Chantal, 33 jaar en ik werk bij Pokon en Chrysal in Naarden op de Technische dienst.
Heb wel in de paarden gewerkt maar gezien het knieperige salaris toch maar gewoon ander werk gezocht en nu hobbymatig bezig.
Dat was vraag 1 t/m 4
Ik rijd al vanaf mijn 6e, vanaf mijn 8e les, vanaf 12 gholpen op manege, lesgegeven etc etc... vanaf 18 fulltime gewerkt op stallen.
Zo'n 11 jaar geleden met western begonnen en vanaf toen ook diverse mensen gegroomed.
Een groom is kortweg iemand die OVERAL voor zorgt voor, tijdens en na de wedstrijd. De ruiter hoeft alleen aan zichzelf te denken.
Bij ons betekent dat de ruiter slechts zijn pakje aantrekt en zijn proef uit het hoofd leert (pakje door mij aangereikt, evenals de proef) en zijn paard losrijdt (klaargezet door mij)
De groom regelt dus alles.
secretariaat, stallen, parkeren, tijden, slaapplaatsen
en ook alles mbt het paard:
poetsen, toiletteren, zadelen, wedstrijdkleding mee, groomemmer mee voor finishing touch....sigaretten, reglementenboekje...etc etc etc
Degene die bepaalt wat de groom doet is degene voor wie de groom aan het werk is. Vaak weet de groom beter dan de ruiter wat nodig is en wat niet.
Enige voorkennis is handig, je wordt door schade en schande wijs.
Vaak is een keertje meelopen met een ervaren iemand wel handig en de regels van de wedstrijd, kleding, etc kennen is wel makkelijk.
Als groom leer je door het vaak te doen, een keer misgrijpen naar iets gebeurt je maar 1x. Door jouw gestuntel gaat er dan iets mis (klein of groot) en voel je je klote.
Natuurlijk draag je bij aan de veiligheid van het paard en alles er omheen. Je weet wat goed of fout is en let daar op.
Staan er bv bij een hengst wel ruinen naast en achter hem, kan er geen paard over de rand klimmen, zijn er lastige dingen in de buurt, voeren etc, drenken... beschermers wel of niet om...juiste optoming.. en de ruiter aanspreken indien hij frustraties afreageert op zijn paard...