Kan je ook teveel hooi voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Kan je ook teveel hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:44

Mijn paard staat nu op staprust,ivm blessure.
Hij stapt 2 keer 15 min per dag.
Nu krijgt hij 2 plakjes hooi van de staleigenaar,en ik voer altijd hooi bij,nu 2 hele dikke zware plakken.
Dus krijgt 4 plakken per dag.
Het hooi ziet een heel klein beetje groen,maar ik denk zelf niet echt eiwitrijk ofzo.
Mijn paardje word snel mager.
Voer ik nu teveel?
Hij krijgt 3 keer 1 vierde biks per dag,met weinig eiwitten.
Alvast bedankt

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:51

Het ligt per paard wat hij aan kan wat betreft voer. Hooi is allemaal ruwe voedingstof, eigenlijk ook wat stro is.
Een paard heeft een bepaalde hoeveelheid nodig. De rest slaat hij op in zijn 'onderbuik'. Wordt ook wel grasbuik genoemd.

Mocht het hooi wel veel eiwitten bevatten, dan is teveel hooi slecht voor je paard. Maar dat zou je aan de stalhouder kunnen vragen. Van teveel eiwitten kunnen ze bevangen worden.

Maar wat extra 'droog' hooi kan geen kwaad. Dan heeft je paard tenminste wat te doen en het hooi vangt ook de brokken op. Ik ga er vanuit dat hij nu minder brok krijgt...
Van 3 keer 1/4 brok krijgt hij voldoende vitamines binnen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Als je iets wilt voeren wat weinig doet, kun je aan winterwortels denken. Van brood worden ze te dik en van te veel (dus niet van 2 of 3) appels kunnen ze gaskoliek krijgen.
Denk maar aan een appel die aan het gisten is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Annemiek

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:51

Nee, dat vind ik niet teveel. Sterker nog, volgens mij voer ik mijn jonge paard echt meer dan dat.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:53

volgens mij kun je met de biks wel stoppen, en verder gewoon even aan kijken of je paard ook dikker wordt!
dan weet je of je teveel voert. maar het zal wel meevallen, hij heeft in ieder geval lekker wat te doen door de dag heen.
die van ons krijgen ook vrij veel, en zijn bijna allemaal gewoon te dik! helaas is de boer niet op andere gedachten te brengen (normaal voeren ze te weinig, nou deze echt niet, hij heeft de paarden liever wat voller helaas!)
maar goed ze kunnen heus wel wat hebben hoor, is minder als je te weinig zou voeren, gewoon je paard even in de gaten houden.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:04

AnnemiekvM schreef:
Het ligt per paard wat hij aan kan wat betreft voer. Hooi is allemaal ruwe voedingstof, eigenlijk ook wat stro is.
Een paard heeft een bepaalde hoeveelheid nodig. De rest slaat hij op in zijn 'onderbuik'. Wordt ook wel grasbuik genoemd.

Mocht het hooi wel veel eiwitten bevatten, dan is teveel hooi slecht voor je paard. Maar dat zou je aan de stalhouder kunnen vragen. Van teveel eiwitten kunnen ze bevangen worden.

Maar wat extra 'droog' hooi kan geen kwaad. Dan heeft je paard tenminste wat te doen en het hooi vangt ook de brokken op. Ik ga er vanuit dat hij nu minder brok krijgt...
Van 3 keer 1/4 brok krijgt hij voldoende vitamines binnen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Als je iets wilt voeren wat weinig doet, kun je aan winterwortels denken. Van brood worden ze te dik en van te veel (dus niet van 2 of 3) appels kunnen ze gaskoliek krijgen.
Denk maar aan een appel die aan het gisten is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Annemiek

De "rest slaat hij op in zijn onderbuik"??? Een paard wat veel hooi eet, gebruikt de darmen waarvoor ze bedoeld zijn. Zij halen de voedingstoffen en vitaminen uit het hooi. Veel hooi is vele malen beter dan veel brok. Een paard is erop gemaakt om 3/4 etmaal een laag calorische, ruwvezelige voeding tot zich te nemen.
En eiwit? In brok zit verhoudingsgewijs veel meer eiwit dan in hooi.
Brood is al helemaal een onnatuurlijke voeding voor een paard en wortels en appels barsten van de suiker.
Dus gebruik natuurlijke voeding in de vorm van hooi en voer eventueel wat gemengd graan bij, dan heeft je paard wat te verteren!

Pellie

Re: Kan je ook teveel hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:07

winterwortels schijnen teveel suikers in te zitten die ook niet goed voor je paard kunnen zijn.

hooi zou je imo niet snel teveel van voeren. als ze niet alles opeten en ermee gaan smeren en knoeien dan weet je dat het teveel is.

met kort, fijn en groen hooi kun je idd wat denken om de eiwitten en biks voeren als het paard op rust staat.... meestal geeft biks veel energie dus kun je voor een muesli kiezen.

4 plak hooi per dag vind ík niet veel, eerder te weinig!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:12

Nee hooi kan niet teveel voeren !
Paardjes knabbelen ze de heledag door al ze kunnen
En hooi komt van gras ..
Maar wat jij voert is zéker niet te veel !!!!
In feite moge ze de hele dag door hooi !

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:42

denk dat je goed doet aan veel hooi voeren, zeker bij een paard op rust, dan gaat hij zich ook niet vervelen.
Toen mijn paard op rust stond kreeg ze ontzettend veel hooi, denk in totaal toch welzo'n klein pakje hooi ( min. 7 plakken) per dag!
Het gaat ook goed de verveling tegen. Beter hooi dan (teveel) krachtvoer, daar worden ze alleen temperamentvol van en dat is juist níet de bedoeling bij een paard op rust lijkt mij.
Als je 2 keer per dag met hem stapt, zal hij ook niet snel last krijgen van stalbenen, dus dat is goed van je!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:53

Pellie schreef:
hooi zou je imo niet snel teveel van voeren. als ze niet alles opeten en ermee gaan smeren en knoeien dan weet je dat het teveel is.

Kijk, hier kun je wat mee!
Kortom, ik sluit me hierbij aan.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:28

Okee,bedankt voor de reacties.
Ik ben niet te bang dat ie te dik word,het is een dravrtje,en hij was net een beetje goed op gewicht,hij is een typje die heel snel afvalt.Ik vroeg me alleen af of ie dat allemaal goed kan verwerken dat hooi,omdat ie maar 2 keer 15 min stapt. groetjes eline

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:40

(arm) hooi kun je veel voeren zonder dat het kwaad kan
ik voer mijn paarden nog meer hooi dan dit
ze krijgen bij mij allemaal weinig krachtvoer en veel hooi
ook al lopen ze onder zadel
een uitzondering is een drachtige merrie
dan voer ik meer krachtvoer

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:53

Mijn pony krijgt altijd onbeperkt hooi. Hij heeft wel een lekker dik buikje maar het kan absoluut geen kwaad.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 02:48

mijn paard staat ook al maanden op rust
hij krijgt zo'n 7 a 8 plakken mager hooi per dag..soms eet ie alles..soms hangt er nog zeker 3 plakken
ik vul gewoon tot de netten weer vol zijn...

krachtvoer heb ik zwaar in vermindering gebracht (van 4 kg naar half kg per dag)
en zelf voer ik 1 kg magere meusli zonder haver

bij dit al krijgt hij nog een heel klein plukkie kuil

maar mijn paard is vrij schraal van bouw en heeft normaal gigaveel nodig...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 02:53

Kiara schreef:
Pellie schreef:

Kijk, hier kun je wat mee!
Kortom, ik sluit me hierbij aan.

Ik geef mijn paarden bijna onbeperkt hooi.
Maar dan inderdaad geen eiwitrijk hooi.
1 van mijn paarden versmeert nooit.
Mijn andere wel dus die krijgt iets minder, maar zo goed als onbeperkt.
Het paard wat nooit versmeert is een fokmerrie wat dit jaar bewust gus is gehouden.
Die doet dus geen klap, alleen lekker door het land lopen en eten.
En toch word ze niet TE dik.
Ze is vol maar niet te dik.

Ik vind zolang ze niet versmeren en je niet al te eiwitrijk hooi hebt je onbeperkt kan voeren.

Maaike28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 06:21

wat vooor paard/ pony heb je ???
biks moet je hem zeker blijven voeren dan krijgt nog wat kracht haha

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:23

Ik heb een draver,en hij word altijd vrij snel mager

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:26

hooi
mijn paard krijgt ruim 5 plakken hooi op een dag en 2lieter musley
en het gaat prima!!!

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:32

Hooi kan je niet te veel voeren, zolang je er maar voor zorgt dat het niet te hoogwaardig is.

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:33

geen kuil dus veel te veel eiwit!!!!!!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:24

Maaike28 schreef:
wat vooor paard/ pony heb je ???
biks moet je hem zeker blijven voeren dan krijgt nog wat kracht haha

Waarom met je biks blijven voeren?

Biks is vrij onnatuurlijk en paarden hebben vaak erg veel moeite met het verteren ervan. En als het paard niks doet, heeft hij dit helemaal niet nodig, mits hij voldoende ruwvoer krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:00

Hooi dat in juni is geoogst, al is het in augustus geoogst is nu half januari al afgestorven genoeg, en kan je niet makkelijk overvoeren. Als ze de hele dag hooi eet en weinig beweging krijgt, krijg je die typische hooibuik, maar dat is gewoon omdat de darmen vol zitten en dat is zwaar en hangt die buik uit.

Heb je wel eens in de zomer je paard de hele dag buiten op land gehad met voldoende lekker mals gras Nou die van mij heb ik wel eens helemaal strak binnen gehaald, hij kon bekant niet meer lopen, hij waggelde ahw met mij mee. De volgende dag was alles uitgepoept en weer een strakke buik. Dit elke dag lijkt mij niet gezond en is een pure dikmaker, maar hooi is droogvoer en 4 plakken krijgt mijn paard zowiezo in de winter en als het heel koud is nog een plak extra. Kan geen kwaad.