gooseneck trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

gooseneck trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:43

Heeft iemand hier in Nederland ervaring met het rijden met deze trailers? Ook ervaringen met import/ ombouw, etc.
Wij zijn nl. aan het twijfelen of we een grotere vrachtwagen of een pick up 3500 + gooseneck willen gaan aanschaffen. Het laatste is een hele mooie combi, voordeel is dat je de pick up ook gewoon kan gebruiken.
Maar nu zijn we benieuwd naar mogelijkheden en kosten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:47

Zijn idd hele mooie combi's! Alleen moeten de rotondes niet te krap zijn...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:05

Beide mag je niet met normaal BE-rijbewijs rijden. Gezien de kosten van aanscha en onderhoud van een dure trekauto + dikke trailer in vergelijking met een kleine vrachtauto (C/D) en een simpeler rij-auto zou ik voor de laatste opteren.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:19

Deze vraag kun je beter op Vraag maar Raak stellen denk ik

Daar verplaats ik hem dus ook naar toe

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:22

Volgens mij zijn er weinig mensen buiten de westernsport die met een gooseneck rijden... In Schijndel zit een bedrijf dat helpt met import van die trailers.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:32

Ik wacht de eerste af die vraagt; wat is een goosneck

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:48

Sugarmiss schreef:
Beide mag je niet met normaal BE-rijbewijs rijden. Gezien de kosten van aanscha en onderhoud van een dure trekauto + dikke trailer in vergelijking met een kleine vrachtauto (C/D) en een simpeler rij-auto zou ik voor de laatste opteren.

heb je dan ook verzekeringen en belasting meegerekend? Daar zijn dacht ik de vrachtwagentjes een stuk duurder dan aanhangers.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:52

Voor een vrachtwagen kun je een korting krijgen op belasting en afhankelijk van de leeftijd van de wagen ook op de verzekering ALS je een andere auto op je naam hebt staan.
Dat scheelt dus aanzienlijk in kosten.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:13

Wij hebben nu een old timer 2 paardswagentje, helemaal gerestaureerd, D- rijbewijs en die is in het gebruik spotgoedkoop. Geen belasting, lage verzekeringspremie en 4 op 1 op gas.
We willen nu een 3 a 4 paardswagen gaan kopen met living ( evt. zelf er nog in te bouwen) maar dat betekent dus dat we een flink grote auto zoeken die in het gebruik duur is. Voordeel ( hoop ik) van een pick up met trailer is dat de auto ook voor dagelijks gebruik is en je geen extra auto met evt. gebreken erbij krijgt.
We zijn dus aan het brainstormen daarover, dus iedereen mag meedoen hier.

Het 2 paardswagentje staat nu dus te koop ( hint).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:16

Maak dus eens een rekensom wat een grotere vrachtauto in onderhoud kost (benzine/diesel-verzekering-belasting) in kombinatie met een simpeler personenauto.
En wat het kost als je een dikke auto hebt én een gooseneck.
Ik denk dat ook de aanschaf van mijn eerste optie lager is als de 2e.
Vrachtwagens op groot-rijbewijs zijn echt zo duur niet, mits je geen 'anky-bak' wilt hebben

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:17

Ik had deze oproep op western geplaatsts omdat ik verwacht dat er daar meer mensen zijn die weten waar het over gaat, gezien het fenomeen pick up/ gooseneck in de westernwereld een redelijk bekend verschijnsel is. Ik plaats dan ook weer een linkje daarheen.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:18

Rijden de Future Guys ook niet met een gooseneck?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:19

Je kunt beter aan Rom vragen om hem terug te zetten
Alhoewel er hier natuurlijk wel meer mensen zijn met een grotere vrachtwagen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:20

jeanette schreef:
Rijden de Future Guys ook niet met een gooseneck?

Volgens mij hebben ze er daar zelfs 2 staan, 1 voor paarden en 1 voor tack.
De Koning hier op de weg heeft er ook 1 en vroeger stond er bij Nedpoint ook 1.

Ik heb nog geen niet-western figuur in NL met een Gooseneck zien rijden.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:24

Ik ook niet, maar vind het wel een leuke combinatie. Ben erg benieuwd naar de rijervaringen van mensen die zo'n gooseneck hebben. Is het stabieler dan met een trailer? Duurder iig wel

ikke

Re: gooseneck trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:25

Ja, wat is een goosnecktrailer??
Wat een gooseneck is weet ik wel.....

Er vanuit gaand dat je particulier bent, zou ik kiezen voor een vrachtwagen met een gewone auto erbij. Zo'n pick-up valt onder het hoge belastingtarief, een vrachtwagen (>3500MTM) is een stuk goedkoper daarmee. Aangezien de overige exploitatiekosten niet zoveel verschillen is een vrachtwagen een betere keuze.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:27

@Ikke: natuurlijk is het goosEneck

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:35

Sugarmiss schreef:
@Ikke: natuurlijk is het goosEneck

BEET Sorry, kon het niet laten

Even voor het idee van kosten:
Wegenbelasting 61 euro/3mnd tot MTM 19.000kg
Verzekering 500 - 1500 euro per jaar, afhankelijk van voorwaarden, dekking en no-claim
Brandstof tel een dergelijke wagen op 1:5 tot 1:7 Diesel.
Als de wagen als particulier veewagen wordt gebruikt, mag je kwart-tarief rijden en krijg je korting op de verzekering.
Onderhoud zit gemiddeld op 1000 euro per jaar, afhankelijk van de technische staat, leeftijd en hoeveelheid km.

Wat een gooseneck kost heb ik geen idee van, maar bedenk dat de combi auto-trailer speciaal gekeurd moet worden bij de RDW. Daarnaast moeten deze wagen vaak speciaal worden aangepast om op de weg te mogen i.v.m. remsystemen.
Als partikulier betaal je een hoog tarief belasting; ter illustratie: Land Rover pick up 1720kg op benzine kost 113 euro/3mnd.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:17

113 per maand zul je waarschijnlijk bedoelen? Mijn Mitsubishi Pick Up ging van 63 per kwartaal naar 363 per kwartaal... en dan hebben we het dus niet eens over de allerzwaarste pick-up... En wil je met een gooseneck rijden dan heb je dus wel zo'n zware nodig, moet er een schotel in de bak gemaakt worden (als die er nog niet in zit) en moet je er (dacht ik ) ook een met dubbel lucht achter hebben. Je hebt dus niet zomaar een pick-up nodig... (is dus denk ik ook de rede dat er relatief weinig van deze combies rond rijden... iedereen vind het schitterend, maar 't is maar voor weinigen weg gelegd... vrachtwagen is simpelweg goedkoper)

Nee, ik zou inderdaad ook voor de vrachtwagen gaan... ga zelf ook sparen om m'n groot rijbewijs te halen om een klein vrachtwagentje te kunnen rijden... die je nog met B mag rijden zijn sinds de afschaffing van 't grijze kenteken ook een stúk duurder geworden in aanschaf... offuh... is die van jou voor een redelijk prijsje te koop ElCid?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:25

Francis schreef:
113 per maand zul je waarschijnlijk bedoelen? Mijn Mitsubishi Pick Up ging van 63 per kwartaal naar 363 per kwartaal... en dan hebben we het dus niet eens over de allerzwaarste pick-up... En wil je met een gooseneck rijden dan heb je dus wel zo'n zware nodig, moet er een schotel in de bak gemaakt worden (als die er nog niet in zit) en moet je er (dacht ik ) ook een met dubbel lucht achter hebben. Je hebt dus niet zomaar een pick-up nodig... (is dus denk ik ook de rede dat er relatief weinig van deze combies rond rijden... iedereen vind het schitterend, maar 't is maar voor weinigen weg gelegd... vrachtwagen is simpelweg goedkoper)

Nee, echt waar, 113 euro/3mnd. Zoek maar na op www.belastingdienst.nl let wel op dat het een benzineauto is!! (goddank lag er nog geen LPG in)
Het is niet alleen de ombouw, wat denk je dat je kwijt bent voor zo'n kombi voor de deur staat, los van alle ombouwkosten? Voor 40.000 euro kun je een heleboel compleet ingerichte vrachtwagens vinden, met niet overdreven veel ervaring.
Voor de helft koop je een nette tweedehands vrachtwagen-met-doos om zelf om te bouwen.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:05

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:26

Ik ga helemaal met Ikke mee. wij hebben, toen we nog in NL woonden, ons ook bezig gehouden of we nu beter een grote auto met in ons geval dikke 2 paards trailer of een klein blikkie met een vrachtauto konden kopen. we hebben na wat berekeningen toch gekozen voor het laatste.
Mijn vrachtauto is niet zo verschrikkelijk groot, 2 paards maar voor C rijbewijs. en in NL betaalde ik idd maar een kwartaal aan belasting.
Verzekering viel ook heel erg mee, was een vast bedrag (geen no claime) omdat het een paardenauto was.

Daarbij nog even mee te rekenen dat als je voor zon grote auto met gooseneck gaat, je bij gewoon gebruik (denk aan de dagelijkse dingen, boodschappen doen ed.) je altijd in dat grote blik moet rijden. Die in verhouding veel duurder is dan een klein autootje. te bedenken is dus hoe vaak rijd je met een trailer en hoe vaak rijd je zonder.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:37

Francis schreef:
offuh... is die van jou voor een redelijk prijsje te koop ElCid?

Ik weet niet wat jij onder een redelijke prijs verstaat, maar als je belangstelling hebt stuur dan even een pb met je e-mail adres. Dan kan ik je foto's mailen en info erover.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:35

Vraag eens voor info bij The Mill Ranch daar hebben ze er ook een
Dodge 3500 diesel er onder
Aangepast voor de europese normen
Hebben hem ook zelf naar hier gehaald

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:24

Ik rijdt zelf vrachtwagen en heel af en toe zie je wel eens een gooseneck voorbij schuiven. Arthur v Osch kom je wel eens tegen en een paar mensen uit t noorden (Omg. Makkingga). Het is en blijft een strak plaatje en ik denk dat het voor de paarden een stuk comfortabeler is dan een "gewone trailer". Tja in aanschaf zal het niet de goedkoopste zijn maar als je goed rekend zit er aan een vrachtwagen(tje) ook haken en ogen. Het is aan jezelf: wat wil je, hoeveel paarden gaan ermee, denk ook aan veiligheid, ik zie weleens vr.wagens(tjes) voorbij komen waar ik mezelf afvraag of ik daar mn paard in zou zetten . Doe eens navraag in Vorstenbosch. Enne.. rotondes met een gooseneck is niet zo'n drama als het lijkt hoor als je t maar met beleid doet