vraagje over hengstigheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

vraagje over hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 00:03

hallo allemaal
pablo moet volgende week weer hengstig worden, ik kan er dan absoluut niet op rijden want ze word ontzettend traag en reageert niet op been(normaal is ze helemaal niet sloom juist erg voorwaarts en werkt ze graag)
haar erdoor heen rijden wil ook niet, maar als ik haar longeer aan de bijzet gaat het wel heel goed, en loopt ze wel door
kan het kwaad denken jullie om haar de week van de hengstigheid te longeren aan de pesoa, buitenritje en natuurlijk een dag vrij??
dit vraag ik ook omdat ze aan een kant vast zit en moeilijk stelling wil geven, natuurlijk knoop ik haar niet op maar toch ben ik benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken
alvast bedankt

Nonnie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:10

Denk dat het opzich geen kwaad kan.. Mits je het daarna rustig weer opbouwt! Veel suc6 ermee..
Kuss, Manon

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:42

Nee hoor dit kan niet kwaad. Als jij haar goed longeerd met pessoa moet er niks aan de hand zijn. Veel paarden worden hier zelfs goed van.
Natuurlijk moet je niet 7 dagen achter elkaar gaan longeren. Het paard wil na twee dagen ook wel even rechtuit kunnen lopen. Als je dit kan afwisselen met paar keer een buitenritje is je week zo gevuld.
Ik zou haar trouwens niet stil zetten omdat ze hengstig is. Ga maar gewoon met haar aan het werk, dan heeft ze nog iets te doen. Of staat ze ook de hele dag buiten?

MarchaL

Re: vraagje over hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:53

Als je je paard gewoon wel aan het werk houd tijdens haar hengstigheid (longeren ed.) zie ik het probleem niet Ik denk dat het juist goed is als je zelf opmerkt dat rijden tijdens haar hengstigheid geen zin heeft. Iedere keer opnieuw een groot gevecht aangaan wat jij keer op keer verliest lijkt mij ook niet nuttig. De eerste 1,5 jaar dat ik mijn merrie had reed ik ook niet tijdens haar hengstigheid

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:55

Ik zie ook geen probleem. Misschien kun je haar na het longeren los in de bak lekker laten rondrennen??? dan kan ze ook even rechtuit..

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 09:38

oke bedankt allemaal
ze staat weinig buiten dus doe er iig iedere dag iets mee, maar ik vroeg het me eigenlijk af omdat ze normaal heel hard wil werken alleen tijdens de hengstigheid is ze sloom, en stijf zelfs als ze in de stal staat kan ik haar met geen mogelijkheid een stapje opzij drukken..
ik was dus bang dat ik teveel van haar zou vragen met longeren enzo, maargoed bedankt en ik ga haar nu lekker longeren/loslaten/buitenritje enz enz komt goed

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:45

meisje23 schreef:
oke bedankt allemaal
ik was dus bang dat ik teveel van haar zou vragen met longeren enzo,

Nee hoor, ga maar gewoon lekker met haar werken.