zwanger zijn en paardrijden wel of niet doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

zwanger zijn en paardrijden wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:14

hallo
nou je zal het wel begrijpen,ik ben zwanger en heb een paard.
de doc zegt dat ik makkelijk kan rijden maar andere mensen zeggen dat ik het niet moet doen.
zelf zou ik het heel graag willen,maar wat als hij striukelt of schrikt!
ik ben nu 3 maanden heen en ben maar een beetje aan het pielen met hem, loop een beetje langs de weg, poets hem, verwen hem veel te veel, en gooi hem een paar uur los op een dag. maar ik wil zo graag rijden maar durf het niet zo goed. en dan komt ook nog mijn schuld gevoel erbij nu lijkt het net of ik hem niet vertrouw ik heb hem al 13 jaar en ben nog nooit gevallen(klop ik even af)!!
wat moet ik nou?

en als je nog een leuke naam weet voor de baby kom maar op hihi
bedankt!!!

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:17

Een stal genoot van mij heeft ook gereden tot de 7.5 maand volgens mij.
Toen moest ze ermee stoppen alleen omdat ze er niet meer opkwam vanwege haar buik. Als je je paard van te voren losgooid is hij denk ik rustig genoeg.

Daar in tegen moet je doen wat je goed lijkt. Als je niet zeker op je paard zit word het te gevaarlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:19

Je kindje zit hartstikke goed beschermd in een lekker comfortabele zak met vruchtwater. Dus zolang jij er geen last van hebt, hobbelt je kindje volgens mij hartstikke lekker mee.
Echter, als je er zelf bangig van wordt (het idee) en je gaat verkrampen, dan help je alle drie de partijen er niet mee. Je rijdt zelf niet lekker, je paard zal geen lol hebben en je babietje voelt je spanning.

Dus goed voelen = doen
en niet goed voelen = niet doen
volgens mij.

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:21

maar ik ben niet bang om te hobbelen maar is het niet de goden verzoeken! hij schrikt nooit en dan zal je net zien

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:28

Hoi hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik ben zelf bijna 21 weken zwanger en rijd ook nog. Ik ga gewoon op mijn eigen gevoel af, iedereen heeft toch een andere mening!

Zeker nu kan er eigenlijk nog weinig met je buik gebeuren, inderdaad vanwege al dat vruchtwater enzo. Pas als je echt een dikkere buik krijgt loop je risico met vallen enzo.

Maar je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan, als jij het liever niet meer doet dan zit je toch niet prettig en dan zal je zien dat er idd wat gebeurt.

Niemand verplicht je om door te rijden en niemand verbied het en er is ook geen richtlijn voor. Dus gewoon zelf bepalen!

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:32

jij ook gefeliciteerd! wowamigo
er komen zoveel dingen bij kijken er zijn zo ook mensen die bijna gek worden als je op je paard stapt! die snappen niet dat je zo een risico durft te nemen wat als hij valt of schrikt of tegen je aan trapt blablabla je kent het wel

chelsea82

Re: zwanger zijn en paardrijden wel of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:39

Gefeliciteerd met de zwangerschap.

Je moet je eigen gevoel volgen.
Voor iedereen is het anders.
Mijn nicht heeft tot op de laatste dag gereden.Heeft nooit problemen gehad.Was ook een ervaren ruiter.
Mijn vriendin stopte al na 2 maanden zwangerschap.Was ook een beginnend ruiter en had een ondeugend paard.Ze vond het risico te groot en dat vonden andere mensen in haar geval ook.
Een oud stalgenootje heeft vanaf het begin ook niet meer kunnen rijden, zij had bekkenverkanteling of zoiets en mocht het absoluut niet van de dokter.Zij reed met dat paard ZZ-Zwaar en wilde het paard wel zelf in training houden.Zij is toen heel serieus aan het longeren gegaan.Misschien een optie als je het echt niet meer ziet zitten.
Er is nu iemand bij ons op stal die is al 7 maanden zwanger en die rijdt nog steeds.Heeft nergens last van.Ze rijdt wel wat minder fanatiek als eerst, maar het lukt haar nog steeds en ze heeft al een behoorlijke buik.

Je moet je gevoel volgen.
En kijken hoe je zwangerschap verloopt, en hoe je paard is.Het maakt nogal verschil of je een braaf en makkelijk paard hebt of een ondeugend, pittig paardje hebt.

Heel veel plezier tijdens je zwangerschap.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:17

Ik ga helemaal mee met mijn bovengangers
Als je jezelf er goed bij voelt en er een rustig paard is, zou ik het doen.
Als je vindt dat je teveel risico neemt, niet doen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:29

Saai maar ik sluit me er ook bij aan
Kijk gewoon eerijk naar wat jij graag wilt en wat voor jou goed voelt. Ga vooral geen dingen doen of laten omdat je omgeving tegen je aan zeurt!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:32

Ik heb al een aantal keer gehoord dat het opviel dat het paard rustiger was als er iemand opzat die zwanger is.
Alsof ze het aan kunnen voelen, ik denk dat daar wel iets van een waarheid in zit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:37

een vriendin van mij is nu 2 en halve maand zwanger en die rijdt gewoon nog. ze zegt wel dat ze er wat zeer van heeft in d'r buik en borsten na het rijden maar meer niet.
je kan gewoon rijden tot de laatste weken. eigenlijk merk je vanzelf als het niet meer gaat.
en als hij struikelt of als hij valt...tsja dat zou voor jou weinig uitmaken de vrucht is nog zo klein dat je er weinig aan kan beschadigen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:38

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap .

ik heb inmiddels 2 dochters bij de eerste heb ik tot de 3 maanden fanatiek gereden en daarna had ik zelf eigenlijk nog weinig zin om te rijden .
bij mijn 2e dochter heb ik minder fanatiek gereden maar ben met 5 maanden nog wel eens opgestapt hoor omdat ik het miste .

zolang je je paard 100% vertrouwd gewoon lekker doen hoor .
als de omvang van de buik het toelaat hihihihi met eropkomen wel zo handig .

mijn merrie was superbraaf tijdens mijn zwangerschap .
heb zelfs bij mijn eerste dochter bij 3 mnd nog een wedstrijdje gedaan .

gewoon lekker doen als je het wilt en het vertrouwd .
succes met je zwangerschap verder

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:52

Gefiliciteerd

Ik ben gestopt toen ik echt geen rijbroek meer aan kon en bijna niet meer op mijn paard kon komen (tot vier a vijf weken voor de bevalling) (ik kwam er overigens pas na 22 weken achter dat ik zwanger was). Maar je moet het voor jezelf echt willen, als jij je niet lekker voelt omdat je vind dat je een risico neemt of als je niet echt ontspannen meer op je paard kunt zitten omdat je steeds denkt: maar als.......... moet je er niet aan beginnen. Zat andere manieren om met je paard bezig te zijn en beweging en training te geven.

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:54

Ik denk dat het grootste gevaar is dat je het kind pre-nataal besmet met het paardenvirus

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:01

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:19

ik heb gereden tot 8 maanden,tijdens en daarna nog lessen met dubbele longe gevolgd.ben ik toch nuttig bezig en pony kreeg toch zijn training.

maar ik heb een brave pony,anders had ik het misschien niet gedaan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:26

Over dit onderwerp is kortgeleden al een uitgebreid topic geweest.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:41

als je het aandurft, geniet er nog even van... straks kan het niet meer (heb er geen ervaring mee, maar met een echt dikke buik lijkt het me toch wel onhandig) en de eerste paar maanden heb je het waarschijnlijk ook druk zat met de baby.
gefeliciteerd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:52

ik heb sinds ik zwanger ben niet meer gereden. wil wel, maar ik vind het dus ook ene beetje gevaarlijk om het pte zoeken..kan sdat je valt is er altijd

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:09

gefeliciteerd!

Ik ben ook zwanger en rij al een tijdje niet meer. In het begin nog wel, maar wegens beroerd zijn ed toen ook al weinig.

Ik moet zeggen dat ik veel voorzichtiger ben geworden en ook veel denk in de trant wat als... mijn paard ben ik nog nooit vanaf gevallen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik neem het risico niet.
Maar ik heb nu ook al een behoorlijk dikke buik, dus nu zou ik het al helemaal niet meer overwegen. Ik mis het rijden wel. Maar heb het er graag voorover. Straks pakken we het gewoon weer op. Nu staan ze lekker de hele dag buiten. En mijn verzorgsters zetten ze aan het werk. Niet elke dag, maar dat hoeft ook niet van mij.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:10

Nou mijn 2e mam heeft de laaste maand niet meer gereden, maar de rest wel gewoon hoor
En het kindje is hartstikke leuk en heeft nu al 3 pony's
(ze is 2 )

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:29

Allereerst van harte gefeliciteerd!
Ik zou gewoon verder rijden zolang het goed voelt... Mijn vriendin is op 3 maanden gestopt omdat ze er zelf geen plezier meer in had, ze zat de hele tijd te denken 'als... als...'. Maar iemand anders die ik ken is tot 7 maand doorgegaan... Het is maar hoe je je zelf voelt denk ik!

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:30

Ik zelf ben gestopt bij 4 maanden omdat ik angstig werd en bang was om te vallen 6 weken na de bevalling ben ik weer opgestapt

jessy1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:34

proficiat met de zwangerschap.
ik ben zelf nu 34 weken ver en ik zou het niet durven hoor .
maar ik rij al een tijdje nietmeer doordat ons paardje bij men mama en stiefvader staat en niet meer op een manege .

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:12

Mijn voornemen was ook ...lekker blijven doorrijden tot dat het niet meer prettig voelt. Helaas dacht mijn paard er toen anders over en heeft me toen ik 3 maanden zwanger was , in 1 week 2x eraf gegooid. Ben toen maar direct gestopt .