endurance- of westernzadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sabien

endurance- of westernzadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:37

hallo,

Ik wil een nieuw zadel kopen maar ben er nog niet uit welke het meest geschikt is. Ik wil endurance met mijn pony gaan starten, en rij dus veel lange buitenritten.

Ik heb nu een dressuurzadel maar dat ligt niet helemaal goed meer, dus ben ik opzoek naar een ander zadel. Maar ik twijfel tussen een endurancezadel en een westernzadel.

Ik vind het belangrijk dat het zadel zeer confortabel is voor paard en ruiter. En dat het zadel licht van gewicht is! Ik zoek een nieuw zadel, en wil een passervice laten komen zodat ik zeker weet dat het goed ligt!

Ik heb een aantal vragen;
- Endurance zadels zijn natuurlijk licht van gewicht dat weet ik, maar zijn ze dan nog wel geschikt om er (zware) zadeltassen aan te hangen?
- Of zit er nog verschil tussen de endurance zadels die wel, niet of beter geschikt zijn voor zadeltassen?
- Zijn westernzadels veel zwaarder dan endurance zadels, of bestaat er ook zoiets als licht gewicht westerzadels?

Alle info is welkom, alvast bedankt!

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:01

Westernzadels zijn vrij zwaar, dus denk ik niet wat je zoekt.
Er schijnen wel kunstof westernzadels te bestaan, maar wat daar het gewicht van is en dergelijke zou ik niet weten.

Als ik jou was zou ik voor een endurance zadel gaan, omdat deze zadels niets voor niets voor de dicipline endurance gemaakt zijn. Daar zullen wel veel voordelen aan zitten waar je rekening mee moet houden als je lange afstandsritten rijdt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:04

Als westernruiter zou ik ook aan willen raden om voor een endureancezadel te gaan. Je kunt wel verlicht zitten in een westernzadel, en eventueel lichtrijden, maar daar zijn ze eigenlijk niet op gemaakt en het is voor de ruiter erg vermoeiend. En zoals hierboven als is opgenoemd: ze zijn erg zwaar.

Misschien is een Australisch stockzadel ook wel een optie?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:09

kijk eens op endurance fora

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:13

Ik heb een westernzadel van iets van 15 tot 20 kilo dus dat is niet echt licht te noemen.

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:08

oke bedankt voor alle tips! Ik denk dat een endurance zadel dan idd meer iets voor mij is! Maar weet iemand hoe het zit met zadeltassen?

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:56

En weet iemand hoe het zit met het gewicht van een Australisch stock zadel? Het lijken mij wel lekker zittende zadels!

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:33

niemand?

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:38

Endurancezadels hoeven helemaal niet zo licht te zijn hoor. Kan wel, en uiteraard lichter als een écht westernzadel, maar die van mij is toch ook wel zeker een kilo of 5.
Zeker mensen die hoge klasses starten en zelf licht zijn, willen graag een wat zwaarder zadel om het minimale gewicht voor de start makkelijker te kunnen halen zonder al teveel lood mee te moeten nemen.

Ik heb een pegaso met zweetbladen (je hebt ook veel endurancezadels zonder zweetbladen). Zie www.pegasosaddles.com . Bevalt mij erg goed, je kan alles zelf aanpassen aan dat zadel en je kan er prima dressuurmatig mee rijden.
Kost wel wat helaas... Maar het geld zeker waard hoor!
Waar woon je? Als je hier in de buurt woont mag je wel een keer komen kijken / passen / proberen hoor.

Je hebt nog meer merken endurancezadels, de bekensten zijn:
- Podium: westernboom, en Djilan hier op bokt heeft er nog eentje te koop (westernuitvoering, misschien wat voor jou?).
- Zaldi Record: geen zweetbladen. Oa Mordysh op bokt heeft deze.
- Massimo (zie www.bluebalance.nl , erg fijn zadel ook, meer een VZ typje).

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:39

Ow ja, de meeste australian stock zadels in NL zijn nep en erg slechte kwaliteit en pasvorm.
Een goed zadel kost gewoon veel geld, zeker als je een niet heel erg standaard model wilt. (Zaldi record is wel lekker goedkoop). Wat is je budget?

En zadeltassen: vrijwel elk endurancezadel heeft heel veel ringen om die aan te bevestigen. Mijn zadel heeft een stuk of 10 ringetjes ofzo.

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:51

Oke heel erg bedankt voor je info! Ik woon toevallig dicht bij je in de buurt en zit zelfs op school in Apeldoorn! Ik heb al besloten dat ik toch voor een endurancezadel ga, dacht dan eigenlijk aan een Podium een van deze:

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik zou eigenlijk best eens bij die van jou willen komen kijken, als dat mag? Het is niet verkeerd om me op meerdere zadels te orienteren!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:25

Dat mag hoor!

Kennisje van mij heeft dat bovenste zadel ook tweedehands te koop.
Eerst wilde ik ook een podium, maar persoonlijk vind ik het 3 x niets! Je zit veel te hoog 'op' je paard, ik kon er niet lekker in rijden.

Heb je je paard ook in A'doorn staan?

Zeg maar wanneer jij een keertje kan (doe maar pbtje), maken we een keer een afspraak.