springwedstrijd, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:24

Volgens mijn instructrice is het paard er klaar voor, volgens de eigenaar ook, hij zegt, gewoon proberen, en er staan ook nog 2 Z-springers op stal, dus hij zal heus wel weten wat hij z'n paard laat doen.
Zelf zou ik liever ook nog even wachten, maar goed, nooit geschoten is altijd mis. Ik denk niet dat een paard bang wordt, als je hem tussen de hindernissen door rijdt, en als ie dan weigert?? dan is er echt niet direct iets aan de hand, thuis en op les weigert ie eigenlijk nooit!.
Dus jongens wordt maar lekker kwaad, ik heb wel veel geoefend, maar geen oefenparcours. VAn H rijden, over een oxer o.i.d. galopwissels, andere sprong, dat heb ik echt al wel geoefend hoor. Jullie laten het overkomen alsof ik niet weet dat er tussen een dubbel vaak 7, 10.5, 14 meter en dergelijke zit. Ik ben ook niet gek hoor, als ik dat niet wist, dan begon ik er echt niet aan, ik vroeg alleen jullie menig over hoe jullie het doen. Ik weet dat ik betere voorbereiding kan hebben, maar om nou te zeggen dat het helemaal niets is....
Galopsprongen tellen ken ik ook wel. Dat een heel parcours iets anders is dan 3 hindernissen weet ik ook wel, en dat een parcours alleen uit lijntjes bestaat weet ik ook. Alleen, hoe doen jullie dat, de eerste keer?? rijden jullie eerst tig oefenparcoursen?? dan een keer proberen, hebben jullie elke week echt springles e.d.???? Daar gaat het mij om, niet wat ik 'allemaal fout' zou moeten doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:35

Oke dan :

Ik heb iedere week "echt" springles(alleen dus) met zeker 6 verschillende hindernissen en afstanden en kleuren. Ze staan ook in allemaal verschillende mogelijkheden (wendingen).

We zijn veel bezig met tempo, zit en afstand schatten. Aan het einde van de les springen we een parcours van die 6 hindernissen waar zowel linker al rechter wendingen in zitten. Ik denk dat ik zeker half jaar intensief les had voordat ik ben begonnen met een oefenparcours. Vooral je paard lui over de hindernis laten gaan was lastig en hem op de juist afstand te zetten.

Ik ben 3 of 4 keer op oefenparcour gegaan puur omdat je dan de tijd hebt en een hindernis meerdere keren kan springen. Vooral een wat kijkerig paard heeft deze tijd en ruimte nodig.

Ik wilde ook heel graag en snel maar mijn instructeur adviseerde me de tijd te nemen en niet te snel L te gaan springen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb want fouten maken in een B parsours is makkelijker dan in een L.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:40

Ben ik met je eens hoor Prisca, ik begin volgende week ook met van alles, les, prive, oefenparcoursje, heb inmiddels ook een adresje daarvoor.
6 hindernissen in een bak heb ik eigenlijk nog niet veel gehad, alleen ana het begin toen ik net in deze clubles zat, ik was toen alleen, ik was op dat moment de enige van de club die wilde springen. En ze konden die les dus niet vol krijgen, dus hebben ze nu maar 4 'beginners' in de les gepropt, en mijn springen schiet er dus bij in. Daar baal ik ook wel van hoor. Afgelopen week was het zelfs zo dat er geen hindernissen in de bak stonden, de les ervoor was buiten. Dus die meiden blij, hoefden ze niet zo op te letten, hindernissen staan volgens hen altijd in de weg. Dus ik heb er snel wat in de bak gezet, hup 3 jumps, 8 balken ofzo. Kon ik lekker toch nog springen, maar je begrijpt wel, het gaat zo niet erg snel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:49

Hoi,

ik heb de discussie hiervoor gelezen, en ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal jouw aanpak zou gebruiken, maar ik vind dat er nu wel erg
gehakt wordt. Persoonlijk had ik wat meer oefenparcoursen gereden, zodat je paard wat meer ervaring had kunnen opdoen op een lage hoogte. Maar goed, als ik het zo lees heb je wel redelijk wat met hem gesprongen en is de basis in principe wel voor elkaar.

Wat ik morgen zou doen:
wel zweepje meenemen, verder niets veranderen. Gewoon losrijden (heeft hij al dressuurwedstrijden gelopen?), en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 90 cm, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan vol overtuiging naar de eerste. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal, het klinkt allemaal wat onzeker, en dat kun je niet gebruiken. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar als je het zelf absoluut niet ziet zitten, moet je het niet doen.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn B parcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen. Als het echt niet lukt, spring je evt nog een eenvoudige sprong en groet je af. In de ring forceren heeft geen nut in deze situatie.

Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'

En mijn aanpak:
Ik ben zelf ooit begonnen op een ervaren springpaard (onze trouwe Trammelant) en heb daar M mee gereden. Sindsdien heb ik een paar heel goede springpaarden mogen rijden, en veel van geleerd.

Nu ben ik sinds 1,5 jaar met Pablo (5) bezig en sinds een paar maanden ook met Raimaer (4), en ben echt heel basaal begonnen met lage kruisjes etc. Ik heb idd een keer per week les, soms met alletwee (ieder een half uur), soms eentje. Pablo is erg druk en die heb ik eerst veel meegenomen naar oefenparcoursjes (60 cm). Hij had al wel dressuurwedstrijden gelopen, en was dus niet geheel onervaren. De 1e keer was thuis, dat ging perfect maar daar kende hij ook alles. Vervolgens een keer ergens anders oefenen, tot hij alle rare hindernissen gewoon sprong. Het 1e oefenparcours was toch nog een drama, beide manches met zo'n 200 strafpunten Haha! geeindigd. Daarna ging het steeds beter, ik heb hem een paar keer in de 80 en 90 cm gestart, en toen dat betrouwbaar ging (mag best een foutje hebben, maar het moet lekker lopen) ben ik B gestart. Dat viel nog best tegen, het 1e parcours stond flink aan de maat (dus NIETS onder de meter) en een paar moeilijke wendingen. Hij had twee weigeringen en een balk, de tweede keer op een groot concours nog 1 weigering (mijn schuld!) en sindsdien heb ik alleen nog wat balken gehad. Hij mag inmiddels naar het L, maar aangezien hij al een tijdje loopt te sukkelen en we dus al lang niet meer gestart hebben duurt dat nog wel even.

Raimaer is een stuk nuchterder, en dat zal wat sneller gaan. Over een paar weken zal ze waarschijnlijk haar 1e oefenparcours starten (ook 60 cm) en als dat goed gaat wil ik een startkaart aanvragen.

PS Mijn les lijkt ook behoorlijk op die van Prisca: rust, ritme en passend rijden. Op het eind een parcourstje, binnen van een sprong of 4 (niet zoveel ruimte), buiten wat meer. Er komt bij ons een springwei, en daar ben ik heel blij mee.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:55

ja hoor ,het paardje heeft al enige wedstrijden in de dressuur gelopen, is ook gewend om van huis te gaan. Dus daar ligt het niet aan. Als ik zelf maar niet te zenuwachtig ben en mezelf druk maak, dan moet het met losrijden wel goed gaan. De rest zien we wel, het is niet echt een loperig paard, dus dat zal ook wel meevallen. Al heb ik af en toe nog wel moeite met het gecontroleerd aanrijden op een sprong, als ik ga trekken, gaat het paard harder, doe ik niets, dan gaat het goed, dat moet ik dus niet vergeten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:59

Die zenuwen zijn een kwestie van zelfbeheersing. Zeg tegen jezelf dat dat niet eerlijk is tegenover je paard, hij moet op jou kunnen rekenen want voor hem is het nieuw.

Als je paard niet echt loperig is, zou ik zeker proberen om een wat hoger grondtempo aan te houden, dan heb je ook wat reserve. En als je de afstand niet ziet: 'wachten, er komt vanzelf een nieuwe' Ik rijd altijd naar voren toe weg, als ik er niet uitkom. Dan maar op groot eroverheen maar ik ga niet zitten aarzelen. Risico daarvan is wel dat ze uit elkaar gaan lopen in het parcours.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 20:59

In ieder geval succes morgen *LOL*

Ik ga voor het grootste deel met Lielle mee (heb niet alles gelezen)
Ik ben mijn paard ook meteen in het B gestart op de eigen vereniging en dat was ook zijn eerste wedstrijd(nog geen dressuur gestart daarvoor) Haha!
Maar ik had wel elke week in de les een parcours gesprongen en mijn pony al in het M gereden Haha!
Als je maar gewoon blijft rijden zoals altijd moet het lukken, niet zenuwachtig worden of gaan scheuren. Gewoon eraan blijven rijden en als je denkt dat je de volgende sprong helemaal niet gaat halen in dat tempo(bijv. hij wordt gigantisch loperig) dan rijdt je gewoon een volte Party!! Er hangt toch niets vanaf *LOL*
Ik zou iig een zweepje meenemen, dat kan net het latste stukje zijn en je hoeft hem niet te gebruiken als het niet nodig is.