Alleen rodeo rijden...wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Alleen rodeo rijden...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:56

Ik heb een heel leuk paard te rijden van iemand, die altijd erg vrijwillig meewerkte, alleen sinds kort doet ie iets nieuws... Hij begint zo uit het niks verschikkelijk te bokken en alles uit de kast te halen wat die kan om mij eraf te krijgen. Ik ben er 1x afgevallen en daarna ben ik altijd blijven zitten.

Zoals vandaag begon die weer, en niet zomaar bokken maar rodeo paarden zijn er niks bij vergleken... het is echt steiger bok/draai en dan de hele bak door met al zijn kracht.

Toen hij vandaag doorhad dat hij me er niet af kreeg met dat achterlijke gebok begon die stil te staan en alleen te steigeren. Toen ben ik erafgestapt en heb ik hem heel heel lang gelongeerd en ben er toen weer opgestapt.

Hij bokte wel 2 keer maar omdat hij minder kracht had had ik mijn handen vrij om hem een paar keer goed vooruit te slaan.

Het is echt niks lichamelijks en ik werk me hele leven al met paarden en zoals hij doet heb ik nog niet meegemaakt, zijn vader staat ook bekend om zijn 'aparte karakter' en vandaag deed hij het omdat de andere paarden al aan het eten was en hij nog moest werken...

Hoe leer ik dit achterlijke gedoe af? Ik ben totaal niet bang voor hem! Alleen dat steigeren ben ik niet zo gek op omdat ik ooit achterover ben geklapt en mijn been gebroken heb.

Rond houden en hoofd omhoog houden werkt ook niet, dan gaat hij gewoon op de plaats zijn aparte circus/steiger capriolen uithalen...

Wat doe ik hieraan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:01

Misschien een hele rigoureuze oplossing, maar als het zo gevaarlijk is als je zegt...

Beugelriem erom en iemand erbij met een longeerzweep?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:02

En hoe weet je zo zeker dat het niets lichamelijks is?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:07

Kris25 schreef:

omdat het paard pasgeleden nog gekraakt is en die vrouw zei dat het paard van zichzelf erg los in zijn lichaam is en weinig vaste punten heeft. En het zadel ligt als een huis, speciaal aangemeten. En ik werk mijn hele leven al met paarden en heb wel vaker van die brutale vlegels gekend, alleen deze kan zo verschikkeling extreem bokken...

Met longeerlijn en zweep doen we morgen, dan heeft hij niet de kans de hele bak door te bokken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:10

Nimmedor schreef:
Kris25 schreef:

omdat het paard pasgeleden nog gekraakt is en die vrouw zei dat het paard van zichzelf erg los in zijn lichaam is en weinig vaste punten heeft. En het zadel ligt als een huis, speciaal aangemeten. En ik werk mijn hele leven al met paarden en heb wel vaker van die brutale vlegels gekend, alleen deze kan zo verschikkeling extreem bokken...

Met longeerlijn en zweep doen we morgen, dan heeft hij niet de kans de hele bak door te bokken.

Dat lijk mij ook nog de beste oplossing.
sterkte!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:13

Is het een ruin of hengst?

EvaSuzanne

Re: Alleen rodeo rijden...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:14

Nimmedor schreef:
zijn vader staat ook bekend om zijn 'aparte karakter'

't is toch geen Facet hè?

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:25

Goh, dit verhaal komt mij heel bekend voor. Mijn paard liep ook altijd goed en van het een op het andere moment als een idioot bokken. En zelf kon ik niks doen.
Iemand met een longeerzweep erbij deed wonderen. Inmiddels heb ik haar weer voorwaarts, heeft wel even geduurd. Maar bokken doet ze nog steeds. Alleen ben ik haar nu wat vlugger af.
Zodra ik ook maar een beetje voel dat ze wat wil gaan doen. Terughoudend, oren in de nek of kont naar binnen, moet ik haar vlug naar links/rechts buigen, afwenden. Om het maar zo te zeggen het bit mag niet stil in de mond liggen. Op dit moment werkt dit redelijk goed. Al moet ik wel zeggen dat ik in het begin wat opstart problemen heb. En haar echt wat te diep moet rijden, mede omdat mijn paard alles van voren los laat en op het moment dat zij alles los laat begint ze vaak te klieren en ben ik wat te laat.
Even vijf minuten voor het opstappen longeren doet soms ook nog wel eens wonderen.
Gelukkig kwam mijn paard niet van voren omhoog.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:51

als een paard altijd vrijwillig meewerkte is dat bij mij al een teken dat er iets mis is!!!! Of in het trainen.....of psychisch.... of lichamelijk.....!
Denk erom, het laatste wat een paard doet om je te vertellen dat hij het niet prettig vind, of niet snapt, dus dat er wat is is zich achterover laten vallen......Ik kom bij veel paarden met hetzelfde verhaal met dezelfde opmerking, doet zijn vader ook....of zit in de kop.....en dan is er wel degelijk een probleem,( ik doe massage, fysiotherapie en longeerwerk) heb je foto's bekeken.....waarom is hij iets verkort achter zijn lendenen (boven zijn heup)??? Dit kan al een reden zijn om te bokken en te steigeren!!!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 07:42

broadway schreef:
als een paard altijd vrijwillig meewerkte is dat bij mij al een teken dat er iets mis is!!!! Of in het trainen.....of psychisch.... of lichamelijk.....!
Denk erom, het laatste wat een paard doet om je te vertellen dat hij het niet prettig vind, of niet snapt, dus dat er wat is is zich achterover laten vallen......Ik kom bij veel paarden met hetzelfde verhaal met dezelfde opmerking, doet zijn vader ook....of zit in de kop.....en dan is er wel degelijk een probleem,( ik doe massage, fysiotherapie en longeerwerk) heb je foto's bekeken.....waarom is hij iets verkort achter zijn lendenen (boven zijn heup)??? Dit kan al een reden zijn om te bokken en te steigeren!!!!

Ik bekijk hem vandaag eerst aan de longeerlijn, en dan dus met longeerlijn en zweep, ik laat horen hoe het ging

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:10

dit is dat ferro hengstje toch? jong dier, dus waarschijnlijk zit hij nu in zijn puber periode.
idd iemand in de bak zetten die hem voorwaarts houdt tijdens zijn capriolen en doe desnoods voor de zekerheid even een sperriem tussen de hulpteugelringetjes voor houvast

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:43

ben erg benieuwd wat hij doet aan de longe. Als het echt niets lichamelijs is, dan moet ie idd gewoon even dooor zin puber periode heen "geholpen" worden

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:04

Nimmedor schreef:
Ik bekijk hem vandaag eerst aan de longeerlijn, en dan dus met longeerlijn en zweep, ik laat horen hoe het ging

En hoe doet ie het nu?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:45

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:47

Ik had anders nog als tip: Voor de tijd even longeren. Zodat je paard even flink uitspatten kan,waarna je er zelf op kunt gaan zitten en wegrijdt.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:23

meiske16 schreef:
Ik had anders nog als tip: Voor de tijd even longeren. Zodat je paard even flink uitspatten kan,waarna je er zelf op kunt gaan zitten en wegrijdt.

jah, dat deed ik sowieso al

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:26

uhm je zegt dta je hem vooruit wilde slaan? niet een erg goede manier dat kan ik je wel zeggen. voordat je het kunt oplossen moet je uitzoeken waardoor het komt. en tja als je niks tegen NH heb zou ik een wat hierop kijken www.Naturalhorsemanship.nl en dan je vraag stellen. die kunnen je wel helpen waarschijnlijk

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:29

ik ben niet zo van het NH heb er ook niks op tegen hoor!
Maar als ie het doet, krijgt hij wel een flinke tik jah.

Maar probleem is opgelost

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:32

Nimmedor schreef:
ik ben niet zo van het NH heb er ook niks op tegen hoor!
Maar als ie het doet, krijgt hij wel een flinke tik jah.

Maar probleem is opgelost

ow oke. tja khoop op een beetje paardvriendelijk manier. maaruhm srry da's mijn zaak nie.
maar mooi dat het is opgelost

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:38

hihi hij kijkt wel een beetje nijdig op de foto van dat andere topic. Lijkt me wel een pittig paardje idd!