Zadel veel verder na achteren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

Zadel veel verder na achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:23

hey
ik weet niet goed of dit hier hoord maar anders mogen jullie het wel verplaatsen
Ik wil graag jullie mening weten over iets wat ze bij mij op stal nu doen.
ik zal het ff uitleggen:

Sinds de zomer word er bij ons steeds meer aan parelli gedaan, ik zelf doe het niet maar vind het heel goed.
Nou kwam er afgelopen weekend iemand mee dat volgens parelli de zadels verder naar achteren moeten worden gelegt. Omdat dit uit de mond kwam van door onze ogen gezien iemand die goed weet waar ze mee bezig is, werd dit idee meteen een hype. Verschillende mensen rijden nu met de zadels veel verder na achter...

Het idee volgens die persoon erachter:
Zo ligt de schouder vrijer en kan het paard beter bewegen.
doordat je nu dus meer op het midden van het paard zit is hij makkelijker op de achterhand te rijden...

Effect wat ik met de zadels die verder naar achter werden geschoven zag:
Westernzadels : komen op de lendenen te liggen ( ze zijn al zo groot )

engelse zadels : vallen na voren waardoor de achterkant omhoog komt
Maar dat lieten ze dan nog wel even opvullen..

Mijn idee van het zadel verder na achteren schuiven:
Zadel is daar niet voor gemaakt om verder op ( het bredere gedeelte) de rug te liggen, ivm de smalle voorkant ( voor schoft ) en bredere achterkant....
Zag ik dat ze zadel niet meer lekker op de rug lagen doordat ze na voren vielen, dus niet meer pasten. niet fijn voor het paard maar ondertussen rijden de ruiters wel zo door...
Ziet het er niet ui :p maar dat is bijzaak. Oftewel op het eerste gezicht was ik hier zekr geen voorstander van.. Er was zelfs iemand die met het westerzadel dat verder naar achter lag meteen resultaat voelde... volgens mij zit dta tussen de oren.

ik maakte me de laatste tijd zorgen over de ligging van mij eigen (ijslander) zadle op de rug van mijn haf en ging toch twijvelen of ik het zadel ook verder na achteren zou moeten leggen. Reden voor mij genoeg om iemand naar mijn zadel en pony te laten kijken. Ik legde het mijn instructrice uit en zei dta ze het stom vond klinken. samen met mijn instructrice en iemand die in de zadelbusnis zit hebben we mijn pony en zadel gecontroleerd. Niks aan de hand, mijn zadel lag prima!
Ook niks met de rug. Ik ehb metzin een ijslander zadle omdat die zowieso wat verder na achter liggen zodat de schouder vrijer ligt ( dit zadel is er dus voorgemaakt om IETS verder op de rug te liggen.

Ik vertelde mijn verhaal nog een aan die vrouw en zij zei dit :
Een GOEDpassend zadel mag niet op de schouder liggen en belemmerd het paard niet in de beweging. Als een zadel op de schouder druk kan een paard niet veruimen bijv.. Het kan zijn dat Pat parelli heel andere zadels gebruikt die voor dit doel bedoeld zijn. Ook is het onzin als dat je paard dan beter op de achterhand zou gaan lopen..
Als zoals jij zei de zadels van achteren omhoog komen valt het dus van voren na voren. wat doe je dan als je gaat zitten, je valt met het zadel mee na voren, dus wat doet het paard? op de voorhand vallen. Conclusie: Zadels die hier niet voor gemaakt zijn ook niet naar achteren schuiven! Mooi laten liggen.

Daarna had ik les, het ging heel goed.
Mijn pony wil welleens op de voorhand vallen dus daar zijn we dan veel mee bezig. Ook op grond van het verhaal hier boven was dit de eerste keer dat ik echt merkte dat het aan mij lag dat hij op de voorhand viel, ik reed niet met genoeg impuls en viel zelf na voren.
Toen ik met meer impuls begon te rijden en netjes IN het zadel ging zitten kwam hij terug op de achterhand.

NOu mijn vraag.. Wat vinden jullie van die zadel naar achteren leggen verhaal en wat is jullie mening hierover??
Ik ben erg benieuwd.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:28

ik ben daar ook zeker wel benieuwd naar
hou dit in de gaten

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:32

Hoi,

ik zie regelmatig zadels die ik persoonlijk ietsje naar achteren zou leggen. De schouder moet vrij liggen. Maar ik zou niet zomaar mijn zadel midden op de rug gaan leggen. Het is helemaal al niet de bedoeling dat het zadel op de lendenen komt te liggen, dit is niet echt fijn voor je paard. Kijk gewoon of de schouder van je paard vrij ligt. Zo ja, dan zou ik het zadel niet zomaar naar achteren leggen. Je zadel ligt immers (als het goed is) zo goed qua boombreedte en kamerbreedte. Door het naar achteren te schuiven kun je volgens mij drukkingen krijgen omdat het op die plaats niet goed past. Volgens mij kom je dan met de boom in de problemen.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:37

ja dat dacht ik zelf ook al ja..
Ik snap wta je bedoeld maar om het zo maar even uitteleggen , de singel zit in dit geval bij de engelse zadels ong 2 handbreedtes achter het been. Normaal 1 toch? Ik ehb het hier ook echt over zadels die normaal goed passen zeg maar, en niet een stukje verder na achter worden gelegt omdat ze eerst bijv, te ver na voren lagen. Maar vanaf de plek dat ze goed liggen en dannog een stuk na achteren. Het ziet er heel raar uit ook.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:07

Normaal ligt de singel 1 handbreedte achter de oksel van het paard ja. Ik zie het nut er ook niet van in om een zadel dat goed ligt en waarbij de schouder vrij ligt toch verder naar achteren te leggen! Het lijkt me er ook heel raar uitzien! Zijn de mensen bij jou op stal nog steeds zo enthousiast over het zadel naar achter leggen?

renske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:11

Ik heb dat ook gehoord dat zadel wat verder naar achter goed is. Maar dan moest waar de schouder eindigde de kniewrong beginnen. Singel ligt dan net iets meer dan handbreedte of precies handbreedte erachter. Dus idee is goed maar volgens mij nemen ze het iets te overdreven op.

Pellie

Re: Zadel veel verder na achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:24

die handbreedte achter de oksels is voor vele paarden niet de goede maatvoering. ik snap niet dat dit nog als maat wordt aangehouden en dat de meeste mensen het (vooral op maneges want daar 'leer' je paardrijden) verkeerd geleerd worden.

een zadel hoort ongeveer 2 vingers áchter het schouder te liggen.

je hebt ook te maken met de verschillen tussen de soorten zadels, als je voor een vzh die handbreedte achter de oksel aanhoudt en dit ook doet bij een dressuur.. dan zal je al verschil zien.
let er maar eens op hoeveel zadels op het schouder rusten, op ITP zie je genoeg voorbeelden.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:27

Heb je foto's met hoe de zadels nu liggen? Veel mensen zadelen te ver naar voren. Maar je moet echt niet overdrijven hoor. Een handbreedte bij de singel moet je houden, het zadel mag niet op de schouder liggen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:46

Het zadel mag inderdaad niet op de schouder liggen. Ook wordt beweerd dat het beter zou zijn als het zwaartepunt van de ruiter op de rug van het paard wat verder naar achteren zou moeten liggen dan vaak het geval is.
Als je dat laatste punt wilt bereiken, moet je gewoon aan een ander zadel, je bereikt niets door het zadel verder naar achteren te leggen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:32

Ik ehb geen fotos ervan, maar ik zal even kijken of ik in het weekend wat fotos kan maken ( doordeweeks rij ik zelf op andere tijdstippen dan hun ) . Idd het zadel mag niet op de schouder liggen, maar watik begrepen heb dat als je een goed passend zadel hebt het ook niet op de schouder ligt
OP het eerste gezicht klinkt het best logisch, maar als je er over na denk en even goed naar de nieuwe ligging van de zadels kijkt lijkt het gewoon idioot. Het gaaat hier op goed passende zadels dus, die vanaf de juiste liggingsplek na achter geschoven worden

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:45

Een foto zou wel een hoop verduidelijken!!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:53

Ik zeg meteen al eerlijk dat ik geen idee heb, maar dat ik mijn zadel op de rug leg (barefoot), en heen en weer wiebel tot die stabiel ligt, en op dat moment ligt ie idd netjes vlak achter de schouder en zo'n handbreedte achter de oksel.

Maar bij een fries bij ons op stal, die natuurlijk zoiezo anders gebouwd is dan mijn halve connemara, ligt de singel dik 2 handbreedtes achter de oksel, maar wel nog vlak achter de schouder.... Het ziet er wel raar uit, maarja, zijn schouder is nou eenmaal zo...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:00

Voordat je aansingeld moet je idd even heen en weer schuiven/wiebelen met je zadel. Daar waar hij goed blijft liggen hoort hij ook te liggen en nergens anders.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:39

de singel hoort te liggen op het platte stukje achter de borst, dat kun je goed voelen op je paards' 'buik' dat zit voor veel paarden die ene hand achter de oksel. helaas bij mijn tink gaat dat niet op. bij hem zit het stukje veel meer naar voren. bij hem heb ik dus altijd zadel/singelproblemen

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:41

Ik zal binnekort een foto ervan maken!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:45

het lijkt mij dat een zadel ook sneller terug naar voren schuift, omdat het paardenlichaam verder naar achteren toe breder/ dikker is. niet erg fijn voor het paard dus....

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:53

Het zadel hoort niet op de schouders te liggen,
dus dat vind ik wel een goed punt,
Maar het echt TE VER naar achteren leggen vind ik dus ook niet goed,
je kan ook overdrijven!

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:12

Ik heb juist het probleem dat mijn zadel uit zichzelf te ver naar achteren schuift... Het maakt niet uit hoe strak ik hem ook aansingel, uiteindelijk schuift mijn dressuurzadel altijd naar achteren. Mijn paard heeft dermate brede schouders, en hij loopt ook heel erg vanuit de schouder, dat hij daarmee gewoon m'n zadel naar achteren duwt. Dat was ook de reden waarom hij geen veelzeidigheidszadel kon hebben, maar ik zowel een dressuurzadel als een springzadel aan moest schaffen. Bij mijn springzadel had ik hetzelfde probleem, maar daar heb ik inmiddels een borsttuig bij aangeschaft, waardoor dat probleem is verholpen. Alleen heb ik begrepen dat je met dressuurwedstrijden niet met voortuig/borsttuig mag starten. Dus dan stop ik halverwege maar een keer extra om m'n zadel weer goed neer te leggen en rij daarna weer vrolijk verder. Afgelopen najaar zijn allebei m'n zadels nog nagekeken door een erkend zadelmaker en in principe liggen ze gewoon goed op m'n paard. Het lijkt me absoluut niet goed voor een paard wanneer het zadel te ver naar achteren schuift, hij ligt dan namelijk gedeeltelijk of zelfs voor de helft op de lendenen en dat kan absoluut niet goed zijn voor een paard zijn rug. Wel is het van belang dat de schouder vrij moet kunnen bewegen. De ligging van het zadel ten opzichte van de schouder is natuurlijk ook weer afhankelijk van het zadel waar je meer rijdt...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:21

mijn zadel is zo gemaakt dat ie verder naar achteren komt te liggen
zodat de schouder meer vrijheid heeft
belangrijker is dat het zadel goed gevuld is
9 van de 10 zadels zijn ronduit slecht gevuld (scheef /ongelijk, te harde kussens

nog wat info over mijn zadelmaker

http://members.home.nl/zadelherstelleri ... itten.html

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:25

Bedankt voor jullie reactie...
Wat mij is verteld dat een goed passend zadel NIet op de schouder druk of het paard in zijnbeweging belemmerd. Dus heb je en zadel dat de schouder knelt, of er te veel opligt past het simpelweg gewoon niet.
En idd het si anders bij zadel die wel hiervoor gemaakt zijn, ik heb zelf een ijslanderzadel die horen ook verder na achter vanwege totale vrijheid van de schouder. Maar hier gaat het om gewone western,veelzeidig en dressuur zadel die goed liggen en dan na acheren geschoven worden,

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:43

Even een kleine verduidelijking:
De meeste zadels liggen zo, dat het schouder vrij is, in stand.
Maar niet als het paard beweegt, als het paard beweegt, draait het schouderblad, en komt dat meer schuin en naar achter te liggen. Dit is dus waar de meeste zadels knellen.
Vandaar dat de zadels een paar centimeter achter ht schouder gelegd worden. En ja, bij het ene paard lige dit anders dan bij het andere paard, omdat niet een paard dezelfde schouders heeft.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:49

nog even over het westernzadel, het zwaartepunt, waar in gezeten wordt, ligt nog lang niet op de lendenen. Doordat het zadel zo groot is, lijkt dat zo.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:53

mijn ervaring is wel dat veel zadels te ver naar voreen liggen. Zonder fot's is het moeilijk om je een goed antwoord te kunnen geven.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:15

Ik laat mijn zadel altijd van voor naar achteren glijden en als hij dan "vastligt" ligt hij op de goede plaats, dat is mij vroeger altijd geleerd.

Als ik dan de singel vast maak ligt de schouder gewoon vrij, bij mijn vzh zadel zit de singel iets verder naar achteren dan bij mijn dressuur, maar dat zal wel komen omdat de zweetbladen ronder zijn bij de vzh.

Je zadel zomaar ineens verplaatsen lijkt mij geen slim idee, je verlegt een goed passend zadel zover dat het een slecht passend zadel wordt, dan krijg je drukplekken en uiteindelijk zal je iedereen horen dat Parelli voor geen meter verstand heeft vanwege dit (er gaat ergens een bel af dus de klepel zal wel in de buurt hangen )

Ik heb trouwens weleens van iemand gehoord die speciale zadels laat maken of maakt die hier dus wel voor gemaakt zijn...maar hoe, wat en waar schiet me zo even niet te binnen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:04

Mij is altijd gerleerd dat elk zadel achter de schouder moet liggen. Is dat niet zo dan past het zadel niet goed.
De singel moet ook minimaal een handbreedte achter het voorbeen en niet direct tegen het voorbeen (zoals je op veel maneges leert)