Hoe dik is de deken die jullie paard op heeft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoe dik is de deken die jullie paard op heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:29

Ben benieuwd hoe 'n dikke/warme deken jullie momenteel gebruiken... ? Begrijp dat het uiteraard afhangt van de omgeving waar je paard staat en de dikte van zijn vacht, maar het gaat om een deken voor een paard die de hele dag op stal staat, met ca. 1 uur weidegang, en met een normale beharing.
Ik zie bij ons op stal, waar de paarden in principe dezelfde omgeving hebben, zoveel verschillen (van 2 x 400 gram tot 1 deken van 200 gram)!

En hoe voelen jullie of een paard het lekker warm heeft of te heet is? Ikzelf ga uit van een behaaglijke warmte onder de deken (niet té warm) en een normale tot koele terperatuur van de oren en neus. Volgens mij is iets aan de koude kant altijd beter dan te warm aangekleed.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:34

Ik kijk altijd hoe dik de vacht van mijn paardje altijd is. Zo heeft ze vorige jaar in totaal 760 gram op gehad terwijl ze niet geschoren was, maar ze had gewoon een hele dunne vacht terwijl ze hele dag op stal stond eigenlijk.

Dit jaar staat ze overdag buiten en 's nachts ook gewoon in een buitenstal toch heeft ze maar een deken van 360 gram op met daaroverheen een ongevoerde regendeken. Het is maar net hoe vroeg je met dekens begint om de vacht tegen te houden. Nu zit ze vrij dik in de vacht maar toch niet te dik zodat ik wel kan rijden.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:35

Mijn pony loopt 24/7 buiten en staat nu onder de rambo wug plus, met hele hals dus.
Deze had ik vorig jaar gekocht toen hij geschoren was, maar toen het een tijdje terug zo mega gesneeuwt had heb ik hem deze opgelegt.
Anders had hij met de gewone rambo opgestaan.
Deze zijn beide trouwens 370 grams, hij voelt lekker warm, niet overdreven.
In het voor en na jaar staat hij onder 200 grams rhino.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:35

Hier is een centraal dekentopic voor. Ik tem even.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:36

Mijn arabier (niet geschoren) staat onder alleen een ongevoerde regendeken.
De Fjord (geschoren) staat onder 400-grams met hals outdoor.
De KWPN'er (ongeschoren) staat onder 200 grams katoen met ongevoerde regendeken eronder.

De paarden staan in een koude en open stal (deuren altijd open) en enkele uren per dag buiten in de paddocks, allemaal met dezelfde deken op.

Temperatuur onder de dekens is niet warm. Daar ben ik geen voorstander van. Ik regel de dekendikte zo dat als ik 's morgens vroeg (dan is het het koudst) op stal kom, de haren net ietwat uit staan en de rest van de dag glad liggen.

MarchaL

Re: Hoe dik is de deken die jullie paard op heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:55

Mijn paard stond eerst met alleen een 200 grams waterdichte deken, sinds gister heb ik er nog een 150 grams onderdeken bijgelegd omdat ik het idee had dat ze het toch wat te koud had. Ze staat overdags lekker buiten en s'avonds in haar buitenstal

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:01

Triumph staat nu onder een 200 grams, met daarover een Anky staldeken van 360 en daarover een Rhino Turnout van 360.
Hij is ongeschoren maar zit heel erg dun in zijn vacht en glimt je tegemoet.
Daarmee staat hij overdag buiten en 's nachts binnen in een stal met buitenluik.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:21