hoefijzers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stefffie

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:09

waar zijn hoefijzers bedoelt voor?

bedankt

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:13

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:27

Geen idee

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:29

Ik zou het ook niet echt weten

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:00

ik weet het eigenlijk ook niet echt.. iig zodat de hoeven minder snel slijten, als paarden veel op asfalt (de weg) lopen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:56

Naar mijn mening kan elk paard zonder ijzers. Ik zie het nut er echt niet van, ik weet wel wat ze allemaal kunnen veroorzaken.
Maar ja, ik doen dan ook natuurlijk bekappen.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:00

er zijn heel veel redenen voor en verder ben ik het helemaal met Anouar15 eens

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:03

hoefijzers zijn voor paarden die veel op de verharde weg lopen. Ook kunnen ze worden gebruikt om bij been/hoefproblemen. Veel paarden kunnen echter zondr ijzers lopen (zoals ook mijn pony).

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:43

Ik heb ze omdat mijn paardje een steil hoefje en een platter hoefje heeft, anders loopt 'ie een beetje onregelmatig.
Hij heeft dus speciale daarvoor.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:47

Mensen gebuiken soms speciaal beslag om dus problemen met de hoeven op te lossen.Sommige doen het omdat ze het leuk vinden staan en klinken en sommige doen het ook omdat hun opaard voor de kar loopt.Er zijn verschillende dingetjes om het te doen maar ik hou het lekker op bekappen.

sandr0

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:51

dat je paard zijn hoeven niet te kort af slijt. Of soms als corrigerend beslag of medisch ( zooltje, siliconene e.d.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:52

Om ze scherp te kunnen zetten voor als je op gras rijd.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:34

En veel mensen die het omdat "het zo hoort"

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:12

Paarden zijn geboren zonder hoefijzers dus in principe moeten ze zonder kunnen. Alleen in bepaalde situaties waar een paard 'gebruikt' word door de mens is beslag of hoefschoenen een noodzaak. Soms is door verkeerde voeding, huisvesting of medische oorzaak de hoefkwaliteit dusdanig slecht dat de hoeven bescherming nodig hebben. Sportpaarden hebben ze vaak nodig om kalkoenen in te draaien etc.

Huertecilla

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:53

stefffie schreef:
waar zijn hoefijzers bedoelt voor?

In eerste instantie ooit voor grip.
De hipposandalias van de romeinen waren platen die met leren veters onder de ezels en muilezels die de molens aandreven geknoopt. Die waren tegen slijtage tgv het rondjes stappen op de betonvloer maar gingen weer af als ze niet werkten en zijn ook geen hoefijzers te noemen.

Daarna een 500 jaar in vergetelheid geraakt en voor de geharnaste ridders en schok-oorlogvoering weer voor meer grip uit de mottenballen gehaald.

Daarna weer 'weg' en in de vroeg-industriéle revolutie weer teruggekomen: wederom voor meer grip; trekpaarden in de landbouw en nu ook tegen slijtage; karre-/koetspaarden.
Door de massaproductie en goedkoop ijzer werden de hoefijzers goedkoop genoeg. Door de toenemende mechanisatie werden de landbouwmachines steeds groter en was er voor aandrijving meer trekkracht nodig. Dit is de reden voor het ontsaan van de landbouwrassen én het gebruik van ijzers aldaar.
Door de grotere behoefte aan vervoer werden meer wegen aangelegd en verhard en teglijk meer paarden ingezet als 'motor'. IIzers waren een bedrijfszekerheid vergrotende factor die relatief weinig ondehoud behoefde.

Voor de rol die het paard nú vervuld is het maar de vraag of ijzers nodig zijn en zo ja waarvoor dan; er zijn inmiddels nl. veel alternatieven voor deze primitieve uitvinding van spijkers en ijzer.

HC

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:54

De meeste functies van hoefijzers zijn wel genoemt denk ik. Mijn paard heeft aan de voorhoeven ijzers om d'r hoeven te corrigeren en zo dus ook d'r beenstand. 1,5 jaar geleden stond ze heel plat, nu is dat al een heel stuk verbetert.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:59

Mijn paard heeft ruim een jaar voor ijzers gehad, achter niet.
Nu staat hij alweer zo'n twee jaar zonder ijzers en bekap ik zelf.
Maar wat een verschil tussen voor en achterhoeven. De voorhoeven zijn helemaal "verkloot" door de ijzers. Ze zijn smal, dus hoefballen zijn helemaal samen geknepen en de zool zit heel laag. De achterhoeven zijn mooi breed en veel sterker, daar hoef ik bijna niks aan te doen.