3 jarige vertoont explosief gedrag. Advies gevraagd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

3 jarige vertoont explosief gedrag. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:02

Mijn 3 jarige ruin heeft in de omgang een aantal zaken die ik niet echt fijn vind. Ik kocht hem 4 maanden geleden en hij was toen goed zadelmak en braaf te rijden, dus gekocht.

Ik had hem een paar weken thuis en toen begon er iets vervelends. Ik bracht hem naar het land. Hij dacht dat het halstertouw los was, was niet zo en springt dan zo hard weg dat ik mijn handen open had. Ook bij het loslaten in de bak doet hij dit zo nu en dan. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een spier gescheurd in mijn duim en een vinger gebroken afgelopen week. Verder doet hij ook heel hard bij je wegspringen als je bij hem in de bak loopt. Hij komt dan naar je toe, je aait hem en dan springt hij soms keihard en erg explosief weg.
Ook op zijn box en met het poetsen gaan de oortjes wel eens naar achteren. Heb de DA hem na laten kijken, niets aan de hand. Overbelast hem niet. Kortom, het is karakterologisch. Hebben jullie advies/tips om hier mee om te gaan? Het is goed om te weten dat het een halfbloed is, die erg scherp en gevoelig is. Met het rijden vertoont hij dit gedrag niet. Op vreemd terrein wel erg kijkerig etc., maar het is een 3,5 jarige dus dat mag. Ik hoor graag jullie ervaring/tips.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: 3 jarige vertoont explosief gedrag. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:11

Bij het wegrennen aan de hand zou een zweep ter correctie kunnen helpen. Ook een tweede man die je bij staat zou kunnen helpen. Hij moet weten dat hij op geen enkele manier los kan komen.
Mocht dit echt niet helpen dan kan een hengstenketting ook helpen.
Een stalgenote gebruikte een hengstenbit bij haar ronduit valse draversmerrie. Dat hielp wel, maar heb daar zelf geen ervaring mee.

Misschien zou grondwerk ook kunnen helpen, om zo het vertrouwen en de basis wat te bevestigen. Mijn idee is nl. dat dit paard je aan het uitproberen is. Oren naar achteren in de stal is nog niet een probleem, bij dreigen gelijk genadeloos afstraffen. Dat gaat van kwaad tot erger! Tot dat je simpelweg niets meer in de stal kunt doen. Wanneer een paard bij dreigt dan krijgt het gelijk een flinke schop, tik, mep of wat dan ook.

edit. Ik heb zelf op dit moment een koudbloed, maar bij mijn volbloed hielpen deze truukjes ook wel. Een volbloed kan echter wat prikkelbaarder reageren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:14

Nee, ik zou geen hengstenketting doen hoor. Grondwerk lijkt me idd een heel wat betere oplossing.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:16

dorientjuh schreef:
Nee, ik zou geen hengstenketting doen hoor. Grondwerk lijkt me idd een heel wat betere oplossing.

Grondwerk is natuurlijk een oplossing. Maar ik zou een paard ook graag veilig naar het land willen brengen. Vandaar het idee hengstenketting. Grondwerk is meestal niet klaar na 1 keer. Om het paard in de tussentijd alleen maar op stal te laten staan, is toch ook wat.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:17

Dit is zo te "horen" niet een karakter eigenschap.
Hij heeft geen respect voor je - dat moet je 'm leren....

Mijn ruin deed dat ook...nu kijkt ie mijn eerst aan en als ik zeg ga maar - dan gaat ie helemaal los...

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:24

superwoman schreef:
Dit is zo te "horen" niet een karakter eigenschap.
Hij heeft geen respect voor je - dat moet je 'm leren....

Mijn ruin deed dat ook...nu kijkt ie mijn eerst aan en als ik zeg ga maar - dan gaat ie helemaal los...

Als ik met hem werk is ie super allert. Been is been, onvoorwaardelijk. Met longeren heb ik hem super op de stemcommando's. Op stal is 'terug' en 'schikken' ook echt 'terug' en 'schikken'. Ik ga professioneel en consequent met mijn paarden om en ben zelf qua karakter ook behoorlijk dominant. Heb in het verleden altijd merries gehad, dus ik weet wel om te gaan met dominant gedrag.

Maar nogmaals, graag tips en adviezen hoe dit op te lossen. De analyse heb ik er zelf al op los gelaten

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:27

Mijn merrie toont ook zulk gedrag maar dan met een bit in als je er naast loopt.Ik zou voor de ketting gaan eigen veiligheid gaat voor.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:27

Coby schreef:
Bij het wegrennen aan de hand zou een zweep ter correctie kunnen helpen. Ook een tweede man die je bij staat zou kunnen helpen. Hij moet weten dat hij op geen enkele manier los kan komen.

Coby,

hij doet niet wegrennen. Loopt braaf met me mee, maar kan ineens heel erg explosief van me wegspringen. Altijd met veel geweld, echt explosief, zo springt hij maximaal 5 meter achteruit. Gaat niet op de kletter of iets dergelijks. (hij weet ik laat toch niet los, ze breekt wel wat... denkt ie

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:32

Citaat:
Kortom, het is karakterologisch

Als het een karaktereigenschap is kun je dat niet oplossen .....

Bij mijn ruin heb ik 'm een klap op z'm smoel gegeven en zo lang geoefend totdat ie op mij ging letten - (Eerst bij een kleine verbetering tevreden zijn en dat steeds meer opvoeren)
Nu kunnen we ontspannen naar de bak lopen en weer ontspannen terug...

Merrie gedrag vind ik anders - die zijn sneller beledigd - ik heb ondervonden bij meerdere merries om rustig te werk te gaan.....
Heb nu 4 merries op stal staan

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:39

ik denk ook dat het kwestie is van geen respect,
mijn ruin deed dit ook als ik hem naar de paddock bracht en begon van het niets uit te springen steigeren bokken en om heen te draaien ik heb hem de keren daarna aan een hengstenketting weggebracht en een flinke ruk gegeven zodra hij begon te springen of het op een loop wilde zetten dit heeft hij daarna nog 5 x geprobeerd nu doet hij het niet meer.
Heel af en toe probeert hij het nog eens zoals vandaag maar een flinke ruk en stem verheffen doet wonderen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:01

Citaat:
Coby,

hij doet niet wegrennen. Loopt braaf met me mee, maar kan ineens heel erg explosief van me wegspringen. Altijd met veel geweld, echt explosief, zo springt hij maximaal 5 meter achteruit. Gaat niet op de kletter of iets dergelijks. (hij weet ik laat toch niet los, ze breekt wel wat... denkt ie

Nu moet je er dus voor gaan zorgen dat hij er alleen maar problemen mee krijgt bij dat gedrag...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:10

wat hij doet als hij losloopt is puur spelen. uitdagen om lekker te gaan stoeien. en tsja het beste wat je kan doen als hij weg wil spurten is hem tegenhouden(desnoods een bitje in) omdraaien en dan loslaten. je kan ook het touwtje aan de zijkant van het halster vast doen en hem zo tegenhouden om je rechtuit mee te sleuren want dan trek je makkelijk z'n hoofd naar je toe.
heeft weinig met karakter te maken maar puur met spelen en het meesleuren is een kwestie van slecht opvoeden

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:16

Woogy schreef:
wat hij doet als hij losloopt is puur spelen. uitdagen om lekker te gaan stoeien. en tsja het beste wat je kan doen als hij weg wil spurten is hem tegenhouden(desnoods een bitje in) omdraaien en dan loslaten. je kan ook het touwtje aan de zijkant van het halster vast doen en hem zo tegenhouden om je rechtuit mee te sleuren want dan trek je makkelijk z'n hoofd naar je toe.
heeft weinig met karakter te maken maar puur met spelen en het meesleuren is een kwestie van slecht opvoeden

Hij sleurt me nooit mee. Zelf ben ik van mening dat het geen spelen is maar meer, dat wanneer er in zijn omgeving iets gebeurd, waar hij van onder de indruk is of ik een andere bui heb als anders, hij dit mentaal nog niet kan verwerken en het dan doet.

Grondwerk werkt inderdaad goed. Die hengstenketting is zeker een optie!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:18

je zegt in je eerste bericht dat hij je meetrok het land in omdat hij dacht dat hij los was?
maar wat hij in het kampje doet is spelen. ze zijn dan vrij en helemaal paard. mijn pony heeft ook alle respect voor me(als ik haar boos aankijk doet ze al een poos terug) alleen in het kampje komt ze ook op me af met d'r hoofd gooien en langs me heen springen en bokken...echt alleen maar spelen

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:21

Woogy schreef:
je zegt in je eerste bericht dat hij je meetrok het land in omdat hij dacht dat hij los was?
maar wat hij in het kampje doet is spelen. ze zijn dan vrij en helemaal paard. mijn pony heeft ook alle respect voor me(als ik haar boos aankijk doet ze al een poos terug) alleen in het kampje komt ze ook op me af met d'r hoofd gooien en langs me heen springen en bokken...echt alleen maar spelen

Woogy,

In mijn eerste bericht schreef ik dat hij waarschijnlijk dacht dat ie los was, zodra hij merkt dat hij vast zit sleurt hij me niet mee! Mijn probleem ligt meer in het overmatig explosieve zoals hij dan wegspringt. Wanneer hij in de bak is doet hij soms het zelfde, komt nieuwsgierig naar me toe, snuffelt even, kijkt een beetje onbestemd en springt dan ook in 1x keihard weg. Het blijft vaak bij 1 supersnelle, keiharde sprong van me af, maximaal 5 meter.

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:23

Ik zou ook voor de ketting gaan, die hoef je dan misschien maar een paar keer te gebruiken en dan weet ie wel beter. Zo te horen is ie niet achterlijk.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:25

NB. Wat is een hengstenketting, hoe ziet zoiets eruit? Je bedoelen geen hengstenbit toch?

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:26

Poehee schreef:
Ik zou ook voor de ketting gaan, die hoef je dan misschien maar een paar keer te gebruiken en dan weet ie wel beter. Zo te horen is ie niet achterlijk.

...ik heb er nogal wat door de handen gehad, dit is tot nu toe inderdaad echt de slimste..

Zo'n ketting hoe ziet dat eruit en bij de gemiddelde ruitershop verkrijgbaar? En hoe bevestig je de ketting?

Winna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:40

een hengstenketting is een lijn met aan het uiteinde een ketting. Aan het uiteinde van de ketting zit dan de musketon. Hij heeft het meeste effect als je hem aan de linkerkant door het halster haalt en dan aan de rechterkant vast maakt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:49

Je kunt ook nog het halstertouw als bit proberen - maar een hengstenketting werkt beter!
Als ik geen hengstenketting heb - maar wel een flippend paard doe ik het halstertouw door de mond en door het halster heen....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:57

nou coby, ik denk dat als je met zwepen gaat werken bij dit soort paarden dat ze zich alleen maar meer willen losrukken en dat ook gaan doen, want je kweekt angst geen respect.
hoe had jij dat in gedachten?

dit gedrag kun je alleen maar oplossen met het paard begeleidbaar te maken dus trainen en geen 'geweld' met hengstenkettingen oid. daar los je niks meer op.
je zult er wel iemand bij nodig hebben inderdaad om dit te oefenen.

veel met je stem werken en belonen als er iets goed gaat en met stem straffen als hij ook maar 1 verkeerde beweging maakt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:02

Als ik je verhaal zo lees is het net mijn 2,5 jarige Quarter. Wel is waar een merrie maar 1 met eigen mening, die zo slim is als de pest. die wilde dat geintje ook nog wel eens flikken. Hoe heb ik dat aangepakt.

Clips is een paard met veel karakter en energie. laat zich keurig naar de wei of paddoc brengen en als ze dan denkt dat het touwtje eraf is wegspringt, schuin naar achter, draait en een sprintje trekt. Het wil bij haar dus, als het energieniveau erg hoog is, ook wel eens gebeuren dat ze al weg springt voordat het touwtje eraf is.
Zodra ze het doet gaat ze in de achteruit, ik maak me groot en vertel haar heel duidelijk dat ik de baas ben en ze voor mij heeft te wijken en te luisteren. en achteruit betekent minstens 10 meter. Weer naar voren lopen en rustig wachten. Want dat is eigenlijk het probleem, ze willen niet wachten. Pas als ze rustig blijft staan mag het touwtje eraf.

Wat ik ook nog wel eens doe om ze te leren wachten is een tweede touw erbij aan, ik moet erbij zeggen ik heb van die westerntouwen die zijn veel dikker dan normale en ook langer, voor je het eerste touwtje eraf doet laat je hem al een wortel zien, touwtje eraf en stukje wortel geven. Rustig blijven staan, hij moet wachten en kan door het 2e touwtje niet bij je weg. dan rustig het 2e touwtje eraf en nog een stukje wortel, blijf ook daarna gewoon staan, en als hij ook nog blijft geef je hem nog wat. daarna draai je zelf om en loopt weg, bij sommige wil ik ook nog wel eens een kleine druk op de hals geven (wegduwen) van ga maar.

Er zijn nog veel meer manieren om ze vrij snel te leren wachten. maar dan word het zo verwarrend. Als je deze al hebt geprobeert of nog wat anders zoekt mag je ook een gil geven over PB hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:10

rina schreef:
Als ik je verhaal zo lees is het net mijn 2,5 jarige Quarter. Wel is waar een merrie maar 1 met eigen mening, die zo slim is als de pest. die wilde dat geintje ook nog wel eens flikken. Hoe heb ik dat aangepakt.

Clips is een paard met veel karakter en energie. laat zich keurig naar de wei of paddoc brengen en als ze dan denkt dat het touwtje eraf is wegspringt, schuin naar achter, draait en een sprintje trekt. Het wil bij haar dus, als het energieniveau erg hoog is, ook wel eens gebeuren dat ze al weg springt voordat het touwtje eraf is.
Zodra ze het doet gaat ze in de achteruit, ik maak me groot en vertel haar heel duidelijk dat ik de baas ben en ze voor mij heeft te wijken en te luisteren. en achteruit betekent minstens 10 meter. Weer naar voren lopen en rustig wachten. Want dat is eigenlijk het probleem, ze willen niet wachten. Pas als ze rustig blijft staan mag het touwtje eraf.

Wat ik ook nog wel eens doe om ze te leren wachten is een tweede touw erbij aan, ik moet erbij zeggen ik heb van die westerntouwen die zijn veel dikker dan normale en ook langer, voor je het eerste touwtje eraf doet laat je hem al een wortel zien, touwtje eraf en stukje wortel geven. Rustig blijven staan, hij moet wachten en kan door het 2e touwtje niet bij je weg. dan rustig het 2e touwtje eraf en nog een stukje wortel, blijf ook daarna gewoon staan, en als hij ook nog blijft geef je hem nog wat. daarna draai je zelf om en loopt weg, bij sommige wil ik ook nog wel eens een kleine druk op de hals geven (wegduwen) van ga maar.

Er zijn nog veel meer manieren om ze vrij snel te leren wachten. maar dan word het zo verwarrend. Als je deze al hebt geprobeert of nog wat anders zoekt mag je ook een gil geven over PB hoor.

Dit is idd ook een goeie manier!
Het is moeilijk te beoordelen achter de computer wat de beste oplossing is....

Bij de één werkt het één beter en bij de ander weer wat anders.

Met een merrie moet je niet gaan vechten, dat is mijn ervaring. idd rustig oplossen...

Met mijn ruin moest ik het juist niet rustig oplossen....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:01

Ik ben van mening dat een hengstenketting momenteel de beste oplossing is. Veel gaan grondwerken, dan kan je die ketting straks achter wege laten.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:36

Hmmm, je hebt ook nog paarden die gewoon de kolder in de kop hebben zo af en toe. Dat wordt met de jaren wel minder maar het blijven vaak onvoorspelbare beesten in de omgang.

Een hengstenketting werkt meestal afdoende. Je kan hem onder de kin maar ook over de neusrug bevestigen, en dan nog een extra halstertouw aan het uiteinde zodat je touw een stuk langer wordt. Daarnaast als je in de wei is consequent eerst met de kop weer naar het hek en de kont de wei in draaien, dan pas los.

Het ineens bij je wegstuiven in de bak is deels speelsheid, deels dominantie. Wel even een waarschuwing: vanuit het niets kunnen ze dit gedrag ook onder het zadel gaan tonen, óók als je het idee hebt dat je 'm baas bent. En dan kan je maar beter zorgen dat je in een goed afgesloten binnenbak zit, want ik heb er bij gehad die zich bij de vorige eigenaar hadden aangewend om dwars door de omheining te gaan.

Succes, en wees voorzichtig maar daadkrachtig!