Te weinig eten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

Te weinig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:40

Hallo

mijn pony krijgt het volgende te eten

7.00: 1 + 1/2 plak hooi.
12.00: 5 wortelen, 1 plakken hooi.
17.00: 1/4 biks, 1 biet, 5 wortelen, 1 + 1/2 plak hooi.
22.00: 2 plakken hooi

ze loopt 3 dagen in de week 3 kwartier. 1x een dik uur, 1x 20 minuutjes longeren en 1 dag vrij.

Het is wel een haflinger, dus raakt nogal snel dik, ze heeft nu een heel mooi lijntje. ze is niet te dun, maar mooi in de vacht (in de winter zelfs ) en heeft het goed naar haar zin. ze valt ook niet aan op het voer ofzo maar ik wou toch weten of dit niet te weinig zou zijn (sommige mensen voeren 3 a 4 kilo biks per dag ?)

Groetjes

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:51

Ik heb de behoefte van mijn haflinger berekend en kom uit op 4,5 kg hooi (3plakken) en 1,7 kg korrel.
Je kan wat meer hooi geven en wat minder korrel zoals jij doet maar dan hebben ze wel minder vitaminen binnen. Bovendien weet je niet hoeveel vitaminen er in hooi zitten, dat gehalte hangt sterk af van bewaring, tijdstip van oogst,... Dat is de reden dat ik meer korrel geef. Als je veel hooi wil blijven geven kan je eventueel een beetje vitaminen toedienen of summer fit koeken van pavo.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:53

Hoi,

jij hebt een ras dat sober gevoerd moet worden! Belangrijk is dat je paard genoeg ruwvoer krijgt, dus dat je dat niet gaat beperken (en dat doe je ook niet!).

Kijk vooral goed naar je paard, die geeft zelf aan of je genoeg voert of niet. Je zegt zelf dat je paard fit is en er goed uitziet dus ik zou niets aan je voerschema veranderen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:55

Haflingers hebben in principe maar heel weinig brok nodig.
Het enige wat ik eventueel zou veranderen is dat ik misschien wat meer hooi en minder brok zou voeren.

Met wat minder brok komt een paard echt niks te kort hoor.

ellepel

Re: Te weinig eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:06

dat sommige mesnen 3-4 kilo per dag voeren zal alleen zijn omdat die dieren misschien wel meerdere uren achter elkaar moeten werken, manege paarden misschien??

een recreatie paard heeft naar mijn mening echt veel te veel aan 3-4 kilo, ik zie ook totaal geen reden om zoveel te voeren, vaak zie je wel dat die dieren explosief zijn, veel schrikken, bokken en ander onhebbelijk gedrag..

je pony krijgt naar mijn mening heel goed te eten, precies genoeg, en als je dier het daar goed op doet waarom dan meer voeren??

mijn pony van 1m40 loopt 5x per week een uurtje, niet echtz waar werk ofzo en krijgt 3 plakken hooi en een half kilootje basis brok, hij ziet er goed uit, heeft zat energie dus meer is echt niet nodig...

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:01

Belangrjik is natuurlijk of ie buiten of binnen staat. Die van mij staat 24/24 buiten en als het vriest merk je wel dat ze dan veel meer nodig hebben. Let gewoon op haar gewicht/vet. Dat mag iets verminderen in de winter maar niet te veel. Vooral niet te veel ineens. Een haflinger kan al eens last hebben van te veel lypiden in het bloed door te snel te vermageren.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 07:37

Een paard (zeker de zobere rassen zoals halflingers) die niet al te veel werk doen kunnen prima zonder krachtvoer. Maar dan moet je wel genoeg hooi gevenen dat van goede kwaliteit is.
Van te weinig hooi worden ze dun, niet van de weinig krachtvoer. Krachtvoer geeft voornamelijk extra energie.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 08:14

Citaat:
Van te weinig hooi worden ze dun, niet van de weinig krachtvoer

Dat wist ik niet Ben weer wat wijzer geworden.

Citaat:
Belangrjik is natuurlijk of ie buiten of binnen staat

ze gaat om 7 uur naar buiten, daar word ze ook gevoerd. als het regent gaan ze naar binnen (we moeten nl nog ongevoerde regendeken aanschaffen) en met heel veel wind, koude wind, gaan ze ook naar binnen. na het rijden om 5 uur weer naar binnen.

Citaat:
Kijk vooral goed naar je paard, die geeft zelf aan of je genoeg voert of niet. Je zegt zelf dat je paard fit is en er goed uitziet dus ik zou niets aan je voerschema veranderen!

Oké dank jullie wel!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:52

Anouar15 schreef:
Van te weinig hooi worden ze dun, niet van de weinig krachtvoer. Krachtvoer geeft voornamelijk extra energie.

Dat klopt tot op zekere hoogte, maar wat als de extra energie niet gebruikt wordt? Dan wordt het alsnog opgeslagen als vet.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:16

ik heb ook een hafje en die krijgt 2 plakken hooi soms drie en een bekertje biks

ik vond het zelf redelijk veel wat jij geeft je geeft wel meer beweging dus dat zal wel een groot verschil zijn maar ik vind het nogal overdreven veel

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:37

Het is gewoon erg afhankelijk van je paard. Haflingers, fjorden, ijslanders e.d. zijn sobere rassen en hebben niet veel krachtvoer nodig. Erg belangrijk is gewoon dat je niet gaat beperken in het geven van ruwvoer! Ruwvoer is erg belangrijk, mede voor de stoffen die er in zitten en de structuur van het voer.

Kijk gewoon goed naar je paard! Glanst zijn vacht mooi en is hij goed in conditie (in de zin van niet te dik/dun)? Als je tevreden bent met hoe je paard eruit ziet zit je vast goed met het voer.

Ook moet je je paard voeren naar prestatie. Ik rijd mijn fjord op ongeveer M niveau en maak soms lange buitenritten. Op de dagen dat mijn fjord gelopen heeft krijgt hij verdeelt over twee keer 1 kg brok. Na een lange buitenrit krijgt hij slobber. Op een dag dat hij niet loopt krijgt hij een klein handje brok. Verder krijgt hij elke dag genoeg ruwvoer.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:07

[ersoonlijk zou ik een pony op minimaal 2 x daags een 1/2 kilo biks voeren. Verder wel ruim hooi. Ze hebben toch hun vitamines nodig en dat halen ze deels uit biks en deels uit hooi. Peen is alleen water. De kwaliteit van hooi verschilt nog wel eens ( 1e snee of 2e snee en de kwaliteit) waardoor je paard toch niet geneog binnen zou krijgen. Als je twijfelt kan je ook even met je da overleggen.

DeBooy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:23

Ik denk dat het een goed idee is om de pony biks te gaan voeren..
En als je hem rijd sowiezo want dan is het niet goed voor hem als ie dat niet krijgt

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:34

sandr0 schreef:
[ersoonlijk zou ik een pony op minimaal 2 x daags een 1/2 kilo biks voeren. Verder wel ruim hooi. Ze hebben toch hun vitamines nodig en dat halen ze deels uit biks en deels uit hooi. Peen is alleen water. De kwaliteit van hooi verschilt nog wel eens ( 1e snee of 2e snee en de kwaliteit) waardoor je paard toch niet geneog binnen zou krijgen. Als je twijfelt kan je ook even met je da overleggen.
[/quote]

In hooi zit amper vitD en vitamine E, zeker als het hooi een half jaar oud is. Deze hebben ze vooral in de winter nodig. Daarom dat ik aanraad genoeg biks te geven om een basisgehalte vitaminen te geven. Een sober ras wil gewoon zeggen dat ze wat minder energie en eiwit nodig hebben niet dat ze zonder vitaminen kunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:35

ik heb jou shema ff aangepast zoals ik het zou doen in jou geval met jou tijden en wat je gewend bent
ik vind het harstikke goed dat je er ook echt bij nadenkt wat je je paard voert

als hij gereden word:

7.00: 1 1/2 plak hooi.
12.00: 1 biet, 1/4 biks en 1/2 plak hooi.
17.00: 1/4 biks, , 10 wortelen, 1 plak hooi.
22.00: 1 1/2 plak hooi

als hij niet gereden word

7.00: 1 1/2 plak hooi.
12.00: 1 biet, ......... en 1/2 plak hooi.
17.00: 1/4 biks, , 10 wortelen, 1 plak hooi.
22.00: 1 1/2 plak hooi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:50

ik heb trouwens havens muesli voor mijn welshje en deze geef ik voor de helft met een ander muesli van havens voor mijn fjord omdat ik daar volop mee rijd en daar wat meer energie inzit (zonder eiwit)

Dit bevalt mij ontsettend goed moet ik zeggen, veel beter dan de gewone brok die ik eerst gaf.

Muesli-zonder-Haver / Beta-Plus

Muesli-zonder-Haver is een nieuwe dieet-muesli van HAVENS paardenvoer.
Het is een 100% natuurlijke SPECIAAL-Muesli met een gematigd energie-gehalte (komt gelijkmatig vrij) en goed- en lichtverteerbaar eiwit (uit lucerne, speciale dinkel (zie hieronder) en granen).

HAVENS Muesli-zonder-Haver is opgebouwd uit:
* Mais-vlokken en ontsloten mais
* Gerst-vlokken
* Ontsloten tarwe
* Dinkel (spelttarwe)
* Lucerne (met veel Beta-Caroteen)
* speciale Vitaminekorrel

PROBLEEM-OPLOSSING (dieet-muesli):

KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;
verhoogd gehalte aan B-Caroteen (= Pro-Vitamine A), ook zeer gunstig voor zenuwfuncties en immuunsysteem (bijv. zogende of dragende merries met veulen);
kan als kuur gevoerd worden aan allergie-gevoelige paarden of (in het algemeen) aan paarden of poney's die sober gevoerd moeten worden zoals Friese paarden, Schetlanders, Haflingers, Fjordenpaarden, IJslanders, IJslanders, etc.
kan als volledig voer gegeven worden (bijv. paarden die sober gevoerd moeten worden);
kan ook als aanvullend voer gegeven worden naast bijv. krachtvoer of haver (i.v.m. verhoogde Ca/P-verhouding (= ca. 3));
bovendien gegarandeerd stofvrij en zeer smakelijk

Afbeelding

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:01

Volgens mij heb je een prima voerschema! Ik ben wel voorstander van veel ruwvoer en weinig krachtvoer...

Zolang je paard er goed uitziet, attend en fit is, kun je er redelijk vanuit gaan dat je paard goed gevoerd wordt.

Ik ken paarden (sobere rassen) die helemaal nooit krachtvoer krijgen, die leven op hooi en die doen het er prima op! Mijn paarden krijgen 's zomers ook alleen gras en dat gaat ook goed!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:09

Ik vind je voerschema ook goed, alleen ik zou de brokken in 2x doen.. Dus 's ochtends ook wat brok

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:33

Ja, dat is wel een goed idee, 2x daags brok.

Nu vraag ik me af wat Muesli dan precies bijdraagt aan de voeding? meer eiwit? Lijkt me overigens ook wel eens lekker gewoon voor de afwisseling

2x 1/2 daags dat is echt teveel denk ik, dan heeft ze veel te veel energie.. als ik een keer 1/2 voer ipv 1/4 voel ik het meteen tijdens het rijden.. na een dik uur intensief rijden had ze zo nog een dik uur door kunnen gaan.

Ik houd het hier denk ik bij, misschien de brokken idd in 2x.

Citaat:
Zolang je paard er goed uitziet, attend en fit is, kun je er redelijk vanuit gaan dat je paard goed gevoerd wordt.

Ik ken paarden (sobere rassen) die helemaal nooit krachtvoer krijgen, die leven op hooi en die doen het er prima op! Mijn paarden krijgen 's zomers ook alleen gras en dat gaat ook goed!

Daar streven we eigenlijk een beetje naar, dat ze alles zelf kunnen regelen en de eigenaren in de zomer ook eens een keertje op vakantie kunnen zonder dat ik 4x op een dag heenmoet.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:39

kris_ schreef:
sandr0 schreef:
[/quote]

In hooi zit amper vitD en vitamine E, zeker als het hooi een half jaar oud is. Deze hebben ze vooral in de winter nodig. Daarom dat ik aanraad genoeg biks te geven om een basisgehalte vitaminen te geven. Een sober ras wil gewoon zeggen dat ze wat minder energie en eiwit nodig hebben niet dat ze zonder vitaminen kunnen.

volgens mij zeggen we ongeveer t zelfde of zie ik dat verkeerd

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:41

Ja inderdaad, jullie zeggen het zelfde, anders geforumleerd

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:47

mariska1989 schreef:
Ja inderdaad, jullie zeggen het zelfde, anders geforumleerd

dat dacht ik ook

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:34

sandr0 schreef:
volgens mij zeggen we ongeveer t zelfde of zie ik dat verkeerd

Inderdaad, ik bevestig uw stelling, heb ze een beetje gespecifieerd en wou er nog aan toevoegen dat een sober ras niet minder vitaminen nodig heeft want dat wordt vaak verkeerdelijk zo geïnterpreteerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:15

het verschil met muesli en biks is dat je ziet wat je voert.

met muesli is een paard ook langer bezig met eten, biks gemiddeld tien minuten en muesli iets langer ongeveer 15 minuten.
dit varieerd natuurlijk wel weer per dier..

verder is de samenstelling ongeveer gelijk aan biks dacht ik.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:01

ellepel schreef:
het verschil met muesli en biks is dat je ziet wat je voert.

met muesli is een paard ook langer bezig met eten, biks gemiddeld tien minuten en muesli iets langer ongeveer 15 minuten.
dit varieerd natuurlijk wel weer per dier..

verder is de samenstelling ongeveer gelijk aan biks dacht ik.

je hebt verschillende soorten muesli. Sommige zijn aanvullend en sommige kunnen biks vervangen maar dat staat dan op de zak.