slachthuis wie weet antwoord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

slachthuis wie weet antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:36

Ik heb net naar de tros zitten kijken en daar ging het dus over het slachten van paarden.
Nu vraag ik me dus iets af:

Die man had geen eigendomspapieren hoe kan een paard dan toch afgemaakt worden.
Maakt het voor het slachthuis dan niet uit dat er geen eigendomspapieren bij zitten?

Kan ik zomaar iemands paard die artrosa heeft naar de slacht brengen als ze bijvoorbeeld op vakantie zijn?

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:39

Manon

Re: slachthuis wie weet antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:40

Er zijn zoveel paarden zonder papieren en een paspoort wordt niet officieel als eigendomsbewijs gezien.
Op zich kan het dus zomaar dat iemand een paard laat slachten, dat in weze helemaal van is, hoe krom het ook is.

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:41

Die man had van sommige paarden wel de papieren gekregen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:21

weet iemand ook toevallig of het mogelijk is op de chip aan te geven dat het paard niet naar de slacht mag?
ik heb dit weleens opgevangen, maar toen ik een jaar geleden mn shetje heb laten chippen heb ik hier niets over gehoord..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:30

je kunt volgens mij op het paspoort aangeven dat ie niet geslacht mag worden...verder moet ej paard gechipt zijn als die geslacht word en daar zijn eigendomsbewijzen bij dus of dat zomaar kan....?!?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 10:39

Rianneke schreef:
je kunt volgens mij op het paspoort aangeven dat ie niet geslacht mag worden...verder moet ej paard gechipt zijn als die geslacht word en daar zijn eigendomsbewijzen bij dus of dat zomaar kan....?!?

ja en dit vraag ik me dus af hè....
kan je zomaar een paard af laten maken als je geen eigendomspapieren hebt.

Stel mijn nichtje gaat op vakantie en ik zorg voor haar paard die artrosa heeft.
Ik breng dat paard naar de slacht en krijg geld en hoe mijn nichtje zich voelt nou ja jammer dan....

Ik vind het appart dat dat dan zomaar kan

(ik zou dit dus nooit doen hè voor de duidelijkheid )

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:24

Volgens mij kan dit gewoon, omdat je als bezitter vermoedt wordt ook eigenaar te zijn (vb: als ik op mijn fiets rijd, ga jij er van uit dat het ook mijn fiets is)
Voor zover je geen eigendoms bewijs hebt, en een chip zegt ook niet alles, dan kun je je dus gewoon uitgeven als eigenaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:32

volgens mij moet je op het slachthuis de papieren/eigendomsbewijs inleveren of zo iets...anders kan je toch gewoon ergens een paard uit het weiland halen en naar de slacht brengen en geld vangen van het slachthuis dat lijkt me raar want anders hebben eigendomspapieren ook erg weinig nut meer lijkt mij....

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:38

[quote="Rianneke"]volgens mij moet je op het slachthuis de papieren/eigendomsbewijs inleveren of quote]

niet alle mensen die hun paard bij die man hadden staan hadden de eigendomspapieren afgegeven.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:38

ja kan zo een paard naar de slacht brenegen, er wordt namelijk nog steeds geknoeid met papieren en chips,
banketstaaf maar waar,
er zijn altijd slachthuizen, waar het volgens de regels gaat, maar ook zonder de regeltjes zijn er slachthuizen

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:51

Rianneke schreef:

Lijkt me vreemd dat in een paspoort aangegeven kan worden dat het paard niet geslacht mag worden. Want stel, als je dan je paard verkoopt - dan moet dat weer veranderd worden op het paspoort, want een nieuwe eigenaar kan daar anders over denken.
Bijv. als jouw 'vorige' paard bij de nieuwe eigenaar per ongeluk zijn been breekt en veel pijn heeft, moet de nieuwe eigenaar wel de mogelijkheid hebben om het paard naar de slacht te brengen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:19

Volgens mij zijn slachthuizen niet verplicht om naar eigendomspapieren etc. te vragen. (nog niet iig, maar dat zal vast komen met die nieuwe regelingen).
Dus het rampsenario wat je beschrijft met een paard van de ander naar de slacht brengen kan. Maar iemand heeft je paard dan gestolen. Waarschijnlijk is het slachthuis dan niet verantwoordelijk (of voor heling om dat ie een gestolen goed heeft gekocht), maar degene die het paard daar heeft gebracht zonder toestemming van de eigenaar.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:20

Lise81 schreef:
Volgens mij zijn slachthuizen niet verplicht om naar eigendomspapieren etc. te vragen. (nog niet iig, maar dat zal vast komen met die nieuwe regelingen).
Dus het rampsenario wat je beschrijft met een paard van de ander naar de slacht brengen kan. Maar iemand heeft je paard dan gestolen. Waarschijnlijk is het slachthuis dan niet verantwoordelijk (of voor heling om dat ie een gestolen goed heeft gekocht), maar degene die het paard daar heeft gebracht zonder toestemming van de eigenaar.

amen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:12

ArabStables schreef:
Lijkt me vreemd dat in een paspoort aangegeven kan worden dat het paard niet geslacht mag worden. Want stel, als je dan je paard verkoopt - dan moet dat weer veranderd worden op het paspoort, want een nieuwe eigenaar kan daar anders over denken.
Bijv. als jouw 'vorige' paard bij de nieuwe eigenaar per ongeluk zijn been breekt en veel pijn heeft, moet de nieuwe eigenaar wel de mogelijkheid hebben om het paard naar de slacht te brengen.

het is echt mogelijk aa te geven dat je paard niet naar de slacht mag...vaak heeft dit te maken met de medicijnen die het paard heeft gekregen en zodoende niet bruikbaar is voor vlees maar je kunt het ook van te voren een geven...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:38

Ik ben gisteren voor excursie naar een slachthuis geweest, speciaal voor paarden. De eigenaren geven hun papieren af, indien deze er zijn. Ze doen er niets mee. Nieteens controle, bij mijn weten. Na het slachten zoeken ze de chip op en gooien ze het weg. De papieren worden terug gestuurd naar het stamboek. Steekproefsgewijs wordt er gecontroleerd ivm midicijnen en wachttijd enz. Maar de controle hierop is dus slecht.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:46

Dus als ik wil kan ik hier gewoon alle paarden van de wei plukken en die laten slachten
Slecht georganiseert zeg!
Hoop dat ze er gauw wat op vinden want dat is ook niks!

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:07

Vind dat de regering moet zorgen dat je als je je paard laat slachten een chip heeft of dat je papieren van hem hebt. Moet er niet aan denken dat mijn pony zomaar geslacht word terwijl ik er niks van af weet , helaas gebeurd dat soms toch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:12

Rianneke schreef:

paspoort en/of stamboekpapieren zijn geen juridisch bewijs van eigendom...
Wie het paard heeft is eigenaar... tenzij je kunt aantonen dat jjij het meerendeel van de kosten draagt voor dat paard.

Momenteel is het nog niet mogelijk/toegestaan dat de transponders die in de paarden zittten beschreven mogen worden.

Het paspoort dient het paard ten allertijde bij het paard te blijven, paarden zonder transponder zouden niet geslacht mogen worden, door de overgangsregelingen etc gaat dit schijnbaar nogal eens mis...... En dat kun je zowel positief als negatief bekijken....
nadeel: iedereen kan een paard laten slachten, eigenaar of niet.
voordeel: Je paard is niet meer te helpen en moet voor noodslacht weg, in de stress vergeet je het paspoort mee te nemen/geven....

Je kunt in het paspoort laten zetten dat je paard niet bestemd is voor menselijke consumptie....
Ik zelf zou daarmee wachten dit te laten bevestigen tot je bijv. medicijnen voor je paard nodig hebt waardoor het dier niet meer geschikt is voor menselijke consumptie.. Maar dat is persoonlijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:16

alane dat stukje bedoelde ik...begon al aan me eigen te twijfelen of het nou waar was of niet dat je het kan aangeven!
maar ik zou daar ook altijd mee wachten want je weet nooit hoe het loopt...niet dat ik mijn lieverds naar de slacht zou sturen maar toch...

toch vind ik het nog wel raar dat je gewoon een paard kan laten slachten terwijl het bijvoorbeeld niet van jou is iedere mongool kan een paard uit de wei halen en het zo weg brengen naar de slager