Paard kopen of niet???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_86

Paard kopen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:27

Tja mensen, ik heb een hele mooie kans om een paard te kopen. Ik rijd al 7 jaren bij hun. Ze verkopen er nu eentje. En het is echt een dotje. Hij is wel pas licht bereden dus het zal wel hard werken worden.

Maar mijn vader is er nog niet zo enthousiast over. Alleen snap ik het niet want hij heeft er verder niks mee te doen. want ik betaal hem zelf.

Wat zou jij doen???

Groetjes Nathalie

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:31

ik zou het eerst met je vader overleggen. en zeker niet iets doe waar hij het mee oneens is.. het is tenslotte je vader. je kan hem er wel op duiden dat het een goude kans is... en dat je hem zelf betaald. en duid hem ook even op de kosten zeg bijv wat de stal kost. en wat er bij zit dathet echt nietvee kost enzo

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:35

TJa maar dat heb ik al gedaan. Maar nu moet ik ook zeggen nu zijn ze ook er nog nooit echt mee bezig geweest dat mijn hobby paardrijden is. Ze zijn namelijk nog nooit naar een les komen kijken en gewoon in de stal geweest!!!

Dus....

Maar ik heb gezegd hoeveel het koste, hoe ik het ging betalen enz. Ik had het al helemaal uitgewerkt!! Maarja oliebol happens

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:37

jaa dan weet ik het ook niet. misschien kun je is in een dolle bui vragen of ze mee gaan... zeg gewoon ik heb vandaag zo een zin in pottekijkers ga is gezellig mee.

en dan vooral rond dat paard gaan hangen kijk pa is het geen schatje

succes

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:37

maar het kost wel veel!
Ik heb ook een pony die ik grotendeels zelf betaal, maar moet soms toch echt terugvallen op mn moeder, gezien ik nog niet werk en gewoon op school zit.

Verder, als je zelf geen inkomen hebt zou ik toch echt zorgen dat je ouders achter je staan, zodat als jij ff geen geld meer hebt je je paard niet meteen weer weg moet doen, tot groot verdriet toe omdat je in die tijd toch wel aan je paard hecht.

Ik zeg zoals je het nu omschrijft: NEE, hele leuke droom, maar overleg eerst goed met je ouders en koop pas een paard als je samen met je ouders hebt bekeken hoe je dit gaat aanpakken!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:43

Vergeet ook niet buiten de financiele kant ook dat het heel veel tijd is. Je moet er elke dag naar toe, en dan kan soms best opbreken al denk je nu van niet.
je kan ook een bijrijdster nemen, dan hou je zelf iets meer tijd over en ze kan misschien mee betalen.

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:47

Financieel is het haalbaar. Want ik betaal het namelijk niet helemaal alleen maar deel de kosten samen met mijn vriend. Dus hoef ik niet terug te vallen op mijn ouders. En dat het veel tijd kost weet ik al maar dat vind ik niet erg. Dat heb ik er best voor over maar ik snap gewoon weg niet waarom ze zo moeilijk doen hun hebben er geen last van toch?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:04

hm, en als het nou eens uitgaat met vriendlief? Ik bedoel, ik heb ook een vriend die redelijk wat geld kan schuiven, maar wil toch liever niet elke maand vragen: schat, denk je nog aan mn stalgeld?
ik doe dat makkelijker bij mn ouders en die hebben daar ook geen erg in, als ik het aan mn vriend zou vragen zou die denk ik na een tijdje zich gaan ergeren..

chelsea82

Re: Paard kopen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:28

Een paard kopen is het probleem vaak niet, maar het onderhoud wel.Het is niet alleen de stalling die betaald moet worden.Denk ook aan het voer, hoefsmid,entingen,dierenarts bij ziekte oid,paardentandarts(lijkt me wel verstandig bij een jonkie),eventueel lesgeld,spullen die je nodig zult hebbenzoals dekens,zadel en meer.Misschien heb je wel spullen maar past dat ook op dat paard.Anders zul je toch ook nieuwe spullen moeten kopen.
Als je constant aan je vriend moet vragen of hij weer iets wil betalen dan denk ik dat hij het op den duur ook een keer zat is.Je vader zal wel een hele goede reden hebben dat hij het er niet mee eens is.Zal eerst nog maar eens goed praten.

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 14:34

Ik vraag het niet constant aan mijn vriend! Hallo ben geen bedelaar!! Ik betaal het zelf en mocht ik een keer krap zitten betaald hij gewoon bij.

De kosten heb ik allemaal rekening mee gehouden. En ik heb een hele berekening gemaakt dus het is geen idee uit het wilde westen zomaar ineens!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:26

Waarom vraag je het als we alleen het antwoord mogen zeggen wat je wilt horen?

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:34

Nee hoor dat is niet zo. Alleen zoals zei het zegt komt het over dat ik alleen maar bij mijn vriend zit te mekkeren voor geld. en dat is niet waar.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:38

Natje_86 schreef:
Nee hoor dat is niet zo. Alleen zoals zei het zegt komt het over dat ik alleen maar bij mijn vriend zit te mekkeren voor geld. en dat is niet waar.

Oke..
Dan zou ik het opzich wel doen, alleen nog echt een keer de voor- en nadelen op een rijtje zetten.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:42

Jammer dat je ouders niet in je hobby geinteresseerd zijn! Dat lijkt me wel erg zeg.. Als je het ECHT kunt betalen moet je het doen.. Maar denk goed na dat je paard ziek kan worden etc etc.. En dan ff een nieuw dekje, voer, stalling, wormenkuur etc etc...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:43

Het is heel simpel: kun je 500 euro per maand ophoesten en 2-3uur per dag?
Zo ja, gewoon doen.
Zo nee, gewoon niet doen.
Dat kost een paard namelijk gemiddeld wel, over een langere periode gezien.

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:45

bergkraai schreef:
Jammer dat je ouders niet in je hobby geinteresseerd zijn! Dat lijkt me wel erg zeg.. Als je het ECHT kunt betalen moet je het doen.. Maar denk goed na dat je paard ziek kan worden etc etc.. En dan ff een nieuw dekje, voer, stalling, wormenkuur etc etc...

Ja dat is heel erg! Is niet bepaald leuk. En al helemaal niet omdat ik al bijna 8 jaar doe rijden en ze nog nooit zijn komen kijken maarja.

Ik heb alle kosten en een rij gezet en ook met onverwachte kosten rekening gehouden dus.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:47

..Als je dan uitkomt, zou ik het doen.

Marjo2709

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:54

k heb ongeveer hetzelfde dilemma gehad een jaar of 5 geleden.
Mijn ouders hebben ook niets met paarden en vonden het dus ook geen goed plan.

OP dat moment kon ik ze wel

Maar ik moet eerlijk toegeven dat ze toen wel mooi gelijk hadden!

Ook ik had een hele berekening gemaakt ed maar dat werkte in de praktijk toch even anders !

Het is echt verschrikkelijk als je paard ziek wordt en je hebt geen geld voor de DA of kliniek.. Denk daar goed over na.

Bovendien weet je nog helemaal niet hoe je leven er over een paar jaar uit ziet. Mijn leven heeft in de afgelopen 5 jaar zon wending gemaakt dat ik terug kijkend niet had geweten hoe het had gelopen als ik toen ja had gezegd.

Je kan nooit van te voren weten wat er in je leven gebeurd, maar onthoud heel goed dat dit iets is waar je de komende 25 jaar aan vast zit.. (t is net een kind)

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:27

in jou situatie zou ik het niet doen
strax gaat het uit met je vriend en dan?
en idd de dierenarts, verzekeringskosten, noem maar op

ik betaal mijn paard wel helemaal zelf en ook mijn spullen
maar mijn moeder stond er helemaal achter toen ik een paard kocht
en ze zal me altijd helpen gelukkig
maar tot nu toe gaat het mij prima zelf af

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:51

tessie1985 schreef:
in jou situatie zou ik het niet doen
strax gaat het uit met je vriend en dan?
en idd de dierenarts, verzekeringskosten, noem maar op

ik betaal mijn paard wel helemaal zelf en ook mijn spullen
maar mijn moeder stond er helemaal achter toen ik een paard kocht
en ze zal me altijd helpen gelukkig
maar tot nu toe gaat het mij prima zelf af

Nou hij doet het vrijwillig. Ik betaal het ook zelf. hij heeft gewoon gezegd om mij een plezier te doen (omdat hij weet hoeveel het voor me zou betekenen) de kosten te delen. dus maar afhankelijk ben ik niet

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:14

ja,, dat zeggen ze allemaal, totdat vriendlief opeens te weinig aandacht krijgt, en het paard volgens hem te veel..

Ik zou het in jouw omstandigheden echt niet doen, ik bedoel, je hoeft maar 1 keer en operatie aan iets dergelijks te hebben en je bent al je spaargeld kwijt voor andere dingen als hoefsmid etc..
Ik hou nooit een paard hebben genomen als ik pepper niet in mn schoot geworpen had gekregen... Elke maand is het weer: ojee stalgeld, ojee ze moet eigenlijk medicijnen hebben, ojee hoefsmid, ojee nieuw vlas bestellen etc etc etc..

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:50

natje_86 je hoeft niet zo fel te reageren hoor.
Je vraagt onze mening en die geven we je.
Eerst zeg je dat je de ksoten deeld met je vriend en dan zeg je dat je vriend alleen bijspringt als je een keer krap zit.
Wat is het nu dan?
Want als je dat zelf nog niet zeker weet zou ik eerst maar eens een heel goed gesprek voeren met je ouders en met je vriend.

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:59

Mijn vriend wilt me wel geld bijleggen maar niet wekelijks. Sorry als ik onduidelijk ben. En ik reageer niet fel, sorry als het zo overkomt.

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:03

Ik weet uit ervaring wanneer iets eigen word, dat ouders ook fanatieker worden!

Ik heb mijn Mirk zelf betaald en ik betaal hem zelf verder ook. Ik kan op mijn ouders terugvallen. Ik ga ook nog fulltime naar school en daarnaast werk ik ontzettend veel en tijd voor andere dingen heb ik niet echt. Ik doe het graag.
Jouw reacties op anderen denk ik dat jij de keuze al gemaakt heb. Ik zal zo zeggen, ga ervoor maar vergis je je niet in de kosten!!!

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:47

Ja ik ben hethelemaal met kimmy eens.. Alhoewel ik er niet aan zou moeten denken om hem zelf te betalen.. echt van nu stalgeld nu dit nu dit.. nee.. das nog niks voor mij maar idd ongeveer zo'n 400 à 500 euro per maand rekening mee houden en gewoon lekker doen=D