Scholen met paardrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Scholen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:36

Hallo iedereen,

Ik heb een grote vraag.
Ik zoek een school in Nederland waar je paardrijden kan doen. Weten jullie soms scholen zijn? Liefst TSO niveau. Heb je soms het adres van hun website?

xxx Bieke

Vayo

Re: Scholen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:58

Hoi,

ik weet niet precies wat TSO is (of het vergelijkbaar is met LTS niveau of MBO niveau)? Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met ''waar je paardrijden kan doen''. Bedoel je een school waar je een sportgerichte paardenopleiding kan doen en dus waar je zelf veel rijd en les krijgt/leert geven? Je hebt ook scholen met paardenopleidingen waarbij je wel eens gaat rijden, maar waarbij de nadruk meer ligt op het managen.

Verder wil ik je niet ontmoedigen, maar denk eerst eens goed na over je keuze. Er is namelijk erg weinig werk in! En meestal is het lichamelijk best zwaar werk en zijn het lange dagen waarvoor je relatief weinig betaald krijgt.

Zelf heb ik een vierjarige opleiding dierenverzorging gevolgd. Ik heb deze opleiding 2 jaar geleden afgerond en als ik kijk wie uit onze oude klas en uit de oude klassen paardenhouderij passend werk heeft gevonden........ Dat zijn er echt heel weinig!!! Zelf werk ik bij een tuincentrum en heb lang zonder werk gezeten, omdat het moeilijk is om met zo'n opleiding aan werk te komen. Dit geld ook voor de paardenbranche. Veel mensen, waaronder ik, hebben na de opleiding dierenverzorging of paardenhouderij spijt dat ze deze gekozen hebben. Niet omdat hij niet leuk was, maar omdat er bijna geen werk in is.

Wat je ook altijd kunt doen is een tussenjaar vrij nemen. Probeer een stal te vinden in Nederland of in het buitenland waar je een jaar kunt gaan werken. Dan weet je wat het werk in houd en of je zo'n opleiding wilt gaan volgen. Na dat jaar ga je verder met school.

Hieronder staan wat links van scholen met een paardgerichte opleiding, de laatste link is van o.a. een paardensportopleiding (waar je dus veel rijd):
http://www.groenhorst-pr.nl/hoofdsite/show.asp?ID=3
http://www.groenonderwijs.com/animal_fr ... ressen.htm

http://www.helicon.nl/content.jsp?objectid=502

Bieketjuh

Re: Scholen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:34

Hoi,

Wel ik zal eerst en vooral eens zeggen dat ik naar een sportschool ga in belgie waar wij 9u sport hebben en daarvan 4u paardrijden. Bij ons is er aso dat is algemeen secundair onderwijs, tso dat is technische secundair onderwijs en bso dat is beroepsonderwijs. Aso is het hoogste en bso is het laagst. Wat is lsi en mbo? Wel ik zit in de 2de graad, dus nu in mijn 4de jaar. Ik heb nu wel veel paardrijden, maar ik vind het niveau niet zo goed. Daarom zocht ik een andere school in Nederland. Iets gelijkaardigs.
Bestaat dat in Nederland? Bestaan er eigenlijk sportscholen? Ik had ooit eens horen zeggen dat er een amazone school in deurne was. Kan dat kloppen?

xxx Bieke

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:40

Voor info over NHB Deurne kan je even kijken op: www.helicon.nl
Ik snap zelf niet wat je helemaal bedoelt...maar ik hoop dat ik je hier een beetje mee help

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:55

Kun je ietsje duidelijker zijn..

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:38

groenhorst college

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:40

AOC Terra in Meppel, MBO paardenhouderij e.d. Die hebben de paarden op manege Smit in de Pesse. Maar dat is wel een eind van België af voor een MBO opleiding waar je weinig mee kan.
In het buitenland studeren is ( denk ik) alleen zinvol als je minstens HBO niveau doet.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:28

@ Bieketjuh: er zit in antwerpen een paardenschool (ga ik zelf ook heen)
Je moet 15 jaar zijn om daar heen te gaan, maar aangezien jij in het 4e zit zal je daar wel heen kunnen denk ik.
Je hebt daar tot je 16e 2 keer per week een dag les en daarna 1 keer per week.
De ene dag doe je paardrijden en 's middags manegment en de andere dag (voor onder je 16e) heb je wiskunde en al.
Je hebt 2x per jaar een examen.
De rest van de week doe je stage op een manege.

Ik heb dit allemaal gehoort van een vriendin die deze opleiding ook doet.
Ik zou persoonlijk niet naar NL gaan, alles is daar anders met school en hoogst waarschijnlijk ga je nergens ter recht komen.
Of je zou je school af moeten maken en dan naar Deurne moeten gaan...

En wat Delphi zeg moet je natuurlijk rekening mee houden!