vraagje over bontje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

vraagje over bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:02

eey ik heb ff een vraagje over bontje

waarvoor is een bontje nou precies???

#Ymke#

Re: vraagje over bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:02

voor onder je zadel te doen

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:03

sommige mensen hebben hem om de neusriem maar waarom?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:08

jah ik bedoel die voor onder het zadel or;)hah maar ik bedoel het is tog om de druk van het zadel wat weg te nemen als de ruiter er op zit tog???:P

EvelienH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:09

Ja, het is een drukverdeler, maar de meeste mensen hebben het gewoon voor de leuk

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:10

mememe schreef:
sommige mensen hebben hem om de neusriem maar waarom?

Men zegt dat 't bij een kijkerig springpaard wel kan helpen, dan zie ie nóg minder. Maar of 't daadwerkelijk werkt.
Of bij een paard wat 'n gevoelig huidje heeft, wordt 't ook wel gedaan. Soms ook gewoon omdat de ruiter 't mooi vind.

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:11

eefjuh112 schreef:
Ja, het is een drukverdeler, maar de meeste mensen hebben het gewoon voor de leuk

Het is toch ook leuk???

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:13

Het is een drukverdeler, net als een gelpad. Ik ben er niet zo voor, vaak levert het drukplekken op.. doordat het gaat knellen... maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:16

Damber schreef:
Het is een drukverdeler, net als een gelpad. Ik ben er niet zo voor, vaak levert het drukplekken op.. doordat het gaat knellen... maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hoe kan het nou drukplekken veroorzaken als het de druk verdeeld!? Ik zelf heb er niet zoveel verstand van.

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:17

Omdat het het zadel smaller maakt, dus anders..

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:20

ik heb niet zo echte onderlegger maar net zoiets als een gelpad.
maar dan wel van stof

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:20

Smeejj schreef:
Omdat het het zadel smaller maakt, dus anders..

Dus eigenlijk gebruik je het als je zadel niet goed past

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:26

ow okej deze is ook niet zo dik or maar vroeg het me gewoon af het kan verder geen kwaat tog??

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:40

Hoi, ik heb een supergoed zadel, euroriding diamant, die steeds gecontroleerd wordt door een goede zadelmaker.
Toch adviseerde zij om er een bontje of gelpad tussen te leggen, om de druk van het zadel wat weg te nemen.
Mijn paard was bv mager bespiert dus lag dat wat fijner voor hem.
Ook voor jonge paarden is het wat fijner om er onder te leggen, die zijn nl ook vaak wat mager bespiert op hun rug.

Mijn paard en ons andere paard die we hadden hebben trouwens nooit drukplekken er van gekregen.

Groetjes Pharlap.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:41

ow okej bedankt voor jullie info;)

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:42

Tegen drukplekken en bij de singel kan het zijn omdat het een touwtjes singel of omdat het paard drukplekgevoelig is

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:38

Ik heb 2 jaar terug een 15 jaar oude maar nog goed bruikbare Stübben Siegfried gekocht. Opvullen werd mij afgeraden omdat anders de kussens heel hard werden en de kussens ook al niet al te zacht waren. Om 't iets aangenamer voor mijn paards rug te maken, werd mij aangeraden om met een bontje te rijden.

Ik heb overigens een tijdje gereden met een nepbontje om mijn singel omdat mijn paard niet tegen een gelsingel kan.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:51

Mijn pony heeft sinds jong af aan een holle en gevoelige rug,daarom rij ik met een bontje

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:13

Ik moet er een voor op het zadel, zo'n hard ding

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:29

K heb een bontje onder mijn zadel omdat mijn paard een extreem gevoellige huid heeft. Als k met een gewoon dekje rijd kan
het zweet en vuil nergens heen en trekt in de porien waardoor die verstopt raken en dan krijgt hij allemaal bultjes. Met een bontje wordt het beter opgenomen en heeft mijn paard geen last meer van die bultjes, maar wel het bontje regelmatig wassen natuurlijk. K zie ook vaak mensen rijden met een sjabrakje en een bontje en dan het bontje tussen het sjabrak en het zadel, dat vind k persoonlijk een beetje vreemd en t lijkt mij dat als je een goed passend zadel hebt en je stopt er een gewoon dekje en een bontje onder, dat t zadel dan totaal niet meer past zoals t hoort te passen. Als k twee paar dikke sokken over elkaar heen doe pas k mn schoenen ook niet meer.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:45

ik had ook zo'n bontje eronder liggen bij mijn jonge paard, alleen heb ik het rotding eronderuit gehaald want naarmate de bespiering anders werd veroorzaakte het drukplekken en ging mijn paard scheef lopen. nu het eronderuit is is alles weer goed gekomen.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:57

in principe moet een bontje niet nodig zijn als je een goed (en dan ook ECHT GOED) passend zadel hebt. zoals smeejj al zegt, als je een goed passend zadel hebt en je legt er een bontje onder verandert de vorm als nog (smaller) . Daarnaast komen je hulpen ook minder door met een bontje er tussen. Je zit eigenlijk al hoog op de paardenrug door een zadel en hoemeer je er tussenlegt hoe minder gevoel er is. volgens mij is het gewoon mode geworden om zo'n ding onder je zadel te hebben liggen. Ik had het ook altijd maar ben daar inmiddels vanaf gestapt.

(tenzij het een echte medische reden heeft dan..)

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:57

Een bontje voor over de neusriem is bedoeld om een paard zijn passen te laten vergroten.

Omdat een paard óver het bontje heen moet kijken om te kunnen zijn waar hij loopt, zal hij zijn passen vergoten om dit te kunnen zien.
Tegenwoordig mag dit niet meer in de dressuursport (of het word niet meer gedaan) maar nog wel in de rensport, om het paard ruimere sprongen te laten maken.

Het is dus een soort truukje.
Mn lerares paard & beweging heeft het mij zo uitgelegd. Ik d8 eerst ook dat het gewoon voor de sier was, denk dat het tegenwoordig daar ook gewoon voor gebruikt word.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:08

loutjuh schreef:
in principe moet een bontje niet nodig zijn als je een goed (en dan ook ECHT GOED) passend zadel hebt. zoals smeejj al zegt, als je een goed passend zadel hebt en je legt er een bontje onder verandert de vorm als nog (smaller) . Daarnaast komen je hulpen ook minder door met een bontje er tussen. Je zit eigenlijk al hoog op de paardenrug door een zadel en hoemeer je er tussenlegt hoe minder gevoel er is. volgens mij is het gewoon mode geworden om zo'n ding onder je zadel te hebben liggen. Ik had het ook altijd maar ben daar inmiddels vanaf gestapt.

(tenzij het een echte medische reden heeft dan..)

Ik heb toch echt een echt goed passend zadel, door een erkend bedrijf ( van Rijs in Zevenhuizen ), en rijd toch met een gelpad eronder, wat hetzelfde doel heeft als een bontje. En ik doe niet aan de mode mee

Groetjes Pharlap.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:12

Maris89 schreef:
Damber schreef:

Hoe kan het nou drukplekken veroorzaken als het de druk verdeeld!? Ik zelf heb er niet zoveel verstand van.

Het bontje heeft een ander formaat dan je zadel (groter). Wanneer je aansingelt zal het zadel het bontje in de rug van je paard 'duwen' (knellen). Hierdoor kunnen drukplekken ontstaan.

Hoe meer lagen je onder het zadel legt, des te gevoeliger wordt de rug. Het bontje gaat als het waren 'proppen'.