Kluisteren wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Kluisteren wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:45

Wie heeft er ervaring met het kluisteren van paarden tijdens transport?

Ik moet wel eens rijden met een jong paard dat op de trailer aan het meppen en schrapen blijft. Het ligt niet aan de rijstijl, ook als de trailer stil staat doet hij het. Tijdens het rijden is het super irritant en het wordt ook steeds erger. Nu hoor ik wel eens dat mensen een paard kluisteren tijdens een transport. Wie heeft hier ervaring mee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kluisteren wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:07

Ja, wij hebben het wel eens gedaan. Gaat op zich prima, maar wij rijden wel met een zeer stabiele vrachtwagen, reist toch anders als een trailer. We hebben er ook eentje gehad die het tijdens het rijden niet deed maar tijdens het stilstaan. Aangezien onze concoursen een hele dag duren deden wij die dan kluisteren op het moment als we aangekomen waren.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:09

Ik denk dat je erg moet uitkijken met kluisteren. Als een paard zijn evenwicht verliest in een bocht of iets dergelijks kan hij door het kluisteren zich niet staande houden. Lijkt me vrij gevaarlijk.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:29

Lijkt mij ook gevaarlijk, omdat ze niet zo makkelijk kunnen verstappen wat Daantje zegt. Je moet er niet aan denken dat een paard zijn evenwicht verliest!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:16

ik zou het nooit aandurven....kunnen ze een beentje verzetten bij een bocht?
raken ze niet in paniek als ze gekluisterd zijn?

ik zou gaan oefenen met het paard en de trailer.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:43

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:03

ik kluister vaak paarden op de wagen, ik vind het niet nodig dat ze die slopen.
Het is belangrijk dat ze in niet te grote ruimtes staan, zodat ze hun evenwicht makkelijk kunnen houden (normale trailerplaats)
Als ze het niet kennen willen ze wel eens met 2 benen tegelijk kappen, maar dat doen ze meestal maar 1 keer. Gewoon even erbij blijven en kijken hoe hij reageerd.
Ik heb hier nog nooit problemen mee ondervonden...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:12

gewoon goed opvoeden... als hij probeert te slaan of iets dergelijs met die luisters om wordt het eerder gevaarlijk... ik zou hem meer te doen geven, een hooinet oid...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:26

Sommige paarden blijven kappen, hooinet of niet. En als ze de complete trailer slopen zou ik kluisters aan doen. Ze kunnen nog wel verstappen, alleen niet meer schrapen, daar hebben ze niet genoeg ruimte meer voor. En wat schoentje al zegt, niet te ruim zetten. Veel paarden staan ook veels te ruim op de trailer, en dan hebben ze veel meer moeite met evenwicht.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:37

merrieveulen schreef:
gewoon goed opvoeden... als hij probeert te slaan of iets dergelijs met die luisters om wordt het eerder gevaarlijk... ik zou hem meer te doen geven, een hooinet oid...

Mijn opvoeding is proffesioneel maar soms heb je gewoon paarden die dit doen. Hoe wil jij dan opvoeden tijdens het rijden met een trailer? Kan moeilijk auto rijden en in de trailer staan tegelijk... trouwens je mag niet eens in de trailer onder het rijden.

Een hooinet in de trailer is pas levensgevaarlijk! Enig idee wat er gebeuren kan als hij daar in komt als hij zo klauwt? Dit lijkt me geen goede oplossing.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:39

In ieder geval bedankt voor de reacties. Denk dat ik het maar eens ga proberen. Heb er weinig zin in als hij mijn wagen sloopt. Als hij maar weet dat hij niet meer slaan kan dan kunnen ze vanzelf weer af.

Sosha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:41

CD28 schreef:
merrieveulen schreef:
Een hooinet in de trailer is pas levensgevaarlijk! Enig idee wat er gebeuren kan als hij daar in komt als hij zo klauwt? Dit lijkt me geen goede oplossing.

Als je het hooinet goed hoog hangt (vaak zit er wel een bevestigingsmogelijkheid aan het dak), is dat echt onmogelijk hoor!

En wat als je paard komt te vallen met kluisters om? Ik vind het iig geen goed idee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:44

Ik zou het niet doen. Als ik bij de manege de trailer heb gedraaid en doe dan de klep open, dan staat mijn paard helemaal wijdbeens in de trailer odat ie zijn evenwicht kon houden. Je kan het wel doen als je er bent, maar tijdens het rijden zou ik het niet doen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:02

Ik zou eerst nog wat andere optie's proberen.
Mijn pony brak ooit ook de trailer af (tweepaards), hooinet of niet. Er werd ook rustig gereden en de trailer was gewoon goed.
Ik ben toen een keer bij hem in de trailer gaan staan. Bleek dat hij daar vol angst stond en om een of andere reden niet op zijn benen kon blijven staan.
Wij hadden eigenlijk geen idee wat we er aan konden doen totdat er een andere trailer kwam. Deze trailer had ipv een houten tussenschot een doorzichtig plastic tussenschot.
Sindsdien is het een engeltje op de trailer.
Wat er nou precies aan de hand was weet ik nog steeds niet, maar het is iig opgelost.

Ik zou echt nooit gaan kluisteren, doodeng idee.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:06

wat is kluisteren?

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:09

Een kennis van mij deed het altijd met een vrij rustig paard op de trailer. In een 1,5 paards trailers zelfs, nooit problemen mee gehad. Als je maar rustig rijdt.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:30

Zazoo schreef:
wat is kluisteren?

Je zet dan de voor of de achterbenen aan elkaar vast dmv een soort handboei. Zo kunnen ze niet slaan of schrapen. Wordt veel gebruikt met scheren en bij koeien wordt het geloof ik ook veel gedaan

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:34

CD28 schreef:

Misschien kun je kiezen voor een hooizak ipv hooi net. Bij zo'n zak kan ie niet in mazen ofzo terecht komen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:11

Lijkt me echt doodeng. Wat als het paard z'n evenwicht wel verliest en vast zit met de benen, dan heb je blinde paniek.
Ik zou het echt nooit doen.

Wat Lieke al zegt: Ga eens in de trailer staan, dan kom je er misschien achter waarom hij dit doet.
Wij hadden een ring aan de buiten kant van de trailer hangen (om paard vast te zetten met opzadelen) die klapperde tijdens het rijden, Anouar werd daar onrustig van. Nu hebben we de ring vast met een touwtje zodat hij niet klappert.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:15

kluisteren op de wagen zou ik niet heel snel doen.......... maargoed als mijn wagen gesloopt werd, dan heb je niet zo heel veel keuze.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:18

Rubber mat aan de voorstang hangen, dan kunnen ze die voorbenen niet meer uitslaan. Het is alleen voor jezelf niet zo heel handig met onder de stang door kruipen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:37

Citaat:

Neonlight schreef:
Sommige paarden blijven kappen, hooinet of niet. En als ze de complete trailer slopen zou ik kluisters aan doen. Ze kunnen nog wel verstappen, alleen niet meer schrapen, daar hebben ze niet genoeg ruimte meer voor. En wat schoentje al zegt, niet te ruim zetten. Veel paarden staan ook veels te ruim op de trailer, en dan hebben ze veel meer moeite met evenwicht.

Vooral met het laatste ben ik het eens, ik zie sommige paarden zonder schot in een tweepaards trailer staan! Terwijl het een redding kan zijn (tijdens bv. een aanrijding) als een paard stevig tussen de schotten staat (ik heb dit meegemaakt, paard had wat schaafwonden nadat de trailer gekanteld raakte door een aanrijding). Weleens een paarden'krat' van een vliegtuig gezien? Die staan in nagenoeg dezelfde smalle ruimte, zo kunnen ze zichzelf niet verwonden.

Wat ik uit sommige reacties opmaak is dat mensen kluisters een nare gedachte vinden. Natuurlijk doe je de benen niet te dicht (achterbenen) bij elkaar, je geeft wel iets ruimte. En de kluisters van tegenwoordig zijn met schapenwol bekleed, dus lekker zacht. Opvoeden? Het zijn geen kleine kinderen die je kan vertellen dat ze niet mogen schoppen omdat dat gevaarlijk is of omdat de trailer wel heel duur is. Sommige (jonge) paardenbezitters nemen in de veulentijd het 'trailermak' maken niet mee. Dat zou een hoop schelen.

Ik zou in het ergste geval ook kluisteren, het paard beschermen tegen zichzelf.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:09

Bedankt voor jullie reacties!