (gras, muesli, uiteraard slobber).
Die relatief grote hoeveelheid is ook geadviseerd door de dierenarts: een ouder paard neemt de voedingsstoffen niet goed meer op uit voeding en moet daarom meer hebben i.p.v. minder wat veel mensen denken omdat het paard minder werkt. Vandaag ook nog gebeld met Pavo voor voedingsadvies en die bevestigen dit.
Pavo adviseert om bij de muesli nog Energy boost te geven, een probiotica, zeg maar een soort Yakult voor paarden. Juist bij oudere dieren werkt dit goed.
22 jaar is op zich niet oud, maar dit is wel een paard met een lange geschiedenis: professioneel springpaard geweest tot blessure, fokmerrie en intensief gewerkt als manegepaard. Dat eist wel zijn tol en vooral die laatste jaren telden dubbel (urenlang lopen in het weekend).