Wat is de huidige slachtprijs van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Wat is de huidige slachtprijs van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:08

Dit in verband met het overnemen van een ongeschikt paard.

Ok, hij zou eigenlijk gratis moeten zijn, maar soms moet je een eigenaar tegemoed komen om hem te overtuigen. Het is een beetje een oplichter sponsoren, maar de enige manier om het paard uit zijn lijden te verlossen. Aan 'principieel zijn' heeft het paard niets...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:20

De slachtprijs ligt compleet aan de conditie van het paard en of het paard nog geschikt is voor humane consumptie.
Ga uit van een €0,80 tot een €1,30 de kilo.(afhankelijk van leeftijd, conditie, geschikt voor humane cosumptie etc)

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:26

aafje87 schreef:
De slachtprijs ligt compleet aan de conditie van het paard en of het paard nog geschikt is voor humane consumptie.
Ga uit van een €0,80 tot een €1,30 de kilo.(afhankelijk van leeftijd, conditie, geschikt voor humane cosumptie etc)

Hij is 8 jaar, in goede conditie. Alleen weet ik niet of hij geschikt is voor menselijke consumptie. Daarvoor moeten ze gechipt zijn, en dat is hij niet. Hij komt uit het buitenland en heeft alleen een brandmerk identificatie nummer. Wel kan ik hem hier laten chippen, en dan mag het vast wel.

Op zich moet hij wel ingeslapen worden, maar ik ben er nog niet uit of het dan slacht of 'verbranden' is. De eigenaresse is ook geen nederlandse dus slachtprijs is meer symbolisch. Waarschijnlijk liggen de prijzen daar heel anders. Maar ik moest 'iets' hebben aan richtlijn vandaar de vraag.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:34

Zo'n 300-350 euro, maar moet hij wel eerst gechipt worden.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:34

Als ik het zo hoor dan gaat het paard in de eerst klasse vallen, dat is een hoge klasse en geschikt voor humane consumptie.(mits gechipt)
Tja dan komt je toch in de richting van een €1,30 per kilo(€650,- voor het paard in het "beste" geval(beetje vreemd maar dat is de maximum prijs die je er voor kan krijgen), uitgaande van een 500 kilo)
De slachtprijs paarden is overal laag op het moment, paardenvlees is toch iets dat bijna niet meer gegeten wordt.
Maar dan is nederland toch nog aardig hoog(in duitsland bijvoorbeeld is het echt een drama, daar liggen de prijzen helemaal laag)

[edit] prijzen heb ik via een slachthuis!(voordat mensen vragen hebben)

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:50

hai,

ik heb laatst mijn paard laten slachten, 1,80 hoog,

slachtgeld 225 euro

sas

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:17

sassefras schreef:
hai,

ik heb laatst mijn paard laten slachten, 1,80 hoog,

slachtgeld 225 euro

sas

Hij is 1.70m, en een vrij rond type.
Denk 700 kilo? Dan zou het 700 x 1.30 = 910,-

910,- heb ik zeker voor hem over!
Vanmiddag gaat de advokaat een brief naar haar schrijven met ons voorstel. Jammer dat er geen wet is die het beste met het paard voorheeft. Hij wordt gewoon onder de categorie wasmachine gezet en mee geschoven als een pionnetje. Ze heeft trouwens valsheid in geschrifte gepleegd, waarschijnlijk weegt dat zwaarder dan wat voor een misselijke dingen je met een paard kan doen. Triest eigenlijk. Voor dierenleed krijg je alleen een waarschuwing. Foei, niet meer doen en hier is je paard terug.

Ben blij als het allemaal achter de rug is. Dan gaan we in Duitsland (daar zijn ze wat verder met de technieken) kijken of er echt niets meer voor hem te doen is, en dan kunnen we hem alsnog laten inslapen. Maar dat het allemaal zo moet gaan..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:57

Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:02

Slachtprijs gaat over de kilo's vlees, dus niet over het totaalgewicht incl botten enz.
In mijn directe omgeving hoor ik prijzen van rond de 200-350 euro dat ze ontvangen hebben. Zou sowieso niet veel hoger gaan zitten.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:02

mij ook... Ben erg benieuwd wat er aan de hand is...

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:20

klopt,

ze gaan echt uit van het gewicht zonder pootjes en hoofd, meer dan 900 euro lijkt mij als slachtprijs niet reeel. zou het er dan ook niet voor geven

sas

Goof

Re: Wat is de huidige slachtprijs van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:48

Mijn paard, 165, redelijk stevig, was 350 euro waard.

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:50

sassefras schreef:
meer dan 900 euro lijkt mij als slachtprijs niet reeel. zou het er dan ook niet voor geven

Quellian schreef:
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig...

Om beider vragen te antwoorden: (nee, dit wordt geen kort verhaaltje)
Dit is de duitse diagnose per gemaakte foto:
Het paard is pas 8..
----------------------------------------------------------
Sprunggelenk hi re 90° Gelenkspalten schlecht ersichtlich weil verprojiziert

Sprunggelenk hi re 75° Spat = deutliche Umformungsreaktionen des Os tarsale III und des mittleren und distalen Gelenkspalts (TMT)

Sprunggelenk hi li 90° Deutl. Ausgeprägter Spat = Osteoarthritis im Intertarsal-Gelenk, Umformungsreaktionen im mittleren und distalenGelenkspalt (TMT)

Sprunggelenk hi li 75° Massiver osteolytischer Spat im mittleren Gelenkspalt

Zehe vorne rechts 90° Sesamoidose (Gleichbeinerkrkankung), geringradige knöcherne Zubildung im Krongelenk

Zehe hinten rechts 90° Abgeflachtes Strahlbein,

Zehe hinten links 90° Ausgeprägte Reaktionen im Krongelenk
Sesamoidose (Gleichbeinerkrankung)

Massive knöcherne Zubildungen plantar des Fesselbeines an den Ansatzstellen der distalen Gleichbeinbänder

Oxspring vorne rechts Massiv bis in das Zentrum reichende Canales sesamoidales = Podotrochlose

Oxspring vorne links Über den gesamten Margo distalis erheblich erweiterte Canales sesamoidales, mittlere Strahlfurche möglicherweise nicht ausgefüllt = Podotrochlose

Zehe vorne links 90° Hufgelenksarthrose, Sesamoidose = Gleichbeinerkrankung
------------------------------------------------

En dan hebben we het alleen nog over die paar foto's die daadwerkelijk gemaakt zijn. Kun je nagaan wat je vindt als je dit paard helemaal op de foto zet.

Verder is gezegd dat de hoefkatrol klasse 4 eigenlijk nog te mild is, maar nog lager dan een 4 kunnen ze niet geven..

Doordat alle 4 de benen zeer slecht zijn (vergevorderde spat, atrose, hoefkatrol, etc) kan hij er geen ontlasten. Als hij al een been probeert te ontlasten dan belast hij de reeds overbelaste aangetaste andere benen weer teveel. Dus kan het alleen een neergaande spiraal zijn. (hij loopt ook kreupel aan 3 benen) Hierdoor ook nog problemen aan bekken en rug, etc. Maar dat hebben we al niet eens meer laten onderzoeken. Ook zijn gebit is niet in orde met misvormde haaktanden, 4 (!) wolfskiezen en alles.

Verder heeft hij dus veel pijn en ontvangt geen enkele medische verzorging. In plaats daarvan hebben ze hem 8 uur zonder pauze op een trailer met kapotte achteras naar Nederland/Duitsland gestuurd voor de verkoop. En om het helemaal compleet te maken staat hij (waarschijnlijk) heel zijn leven al op speciale jachtijzers. Dat zijn hoefijzers waar per ijzer 3 kalkoenen aan 'vast' zitten. Die kunnen er dus niet af, daarmee (onvoorstelbaar!) hebben ze hem ook 8 uur op de trailer gezet! Funest natuurlijk als je al zulke slechte benen hebt.

Dan deel II:
Het paard staat te koop als 100% gezond sportpaard inclusief verklaring van de Dierenarts. Hij is eind september 2005 op basis van rontgen foto's geheel goedgekeurd. In het koopcontract wordt ook vermeld dat er tijdens die keuring geen afwijkingen gevonden zijn op de foto's.

Op de vraag welke Tsjechische idioot dit paard goedgekeurd heeft is makkelijk te antwoorden: Na wat speurwerk (we houden niet van halve maatregelen) heeft de duitse vrouw via wie het paard te koop stond zijn telefoonnummer achterhaald en hem gebeld voor opheldering. Onder het motto van: Als je blind bent kun je maar beter een ander beroep kiezen..
Bleek dat de dierenarts hem gewoon ook afgekeurd heeft en de eigenaresse de boel vervalst heeft! Die dierenarts is nu ook een beetje pissed dat zijn goede naam te grabbel gegooid is aangezien wij in binnen- en buitenland second opinions hebben aangevraagd bij de meest vooraanstaande artsen. (zoals ik al zei: geen halve maatregelen. Met dank aan onder andere Dr. Cronau)

Kortom: Paard kan absoluut niet meer op gereden worden gezien de ernst van de aandoeningen. Het is zelfs maar zeer de vraag of hij pijnvrij in de wei kan staan. Inslapen is meest voor de hand liggende optie.

Dan nu de reactie van de eigenaresse:
"Geen probleem. Ik heb zelf al een andere koper gevonden, dus het paard kan terugkomen en dan verkoop ik hem wel aan hem voor de volle mep."

Ze gaat het paard dus weer voor een 8 uur durende rit terugnemen en doorverkopen. Schaamteloos, en gezien zijn toestand ook absolute dierenbeulerij. Maar daar denkt zij heel anders over.

In zo'n situatie kun je 2 dingen doen.
1) Het paard gaat terug, en je bent blij dat je er vanaf bent. Een paard dat pijn heeft verzorgen valt nou eenmaal niet mee. Want hij is ook nog vals. (Uiteraard, zou ik ook zijn.)
2) Je probeert zelf het paard te beschermen aangezien de wet er niets tegen kan doen.

De wet ziet hem als een kapotte wasmachine die terug moet naar de producent. En daarmee klaar. Je kunt een paard helemaal laten uithongeren en verwaarlozen dan krijg je alleen een berisping, en natuurlijk je paard gewoon terug.

Dus dit is het aanbod dat vandaag via de advokaat naar de eigenaresse gaat:

Je verkoopt het paard aan ons (duitse tussenpersoon en mij) voor de slachtprijs. Zo NIET, dan klagen we je aan wegens valsheid in geschrifte (contract + verklaring) en het onder valse voorwendselen willen verkopen van een onbruikbaar paard en worden alle gemaakte kosten teruggevorderd inclusief de kosten van de rechtsgang. Het paard staat sinds 12 oktober 2005 niet meer bij de eigenaresse, dus met de gemaakte dierenarts kosten, transport, stalling, smid, wormenkuren, rechtstkosten, advokaat, vrijgemaakte tijd, en alles tezamen is vast meer dan het paard waard is.

Bij optie 1 krijgt ze tenminste nog de slachtprijs terug. Bij optie 2 krijgt ze wel het paard terug, maar is zoveel geld kwijt dat ze er niets aan overhoud zelfs al zou ze hem verkopen voor de volle prijs. Aangezien ze een (onwetende) koper heeft die er de volle prijs voor wil geven moeten we wel met 'iets' komen om ons aanbod aanlokkelijk te maken. In belang van het paard die anders terug moet.

Kijk, juridisch gezien MOET het paard terug naar haar als wij de rechtzaak winnen. En om te voorkomen dat ze voor de laatste optie kiest bieden we haar een gulle slachtprijs. (om antwoord te geven op de vraag van Sassefras.) Tuurlijk is hij veel minder waard en krijg je van de slacht ook geen 900 euro, maar als je zo kan voorkomen dat het paard terugmoet.. tja.. dan maar even wat dieper in de buidel tasten.

Een rechtzaak winnen we 100% zeker. Het liefst zouden we een rechtzaak beginnen waarin we de gemaakte kosten terugkrijgen EN het paard mogen houden. Maar zo werkt het helaas niet.

En het paard ondertussen.... die mag geen medische behandeling ondergaan, het is ons paard niet, EN juridisch gezien gevaarlijk. Want dan zou hij meer kunnen gaan bewegen waardoor zijn toestand kan verergeren en de eigenaresse ons weer voor kan aanklagen. Daar heeft (de bekende) dr. Van Muiswinkel ons voor gewaarschuwd.

Maar mijn hart breekt als ik zie hoe hij er soms bij loopt...

Hopelijk gaat ze akkoord met ons aanbod, en kunnen we hem overnemen voor een schappelijke prijs. Daar komt ze dan nog erg goed mee weg, maar goed. De optie van gemaakte kosten terug en het paard hoort zoals ik al zei niet tot de mogelijkheden helaas.

Als hij dan van ons is kan hij gratis op de wei bij de duitse tussenpersoon. Dan gaan we kijken of er een mogelijkheid is om hem pijnvrij te krijgen en tegen welke prijs. Is er niets mogelijk of onbetaalbaar dan laten we hem inslapen.

Mochten mensen zich afvragen (en dat zijn er zat!) waarom je je dit allemaal op de hals haalt tegen zoveel kosten voor iemand anders haar paard, een paard dat ook nog vals en onbetrouwbaar is omdat hij mishandeld is geweest en ook nog eens omdat hij pijn heeft. Tegen hun kan ik zeggen: Haha, Interesseert me lekker niet!!! En ga het hier ook niet uitleggen/beantwoorden. Als je dat nodig hebt om me te begrijpen, dan zou ik me maar even in een donker hoekje gaan doodschamen.

En voor diegene die wel achter mijn beslissing staan: hier een foto, dan hebben jullie een beetje een idee om welk dapper paard bovenstaand verhaal gaat. Ook de dierenarts was onder de indruk van zijn wilskracht.

Afbeelding

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:59

Wauw! Wat ontzettend super van je dat je dit doet! Zo zouden er meer mensen moeten rondlopen. Het is echt belachelijk wat de straffen tegen dierenmishandeling zijn. Ze doen inderdaad net alsof het wasmachines zijn. Wat ziet het paard er op die foto trouwens ontzettend mooi uit, zo zou je niet zeggen dat hij zoveel te lijden heeft.

In ieder geval ga zo door met wat je aan het doen bent, heb er veel bewondering voor.

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:00

Wat een mooi paard zeg!Die is echt Dapper.Petje af dat je dit doet echt super succes en ik blijf het topic volgen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:02

Jeetje wat een verhaal! Heel netjes van jullie dat je hem uit zijn lijden wil verlossen. Ik zou als ik jou was even contact op nemen met een slager uit de buurt, en vragen of die een schtting wil doen van de slachtopbrengst en dat op papier wil zetten. Dan kun je nog wel iets hoger gaan zitten, maar kun je haar ook meteen laten zien dat jullie een heel schappelijk bod doen.
Bah, aan de ene kant denk ik: voor de rechter slepen en uitmelken die trut, maar daar zit dan de consequentie aan vast dat het paard weer terug moet. Succes iig.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:15

Goed dat je dit doet!
Hou ons op de hoogte!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:28

Ook van mij: Petje af!!! Echt super wat je aan het doen bent!
Ik hoop dat je hem kan helpen; het lijkt me voor het beestje (wel een mooi ding trouwens) zó geweldig als hij écht nog geholpen kan worden en dat ie dan strax pijnvrij lekker in de wei kan lopen. Dat heeft ie toch zeker wel verdiend, na zo'n verschrikkelijk leventje!
Héél veel succes en idd: Houd ons op de hoogte!!!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:31

Hey Lottie!
Jij ook hier? Ik dacht al dat Dak het was toen ik dit het bovenste stukje las en de woonplaatst zag. Het is wel echt heel stom wat ze daar in Tjechië hebben gedaan. Ik hoop echt dat ze op het aanbod in gaan. Ook goed dat je alles bent gaan uitzoeken ipv meteen te denken, hij is kreupel die sturen we terug. Misschien dat de dierenarts in Tjechië nog een proces tegen haar aan wil spannen? Het is wel erg jammer dat zo iemand dan nog straks met zulke dingen wegkomt. Maarja, Dak heeft er meer aan dat hij niet terug de handel in gaat, dan dat er eens goed wraak word genomen op zijn verkoopster. Zo vals vind ik hem trouwens niet hoor.. naar alles wat ze hem hebben aangedaan..
nja succes ermee!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:33

super petje af!!!!

als meer mensen jou instelling hadden zou de wereld er een stuk beter uitzien!!!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:42

Geweldig verhaal Als ik veel geld zou hebben zou ik dit soort dingen denk ik ook doen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:18

Jezus zeg... Ik ben dus net zo'n weekhart als jij en zou dat paard dus ook niet terugsturen... Ik hoop dat de eigenaresse ermee accoord gaat. Hou je ons op de hoogte?

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:24

Fleurtje100 schreef:
Jij ook hier?

He! Oosteind Rulezzzzzz!!!

Fleurtje100 schreef:
dan dat er eens goed wraak word genomen op zijn verkoopster.

Het is haar nu helaas niet gelukt, dus probeert ze hem nu aan iemand in duitsland te slijten... Hup, weer inspuiten de boel en maar hopen dat hij het niet merkt. Waarschijnlijk is de reis op de trailer op die half gare ijzers zelfs teveel geweest om te verbloemen met spuitjes van het 1 en ander.

Fleurtje100 schreef:
Zo vals vind ik hem trouwens niet hoor.. naar alles wat ze hem hebben aangedaan..

Hij heeft zo zijn goede momenten..
Toen hij kwam trok ik toch wat bleker weg, hij viel iedereen aan die ook maar in de buurt van de paddock kwam. Hij is nu echt 100x liever geworden, al blijft het uitkijken. Met longeren valt hij je gewoon aan (we wisten toen nog niet wat er aan de hand was), soms op de poetsplaats moet ik hem op stal zetten omdat hij zowat 2 salto's tussen de touwen blijft maken om me maar vooral te kunnen trappen, bijten, platdrukken en aanvallen.

Het is zo: Hoe dikker zijn benen, hoe valser hij is die dag... met dunne benen is hij te handhaven zolang je maar niet met hem gaat stappen aan de hand.
Maar goed, in hoeverre kun je hem een rotschop verkopen? Tegen welk been dan? Hij is ook nog kopschuw, en dat wil ik niet erger maken.

Die laatste weken van zijn leven zie ik veel door de vingers.. Opvoedkundig niet geheel verantwoord, ik weet het... haha.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:55

Wat een verhaal. Het moet even bij mij zakken. Hoe kan iemand zijn paard proberen te verkopen terwijl het dier zo slecht eraan toe is. Dat geloof je toch niet. Heeft ze dan enkel gevoelens voor haar paard.
Arm dier wat heeft hij allemaal wel niet meegemaakt. En die foto maakt jou verhaal voor mij nog tastbaarder. Je ziet dan wat voor paard het betreft.

Gelukkig is hij bij jou in goede handen. Enkel nu maar hopen dat ze op jou bod ingaan. Je moet er toch niet aan denken dat hij weer terug zou moeten. Wat gaan ze dan wel niet doen. En die reis ook alleen al.
nEE....EIGENLIJK Zou ik er van balen dat je zo'n vrouw niet aan kunt pakken. Het liefst zou je haar aan d'r haren mee trekken en voor gerecht slepen. Enkel win je daar inderdaad waarschijnlijk niks mee. Nu zijn enkel stappen noodzakelijk die goed zijn voor het paard. En daar kijk jij nu ook naar als ik je verhaal goed heb begrepen.
Nou top hoor! Je hebt een groot paardenhart.

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:06

hai,

sjee dit veranderd de zaak, wat een ellende, en wat een klotestreek inderdaad, ja wat is wijsheid.
terug zou voor mij ook geen optie zijn, ik vind het wel een goed plan om een slager de slachtprijs te laten bepalen, paardekind heeft maar mazzel met jou

succes sas